-Siberian- Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Det er mistanke om at det elsktriske anlegget i et bygg har spenningstopper som slår ut sikringen i et spesifikk produkt i flere leiligheter. Det er snakk om 250V trege sikringer som regelmessig ryker. Finnes det noen enkel måte å logge spenningen i et stikk på? Har ikke klart å finne noe slikt produkt. Har apparat for å måle spenning der og da, men det er behøvelig å logge den over et døgn eller noe slikt. Finnes det? En annen mulighet er kanskje strømmåleren i bygget eller en konkret leilighet. Vet ikke hvilken type det er, men har disse gjerne mulighet til den slags? Bygget er helt nytt, så målerne er i så fall ikke mer enn et år gamle. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Fluke 345 eller 43B eller VR1710 er instrumenter som kan brukes. Har selv 345, og den kan logge feks hvert minutt, eller ønsket intervall. Da får man tre verdier, min, maks og gjennomsnitt av hver periode.Så da får man kurve og alle resultater. Bor du på Sørlandet kan jeg muligvis være behjelpelig.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Nettanalysatorer. Slikt utstyr er ganske kostbart, men fant en som leier ut: http://www.multimeter.no/index_files/Nettstoyanalysatorer.htm Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 burde man ikke bruke noen som faktisk vet hvordan de skal bruke utstyret også? Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 30. november 2017 Forfatter Del Skrevet 30. november 2017 Takker for svar. Jeg kan tydeligvis legge fra meg ideen om at dette antakelig kan gjøres med en dings fra Clas Ohlson til 150 kroner Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Takker for svar. Jeg kan tydeligvis legge fra meg ideen om at dette antakelig kan gjøres med en dings fra Clas Ohlson til 150 kroner tja noen kroner mer må du nok ut med, men har en del plugger til 500 kroner hvor jeg kan lese av og logge spenning. Disse er dog innebygget i ett system som koster litt. Men en kan få det relativt billig om en går inn for det. Prøv å få lånt deg en logger fra fluke eller tilsvarende, det blir nok lettest og mest nøyaktig. Har ikke huset overspenningsvern? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Ehm, sikringer ryker på strøm - ikke spenning*. Kan du fortelle litt mer om hva som er tilkoblet de kursene hvor sikringen ryker? *Typiske unntak kan være om høy spenning fører til at svake glødepærer ryker på en slik måte at det kommer en påfølgende jordslutning. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Det kan være at antagelsen om "spenningstopper" er feil. Det kan f.eks være reaktiv effekt. Som nevnt over, man må vite mer om anlegget før man hiver seg på å måle noe. Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 30. november 2017 Forfatter Del Skrevet 30. november 2017 Kan du fortelle litt mer om hva som er tilkoblet de kursene hvor sikringen ryker? Det er ikke en kurssikring - det er en glassikring (5A treg 250V) i en styreenhet for vannbåren gulvvarme. Nå har det blitt påvist at det er en sammenheng mellom at denne sikringen ryker, og at kurssikringen også ryker. Et par spørsmål: Kan det at glassikringen ryker forårsake at en foranliggende kurssikring ryker? Kan det være at kurssikringen ryker av ukjent årsak, og at glassikringen ryker fordi den ikke takler startstrømmen når kurssikringen slås på igjen? Er det i det hele tatt høyere strøm/spenning når en kurssikring slås på igjen? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Når slike sikringer ryker så pleier det å bety at det er en feil i kretsen de beskytter, ikke i foranliggende nett. Men det er heller ikke usannsynlig at spenningspeaker har forårsaket at kretsen trekker for mye strøm. Umulig å si egentlig uten å vite hvordan kretsen er oppbygget. En glassikring kan ikke ryke på en måte som får foranliggende vern til å trippe med mindre feilstrømmen i utgangspunktet er så stor at begge går som følge av den alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå