YNWAA Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Hei! Jeg er snart ferdig med en bachelorgrad innen IT (3. året, dataingeniør) og drøfter veldig for meg selv hva jeg vinner med å ta en mastergrad innenfor IT-bransjen. Slik jeg har skjønt det så spiller ikke utdanning så mye senere i karrieren, men det går mer på erfaring man har, altså personer med bachelor- og masterbakgrunn konkurrerer om samme jobber. Jeg har ganske gode karakterer og føler jeg fint kan snakke for meg på et intervju, så jeg tror ikke jeg ville hatt noe problem med å få en god jobb etter endt bachelor heller. Hadde vært flott med litt tilbakemeldinger fra folk som har vært i bransjen en stund, da jeg sitter og vipper frem og tilbake hele tiden! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Fire år erfaring hvorav to siste i fast arbeid. Bachelor (IT) + master (network/sysadmin). Personlig har jeg nytt godt av min master, og hadde neppe hatt samme mulighetene med bachelor + to år erfaring. På generelt grunnlag vil jeg si at det spørs litt på bransje og type jobb. Noen dører åpnes først ved mastergrad med relevant kompetanse, hvor bachelor er begrenset og tilsvarende erfaring kan være vanskelig å få, eller at arbeidsgivere kan ta seg råd og rom til å være kresne. Eksempler kan inkludere (deler av) fagfelt med tung akademisk tyngde og relevans som maskinlæring/ai, språkteknologi eller infosec. På en annen side vil det være mulig å ha godt grunnlag for å konkurrere etter noe erfaring med utgående masterstudenter i mye forskjellig som diverse backend programmering, webutvikling, sysadmin og med mer. Før noen kommer og sier imot eksempelene mine får jeg presisere igjen at dette er generalisering med forenkling, og at det finnes flere veier til Rom. Det står uansett i større grad på deg selv, enn utdanningen du velger. Det kan være lettere å gjøre seg opp en mening hvis du vet hvilket område du ønsker å fokusere på, eller konkret karrierevei. Master kan også være interessant i seg selv, og hjelpe deg å vurdere satsingsområde. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Hei! Jeg er snart ferdig med en bachelorgrad innen IT (3. året, dataingeniør) og drøfter veldig for meg selv hva jeg vinner med å ta en mastergrad innenfor IT-bransjen. Slik jeg har skjønt det så spiller ikke utdanning så mye senere i karrieren, men det går mer på erfaring man har, altså personer med bachelor- og masterbakgrunn konkurrerer om samme jobber. Jeg har ganske gode karakterer og føler jeg fint kan snakke for meg på et intervju, så jeg tror ikke jeg ville hatt noe problem med å få en god jobb etter endt bachelor heller. Hadde vært flott med litt tilbakemeldinger fra folk som har vært i bransjen en stund, da jeg sitter og vipper frem og tilbake hele tiden! Hva skal du jobbe som? Utvikler eller noe innen drift? Hvis utvikler, så ville jeg droppe masteren siden bransjen skriker etter utviklere og etter noen år vil en forskjell i lønn ikke være fundementert i utdannelsesnivå, men i resultater. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Jeg ville gått for master hovedsakelig pga disse tingene: 1. Personlig vekst. Jeg har aldri lært så mye om meg selv enn da jeg tok mastergraden. Man lærer å jobbe selvstendig, gjøre research, planlegge, etc. Veldig nyttig i arbeidslivet. 2. Veldig mange selskap "krevet" at de nyutdannede de tar inn har en mastergrad. Selvsagt ingen regler uten unntak, men dette har vært hovedregelen de plassene jeg har arbeidet. 3. Lønn. Med en mastergrad får du sannsynligvis en høyere startlønn enn med en bacherlorgrad. Det stemmer at forskjellen master/bachelor vil jevnes ut etterhvert som man får erfaring i arbeidslivet, men i starten er det helt klart en fordel. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Jeg ville gått for master hovedsakelig pga disse tingene: 1. Personlig vekst. Jeg har aldri lært så mye om meg selv enn da jeg tok mastergraden. Man lærer å jobbe selvstendig, gjøre research, planlegge, etc. Veldig nyttig i arbeidslivet. 2. Veldig mange selskap "krevet" at de nyutdannede de tar inn har en mastergrad. Selvsagt ingen regler uten unntak, men dette har vært hovedregelen de plassene jeg har arbeidet. 