Gå til innhold

Hevder 90 prosent av Teslas biler må repareres før de forlater fabrikken


Anbefalte innlegg

 

I første omgang skal det vel bli mer interessant å se om de klarer å få hodet over vannet og om de vil overleve.

Det er ingen grunn til at de ikke skulle overleve.

 

Neida, rent bortsett fra dundrende underskudd gjennom alle år og et tap på ca. 130.000kr pr bil de selger... :shrug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, rent bortsett fra dundrende underskudd gjennom alle år og et tap på ca. 130.000kr pr bil de selger... :shrug:

 

 

 

:eek:  Har folk enda ikke fått med seg at dette ikke stemmer? Tesla selger biler med god margin, men de har store utgifter og derfor røde tall. Så det første du sier er helt rett, det andre er helt feil. De må helt klart få fart på model 3 produksjonen og få inn de pengene de trenger, om ikke blir de kjøpt opp. Jeg er iallefall ikke bekymret og har troen på at musk får det til, også denne gangen. Men jeg er også inneforstått med at de har enorme utgifter om dagen og de må få orden på model 3 leveransene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så lenge man går med underskudd blir det ikke feil å knytte tapet opp per bil solgt. Utgiftene er selvsagt knyttet opp mot produksjon og utvikling av biler og produksjonsmidler. Og ja, Model 3 leveransene kan vise seg å bli helt kritisk for selskapet om de ikke får orden på dem.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge man går med underskudd blir det ikke feil å knytte tapet opp per bil solgt. Utgiftene er selvsagt knyttet opp mot produksjon og utvikling av biler og produksjonsmidler. Og ja, Model 3 leveransene kan vise seg å bli helt kritisk for selskapet om de ikke får orden på dem.

 

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten. Men det er nå så, model 3 er iallefall ankepunktet pr i dag og det må de ordne. Jeg tror de klarer det, på håret som alltid :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man går med underskudd blir det ikke feil å knytte tapet opp per bil solgt. Utgiftene er selvsagt knyttet opp mot produksjon og utvikling av biler og produksjonsmidler. Og ja, Model 3 leveransene kan vise seg å bli helt kritisk for selskapet om de ikke får orden på dem.

 

Hver dag jeg drar på jobb så taper jeg penger på reise, ergo så er det ulønnsomt for meg å jobbe...

 

Logikk er en fin farge.

Lenke til kommentar

 

Så lenge man går med underskudd blir det ikke feil å knytte tapet opp per bil solgt. Utgiftene er selvsagt knyttet opp mot produksjon og utvikling av biler og produksjonsmidler. Og ja, Model 3 leveransene kan vise seg å bli helt kritisk for selskapet om de ikke får orden på dem.

 

Hver dag jeg drar på jobb så taper jeg penger på reise, ergo så er det ulønnsomt for meg å jobbe...

 

Logikk er en fin farge.

 

Ok, men logikk er tydeligvis ikke favorittfargen din? ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten.

Kan man produsere en bil uten produksjonslokale?(Bygg) Kan man produsere en bil uten utviklingskostnader? Kan man produsere en bil uten materialkostnader...etc. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver dag jeg drar på jobb så taper jeg penger på reise, ergo så er det ulønnsomt for meg å jobbe...

 

Logikk er en fin farge.

 

Dersom du brukte mer penger på å reise til og fra jobben, enn du fikk i lønn, så ville du jo vært omtrent der Tesla er i dag.

 

Per i dag bruker selskapet uhorvelig mye mer penger enn de tjener, uansett hvordan man regner på det.

Hvorvidt Tesla tjener eller taper noen kroner på hver bil når man regner rene produksjonskostnader er jo helt irrelevant når selskapet svir av penger som en full sjømann for å opprettholde driften å gjøre et tappert forsøk på å ligge foran konkurrentene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten.

Kan man produsere en bil uten produksjonslokale?(Bygg) Kan man produsere en bil uten utviklingskostnader? Kan man produsere en bil uten materialkostnader...etc. ;)

De har produsert biler uten det nye bygget, ja.

Lenke til kommentar

Per i dag bruker selskapet uhorvelig mye mer penger enn de tjener, uansett hvordan man regner på det.

Hvorvidt Tesla tjener eller taper noen kroner på hver bil når man regner rene produksjonskostnader er jo helt irrelevant når selskapet svir av penger som en full sjømann for å opprettholde driften å gjøre et tappert forsøk på å ligge foran konkurrentene.

Ja, som planlagt bruker Tesla mye penger.

