Gå til innhold

Hevder 90 prosent av Teslas biler må repareres før de forlater fabrikken


Anbefalte innlegg

Det som Tesla gjør er å satse en vannvittig mengde penger på å bygge opp volum raskt nok til å ha en sjans til å tjene inn igjen investeringene. De er da fullstendig avhengig av følgende: 1. Å klare å produsere stort nok volum. 2. At markedet er stort nok til at det er kjøpere til alle de produserte bilene. 3. At ikke konkurrerende produsenter tar for stor del av markedet de neste årene mens investeringene betales inn. 4. At de greier å holde kostnadene nede.

 

Jeg tror: 1. Nja, de har vist at de kan få det til sånn på hælen..., 2. De ser pr i dag ut til å treffe bra med markedet, men det er absolutt ikke stort nok ennå, 3. Å det skal bli j... tøft når de store sluggerne trår til de neste 2-3 årene. 4. Skeeeptisk.

Og så kommer det noen faktorer på toppen, som servicenettverk, kvalitetsrykte, politiske beslutninger, teknisk utvikling etc. Det blir spennende å følge med på. Klarer de ikke å holde volumet på maks over tid vil de havne i en spiral med økonomiske problemer, og det vil være vanskelig for dem å få finansiert nye produkter. Model 3 er nok være eller ikke være har jeg en mistanke om.

Endret av toffo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle konkurrentene ta en stor del av markedet? Konkurrentene lover elbiler om noen år. Og da snakkes det ikke om masseproduksjon, men at de har en ferdig elbil som så skal settes i masseproduksjon. På disse årene vil Tesla da ha dratt enda lenger ifra. Husk at de investerer noe voldsomt i både ladestasjoner, batteriteknologi, produksjonskapasitet, osv.

 

Å produsere en elbil er noe annet enn å produsere en fossilbil. Fossilprodusentene må gjøre alt helt annerledes. Det gjøres ikke over natten, og det ser vi også med alle de fagre løftene om at vi kanskje får se noe fra dem etter 2020 en gang.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle konkurrentene ta en stor del av markedet? Konkurrentene lover elbiler om noen år. Og da snakkes det ikke om masseproduksjon, men at de har en ferdig elbil som så skal settes i masseproduksjon. 

 

Ikke for å være slem, men f.eks. Nissan-Renault og et par kinesiske produsenter masseproduserer elbiler i like stor skala som Tesla gjør pr i dag. Zhi Dou er den som 2.kvartal 2017 produserte flest eksemplarer av en elbilmodell. Chevrolet, Mitsubishi og BMW er heller ikke langt etter i volum. De har vel ikke tenkt å slutte med det tror du?

 

Og det er svært naivt å tro at de store produsentene som er vant til å produsere en million eller ti biler i året ikke er i stand til å sette i gang masseproduksjon av elbiler på relativt kort tid når markedet er stort nok til at de anser det lønnsomt å starte produksjon. Bilprodusentene er ikke kørka, men de venter gjerne til de kan tjene penger og lar noen andre gå opp løypa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være slem, men f.eks. Nissan-Renault og et par kinesiske produsenter masseproduserer elbiler i like stor skala som Tesla gjør pr i dag. Zhi Dou er den som 2.kvartal 2017 produserte flest eksemplarer av en elbilmodell. Chevrolet, Mitsubishi og BMW er heller ikke langt etter i volum. De har vel ikke tenkt å slutte med det tror du?

5 stk Zhi Dou D2 tilsvarer ikke 1 stk Model S i kompleksitet. Det er en 2-seters mikrobil med 20 hk og ekte kinesisk kvalitet. Men ja, Nissan-Renault og noen kinesiske produsenter er kanskje i nærheten av samme antall elbiler produsert. Det er bare det at de ikke produserer *konkurrerende* elbiler.

 

Tesla/Panasonic står for ca en tredjedel av verdens produksjon av elbilbatterier. Og det er *før* Gigafactory kommer i gang. Den eneste bilprodusenten som kan skalere opp til en produksjon på mange hundre tusen attraktive overbevisende elbiler per år på denne siden av 2020 heter Tesla.

 

Og det er svært naivt å tro at de store produsentene som er vant til å produsere en million eller ti biler i året ikke er i stand til å sette i gang masseproduksjon av elbiler på relativt kort tid når markedet er stort nok til at de anser det lønnsomt å starte produksjon. Bilprodusentene er ikke kørka, men de venter gjerne til de kan tjene penger og lar noen andre gå opp løypa.

Det er naivt å tro at dette er noe som kan settes i gang over natten. Å bygge batterifabrikker tar en del år, og man må ha ha riktig kompetanse, patenter, osv. Ser man f.eks på VAG, så tar de for gitt at det vil være mulig å oppdrive batterier i stort nok volum og lav nok pris. Med andre ord sitter de på hendene.

 

Og VAG er ikke unik. Ca hele verdens eksisterende bilindustri planlegger å benytte seg av de samme kildene til batterier, med untak av Tesla. En ting er sikkert, og det er at det om det kommer konkurrerende elbiler til Tesla, så vil de ikke kunne komme i betydelig skala.

 

(Du kan f.eks se på Chevy Bolt / Opel Ampera-e. Jeg har hele tiden sagt at den ikke vil kunne bli tilgjengelig i stor nok skala til å gjøre en forskjell, og hva er det som skjer? Opel avslutter salget pga ventelister til langt ute i 2019. Den begrensede produksjonen prioriteres til USA.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 stk Zhi Dou D2 tilsvarer ikke 1 stk Model S i kompleksitet. Det er en 2-seters mikrobil med 20 hk og ekte kinesisk kvalitet. Men ja, Nissan-Renault og noen kinesiske produsenter er kanskje i nærheten av samme antall elbiler produsert. Det er bare det at de ikke produserer *konkurrerende* elbiler.

Tesla/Panasonic står for ca en tredjedel av verdens produksjon av elbilbatterier. Og det er *før* Gigafactory kommer i gang. Den eneste bilprodusenten som kan skalere opp til en produksjon på mange hundre tusen attraktive overbevisende elbiler per år på denne siden av 2020 heter Tesla.

 

Det er naivt å tro at dette er noe som kan settes i gang over natten. Å bygge batterifabrikker tar en del år, og man må ha ha riktig kompetanse, patenter, osv. Ser man f.eks på VAG, så tar de for gitt at det vil være mulig å oppdrive batterier i stort nok volum og lav nok pris. Med andre ord sitter de på hendene.

Og VAG er ikke unik. Ca hele verdens eksisterende bilindustri planlegger å benytte seg av de samme kildene til batterier, med untak av Tesla. En ting er sikkert, og det er at det om det kommer konkurrerende elbiler til Tesla, så vil de ikke kunne komme i betydelig skala.

 

 

(Du kan f.eks se på Chevy Bolt / Opel Ampera-e. Jeg har hele tiden sagt at den ikke vil kunne bli tilgjengelig i stor nok skala til å gjøre en forskjell, og hva er det som skjer? Opel avslutter salget pga ventelister til langt ute i 2019. Den begrensede produksjonen prioriteres til USA.)

 

 

- Vi snakket ikke om kompleksitet. Hekomo påstår at det bare er Tesla som kan masseprodusere biler på denne siden av 2020. Statistikkene viser noe annet.

 

- "en tredjedel av verdens produksjon". Hvor får du det fra? Tesla sin reklamefolder? Kinesiske batteriprodusenter alene produserte 4 ganger så mange elbilbatterier det siste året som Gigafactory kan produsere ved full kapasitet. Og de kan liksom ikke skalere opp når ettespørselen øker?

 

- VAG snakker bare piss for å prøve å få fokus på noe annet enn gigaskala svindel og bedrag. "De er ikke alene" Og så? Det er 25 eksisterende bilprodusenter som produserer mer en 1 million biler i året, og har tilsvarende økonomi til å utvikle elbiler. De fleste av de, utenom VAG,  har ikke noe stort behov for å skryte himmelen full av hva de utvikler før de har en bil bortimot ferdig. Hvor lang tid tok det fra du visste om BMW i3 før den kom på markedet? Huyndai Ioniq? Mercedes B? Er det slik at det nødvendigvis er den som roper høyest som er flinkest?

 

- Chevy Bolt / Ampera-e. De er produsert i 2017 omtrent i samme mengder som Tesla S. At Opel ikke klarer å levere Ampera-e er ene og alene fordi GM har solgt Opel. De satt jo plutselig og produserte biler for en konkurrent... Det har ingen ting med produksjonskapasitet å gjøre, det står biler på lager i USA.

 

Ja, Tesla har et lite forsprang pr i dag, i hvert fall hvis de får i gang Gigafactory og Model E - produksjonen etter hvert. Men det er omtrent som å slippe Kronprins Håkon ut i 5-mila i Kollen 20 minutter før eliten og være overbevist at han kommer først i mål fordi han er kongelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Vi snakket ikke om kompleksitet. Hekomo påstår at det bare er Tesla som kan masseprodusere biler på denne siden av 2020. Statistikkene viser noe annet.

Forsøk å se det i sammenheng av konkurransesituasjonen til Tesla, som var det som egentlig ble diskutert. Tesla blir ikke påvirket av at det kanskje vil bli produsert millioner av små elbiler for det kinesiske markedet. Det ser ut til at Tesla vil være 3-5 ganger større enn nærmeste ikke-kinesiske elbilprodusent før utgangen av 2018.

 

- "en tredjedel av verdens produksjon". Hvor får du det fra? Tesla sin reklamefolder? Kinesiske batteriprodusenter alene produserte 4 ganger så mange elbilbatterier det siste året som Gigafactory kan produsere ved full kapasitet. Og de kan liksom ikke skalere opp når ettespørselen øker?

Jeg finner ikke statistikken for første halvdel av 2017, men her er statistikken for 2016: https://insideevs.com/ev-battery-makers-2016-panasonic-and-byd-combine-to-hold-majority-of-market/

 

Det totale markedet var altså 20,4 GWh i 2016, der 6,665 GWh var Tesla/Panasonic. Til sammenligning vil Gigafactory produsere 150 GWh per år ved full produksjon.

 

- VAG snakker bare piss for å prøve å få fokus på noe annet enn gigaskala svindel og bedrag. "De er ikke alene" Og så? Det er 25 eksisterende bilprodusenter som produserer mer en 1 million biler i året, og har tilsvarende økonomi til å utvikle elbiler. De fleste av de, utenom VAG,  har ikke noe stort behov for å skryte himmelen full av hva de utvikler før de har en bil bortimot ferdig. Hvor lang tid tok det fra du visste om BMW i3 før den kom på markedet? Huyndai Ioniq? Mercedes B? Er det slik at det nødvendigvis er den som roper høyest som er flinkest?

Vi vet at det ikke er noen andre ikke-kinesiske bilprodusenter som er i nærheten av å kunne produsere flere hundretusener av elbiler per år. Det finnes ikke nok batterifabrikker, og de har ikke satt i gang byggingen av batterifabrikkene heller.

 

- Chevy Bolt / Ampera-e. De er produsert i 2017 omtrent i samme mengder som Tesla S. At Opel ikke klarer å levere Ampera-e er ene og alene fordi GM har solgt Opel. De satt jo plutselig og produserte biler for en konkurrent... Det har ingen ting med produksjonskapasitet å gjøre, det står biler på lager i USA.

Det er produsert ca dobbelt så mange Model S som Bolt/Ampera-e i år. Ved full produksjon kan antallet økes til i nærheten av Model S, deretter er det bare å sette i gang med å bygge nye batterifabrikker. GM virker ikke som de har noen interesse for å bygge ut større kapasitet for elbiler, da antallet Bolt som kan produseres er tilstrekkelig til å møte myndighetenes minimumskrav i noen år.

 

Ja, Tesla har et lite forsprang pr i dag, i hvert fall hvis de får i gang Gigafactory og Model E - produksjonen etter hvert. Men det er omtrent som å slippe Kronprins Håkon ut i 5-mila i Kollen 20 minutter før eliten og være overbevist at han kommer først i mål fordi han er kongelig.

Du undervurderer forspranget sterkt.

 

Jeg vil sammenligne det mer til forspranget Apple hadde på smart-telefoner i 2008. Alle de store etablerte produsentene som Nokia og Blackberry kunne så klart knuse Apple når som helst...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du undervurderer forspranget sterkt.

 

Jeg vil sammenligne det mer til forspranget Apple hadde på smart-telefoner i 2008. Alle de store etablerte produsentene som Nokia og Blackberry kunne så klart knuse Apple når som helst...

 

 

Så kan jeg bare henvise til hvilken markedsandel Apple har på smarttelefoner i dag, noen år senere. Jo, 15% i et marked med 5 seriøse produsenter.