3. Lønn. Med en mastergrad får du sannsynligvis en høyere startlønn enn med en bacherlorgrad. Det stemmer at forskjellen master/bachelor vil jevnes ut etterhvert som man får erfaring i arbeidslivet, men i starten er det helt klart en fordel. 1. Alle disse tingene lærer man vel fortere ved å være i arbeid, og det er jo fullt mulig å være komfortabel med dette før man starter på en mastergrad også. 2. Man risikerer å komme over noen slike ja, men man kan også komme over en arbeidsgiver som ikke ansetter uten erfaring så når man eventuelt er ferdig med master kan det slå ut negativt for søkeprosessen. Hvis man ikke har en utvalgt jobb man jobber mot er det gambling. 3. Denne forskjellen er ganske oppskrytt i det private, i det offentlige er det dog ett poeng. Det sagt har jeg verken bachelor eller master innen IT, bare erfaring, og i min erfaring kommer du langt uten å nå opp til utdanningskrava som "kreves". Lenke til kommentar
YNWAA Skrevet 1. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2017 Setter veldig pris på tilbakemeldingene deres! Ja jeg ønsker å jobbe som utvikler og brenner veldig for faget. Kunne gjerne gått inn for å jobbe som konsulent etter endt studier, og jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbe meg mot en arkitektrolle etterhvert. Jeg har en deltidsstilling som utvikler ved siden av studier, og ser jo at de med master og bachelor har så og si de samme arbeidsoppgaver, det er litt av opphavet at jeg har begynt å tvile på masteren. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 (endret) Det var faktisk et krav å ha mastergrad på stillingen jeg har nå. Da gjerne doktorgrad (Ph.d). Endret 2. desember 2017 av Fast Jobb Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Setter veldig pris på tilbakemeldingene deres! Ja jeg ønsker å jobbe som utvikler og brenner veldig for faget. Kunne gjerne gått inn for å jobbe som konsulent etter endt studier, og jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbe meg mot en arkitektrolle etterhvert. Jeg har en deltidsstilling som utvikler ved siden av studier, og ser jo at de med master og bachelor har så og si de samme arbeidsoppgaver, det er litt av opphavet at jeg har begynt å tvile på masteren. Nettopp, og da ville jeg droppe masteren med mindre du er veldig interessert i å ta den, for økonomisk vil høyst sandsynlig ikke gi mening hvis du regner med å jobbe i privat sektor. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Det var faktisk et krav å ha mastergrad på stillingen jeg har nå. Da gjerne doktorgrad (Ph.d). Det stod altså ingenting om at lang og relevant erfaring kunne kompensere for utdanningskravet? Det høres veldig ut som en stilling ved et universitet, de har gjerne en voldsom trang til å kun ansette kandidater med master. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Det var faktisk et krav å ha mastergrad på stillingen jeg har nå. Da gjerne doktorgrad (Ph.d). Det stod altså ingenting om at lang og relevant erfaring kunne kompensere for utdanningskravet? Det høres veldig ut som en stilling ved et universitet, de har gjerne en voldsom trang til å kun ansette kandidater med master. Det er bra! Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Hvis jeg kunne velge på nytt så hadde valgt 2 år til i jobb fremfor de 2 åra ekstra for masteren. Den gang kjentes det bedre men det var strengt tatt ikke nødvendig for å få jobb. Jeg fikk min første jobb gjennom referanser, ingen har noensinne spurt meg om masteren min. Det hjelper med en bachelor innen IT, for man lærer det å lære og en del grunnkunnskaper som er nødvendige. Jeg jobber en del med nyutdannede og forskjellen på en med master i andre disipliner teoretisk / anvendt fysikk / matematikk og en med bachelor i informatikk er som sol og måne. Personen med IT utdannelsen stiller så mye sterkere. Det er spesielt relevant i disse dager da IT bransjen suger til seg alle som har skrevet Hello World. Mangelen på gode programmerere er stor akkurat nå. Lønningene er på vei opp og det er timeprisene også. Er man flink og en trivelig type i tillegg så er det ingen underdrivelse at verden står for dine føtter. Eneste måten å komme ditt er å programmere masse, gjøre feil, lære av andre, dele kunnskap og fremfor alt den største ydmykhet for faget der en aldri blir utlært. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå