Gå til innhold

Fri fra jobb

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nettopp fått meg en 50% stilling hos et firma som driver med kundeservice for privatpersoner. Muntlig avtale med firmaet sier at jeg jobber 4 timer hver dag, bare kveld (altså 16:00 - 20:00 eller 17:00 - 21:00). Dette står ikke spesifisert i kontrakten. Det jeg lurer på er egentlig hvor strenge er det riktig at en arbeidsgiver er når det kommer til fri? 

Jeg har fått en studentbolig som jeg skal komme å ta over mandag om to uker, og møter jeg ikke opp så mister jeg retten til bolig også. Jeg må komme meg frem og tilbake til Oslo, stå i laaaaang kø, og ordne en del papirer. Jeg vet at det blir vanskelig å rekke jobb denne dagen, og spurte derfor om fri bare denne ene dagen. Det lot seg ikke gjøre, og jeg fikk bare flyttet det slik at jeg starter en time senere. 

Er det urimelig av meg og syntes at dette er teit? Jeg har sagt ja til å jobbe to timer ekstra i hele desember, i tillegg har jeg sagt ja til å jobbe opptil 2 timer overtid denne uken, pluss at jeg jobber 8 timer på lørdag. Jeg overskrider prosenten min på 50% med utrolig god margin både i november og desember, bare for å tilfredsstille bedriften jeg jobber i. Hvorfor skal det da være så vanskelig å gi meg én dag fri? Kan godt hende at jeg bare er ny i gamet, og har et urealistisk syn på arbeidslivet. Men etter å ha snakket med både uerfarne og erfarne i arbeidslivet, så syntes alle at dette er veldig rart.. 

Så spørsmålet mitt er; Er det bare jeg som er uheldig med sjefen min, eller høres dette ut som helt vanlig praksis på norske arbeidsplasser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet høres det strengt ut, men det er vanskelig å si uten å vite mer om bedriften. Det vanlige i slike situasjoner er at man først hører med kolleger om de kan steppe inn, men det er jo ikke alle steder det er mulig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...