Gå til innhold

MusikkstrømmePC

Anbefalte innlegg

Jeg har en god, gammel Rotel forsterker og dyre, gode Faber høyttalere. For etpar år siden kjøpte jeg Onkyo T 4070 tuner, ikke minst fordi den har direkte Spotifytilgang. Det varte ikke lenge før Spotify meldte at de ikke lenger støtter Onkyo. Nå har jeg lyst til å bygge en liten SpotifyPC som koples til Rotel med phonokabel og til TVen med HDMI.

Forslag til komponenter, hvor poenget er billigst og minst mulig, hovedvekt på lyd, evt mulighet for dedikert lydkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chromecast Audio er definitivt billigst. Etpar hundrelapper. Med optisk kabel er kvaliteten veldig bra til pris og størrelse. 

Blir fort litt ekstra kostnader hvis man skal ha en fullverdig minipc med Windows-lisens på toppen. 

Men Intel NUC7 er helt super, har to av dem selv med i3-prosessor. 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Både Chromecast audio og NUC er gode forslag.

Høyttalerne har jo ingen aux-inngang men jeg antar at chromcast fungerer også koplet til aux-inngangen på forsterkeren.

Hva med lydkvalitet? Yter den stereoanlegget rettferdighet?

Når det gjelder NUC kan den vel koples til forsterkerens RCA inngang med en USB-RCA kabel.

Og det finnes vel gratis-OS som kan brukes

Lenke til kommentar

Jeg aner at det kanskje er på tide å pensjonere min 25 år gamle Rotel forsterker. Jeg koplet forsterkerens AUX/RCA til phonoutgangen på hovedkortet til  PCen og det ble fryktelig mye skurring. Det var den løsningen jeg brukte i mange år med Win XP og Win 7 og det gikk utmerket.

Onkyo har noen fine forsterkere til overkommelig pris. Da blir det optisk kopling PC/forsterker.

Men jeg ville gjerne slippe å gå inn i kontrollpanelet og endre lydutgangen hver gang jeg skal strømme musikk. (PCen er HDMI-koplet til TVen i stua til filmstrømming) Er det noen enkel løsning på det, annet enn en dedikert SpotifyPC?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Muligheten for å sende film med lyd via HDMI og spille Spotify via optisk kabel uten å måtte bruke kontrollpanel høres bra ut.

Hvor lang kan optisk kabel være uten å tape signal?

På denne måten er det nok bedre å satse på ny forsterker og pensjonere min gamle Rotel enn å bruke penger på en PC, fe ex rasberry pi som sannsynligvis vil gi dårligere lyd enn stor PC m lydkort og optisk kabel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...