Mr.X88 Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Hei, Dette er kanskje litt rart spørsmål, men jeg ønsker virkelig at noen kan svare meg på dette; Hvis man har, la oss si 500,000 kr i banken, vil disse bli erstattet av staten e.l. hvis; 1. Banken går konkurs? 2. Hele beløpet skulle forsvinne av en eller annen grunn (hacker angrep, e.l)? Mener på jeg har lest at staten dekker inntil 2 mill NOK om pengene mine skulle fordufte fra kontoen ved alvorlige hendelser som konkurs, svindel eller svikt i det økonomiske systemet. Altså, jeg vil bare komme frem til et poeng her som jeg tenker en del på om dagene. Er det virkelig like trygt å spare penger på en konto i en Norsk bank, som det er ved å investere i en fysisk bolig via boliglån? Jeg bryr meg ikke om avkastning her, kun om det er like "trygt" om "spare" pengene ligger i en fysisk bolig eller på en virtuell konto? Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 2 mill vil du få tilbake fra bankenes sikringsfond. Står litt mer om det her: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/sa-sikre-er-sparepenger-i-bank/ Lenke til kommentar
Minus Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Hei, Dette er kanskje litt rart spørsmål, men jeg ønsker virkelig at noen kan svare meg på dette; Hvis man har, la oss si 500,000 kr i banken, vil disse bli erstattet av staten e.l. hvis; 1. Banken går konkurs? 2. Hele beløpet skulle forsvinne av en eller annen grunn (hacker angrep, e.l)? Mener på jeg har lest at staten dekker inntil 2 mill NOK om pengene mine skulle fordufte fra kontoen ved alvorlige hendelser som konkurs, svindel eller svikt i det økonomiske systemet. Altså, jeg vil bare komme frem til et poeng her som jeg tenker en del på om dagene. Er det virkelig like trygt å spare penger på en konto i en Norsk bank, som det er ved å investere i en fysisk bolig via boliglån? Jeg bryr meg ikke om avkastning her, kun om det er like "trygt" om "spare" pengene ligger i en fysisk bolig eller på en virtuell konto? Hvilke garantier har du for at boligen holder seg i verdi? Gitt at du betaler avdrag, som banken sannsynligvis legger til grunn at du skal gjøre for at du skal få låne penger i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Det skal være trygt å ha opp til 2 millioner i sparepenger i samme bank. Har du mer, så burde du spre de over flere banker. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 (endret) Og det skal snart blir til ca 800 000 kroner fordi Erna ga etter for EU. Noe forgjengerne nektet å gjøre. Endret 30. november 2017 av Emancipate 3 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Og det skal snart blir til ca 800 000 kroner fordi Erna ga etter for EU. Noe forgjengerne nektet å gjøre. Det er derfor man må stemme på AP. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Og det skal snart blir til ca 800 000 kroner fordi Erna ga etter for EU. Noe forgjengerne nektet å gjøre. Det er derfor man må stemme på AP. AP er ikke det spor bedre enn Høyre her... var Bruntland og AP som fikk oss inn i dritten som nå kalles EØS, til tross for folkets nei. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Det har vel strengt tatt aldri vært folkeavstemning om EØS men jeg skjønner ikke hvordan folk anser det som negativt at man har mange av godene som det bringer med seg. Når det er sagt ser jeg at EØS / EU også har negative sider men hva har vel ikke det? 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Så lenge banken du har pengene i er med i Bankenes Sikringsfond er du trygg. Mulig det finnes en klausul på atomkrig, som med husforsikringer. Har man mer enn dagens grense på 2 mill må man spre det på flere banker. Hjelper ikke med bare ulike kontoer i samme bank, det må være forskjellige bankkonsern/selskaper. Mulig grensen blir senket til €100'000 pga EØS-avtalen. Det er prisen å betale for å ha tilgang til det europeiske markedet, reglene må være like for alle selskaper som opererer i fellesområdet. Å ikke følge slike regler kan være ugunstig, som at f.eks DNB ikke fikk operere i andre EU-land, og Norge ikke fikk solgt fisk til EU. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Norge har visstnok allerede en avtale om salg av fisk til EU fra før EØS-avtalen. Så i det øyeblikket avtalen opphører, fortsetter likevel fiskeeksporten. Lenke til kommentar
Mr.X88 Skrevet 1. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2017 Takker for svar. Virker som det er ganske trygt å oppbevare opptil 800,000 kr i en Norsk Bank, evt. fordele utover flere banker. Det var en av dere som nevnte at man har ingen garanti for om en bolig synker i verdi, men en bolig vil aldri miste hele verdien da alle i verden alltid trenger en plass å bo, så jeg vil nå si at å spare penger ved å betale mer avdrag er en god sparemetode også. Igjen takk for svar Ha en trivelig helg Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Takker for svar. Virker som det er ganske trygt å oppbevare opptil 800,000 kr i en Norsk Bank, Det er trygt å oppbevare opptil 2 millioner inntil reglene endres. Du bør uansett ikke ha alle midler i samme type investering, så å sette alt i bolig er ikke lurt. Fordel det etter hva du er komfortabel med. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå