Gå til innhold

Hevder 90 prosent av Teslas biler må repareres før de forlater fabrikken


Anbefalte innlegg

 

Hver dag jeg drar på jobb så taper jeg penger på reise, ergo så er det ulønnsomt for meg å jobbe...

 

Logikk er en fin farge.

 

Dersom du brukte mer penger på å reise til og fra jobben, enn du fikk i lønn, så ville du jo vært omtrent der Tesla er i dag.

Ja der er vi alle mann, fordi vi hr kjøpt oss bil med lånte penger for å kunne pendle inn til jobben. Men selv om netto formue da blir negativ så betyr jo ikke det at vi taper penger på å gå på jobb.

 

Slik blir det for Tesla også. Ja det koster å utvikle, det koster å bygge opp nye fabrikker og utvide eksisterende produksjonslinjer. Men de har jo budsjettert med disse kostnadene. Det er jo ingen overraskelse at det koster penger. Det at selskapet har profitt på hver solgte bil er jo det avgjørende her.

 

For enn så lenge så har jo Tesla penger på bok, de har enorme ordreinnganger og de har investorer som ser på ordreinngang, inntjening per bil og da blir de med videre om Tesla skulle trenger mer penger. Ja om fremtiden vet vi jo ikke, men historisk sett så har det vært slik.

 

På toppen av alt dette så har Tesla bygget ut verdens største ladenettverk, noe ingen annen bilprodusent engang turte tenke på.

 

Jeg vil si Tesla har kommet ekstremt langt på svært kort tid. At det blir noen problemer når produksjonstakten skal mangedobles det må man regne med. Men det går seg nok til og det gjøres grep for å nå målene. Om det tar ett ekstra år eller to, så er det likevel innafor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så lenge man går med underskudd blir det ikke feil å knytte tapet opp per bil solgt. Utgiftene er selvsagt knyttet opp mot produksjon og utvikling av biler og produksjonsmidler. Og ja, Model 3 leveransene kan vise seg å bli helt kritisk for selskapet om de ikke får orden på dem.

Hvis du først skal komme med oppgulp så bør du i det minste sørge for at du får ting riktig. De tjener på hver bil de selger. Utgiftene kommer av at de investerer stort i fremtidig vekst. Tesla er et vekstselskap, ikke et etablert selskap der det handler om å gå med overskudd i dag.

 

 

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten.

Kan man produsere en bil uten produksjonslokale?(Bygg) Kan man produsere en bil uten utviklingskostnader? Kan man produsere en bil uten materialkostnader...etc. ;)

 

Materialkostnadene m.m. er allerede tatt med når man påpeker at de tjener penger på hver bil. Det vil si: Inntektene fra hver bil er lavere enn utgiftene de brukte for å produsere den.

 

Underskuddet kommer av andre ting - investeringer i vekst.

 

 

 

Inntektene er HØYERE enn kostnaden vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så lenge man går med underskudd blir det ikke feil å knytte tapet opp per bil solgt. Utgiftene er selvsagt knyttet opp mot produksjon og utvikling av biler og produksjonsmidler. Og ja, Model 3 leveransene kan vise seg å bli helt kritisk for selskapet om de ikke får orden på dem.

Hvis du først skal komme med oppgulp så bør du i det minste sørge for at du får ting riktig. De tjener på hver bil de selger. Utgiftene kommer av at de investerer stort i fremtidig vekst. Tesla er et vekstselskap, ikke et etablert selskap der det handler om å gå med overskudd i dag.

 

 

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten.

Kan man produsere en bil uten produksjonslokale?(Bygg) Kan man produsere en bil uten utviklingskostnader? Kan man produsere en bil uten materialkostnader...etc. ;)

 

Materialkostnadene m.m. er allerede tatt med når man påpeker at de tjener penger på hver bil. Det vil si: Inntektene fra hver bil er lavere enn utgiftene de brukte for å produsere den.

 

Underskuddet kommer av andre ting - investeringer i vekst.

 

 

 

Inntektene er HØYERE enn kostnaden vel?

 

 

Norske mattelærere, ass!

Lenke til kommentar

 

Inntektene er HØYERE enn kostnaden vel?

 

Norske mattelærere, ass!

 

Var ikke meningen å være vrang eller vanskelig, ville bare forsikre meg om at jeg forstod meningen. 

 

Om han mener inntektene er lavere enn utgiftene så går jeg utifra at han tar med investeringskostnader. Om han derimot mener inntektene er høyere enn utgiftene så er det vel manhours, deler og monteringen han snakker om. Og det er vel vesentlig?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

 

Inntektene er HØYERE enn kostnaden vel?

 

Norske mattelærere, ass!

 

Var ikke meningen å være vrang eller vanskelig, ville bare forsikre meg om at jeg forstod meningen. 

 

Om han mener inntektene er lavere enn utgiftene så går jeg utifra at han tar med investeringskostnader. Om han derimot mener inntektene er høyere enn utgiftene så er det vel manhours, deler og monteringen han snakker om. Og det er vel vesentlig?

 

 

Det var bare ment som en morsomhet. Sliter litt med å ta slike påstander seriøst uten noen kildehenvisning. ;-)

 

Ut fra tidligere innlegg og argumentasjon tror jeg nok han mente å si at inntektene pr bil er høyere enn produksjonsutgiftene inkludert investeringskostnader fordelt pr bil (og så er det jo et spørsmål om investeringskostnadene er fordelt pr bil produsert eller pr bil planlagt produsert, osv).

Men på kort sikt er det nok bare de interne økonomi-folkene som har kontroll på det, hvis noen har, siden de har såpass mange prosjekter som griper inn i hverandre.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Tenker du da på varme problemene? 

Dette kunne i så tilfelle enkelt vært fikset med å implementere ett BTMS system . Problemet var vel heller viljen slik eg forstod det? 

 

Hvis bmw,volvo, Mercedes etc hadde lansert en bil i dag så er det garantert at i løpet av 5 lange ( snart 6) år hadde fått kontroll på de fleste klimaene. 

 

 

Ja, det er dette jeg tenker på. At de valgte å legge seg på en BMS som ikke kunne håndtere varme er jo ganske komisk og viser at det er mer en å koble til noen spoler og batterier før man har en elbil. 

 

Mercedes har jo hatt elbil de, lagd av Tesla. Både B klasse eller hva den heter og smart versjonen som tesla lagde(mener de er daimler også?), volvo ser jo ut til å gjøre det greit med hybridene sine, bmw har også elbil. 

 

Poenget bak min kommentar var ikke at de ikke kommer til å klare det, bare at det er andre ting en å kjøpe batterier og spoler som inngår i det å lage ett elektrisk kjøretøy. 

 

 

Jada, klart det kreves diverse finesser for å få samme bilen som funker her hjemme til å prestere likt i f.eks Texas. Det eg mener er at det er enkelt å løse. Og enda enklere for de store aktørene. 

 

Fancy elektronikk er ikkje noe nytt om en ser til skipsindustrien/offshore. 

Så det eg mener er at i løpet av 5 +år ( tiden tesla har hatt) så er slike problemer luket ut for lenge siden. Mener eg da.

 

Jada, visst har de fleste seriøse aktørene en ellbil/hybrid. Men dette er jo noe de har gjort bare for å ha en i sortimentet sitt. De har jo så vidt begynt å forberede seg til overgangen til elbil 

 

Tenker en god stund før 2025 så er de fleste bilene ganske like, og at det dermed kun går på merke, kvalitetsinntrykk, og pris.

Akkurat som i dag, da det finnes så mange biler som er bygget på de samme plattformene som konkurrentene og det kun er detaljer som utgjør forskjellen. 

 

 

 

Tja enkelt og enkelt. Det er ikke bare enkelt. Selv motor er enkelt. Men software. Eller controller til motor? Nei det er ikke gjort i en fart. Se på Vw. De har slitt med sine motorer i over et tiår. Gearkassene har de heller ikke fått til å fungere tilfredsstillende ennå. Problemer fra T4 følgte over til T5. Fulgt over til...og hvor lenge har VW vært blant de store bilfabrikantene? Og fortsatt sliter de med kvalitet på velkjent teknologi som de har over hundre års erfaring med. Det er ikke utenkelig at overgangen til el-bil vil føre til problemer også for store bilfabrikanter. 