Kort fortalt, jeg er ganske sikker på at Tesla-menigheten undervurderer den økonomiske styrken (og intelligensen) til de eksisterende bilprodusentene. Om noen år er Tesla mest sannsynlig en av flere større produsenter av elbiler. Alternativt er de mest sannsynlig kjøpt opp hvis de ikke greier å holde aksjeverdien oppe til enhver tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du undervurderer forspranget sterkt.

 

Jeg vil sammenligne det mer til forspranget Apple hadde på smart-telefoner i 2008. Alle de store etablerte produsentene som Nokia og Blackberry kunne så klart knuse Apple når som helst...

 

 

Så kan jeg bare henvise til hvilken markedsandel Apple har på smarttelefoner i dag, noen år senere. Jo, 15% i et marked med 5 seriøse produsenter.

Kort fortalt, jeg er ganske sikker på at Tesla-menigheten undervurderer den økonomiske styrken (og intelligensen) til de eksisterende bilprodusentene. Om noen år er Tesla mest sannsynlig en av flere større produsenter av elbiler. Alternativt er de mest sannsynlig kjøpt opp hvis de ikke greier å holde aksjeverdien oppe til enhver tid. 

 

 

Glem ikke hvem som tjener penger på smarttelefoner: 

https://www.tek.no/artikler/apple-far-nesten-hele-overskuddet-fra-verdens-mobilsalg/191394

Lenke til kommentar

Så kan jeg bare henvise til hvilken markedsandel Apple har på smarttelefoner i dag, noen år senere. Jo, 15% i et marked med 5 seriøse produsenter.

Kort fortalt, jeg er ganske sikker på at Tesla-menigheten undervurderer den økonomiske styrken (og intelligensen) til de eksisterende bilprodusentene. Om noen år er Tesla mest sannsynlig en av flere større produsenter av elbiler. Alternativt er de mest sannsynlig kjøpt opp hvis de ikke greier å holde aksjeverdien oppe til enhver tid. 

Jeg er enig i at Tesla vil trolig ende opp som en av flere større aktører. Sier vi at markedet for elbiler er 50 millioner per år i 2040, så tror jeg Tesla ville vært storfornøyd med ett volum på 7,5 millioner biler per år.
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle konkurrentene ta en stor del av markedet? Konkurrentene lover elbiler om noen år. Og da snakkes det ikke om masseproduksjon, men at de har en ferdig elbil som så skal settes i masseproduksjon.

 

Ikke for å være slem, men f.eks. Nissan-Renault og et par kinesiske produsenter masseproduserer elbiler i like stor skala som Tesla gjør pr i dag. Zhi Dou er den som 2.kvartal 2017 produserte flest eksemplarer av en elbilmodell. Chevrolet, Mitsubishi og BMW er heller ikke langt etter i volum. De har vel ikke tenkt å slutte med det tror du?

 

Og det er svært naivt å tro at de store produsentene som er vant til å produsere en million eller ti biler i året ikke er i stand til å sette i gang masseproduksjon av elbiler på relativt kort tid når markedet er stort nok til at de anser det lønnsomt å starte produksjon. Bilprodusentene er ikke kørka, men de venter gjerne til de kan tjene penger og lar noen andre gå opp løypa.

 

 

Det er ikke bare å bytte over til å produsere elbiler. Elbiler er noe annet enn fossilbiler, så fabrikker må bygges om og produksjonsplaner må endres.

 

Og det er jo derfor de store fossilprodusentene stort sett kun klarer å love å vise frem en elbil om noen år. Og når de først har vist frem en elbil så tar det lang tid for å få produksjonen skikkelig i gang.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du undervurderer forspranget sterkt.

 

Jeg vil sammenligne det mer til forspranget Apple hadde på smart-telefoner i 2008. Alle de store etablerte produsentene som Nokia og Blackberry kunne så klart knuse Apple når som helst...

 

 

Så kan jeg bare henvise til hvilken markedsandel Apple har på smarttelefoner i dag, noen år senere. Jo, 15% i et marked med 5 seriøse produsenter.

 

Merkelig nok klarer de likevel å øke salget, og er vel en av de produsentene som tjener absolutt mest på telefonene sine.

Lenke til kommentar

 

Mye snakk om Apple her. Må 90% av telefonene tilbake igjen på rep når de kommer ut fra produksjonslinjen?

Hva om de må det? Det eneste som betyr noe er om kunden er fornøyd med produktet de får levert.