 

Alt henger på at Tesla klarer å skalere opp produksjonen av Model 3 til 5000+ biler per uke. Det er dette de bruker pengene på og denne satsningen må begynne å generere overskudd innen noen måneder. Om de ikke får det til i første halvdel av 2018 vil Tesla trolig måtte hente inn mer penger i aksjemarkedet eller obligasjonsmarkedet. Og om de ikke får det til i løpet av 2018 kan man begynne å snakke om at Tesla vil kunne gå konkurs eller bli oppkjøpt.

 

Personlig er jeg ganske sikker på at Tesla vil klare å nå 5000+ Model 3 per uke i første halvdel av 2018, og dermed ikke vil ha behov for å hente inn mer penger i 2018. (Det betyr ikke at de ikke vil hente inn mer penger - om forholdene er gunstige for dette og de har en god plan for pengene.)

Lenke til kommentar

 

 

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten.

Kan man produsere en bil uten produksjonslokale?(Bygg) Kan man produsere en bil uten utviklingskostnader? Kan man produsere en bil uten materialkostnader...etc. ;)

 

De har produsert biler uten det nye bygget, ja.

 

Man kan selvsagt fungere som "gjøkeprodusent" dvs. få andre til å faktisk bygge bilene for deg, men Tesla har ikke tenkt å satse på denne metoden etter det jeg har fått med seg. De må derfor investere i bygg og materiell.
Lenke til kommentar

Så lenge man går med underskudd blir det ikke feil å knytte tapet opp per bil solgt. Utgiftene er selvsagt knyttet opp mot produksjon og utvikling av biler og produksjonsmidler. Og ja, Model 3 leveransene kan vise seg å bli helt kritisk for selskapet om de ikke får orden på dem.

Hvis du først skal komme med oppgulp så bør du i det minste sørge for at du får ting riktig. De tjener på hver bil de selger. Utgiftene kommer av at de investerer stort i fremtidig vekst. Tesla er et vekstselskap, ikke et etablert selskap der det handler om å gå med overskudd i dag.

 

 

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten.

Kan man produsere en bil uten produksjonslokale?(Bygg) Kan man produsere en bil uten utviklingskostnader? Kan man produsere en bil uten materialkostnader...etc. ;)

 

Materialkostnadene m.m. er allerede tatt med når man påpeker at de tjener penger på hver bil. Det vil si: Inntektene fra hver bil er lavere enn utgiftene de brukte for å produsere den.

 

Underskuddet kommer av andre ting - investeringer i vekst.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

 

En kan gjerne si det, men det stemmer ikke uansett. Problemet er at de har enorme utgifter ift bygg. Som ikke er relatert til bilen i seg selv, de kunne produsert uten.

Kan man produsere en bil uten produksjonslokale?(Bygg) Kan man produsere en bil uten utviklingskostnader? Kan man produsere en bil uten materialkostnader...etc. ;)
De har produsert biler uten det nye bygget, ja.
Man kan selvsagt fungere som "gjøkeprodusent" dvs. få andre til å faktisk bygge bilene for deg, men Tesla har ikke tenkt å satse på denne metoden etter det jeg har fått med seg. De må derfor investere i bygg og materiell.

Du missforstår, de bygger en av verdens største bygg. Men de hadde fabrikk før dette som de produserte biler i.

Lenke til kommentar

Hvis du først skal komme med oppgulp så bør du i det minste sørge for at du får ting riktig. De tjener på hver bil de selger. Utgiftene kommer av at de investerer stort i fremtidig vekst. Tesla er et vekstselskap, ikke et etablert selskap der det handler om å gå med overskudd i dag.

Er interessert i å se tallene for inntekt pr. bil. Link?
Lenke til kommentar

 

Hvis du først skal komme med oppgulp så bør du i det minste sørge for at du får ting riktig. De tjener på hver bil de selger. Utgiftene kommer av at de investerer stort i fremtidig vekst. Tesla er et vekstselskap, ikke et etablert selskap der det handler om å gå med overskudd i dag.

Er interessert i å se tallene for inntekt pr. bil. Link?

 

Du får sjekke kvartalsrapportene deres.

Lenke til kommentar

Du får sjekke kvartalsrapportene deres.

 

Den var god, jeg lo så jeg skrek her. Takk for en festlig aften.

 

Sjekke kvartalsrapportene, du er meg en fin en  :laugh:

 

I og med at Tesla ikke følger normer og standarder men driver med "alternativ" proforma bokføring, så må det meste som står i deres rapporter tas med en store klype salt, ikke det at det står noe om hvor mye de tjener eller taper per bil uansett.

