Gå til innhold

Hevder 90 prosent av Teslas biler må repareres før de forlater fabrikken


Anbefalte innlegg

 

Det er ikke bare å bytte over til å produsere elbiler. Elbiler er noe annet enn fossilbiler, så fabrikker må bygges om og produksjonsplaner må endres.

 

 

Er det ikke? 

 

Karosseri, understell, interiør ... egentlig alt utenom drivlinjen er stort sett likt, men med elbiler så blir det uhorvelig mye enklere ettersom man ikke trenger å bygge forbrenningsmotorer, med alle de delene og prosessene det fordrer, i stedet kjøper man batterier av Panasonic og bygger enkle elmotorer.

 

Man er bra naiv dersom man tror at ikke de store bilprodusentene klarer å produsere en elbil fullt på høyde med Tesla, problemet foreløpig er at markedet ikke er der, Ford, GM, VW med flere kan ikke basere produksjon av biler på noen tullete nordmenn med enorme skatteletter.

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karosseri, understell, interiør ... egentlig alt utenom drivlinjen er stort sett likt, men med elbiler så blir det uhorvelig mye enklere ettersom man ikke trenger å bygge forbrenningsmotorer, med alle de delene og prosessene det fordrer, i stedet kjøper man batterier av Panasonic og bygger enkle elmotorer.

Selve produksjonslinjene for bilene kan være relativt lik, men hele infrastrukturen rundt er ganske annerledes. Det er store viktige ting som må bygges helt opp fra ingenting, og andre store viktige ting som det ikke lengre er behov for.

 

1. Fossilmotor, eksosanlegg og girkasse: Dette er mye av kjerneteknologien til bilselskapene. Det er dette de har investert mye penger i, og når denne teknologien blir erstattet av annen teknologi så sitter de med (som regel belånte) verdiløse aktiva. Dette i seg selv kan være nok til å knekke ett bilselskap. Bilselskapene gjør investeringer med tidshorisonter på tiår, med små profittmarginer. De færreste har råd til store tap.

 

2. Batterier: Dette er ekstremt viktig kjerneteknologi for bilselskapene. Men det er ikke mange bilselskaper som fokuserer spesielt mye på dette. De baserer seg på å kjøpe inn dette fra underleverandører som LG Chem, SK Innovation, osv. I dag er det bare to bilselskaper som satser på produksjon av battericeller og batteripakker. Det er BYD og Tesla.

 

3. Alt rundt: Når man går fra fossilt til elbil, så er det mange mindre komponenter som blir forskjellige. Nye ting kommer inn, som lader, motor, motorkontroller og DC/DC omformer til 12V systemet. Mens andre ting kan ikke lengre fungere som vanlig. A/C må drives elektrisk i stedet for reim. Man får ikke vakuum til bremsene uten elektriske vakuumpumpe. Kjølesystemet til motor/batteri blir helt annerledes - temperaturforskjellen mot omgivelsene blir mye lavere, og totalkjølebehovet faller drastisk. Osv.

 

Noe av dette er relativt enkelt å gjøre noe med. Det kan være så enkelt som å bestille en litt annen del hos en underleverandør. Andre ting kan være ganske utfordrende.

 

Man er bra naiv dersom man tror at ikke de store bilprodusentene klarer å produsere en elbil fullt på høyde med Tesla, problemet foreløpig er at markedet ikke er der, Ford, GM, VW med flere kan ikke basere produksjon av biler på noen tullete nordmenn med enorme skatteletter.

Markedet er der, og Norge er ikke så viktig for elbilprodusentene som det var for noen år siden.

 

http://www.side3.no/motor/hvor-ledende-er-egentlig-norge-pa-elbil-i-verden/3423395632.html

Lenke til kommentar

Jeg kan forresten ikke se mange likhetstrekk mellom Tesla og Apple. Så og si alt er forskjellig. Men de er nok ikke den første teknologioppstarten hvor "se på suksessen til Apple" er blitt brukt som et vektig argument for at folk ikke skal se seg blind på røde tall og store problemer.

Iphone har vel uansett heller aldri blitt kåret til verdens mest upålitelige telefon. Selv ikke da de var helt nye i telefonmarkedet.
Lenke til kommentar

Det er uansett ingen unnskyldning for å lage produkter av dårlig kvalitet. Regner med at de ansatte i Tesla hadde noenlunde erfaring og utdanning innenfor området de skulle jobbe med. Eller startet kanskje alle helt fra scratch der også?

 

Det er som regel slik at det krever en del generasjoner før ting oppnår ønsket kvalitet, det er ikke unormalt. Forøvrig er model S nå godt oppe på kvalitet rankingen til consumer reports. Model X henger dog igjen. 

