Gå til innhold

Gass eller strøm til oppvarming?

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kort svar: Gass er mye dyrere enn strøm (med dagens priser).

Lengre svar: Jeg fyrer både med strøm (panelovner) og gass (gasspeis). Gassen kommer fra felles tank for sameiet, og regningen for gassen består av fastledd (for nedbetaling og vedlikehold av anlegget) og mitt forbruk av gass (egen måler pr bolig). Når jeg summerer mine totale kostnader til gass, og regner om forbruket mitt i kWh, ser jeg at jeg betaler ca 2,20 kr/kWh for gassen. Avhengig av nettleie og strømavtale er dette 2-3 ganger høyere enn det man betaler for strøm.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ønsker å presisere at jeg snakket om en gass ovn med en gass tank du får fra essoen eller tilsvarende og ikke et form for anlegg man installerer eller slikt.

Kjøper jeg en gass tank til 375 på 10 kilo, hvor mange KW med varme vil den lage kontra bruken av en elektrisk ovn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

1 kg propan gir 12,9 kWh. Dersom du betaler 375 for 10 kg, betaler du 375 kr for 129 kWh. Det vil si 291 øre/kwh, som sikkert er mer enn det 3-doble av det du betaler for strømmen din. Selve gassen er langt billigere pr kg når den er på tank, så å fyre med små gassbeholdere er det dyreste du kan gjøre.

Og ja: 1 kWh effekt er 1 kWh varme, med fradrag av tap, og elektriske varmekilder har minst tap (100 % effektivitet), gass er litt lavere (5-10% tap). Eneste som gir deg mer varme pr strømforbruk enn panelovner er varmepumpe.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Kort svar: Gass er mye dyrere enn strøm (med dagens priser).

Lengre svar: Jeg fyrer både med strøm (panelovner) og gass (gasspeis). Gassen kommer fra felles tank for sameiet, og regningen for gassen består av fastledd (for nedbetaling og vedlikehold av anlegget) og mitt forbruk av gass (egen måler pr bolig). Når jeg summerer mine totale kostnader til gass, og regner om forbruket mitt i kWh, ser jeg at jeg betaler ca 2,20 kr/kWh for gassen. Avhengig av nettleie og strømavtale er dette 2-3 ganger høyere enn det man betaler for strøm.

Fann prisliste frå ein leverandør her: https://gasnor.no/bolig/priserbetingelser/

Ca. 66 øre per kwh for fastleddet er litt lågare enn for straumen, som fort nærmar seg 1 kr/kwh når ein tar med variabelt ledd av nettleiga. Ein skal imidlertid ha ganske høgt forbruk til oppvarming for å tena inn igjen fastleddet for gassen (som uansett kjem i tillegg til fastledd for straum/nettleige) og evt. opningsgebyr. I tillegg kostar det vel litt i vedlikehald, samt at gasspeisen hos meg har misfarga veggen rundt slik at stua må malast om.

(Er klar over at dette er ein metadiskusjon ifht. spørsmålet til trådstartar)

Lenke til kommentar

Last question:

Er alt som går på strøm like effektivt for å varme opp noe pr kwh?

Gir alltid 1kwh strøm like mye varme uavhengig om det er varmekabler eller ovner?

100% av energien går til varme fra en vareovn. Den eneste forskjellen er om varmen kan snike seg ut av huset, f.eks ved varmekabler  om varmen kan gå gjennom gulvet og ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fann prisliste frå ein leverandør her: https://gasnor.no/bolig/priserbetingelser/

Ca. 66 øre per kwh for fastleddet er litt lågare enn for straumen, som fort nærmar seg 1 kr/kwh når ein tar med variabelt ledd av nettleiga. Ein skal imidlertid ha ganske høgt forbruk til oppvarming for å tena inn igjen fastleddet for gassen (som uansett kjem i tillegg til fastledd for straum/nettleige) og evt. opningsgebyr. 

Prisene fra leverandøren til mitt sameie er høyere enn 66 øre pr kwh. Prisen for gassen alene (uten "nettleie") hos meg er over 1 kr pr kWh, når jeg regner om fra kbm, som dette er priset etter.

