Gå til innhold

Hevder 90 prosent av Teslas biler må repareres før de forlater fabrikken


Anbefalte innlegg

Da har vi en total produksjon på (15*250 000) + 500 000 som gir 4 250 000 biler. Det vil gi Tesla en markedsandel på 12%...  

Kom gjerne med fakta/bevis på at dette er et urealistisk regnestykke.

Jeg betviler ikke at Tesla vil bli en blant mange andre aktører. Det er de allerede. Tesla vil ikke bli enerådende, akkurat som Apple ikke er enerådende.

 

Siden det da kommer til å være andre produsenter som har biler som konkurrerer direkte mot Tesla sine modeller kommer Tesla til å bli presset på pris. Allikevel er de avhengig av både å tjene nok til å kunne nedbetale bilfabrikkene og gigafactory.

Det presset på pris tror jeg Tesla vil klare ganske fint. Volum er ekstremt viktig for god økonomi hos en bilprodusent, og om da Tesla er verdens største elbilprodusent i 2021, så har de alle forutsetninger til å tjene gode penger. Spesielt om de tradisjonelle store bilprodusentene ikke velger å produsere battericeller. Da lever de helt på nåden til batteriprodusentene, og må betale det de krever. Det er akkurat som GM og LG på Bolt/Ampera-e. LG sitter igjen med pengene, mens GM sitter igjen med tap. Dette er ikke noe som vil kunne fortsette i en storskalaproduksjon.

 

Og til å utvikle nye modeller, for Model S og Model X kommer ikke til å være spesielt moderne eller nyskapende i 2021. Model S er da en 9 år gammel modell.

Det er fullt mulig at interessen for Model S vil avta over tid. Spesielt når Model 3 kommer skikkelig i gang. Men produksjonslinjen for Model S/X er makset ut på rundt 100k biler per år, og det tror jeg de vil klare å selge.

 

I disse dager er det slik at som regel selger SUV bedre enn sedan, mens Tesla ligger på rundt 60% Model S og 40% Model X. Ettersom påliteligheten til Model X kommer opp på ett bedre nivå, og interessen for Model S avtar, kan vi se at miksen blir nærmere 40% Model S og 60% Model X, mens totalproduksjonen fortsatt havner på 100k per år. Med regelmessige oppdateringer av Model S og Model X tror jeg Tesla kan holde dette i gang i en god del år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

. Og til å utvikle nye modeller, for Model S og Model X kommer ikke til å være spesielt moderne eller nyskapende i 2021. Model S er da en 9 år gammel modell.

 

 

Model S og X moderniseres ukentlig, at modell betegnelsen er 9 år gammel betyr ikke at bilene er ut-datert. 

 

 

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

 

 

Det du skriver gir ingen mening, første 5 serie kom i 1972...

 

For det første var det ingen S 75 i 2013, for det andre er det allerede en oppdatert front fra 2013. Ryktene tilsier at interiøret skal moderniseres snart, og mer vill nok komme. 

 

De trenger ikke sette ned prisene, selv om de nok kommer til å gjøre det. De leverer ett helt annet produkt. Alle som har kjøpt tesla i Norge i dag kunne kjøpt fristelser fra BMW, men det ble altså ikke slik. Det er ikke alle som må ha den siste piffen innen interiør, det er gjerne andre ting som står høyere. Selv gikk jeg fra 5 serie til model s og er nå på min andre. 

 

 

Å herregud. Snakk om å prøve å kverulere seg bort fra poenget. Jeg håpet jeg slapp å utdype - en elektrisk BMW tilsvarende 5-serie i størrelse og prisleie, men jeg vet ikke hva de kommer til å kalle den ennå.

 

Joda, styggere front. Det bruker å hjelpe, da skjønner Preben at: Oi, dette er en ny modell, som ikke kan sammenlignes med en fra 2013.

 

Hallo! Stoppet du opp i 2014 og kom ikke lengre? Jeg snakker selvfølgelig om en fullelektrisk BMW PÅ STØRRELSE MED 5-serie. Noe som VIL være et faktum i 2021.