Lenke til kommentar

Det er uansett ingen unnskyldning for å lage produkter av dårlig kvalitet. Regner med at de ansatte i Tesla hadde noenlunde erfaring og utdanning innenfor området de skulle jobbe med. Eller startet kanskje alle helt fra scratch der også?

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena. 

 

Hva angår erfaring og utdanning så har de sikkert ansatt slike med erfaring, men de fleste som jobber på gulvet i produksjonslinjen har sikkert startet fra scratch. Det er kanskje tenkelig at når man trenger mange hundre ansatte på kort tid så får man inn noen sorte får også.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Helt enig med deg i det. Jeg er usikker på hva problemet faktisk er og hvor omfattende det er. Noen av problemene dukker jo opp hos sluttkundene også, men ut fra erfaringene til brukerene på TOCN-gruppen på Facebook så ordner serviceverkstedet opp i alt sammen uten å sette seg på bakbena. 

 

 

 

Det er supert det, men det spiser fort opp overskuddet de hadde i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke bare å bytte over til å produsere elbiler. Elbiler er noe annet enn fossilbiler, så fabrikker må bygges om og produksjonsplaner må endres.

 

 

Er det ikke? 

 

Karosseri, understell, interiør ... egentlig alt utenom drivlinjen er stort sett likt, men med elbiler så blir det uhorvelig mye enklere ettersom man ikke trenger å bygge forbrenningsmotorer, med alle de delene og prosessene det fordrer, i stedet kjøper man batterier av Panasonic og bygger enkle elmotorer.

 

Man er bra naiv dersom man tror at ikke de store bilprodusentene klarer å produsere en elbil fullt på høyde med Tesla, problemet foreløpig er at markedet ikke er der, Ford, GM, VW med flere kan ikke basere produksjon av biler på noen tullete nordmenn med enorme skatteletter.

 

 

Det er ikke noe problem å lage en batteripakke, eller en motor. SW er dog en helt annen historie. BMS er ett viktig element, dette er kritisk for å holde liv i batteriet. Bare se hvordan det gikk i texas med leaf feks. 

 

Det er ikke noen stor utfordring for de store selskapene, men det er fortsatt en del empiri å ta igjen. Synd å havne bakpå. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke bare å bytte over til å produsere elbiler. Elbiler er noe annet enn fossilbiler, så fabrikker må bygges om og produksjonsplaner må endres.

 

 

Er det ikke? 

 

Karosseri, understell, interiør ... egentlig alt utenom drivlinjen er stort sett likt, men med elbiler så blir det uhorvelig mye enklere ettersom man ikke trenger å bygge forbrenningsmotorer, med alle de delene og prosessene det fordrer, i stedet kjøper man batterier av Panasonic og bygger enkle elmotorer.

 

Man er bra naiv dersom man tror at ikke de store bilprodusentene klarer å produsere en elbil fullt på høyde med Tesla, problemet foreløpig er at markedet ikke er der, Ford, GM, VW med flere kan ikke basere produksjon av biler på noen tullete nordmenn med enorme skatteletter.

 

 

Det er ikke noe problem å lage en batteripakke, eller en motor. SW er dog en helt annen historie. BMS er ett viktig element, dette er kritisk for å holde liv i batteriet. Bare se hvordan det gikk i texas med leaf feks. 

 

Det er ikke noen stor utfordring for de store selskapene, men det er fortsatt en del empiri å ta igjen. Synd å havne bakpå. 

 

 

Tenker du da på varme problemene? 

Dette kunne i så tilfelle enkelt vært fikset med å implementere ett BTMS system . Problemet var vel heller viljen slik eg forstod det? 

 

Hvis bmw,volvo, Mercedes etc hadde lansert en bil i dag så er det garantert at i løpet av 5 lange ( snart 6) år hadde fått kontroll på de fleste klimaene. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tenker du da på varme problemene? 

Dette kunne i så tilfelle enkelt vært fikset med å implementere ett BTMS system . Problemet var vel heller viljen slik eg forstod det? 

 

Hvis bmw,volvo, Mercedes etc hadde lansert en bil i dag så er det garantert at i løpet av 5 lange ( snart 6) år hadde fått kontroll på de fleste klimaene. 

 

 

Ja, det er dette jeg tenker på. At de valgte å legge seg på en BMS som ikke kunne håndtere varme er jo ganske komisk og viser at det er mer en å koble til noen spoler og batterier før man har en elbil. 

 

Mercedes har jo hatt elbil de, lagd av Tesla. Både B klasse eller hva den heter og smart versjonen som tesla lagde(mener de er daimler også?), volvo ser jo ut til å gjøre det greit med hybridene sine, bmw har også elbil. 

 

Poenget bak min kommentar var ikke at de ikke kommer til å klare det, bare at det er andre ting en å kjøpe batterier og spoler som inngår i det å lage ett elektrisk kjøretøy. 