 

Det kommer nok til å ta en stund å ha en velfungerende elektrisk drivlinje, og ikke minst elektronikken til å styre den. Samt batterier. Og VW og alle andre bilfabrikanter skal jo også slåss om batterier fra de samme produsentene. Kan bli vanskelig kabal det der. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er ikke bare å bytte over til å produsere elbiler. Elbiler er noe annet enn fossilbiler, så fabrikker må bygges om og produksjonsplaner må endres.

 

 

Er det ikke? 

 

Karosseri, understell, interiør ... egentlig alt utenom drivlinjen er stort sett likt, men med elbiler så blir det uhorvelig mye enklere ettersom man ikke trenger å bygge forbrenningsmotorer, med alle de delene og prosessene det fordrer, i stedet kjøper man batterier av Panasonic og bygger enkle elmotorer.

 

Man er bra naiv dersom man tror at ikke de store bilprodusentene klarer å produsere en elbil fullt på høyde med Tesla, problemet foreløpig er at markedet ikke er der, Ford, GM, VW med flere kan ikke basere produksjon av biler på noen tullete nordmenn med enorme skatteletter.

 

 

Det er ikke noe problem å lage en batteripakke, eller en motor. SW er dog en helt annen historie. BMS er ett viktig element, dette er kritisk for å holde liv i batteriet. Bare se hvordan det gikk i texas med leaf feks. 

 

Det er ikke noen stor utfordring for de store selskapene, men det er fortsatt en del empiri å ta igjen. Synd å havne bakpå. 

 

Rimac startet med å bygge om en BMW 3 serie til elektrisk og knuste de fleste på dragstripen.

 

 

 

Ja det er korrekt Men RIMAC var lenge et solo prosjekt basert på en manns kunnskap og erfaring i garasjen der han bygget en værsting BMW, dette var vel i 2009. Så vokste de gradvis til et selskap og solgte ut hele årsproduksjonen på 8 biler i 2014. 

 

De er vel et stykke unna å være i stand til å produsere til konsumentmarkedet. 

Lenke til kommentar

 

Tja enkelt og enkelt. Det er ikke bare enkelt. Selv motor er enkelt. Men software. Eller controller til motor? Nei det er ikke gjort i en fart. Se på Vw. De har slitt med sine motorer i over et tiår. Gearkassene har de heller ikke fått til å fungere tilfredsstillende ennå. Problemer fra T4 følgte over til T5. Fulgt over til. 

 

Det kommer nok til å ta en stund å ha en velfungerende elektrisk drivlinje, og ikke minst elektronikken til å styre den. Samt batterier. 

 

 

Nja, kontrollere til el-motorer er det vel ikke akkurat Tesla som fant opp. :-)

Kan ikke huske å ha sett noen påstander om at Nissan, Renault, BMW, VW, Mercedes, Mitsubishi, Chevrolet, PSA og div andre produsenter av el-biler har hatt noe spesielle problemer med å tilpasse elektronikken. Dette er utviklet for lenge siden og stort sett standardvare med litt tilpasninger, hvor også Tesla har kjøpt kompetanse fra etablerte aktører - akkurat slik som alle andre kan gjøre.

 

Det som er den største utfordringen til Tesla er at de på død og liv skal tilpasse dette selv i stedet for å bestille en løsning hos produsenter som kan dette. Akkurat som ditt eksempel DSG som VW utviklet selv. Forøvrig er det vel ikke elektronikken som er det store problemet med DSG-kassene heller, men det er komplisert mekanikk hvor det er vanskelig å beregne effekten av slitasje på enkeltkomponenter (som styringsprogrammene må ta høyde for) samtidig som VW har forsøkt å holde produksjonskostnadene så rimelig som mulig for at det skulle bli en spiselig pris i konkurranse med enklere automatkasser.

Styring av el-motorer er barnemat i sammenligning.

Lenke til kommentar

 

 

Rimac startet med å bygge om en BMW 3 serie til elektrisk og knuste de fleste på dragstripen.

 

 

 

Ja det er korrekt Men RIMAC var lenge et solo prosjekt basert på en manns kunnskap og erfaring i garasjen der han bygget en værsting BMW, dette var vel i 2009. Så vokste de gradvis til et selskap og solgte ut hele årsproduksjonen på 8 biler i 2014. 