At noen velger en fullelektrisk Tesla i stedet for en fossil 5-serie i 2017 er 100% forståelig med de fordelene elbiler har i Norge.

 

Noen gode argumenter mot poengene i innleggene mine venter jeg fremdeles på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla har tydeligvis ikke nok å sysle med så de skal nå lage sin egen mikroprosessor. Som kjent hadde Tesla et system som fungerte ganske bra(Mobileye med kun én dødsulykke), men Musk fikk igjen nok av å ha underleverandører så Tesla skulle lage sitt eget. I skrivende stund er de ikke i nærheten av paritet med systemet det skal erstatte. Nå skal de ta opp konkurransen med Intel, Nvidia og hele verden og designe egne mikroprosessorer. Det vil sikkert gå kjempefint siden de har fått tak i en fyr fra AMD og allerede har Elon Musk som ikke akkurat lider av manglende tro på egne evner.

 

Apple-relevans? Tesla gjør akkurat det motsatte og tar vertikal integrasjon langt inn i parodien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har tydeligvis ikke nok å sysle med så de skal nå lage sin egen mikroprosessor. Som kjent hadde Tesla et system som fungerte ganske bra(Mobileye med kun én dødsulykke), men Musk fikk igjen nok av å ha underleverandører så Tesla skulle lage sitt eget. I skrivende stund er de ikke i nærheten av paritet med systemet det skal erstatte. Nå skal de ta opp konkurransen med Intel, Nvidia og hele verden og designe egne mikroprosessorer. Det vil sikkert gå kjempefint siden de har fått tak i en fyr fra AMD og allerede har Elon Musk som ikke akkurat lider av manglende tro på egne evner.

 

Apple-relevans? Tesla gjør akkurat det motsatte og tar vertikal integrasjon langt inn i parodien.

 

Ikke i nærheten? Hvor mange km har du på ap2? Jeg har ca 20 000 på ap1 og like mye på ap2. Det er så og si like stabilt nå. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kjøpe Tesla når en kan få premium bil med samme rekkevidde?

Fordi produsentene av disse "premium bil" ikke vil være i stand til å masseprodusere bilene i særlig grad, i det minste ikke på mange år?

 

Hva legger du i "mange" år?

 

Vel, hvis de håper å ha noe å vise frem i 2020-2025+ en gang, så vil det i tillegg ta lang tid å få opp produksjonen, spesielt hvis de er avhengig av batterier fra leverandørene som alle andre unntatt Tesla slåss om...

 

 

Og neste år kommer de første bilene fra de store produsentene ut fra samlebåndet, mens i 2019 og 2020 blir det bånn gass - bare VW vil ha 20 modeller på veien.

Ja, neste år vil de kanskje vise frem noen modeller. Så tar det lang tid før de eventuelt får produksjonen til å gå. At de viser frem en bil om et år eller to betyr ikke at bilen kan masseproduseres fra det øyeblikket.

 

Morsomt at noen også tror at Tesla Semi er verdens første el baserte trekkvogn, BMW bruker faktisk el baserte trailere i sin logistikk i Tyskland og har gjort det i over 1 år.

Hvorfor snakker du om å være først? Apple var ikke de første som laget mobiltelefoner, vet du.

 

Og hvordan er spesifikasjonene på denne BMW-trekkvogna? Hva er rekkevidde og akselerasjon, for eksempel?

 

 

Jeg kan forresten ikke se mange likhetstrekk mellom Tesla og Apple. Så og si alt er forskjellig. Men de er nok ikke den første teknologioppstarten hvor "se på suksessen til Apple" er blitt brukt som et vektig argument for at folk ikke skal se seg blind på røde tall og store problemer.

Teslas problemer er sterkt overdrevet:

 

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena.

 

Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

Så du mener at Model S i dag ser identisk ut som den første årsmodellen?

 

Du mener at det er fysisk umulig for Tesla å endre ytterligere på utseendet?

 

Det må jo være det du forutsetter for at kommentaren din skal gi mening.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

Så du mener at Model S i dag ser identisk ut som den første årsmodellen?