 

90% feilrate under produksjon skjer ikke uten at det får konsekvenser for kvaliteten på produktet. Hvis de er så slumsete når bilen lages så høres det usannsynlig ut at de skulle være supernøye under kvalitetskontroll og påfølgende reperasjon. Kvalitet er kultur.

 

Jeg kan forresten ikke se mange likhetstrekk mellom Tesla og Apple. Så og si alt er forskjellig. Men de er nok ikke den første teknologioppstarten hvor "se på suksessen til Apple" er blitt brukt som et vektig argument for at folk ikke skal se seg blind på røde tall og store problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle konkurrentene ta en stor del av markedet? Konkurrentene lover elbiler om noen år. Og da snakkes det ikke om masseproduksjon, men at de har en ferdig elbil som så skal settes i masseproduksjon. På disse årene vil Tesla da ha dratt enda lenger ifra. Husk at de investerer noe voldsomt i både ladestasjoner, batteriteknologi, produksjonskapasitet, osv.

 

Å produsere en elbil er noe annet enn å produsere en fossilbil. Fossilprodusentene må gjøre alt helt annerledes. Det gjøres ikke over natten, og det ser vi også med alle de fagre løftene om at vi kanskje får se noe fra dem etter 2020 en gang.

Verdens største produsenter av elbiler er ikke Tesla, ikke i nærheten engang.

 

Det er Kina som produserer flest elbiler nå om dagen. Og andre bilprodusenter har ikke stresset med elbiler fordi de tjener shitloads med penger på bensin og dieselbiler. Aldri skjønt hvor Tesla hypen kommer fra når til og med Porsche som strengt tatt er en nisje produsent i fjor solgte 3 ganger så mange biler som Tesla.

 

Og neste år kommer de første bilene fra de store produsentene ut fra samlebåndet, mens i 2019 og 2020 blir det bånn gass - bare VW vil ha 20 modeller på veien.

 

Og i motsetning til Tesla som brenner penger om dagen, sliter med produksjon av det som skal være folkebilen deres, så har de store produsentene fabrikker over det meste av kloden som nå blir tilpasset det som kommer de neste par årene.

 

Morsomt at noen også tror at Tesla Semi er verdens første el baserte trekkvogn, BMW bruker faktisk el baserte trailere i sin logistikk i Tyskland og har gjort det i over 1 år.

 

https://youtu.be/wOhvT8DTBtA

 

 

Endret av fo2re
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verdens største produsenter av elbiler er ikke Tesla, ikke i nærheten engang.

Tja. Tesla produserer rundt 100.000 elbiler per år, og forventer å ca femdoble produksjonen over de neste 12 månedene.

 

Noen av de kinesiske produserer kanskje lignende antall, men det er ikke helt enkelt å si at de er større. Ser man kun på topp 16 elbilene solgt i Kina hittil i år, og forutsetter oppretthold månedssalg fra oktober ut året, så kommer jeg frem til:

 

BAIC: 80.477 stk

Zhidou: 46.097 stk

BYD: 25.421stk

 

http://ev-sales.blogspot.no/2017/11/china-october-2017.html

 

Og neste år kommer de første bilene fra de store produsentene ut fra samlebåndet, mens i 2019 og 2020 blir det bånn gass - bare VW vil ha 20 modeller på veien.

Det er lett å gjøre noe i en powerpoint. Det er vanskeligere å gjøre det i virkeligheten.

 

Og i motsetning til Tesla som brenner penger om dagen, sliter med produksjon av det som skal være folkebilen deres, så har de store produsentene fabrikker over det meste av kloden som nå blir tilpasset det som kommer de neste par årene.

Det er rett og slett ingen andre som planlegger å produsere lignende antall elbiler som Tesla med noenlunde samme tidshorisont, som ikke er i Kina. Det er lite som tyder på at f.eks VAG har planer om å overgå Tesla på elbiler før tidligst 2025.

 

Det hjelper ikke å ha mange modeller, når man produserer noen få tusen av hver modell.

Morsomt at noen også tror at Tesla Semi er verdens første el baserte trekkvogn, BMW bruker faktisk el baserte trailere i sin logistikk i Tyskland og har gjort det i over 1 år.

Det er vel ca ingen som tror Tesla Semi er den første elektriske trekkvognen. Men den er den første med potensiale til å bli en kommersiell suksess.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...