Lenke til kommentar

 

Og i motsetning til Tesla som brenner penger om dagen, sliter med produksjon av det som skal være folkebilen deres, så har de store produsentene fabrikker over det meste av kloden som nå blir tilpasset det som kommer de neste par årene.

Det er rett og slett ingen andre som planlegger å produsere lignende antall elbiler som Tesla med noenlunde samme tidshorisont, som ikke er i Kina. Det er lite som tyder på at f.eks VAG har planer om å overgå Tesla på elbiler før tidligst 2025.

 

Det hjelper ikke å ha mange modeller, når man produserer noen få tusen av hver modell.

 

 

 

Det merkelige er troen på at Tesla får enevelde om de nå skulle klare å forbli største elbil-produsent en lengre periode.

 

La oss gå 3-4 år frem og tenker at Tesla klarer ca 500 000 biler i året. Så sier vi at ca 10 av de eksisterende store produsentene velger å satse på elbil. Og så kommer det ca 5 nye, som følger Tesla sitt konsept, mer eller mindre.

La oss si at ingen av de greier produksjonsvolumene til Tesla, men i snitt produserer 250 000 elbiler i året. (Pluss en haug med små som vi ikke gidder regne med)

 

Da har vi en total produksjon på (15*250 000) + 500 000 som gir 4 250 000 biler. Det vil gi Tesla en markedsandel på 12%...  

Kom gjerne med fakta/bevis på at dette er et urealistisk regnestykke.

 

Siden det da kommer til å være andre produsenter som har biler som konkurrerer direkte mot Tesla sine modeller kommer Tesla til å bli presset på pris. Allikevel er de avhengig av både å tjene nok til å kunne nedbetale bilfabrikkene og gigafactory. Og til å utvikle nye modeller, for Model S og Model X kommer ikke til å være spesielt moderne eller nyskapende i 2021. Model S er da en 9 år gammel modell.

 

Jeg tror det kommer til å bli tøft...

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

 

 

. Og til å utvikle nye modeller, for Model S og Model X kommer ikke til å være spesielt moderne eller nyskapende i 2021. Model S er da en 9 år gammel modell.

 

 

Model S og X moderniseres ukentlig, at modell betegnelsen er 9 år gammel betyr ikke at bilene er ut-datert. 

 

 

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Tenker du da på varme problemene? 

Dette kunne i så tilfelle enkelt vært fikset med å implementere ett BTMS system . Problemet var vel heller viljen slik eg forstod det? 

 

Hvis bmw,volvo, Mercedes etc hadde lansert en bil i dag så er det garantert at i løpet av 5 lange ( snart 6) år hadde fått kontroll på de fleste klimaene. 

 

 

Ja, det er dette jeg tenker på. At de valgte å legge seg på en BMS som ikke kunne håndtere varme er jo ganske komisk og viser at det er mer en å koble til noen spoler og batterier før man har en elbil. 

 

Mercedes har jo hatt elbil de, lagd av Tesla. Både B klasse eller hva den heter og smart versjonen som tesla lagde(mener de er daimler også?), volvo ser jo ut til å gjøre det greit med hybridene sine, bmw har også elbil. 

 

Poenget bak min kommentar var ikke at de ikke kommer til å klare det, bare at det er andre ting en å kjøpe batterier og spoler som inngår i det å lage ett elektrisk kjøretøy. 

 

 

Jada, klart det kreves diverse finesser for å få samme bilen som funker her hjemme til å prestere likt i f.eks Texas. Det eg mener er at det er enkelt å løse. Og enda enklere for de store aktørene. 

 

Fancy elektronikk er ikkje noe nytt om en ser til skipsindustrien/offshore. 

Så det eg mener er at i løpet av 5 +år ( tiden tesla har hatt) så er slike problemer luket ut for lenge siden. Mener eg da.

 

Jada, visst har de fleste seriøse aktørene en ellbil/hybrid. Men dette er jo noe de har gjort bare for å ha en i sortimentet sitt. De har jo så vidt begynt å forberede seg til overgangen til elbil 

 

Tenker en god stund før 2025 så er de fleste bilene ganske like, og at det dermed kun går på merke, kvalitetsinntrykk, og pris.

Akkurat som i dag, da det finnes så mange biler som er bygget på de samme plattformene som konkurrentene og det kun er detaljer som utgjør forskjellen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

. Og til å utvikle nye modeller, for Model S og Model X kommer ikke til å være spesielt moderne eller nyskapende i 2021. Model S er da en 9 år gammel modell.

 

 

Model S og X moderniseres ukentlig, at modell betegnelsen er 9 år gammel betyr ikke at bilene er ut-datert. 