 

https://www.investopedia.com/articles/markets/070116/tesla-losing-money-each-time-it-sells-car-tsla.asp

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du får bare le. Tesla tjener på hver bil når man ser på de faktiske kostnadene knyttet til å produsere bilene. Det de bruker penger på er altså vekst, altså investeringer i andre ting som vil for eksempel gi høyere og mer effektiv produksjon i fremtiden.

Lenke til kommentar

Latterlig dårlig. Musk burde lære av japanerne her.

Tja - den kulturen Japan lever under, så tar de heller selvmord enn å innrømme at de noengang har gjort noe feil.

 

Toyota/Lexus som i mange år har vært regnet blant de mest driftssikre, har hatt et par stygge saker hvor de ikke sa et pip offentlig før det ble så mye bråk i pressen at de ikke hadde noe valg lenger.

 

Måten de har løst ting på kan selvsagt diskuteres - istedet for tilbakekallinger som mange andre bilmerker har gjort (Amerikanske bilprodusenter har feks 1 (mulig flere) år tilbakekalt flere biler enn de produserte) så har de fikset feil under service av bilen, omtrent uansett om det er uvesentlig eller alvorlig feil.

Lenke til kommentar

Du får bare le. Tesla tjener på hver bil når man ser på de faktiske kostnadene knyttet til å produsere bilene. Det de bruker penger på er altså vekst, altså investeringer i andre ting som vil for eksempel gi høyere og mer effektiv produksjon i fremtiden.

 

Dersom man legger alment aksepterte regnskapsprinsipper til grunn, så taper Tesla penger, både på hver bil, samt totalt sett.

Tesla taper milliarder av kroner hvert eneste år, og alt tyder på at de vil fortsette å gjøre det.

 

Selskapet praktiserer det man på en hyggelig måte kan kalle "alternativ" regnskapsføring.

De fører blant annet forskuddsbetaling på biler de enda ikke har produsert som "inntekt" i den perioden osv. som gjør at regnskapene fremstår betydelig bedre enn de egentlig er.

De fører heller ikke i detalj hvor mye hver enhet koster å produsere, slik at hva de tjener eller taper per bil er vanskelig å si noe om.

Det vi vet er hvor mye penger Tesla taper hvert kvartal, og det er mye, og hvor mange biler de produserer, og det er ikke mye.

 

Alle andre regner normalt kostnaden per enhet inkludert utviklingskostnaden og kostnaden til produksjon. Det er først etterhvert som man produserer mange enheter at man kan begynne å avskrive disse kostnadene per enhet. Musk stikker derimot ofte fingeren i været, å hevder at de tjener uhorvelig med penger ....... dersom de når produksjonsmålene sine vel og merke, noe de så langt aldri har gjort.

 

Det er altså riktig at Tesla bruker mye penger på "vekst", mer spesifikt bruker de mye penger på produktutvikling, både av kjøretøy og produksjonsfasiliteter.

 

Dette er jo heller ikke kostnader som forsvinner. Tvert i mot, Ford, GM og de asiatiske bilprodusentene bruker faktisk mer penger enn Tesla på utvikling og forbedring av produksjonen, det du kaller "vekst", og Tesla ville måtte fortsette å bruke mye penger på dette i fremtiden også.

Det er bare deg og Musk'en som kan regne kostnaden per bil, uten å ta med hva det kostet å utvikle og produsere børsa.

 

De andre bilprodusentene selger dog millioner av biler hvert kvartal, som gjør at de går med overskudd selv med høye kostnader til utvikling av nye modeller og produksjonslinjer, mens Tesla, som selger kun 25 000 biler, bruker penger som en full sjømann, i håp om at de skal klare å øke produksjon nok til at de enorme kostnadene de har nå taes inn igjen, fortrinnsvis raskt nok til at det fremdeles finnes et marked for bilene de selger.

 

For det er ikke til å stikke under en stol at det ikke er særlig mye revolusjonerende ved Tesla sine biler, og at de andre produsentene har både midler og teknologi til å utkonkurrere Tesla, særlig når Tesla nå ligger såpass langt i bakevja at de har brukt fantasmagoriske mengder med penger de siste årene i tro på at de kommer til å selge enorme mengder biler i fremtiden, uten å ha de samme kostnadene til utvikling av nye modeller og produksjonslinjer.

 

Det sier seg selv at dette er temmelig naivt, men det kan jo hende de klarer det, hvem vet.

Det jeg kan garantere deg derimot, er at Elon Musk kommer ut av dette luktende som roser, uansett om alle Tesla-eiere og investorer mister både skjorta, buksa og radiobilen sin.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...