 

Du mener at det er fysisk umulig for Tesla å endre ytterligere på utseendet?

 

Det må jo være det du forutsetter for at kommentaren din skal gi mening.

 

 

Nå må du være snill å lese tråden og se ting litt i sammenheng.

 

Det er en årsak til at de fleste bilmodeller konstrueres i ny versjon mer eller mindre fra bunnen av ca hver 7-8 år. Det er IKKE pga ny teknologi, det lar seg fint innpasse i det gamle karosseriet, men fordi folk ikke gidder å kjøpe en bil som ser ut som naboens 7 år gamle bil når det finnes noe nyere og kulere på markedet.

 

DET er bakgrunnen for min kommentar. I den sammenheng ser en 2017 Model S ut som en 2013 Model S. Jeg bor i Tesla-land og legger sjelden merke til forskjellen hvis jeg ikke aktivt ser etter. Skal det endre seg i en bilkjøpers øyne må det til en større redesign av karosseriet. Jeg har for eksempel ennå ikke helt skjønt hvorfor folk bytter en 2013/2014 Model S til en 2017 Model S. De ser like ut, alle Tesla blir fortløpende oppdatert, og de holder jo omtrent evig uten vedlikehold. Right?

Uansett, i dag er ikke utseendet av Model S noe stort problem for Tesla, så lenge designet ennå er noenlunde fresht og det ikke finnes reelle konkurrenter. Om 3-4 år har begge deler endret seg fullstendig.

 

Det er selvfølgelig aktuelt for Tesla å gjøre en redesign, men det koster mye penger, både i utvikling og i endring av produksjonsutstyret. Og i sammenheng med tidligere kommentarer ang fremtidige kostnader for Tesla var DET poenget mitt.

 

Forståelig nå? 

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig aktuelt for Tesla å gjøre en redesign, men det koster mye penger, både i utvikling og i endring av produksjonsutstyret. Og i sammenheng med tidligere kommentarer ang fremtidige kostnader for Tesla var DET poenget mitt.

Tror ikke Tesla har noen problemer å gjøre nødvendige endringer på Model S, om behovet skulle oppstå. Noen av de større endringene de har gjort siden 2013:

 

- Introdusert autopilot. Nå er de på hardware versjon 2.5.

- Gått hovedsaklig over fra RWD til AWD og endret motorene betydelig. (Det er ganske mulig de vil gå over til permanentmagnetmotorer innen få år.)

- Endret batteripakkene fullstendig. (De benytter riktignok fortsatt 18650-formatet. Det er forventet at Tesla vil gå over til 21700 innen få år.)

- Endret interiøret fullstendig.

- Endret fronten.

- Byttet til helt ny lader.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jo ingen betydning, at man er så dårlig til å produsere biler at 9 av 10 biler er fulle av feil som må repareres før de sendes ut til kundene er helt irrelevant.

 

These aren't the droids you're looking for ... alt er bare tipp-topp i Tesla-land, pengene strømmer inn og bilene er det beste som har hendt verden siden Al Gore.

 

Queue the hylekor in ... 3 ... 2 ...

 

Men det kan nok påvirke aksjen. Å investere i et selskap med "produksjonsproblemer" er det mer risiko ved, enn andre selskaper. Og med så mange feil i produksjonen, så er det klart at man taper unødig mye penger. Hvem vet, fristende å mene mye om dette. Har ikke Tesla, men uansett produksjon, så er det ikke noe tvil om at det er en flott bil, som sparer miljøet hver dag. Det gjør ikke min Toyota.

Lenke til kommentar

 

Det er selvfølgelig aktuelt for Tesla å gjøre en redesign, men det koster mye penger, både i utvikling og i endring av produksjonsutstyret. Og i sammenheng med tidligere kommentarer ang fremtidige kostnader for Tesla var DET poenget mitt.

Tror ikke Tesla har noen problemer å gjøre nødvendige endringer på Model S, om behovet skulle oppstå. Noen av de større endringene de har gjort siden 2013:

 

- Introdusert autopilot. Nå er de på hardware versjon 2.5.