 

 

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

 

 

Enig

Lenke til kommentar

 

 

 

 

. Og til å utvikle nye modeller, for Model S og Model X kommer ikke til å være spesielt moderne eller nyskapende i 2021. Model S er da en 9 år gammel modell.

 

 

Model S og X moderniseres ukentlig, at modell betegnelsen er 9 år gammel betyr ikke at bilene er ut-datert. 

 

 

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

 

 

Det du skriver gir ingen mening, første 5 serie kom i 1972...

 

For det første var det ingen S 75 i 2013, for det andre er det allerede en oppdatert front fra 2013. Ryktene tilsier at interiøret skal moderniseres snart, og mer vill nok komme. 

 

De trenger ikke sette ned prisene, selv om de nok kommer til å gjøre det. De leverer ett helt annet produkt. Alle som har kjøpt tesla i Norge i dag kunne kjøpt fristelser fra BMW, men det ble altså ikke slik. Det er ikke alle som må ha den siste piffen innen interiør, det er gjerne andre ting som står høyere. Selv gikk jeg fra 5 serie til model s og er nå på min andre. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

. Og til å utvikle nye modeller, for Model S og Model X kommer ikke til å være spesielt moderne eller nyskapende i 2021. Model S er da en 9 år gammel modell.

 

 

Model S og X moderniseres ukentlig, at modell betegnelsen er 9 år gammel betyr ikke at bilene er ut-datert. 

 

 

Markedsmessig vil de være utdatert. Når bærums-sossen får valget mellom en fresh elektrisk BMW-5 serie eller en Tesla som ser ut som naboens S 75 fra 2013, hva tror du han velger? Og hvor mye må evt Tesla sette ned prisen for at han skal velge Tesla'en til tross for fristelsene fra BMW, Jaguar og Lexus?

 

Utdatert i bilverdenen har sjelden så mye med det tekniske å gjøre.

 

 

Det du skriver gir ingen mening, første 5 serie kom i 1972...

 

For det første var det ingen S 75 i 2013, for det andre er det allerede en oppdatert front fra 2013. Ryktene tilsier at interiøret skal moderniseres snart, og mer vill nok komme. 

 

De trenger ikke sette ned prisene, selv om de nok kommer til å gjøre det. De leverer ett helt annet produkt. Alle som har kjøpt tesla i Norge i dag kunne kjøpt fristelser fra BMW, men det ble altså ikke slik. Det er ikke alle som må ha den siste piffen innen interiør, det er gjerne andre ting som står høyere. Selv gikk jeg fra 5 serie til model s og er nå på min andre. 

 

 

Bmw har ikkje noe som kan tilsvare en model s i dag så hva du mener her må du nesten utdype. 

 

Men klart at når bmw kommer med en 5 serie hel elektrisk med 60+ mil rekkevidde, og aks tilsvarende model s så blir det mer konkuranse for tesla. 

 

fordelen til tesla i dag er at det er kun de som leverer noe slikt som telsa s . 

Lenke til kommentar

 

Morsomt at noen også tror at Tesla Semi er verdens første el baserte trekkvogn, BMW bruker faktisk el baserte trailere i sin logistikk i Tyskland og har gjort det i over 1 år.

 

https://youtu.be/wOhvT8DTBtA

 

Jøss, dette var gode nyheter. Vet du når BMW planlegger å lansere disse trekkvognene for det store markedet? Er vel på tide vi får elektrifisert dette også. I og med BMW allerede har 1 år på baken antar jeg det ikke er lenge til disse blir et vanlig syn her på berget. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke bare å bytte over til å produsere elbiler. Elbiler er noe annet enn fossilbiler, så fabrikker må bygges om og produksjonsplaner må endres.

 

 

Er det ikke? 

 

Karosseri, understell, interiør ... egentlig alt utenom drivlinjen er stort sett likt, men med elbiler så blir det uhorvelig mye enklere ettersom man ikke trenger å bygge forbrenningsmotorer, med alle de delene og prosessene det fordrer, i stedet kjøper man batterier av Panasonic og bygger enkle elmotorer.

 

Man er bra naiv dersom man tror at ikke de store bilprodusentene klarer å produsere en elbil fullt på høyde med Tesla, problemet foreløpig er at markedet ikke er der, Ford, GM, VW med flere kan ikke basere produksjon av biler på noen tullete nordmenn med enorme skatteletter.

 

 

Det er ikke noe problem å lage en batteripakke, eller en motor. SW er dog en helt annen historie. BMS er ett viktig element, dette er kritisk for å holde liv i batteriet. Bare se hvordan det gikk i texas med leaf feks. 

 

Det er ikke noen stor utfordring for de store selskapene, men det er fortsatt en del empiri å ta igjen. Synd å havne bakpå. 

 

Rimac startet med å bygge om en BMW 3 serie til elektrisk og knuste de fleste på dragstripen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...