 

De er vel et stykke unna å være i stand til å produsere til konsumentmarkedet. 

 

Tror ikke Rimac sin hovedplan er å være bilprodusent, mer en teknologibedrift.

 

Hvis du så Aston Martin / Red Bull Valkyrie baneversjonen som ble presentert for ikke så lenge siden, har Rimac sticker, så her har de bidratt med teknologi. Noe Salmondrin spådde for leeeenge siden.

Lenke til kommentar

Nja, kontrollere til el-motorer er det vel ikke akkurat Tesla som fant opp. :-)

Kan ikke huske å ha sett noen påstander om at Nissan, Renault, BMW, VW, Mercedes, Mitsubishi, Chevrolet, PSA og div andre produsenter av el-biler har hatt noe spesielle problemer med å tilpasse elektronikken. Dette er utviklet for lenge siden og stort sett standardvare med litt tilpasninger, hvor også Tesla har kjøpt kompetanse fra etablerte aktører - akkurat slik som alle andre kan gjøre.

 

Det som er den største utfordringen til Tesla er at de på død og liv skal tilpasse dette selv i stedet for å bestille en løsning hos produsenter som kan dette.

Tesla er en av produsentene som kan dette. De designer alt selv og får det så produsert i Kina. Samme som f.eks Apple. Tesla er faktisk et av verdens største kraftelektronikk-selskaper.

 

100k Model S/X per år utgjør ca 45 GW med vekselrettere per år og 500k Model 3 per år vil utgjøre ca 125 GW med vekselrettere per år. Og så har man i tillegg all elektronikken til de stasjonære lagringsbatteriene og solcellevirksomheten.

Lenke til kommentar

 

 

Tja enkelt og enkelt. Det er ikke bare enkelt. Selv motor er enkelt. Men software. Eller controller til motor? Nei det er ikke gjort i en fart. Se på Vw. De har slitt med sine motorer i over et tiår. Gearkassene har de heller ikke fått til å fungere tilfredsstillende ennå. Problemer fra T4 følgte over til T5. Fulgt over til. 

 

Det kommer nok til å ta en stund å ha en velfungerende elektrisk drivlinje, og ikke minst elektronikken til å styre den. Samt batterier. 

 

 

Nja, kontrollere til el-motorer er det vel ikke akkurat Tesla som fant opp. :-)

Kan ikke huske å ha sett noen påstander om at Nissan, Renault, BMW, VW, Mercedes, Mitsubishi, Chevrolet, PSA og div andre produsenter av el-biler har hatt noe spesielle problemer med å tilpasse elektronikken. Dette er utviklet for lenge siden og stort sett standardvare med litt tilpasninger, hvor også Tesla har kjøpt kompetanse fra etablerte aktører - akkurat slik som alle andre kan gjøre.

 

Det som er den største utfordringen til Tesla er at de på død og liv skal tilpasse dette selv i stedet for å bestille en løsning hos produsenter som kan dette. Akkurat som ditt eksempel DSG som VW utviklet selv. Forøvrig er det vel ikke elektronikken som er det store problemet med DSG-kassene heller, men det er komplisert mekanikk hvor det er vanskelig å beregne effekten av slitasje på enkeltkomponenter (som styringsprogrammene må ta høyde for) samtidig som VW har forsøkt å holde produksjonskostnadene så rimelig som mulig for at det skulle bli en spiselig pris i konkurranse med enklere automatkasser.

Styring av el-motorer er barnemat i sammenligning.

 

 

Selvsagt var ikke Tesla innovatør av hverken elmotor eller controller, da de er eldre enn bensinmotoren. Men det er ikke et voldsomt stort utvalg av kontrollere å kjøpe til bilproduksjon. Og det å få til velfungerende torque vectoring, maksimal A når det trengs, og smarte funksjoner i controlleren er nok noe bilprodusentene må stå for selv i stor grad - de trenger kanskje ikke lage hardware men de må nok i stor grad skrive egen firmware. The devil lays in the the details. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena.

 Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.

 

Kilde?

 

 Sunn fornuft.

 

Noe Tesla-hatere ikke eier. Så her må det noe mer konkret til enn Tesla-hatende synsing.

 

Så du mener garantiarbeid altså er gratis du da?

Garantiarbeid er forøvrig noe verksteder hater pga dårlig betalt, bare sånn til informasjon.