- Gått hovedsaklig over fra RWD til AWD og endret motorene betydelig. (Det er ganske mulig de vil gå over til permanentmagnetmotorer innen få år.)

- Endret batteripakkene fullstendig. (De benytter riktignok fortsatt 18650-formatet. Det er forventet at Tesla vil gå over til 21700 innen få år.)

- Endret interiøret fullstendig.

- Endret fronten.

- Byttet til helt ny lader.

 

 

Jeg noterer meg bare at du ikke er i stand til å forstå poenget mitt. Not my problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena.

 

Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.

 

Kilde?

 

 

Sunn fornuft. 

Lenke til kommentar

 

 

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

Så du mener at Model S i dag ser identisk ut som den første årsmodellen?

 

Du mener at det er fysisk umulig for Tesla å endre ytterligere på utseendet?

 

Det må jo være det du forutsetter for at kommentaren din skal gi mening.

 

 

Nå må du være snill å lese tråden og se ting litt i sammenheng.

 

Det er en årsak til at de fleste bilmodeller konstrueres i ny versjon mer eller mindre fra bunnen av ca hver 7-8 år. Det er IKKE pga ny teknologi, det lar seg fint innpasse i det gamle karosseriet, men fordi folk ikke gidder å kjøpe en bil som ser ut som naboens 7 år gamle bil når det finnes noe nyere og kulere på markedet.

 

DET er bakgrunnen for min kommentar. I den sammenheng ser en 2017 Model S ut som en 2013 Model S.

 

Da forutsetter du at Tesla ikke vil eller kan endre på noe. Du bare antar et eller annet og kritiserer på bakgrunn av det. Snakk om å dikte opp noe å klage på!

Lenke til kommentar

 

 

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena.

 

Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.

 

Kilde?

 

 

Sunn fornuft.

 

Noe Tesla-hatere ikke eier. Så her må det noe mer konkret til enn Tesla-hatende synsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena.

 Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.
Kilde?
 Sunn fornuft.
Noe Tesla-hatere ikke eier. Så her må det noe mer konkret til enn Tesla-hatende synsing.

Så du mener garantiarbeid altså er gratis du da?

Garantiarbeid er forøvrig noe verksteder hater pga dårlig betalt, bare sånn til informasjon.

Så her er det tap tap i alle ledd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla har tydeligvis ikke nok å sysle med så de skal nå lage sin egen mikroprosessor. Som kjent hadde Tesla et system som fungerte ganske bra(Mobileye med kun én dødsulykke), men Musk fikk igjen nok av å ha underleverandører så Tesla skulle lage sitt eget. I skrivende stund er de ikke i nærheten av paritet med systemet det skal erstatte. Nå skal de ta opp konkurransen med Intel, Nvidia og hele verden og designe egne mikroprosessorer. Det vil sikkert gå kjempefint siden de har fått tak i en fyr fra AMD og allerede har Elon Musk som ikke akkurat lider av manglende tro på egne evner.

 

Apple-relevans? Tesla gjør akkurat det motsatte og tar vertikal integrasjon langt inn i parodien.

Ikke i nærheten? Hvor mange km har du på ap2? Jeg har ca 20 000 på ap1 og like mye på ap2. Det er så og si like stabilt nå.

 

Musk lovet at innen 2017 var omme skulle en Tesla kjøre fra California til en parkeringsplass i NY uten intervensjon fra sjåføren. Nå har han senket ambisjonsnivået "en smule" og har som mål å få automatiske vindusviskere til å fungere med AP2 før jula setter inn. Blir spennende å se om de får det til.

 

At Teslas egenutviklede AP2 etter hvert får funksjonalitet som 20 år gamle billigbiler sier en del om Teslas forsprang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnsensor. En ny Tesla til ofte over en million kroner har ikke engang utstyr som regnsensor. Manuelle viskere.

Tesla har nok prioritert utviklingen av AP2 i stedet for å implementere automatiske viskere. Jeg er ikke enig i den prioriteringen, og syns det har tatt lang tid. Men det er neppe mange måneder til det kommer en trådløs oppdatering som aktiverer automatiske viskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...