Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc starter opp, men skjermen går i svart kort tid etter windowslogo

Anbefalte innlegg

Det har skjedd noe mystisk med vår gamle stasjonære pc, for nå starter den ikke opp som den skal. Når jeg skrur på maskinen så starter den som vanlig, og windowslogoen dukker opp. Kort tid etter dette går skjermen i svart, og viftene begynner å surre noe veldig. Slik står maskinen uten at det skjer noe som helst.

Har prøvd å starte den i sikkermodus, men det skjer ingenting når jeg holder inne F8. Skjer heller ingenting hvis jeg prøver å holde ESC inne under oppstart, men er litt i tvil om det egentlig skal gjøre noe som helst.

Har kommet inn i en slags meny for reparasjoner, men der slutter plutselig tastaturet å fungere når jeg skal velge tastaturoppsett. Det er første bildet som kommer opp, men det er umulig for meg å velge noe som helst siden verken mus eller tastatur fungerer. Legger ved et bilde av denne menyen.

Litt usikker på hvilket OS maskinen kom med siden det er en veldig gammel pc, sikkert 10 år gammel, men den har i hvert fall blitt oppdatert til Windows 10. Det har vært litt småproblemer med maskinen etter at den ble oppdatert til Win10, så vet ikke om det kan være årsaken.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få fikset maskinen? Er noen bilder og andre filer vi gjerne skulle få reddet ut fra den.

post-17606-0-63494800-1512062532_thumb.jpg

post-17606-0-58160300-1512064157_thumb.png

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering av OS har en tendens til å medføre mindre stabil maskin enn nyinstallert OS. Er dette en feil som har kommet etter oppdatering til widows 10?

Foreslår at du lager deg en live-cd med Linux (Ubuntu og Mint funker stort sett veldig bra) og se om maskinen fungerer ok med Linux. Da har du iallefall en sterk indikator på om det er feil på maskinvare eller noe tull i Windows-oppsettet.

Om dette ikke fører til noen konklusjon, så kan du prøve å kjøre Memtest på maskinen for å sjekke om RAM fungerer som det skal. Nb: på en Ubuntu-cd (og forsåvidt Mint óg) så er det en egen meny for dette under oppstartsvalgene etter boot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...