Så her er det tap tap i alle ledd

 

Jeg mener at du må komme med en kilde på at det spiser opp overskudded. Du må jo nødvendigvis sitte på konkrete tall som tilsier dette, siden du er så fryktelig bastant på det?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena.

 Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.
Kilde?
 Sunn fornuft.
Noe Tesla-hatere ikke eier. Så her må det noe mer konkret til enn Tesla-hatende synsing.
Så du mener garantiarbeid altså er gratis du da?Garantiarbeid er forøvrig noe verksteder hater pga dårlig betalt, bare sånn til informasjon.Så her er det tap tap i alle ledd
Jeg mener at du må komme med en kilde på at det spiser opp overskudded. Du må jo nødvendigvis sitte på konkrete tall som tilsier dette, siden du er så fryktelig bastant på det?

Altså gud hjelpe meg. Hver bidige gang noe negativt kommer så skal det dokumenteres.

Hva med å tenke selv?

 

 

*Eg selger ett produkt, produktet failer.

Verkstedet som fikser mitt produkt må eg betale.

Men heldigvis så er dette ett merkeverksted så eg betaler mindre.

 

Mindre inn= mindre penger til selve verkstedet. *

 

Gjelder forøvrig ALLE merkeverksted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena.

Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.
Kilde?
Sunn fornuft.
Noe Tesla-hatere ikke eier. Så her må det noe mer konkret til enn Tesla-hatende synsing.
Så du mener garantiarbeid altså er gratis du da?

Garantiarbeid er forøvrig noe verksteder hater pga dårlig betalt, bare sånn til informasjon.

Så her er det tap tap i alle ledd

Jeg mener at du må komme med en kilde på at det spiser opp overskudded. Du må jo nødvendigvis sitte på konkrete tall som tilsier dette, siden du er så fryktelig bastant på det?
Selvfølgelig gjør garantireparasjoner det. Det går under operasjonelle kostnader.
Lenke til kommentar

 

Regnsensor. En ny Tesla til ofte over en million kroner har ikke engang utstyr som regnsensor. Manuelle viskere.

Er det noen biler som har godt fungerende regnsensor? Ingen biler jeg har kjørt har fungert godt, og jeg må alltid drive og styre manuelt med vindusviskere.

 

 

Har disponert tre biler så langt med regnsensor: 2004 Peugeot 406 - regnsensor stort sett helt grei, litt følsom for slitt pusserblad. 2008 Peugeot 307 - regnsensor perfekt, slår den på og kan kjøre en time i variabelt regn uten å tenke på pussingen. 2010 Mondeo - justerbar følsomhet på regnsensoren, helt ok. God nok til å slippe å styre manuelt, men ikke så bra som 307'en heller.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Regnsensor. En ny Tesla til ofte over en million kroner har ikke engang utstyr som regnsensor. Manuelle viskere.

Er det noen biler som har godt fungerende regnsensor? Ingen biler jeg har kjørt har fungert godt, og jeg må alltid drive og styre manuelt med vindusviskere.

Hehe, har ikkje vi så finner vi noe gale med de som har?

 

Jupp, på min volvo blir regnsensoren brukt hver gang det regner. Eneste eg stiller på er følsomheten.

 

Så der har du svaret på spm ditt, det finnes biler der dette fungerer.

 

På min 2008 525i fungerte den også greit, ikkje perfekt, men mer enn godt nok til at eg valgte å bruke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at du må komme med en kilde på at det spiser opp overskudded. Du må jo nødvendigvis sitte på konkrete tall som tilsier dette, siden du er så fryktelig bastant på det?

Altså gud hjelpe meg. Hver bidige gang noe negativt kommer så skal det dokumenteres.

Hva med å tenke selv?

 

*Eg selger ett produkt, produktet failer.

Verkstedet som fikser mitt produkt må eg betale.

Men heldigvis så er dette ett merkeverksted så eg betaler mindre.

 

Mindre inn= mindre penger til selve verkstedet. *

 

Gjelder forøvrig ALLE merkeverksted.

 

Det er forskjell på å ha utgifter på service, og at disse utgiftene er så store at de spiser opp overskuddet. Det er sistnevnte jeg ønsker dokumentasjon på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...