Lenke til kommentar

1 kg propan gir 12,9 kWh. Dersom du betaler 375 for 10 kg, betaler du 375 kr for 129 kWh. Det vil si 291 øre/kwh, som sikkert er mer enn det 3-doble av det du betaler for strømmen din. Selve gassen er langt billigere pr kg når den er på tank, så å fyre med små gassbeholdere er det dyreste du kan gjøre.

Og ja: 1 kWh effekt er 1 kWh varme, med fradrag av tap, og elektriske varmekilder har minst tap (100 % effektivitet), gass er litt lavere (5-10% tap). Eneste som gir deg mer varme pr strømforbruk enn panelovner er varmepumpe.

Da har du veldig dårlig pris på gassen!

Jeg har fyrt med gass siden høsten 2010. Jeg fyrer med vanlige 4,2kW stråleovner som jeg mater med flasker som har LPG-kobling slik at jeg kan fylle flaskene selv på LPG-stasjon. I begynnelsen kostet kassen rundt 8kr pr liter og jeg kom med enkel hoderegning fram til at det var kun om vinteren det lønte seg å fyre med gass framfor strøm. Så ble det konkurranse på LPG-markedet og prisen falt betraktelig. Pr. dags dato koster LPG her i Trondheim snaut 6kr pr liter, men den har vært nede på 4,95kr pr liter. Med sådan pris mener jeg det lønner seg å fyre med gass foran strøm hele året, i alle fall når du fyrer uten pipe slik at du har 100% virkningsgrad. Varmepumpe er ikke tatt med i betraktning her.

Edit: En annen fordel med gassen er at man da har 4,2kW varme TRÅDLØST. En 10A-kurs vil begrense effektuttaket til 2kW, mange har kun 10A-kurser i oppholdsrom.

Edit2: Mener Propan har en massetetthet på ca 0,5, så du beskriver en literpris på 18-19kr.

post-6529-0-57632500-1512222320_thumb.jpg

post-6529-0-32988200-1512222337_thumb.jpg

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har fyrt med gass siden høsten 2010. Jeg fyrer med vanlige 4,2kW stråleovner som jeg mater med flasker som har LPG-kobling slik at jeg kan fylle flaskene selv på LPG-stasjon. I begynnelsen kostet kassen rundt 8kr pr liter og jeg kom med enkel hoderegning fram til at det var kun om vinteren det lønte seg å fyre med gass framfor strøm. Så ble det konkurranse på LPG-markedet og prisen falt betraktelig. Pr. dags dato koster LPG her i Trondheim snaut 6kr pr liter, men den har vært nede på 4,95kr pr liter. Med sådan pris mener jeg det lønner seg å fyre med gass foran strøm hele året, i alle fall når du fyrer uten pipe slik at du har 100% virkningsgrad. 

Prisen på gass på 375 for 10 kg er oppgitt fra TS. Ettersom du har tilgang til LPG til ca 5 kr/liter, betaler du ca 50 kr for å fylle opp en 10 kg-beholder, og med den prisen er gass det billigste alternativet.

Men: Den type gassovn du bruker, uten avtrekk, er ikke egnet for bruk over lang tid, heller ikke som hovedvarmekilde. Den anbefales ikke brukt uten tilsyn, og ikke i rom hvor noen sover. I tillegg vil nivået av NO2 i rommet øke, noe som øker faren for astma og lungebetennelse.

Lenke til kommentar

Kostet 249kr for en 11Kg gass flaske på YX, så da blir det rundt 22,5kr pr kg. 

Jeg bruker kun gass på de kaldeste dagene for å få opp varmen fort her i heimen, ellers går det i ved og strøm. Å kun bruke gass uten noen form for avtrekk tror ikke jeg er så lurt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fyrt med gass siden høsten 2010. Jeg fyrer med vanlige 4,2kW stråleovner som jeg mater med flasker som har LPG-kobling slik at jeg kan fylle flaskene selv på LPG-stasjon. I begynnelsen kostet kassen rundt 8kr pr liter og jeg kom med enkel hoderegning fram til at det var kun om vinteren det lønte seg å fyre med gass framfor strøm. Så ble det konkurranse på LPG-markedet og prisen falt betraktelig. Pr. dags dato koster LPG her i Trondheim snaut 6kr pr liter, men den har vært nede på 4,95kr pr liter. Med sådan pris mener jeg det lønner seg å fyre med gass foran strøm hele året, i alle fall når du fyrer uten pipe slik at du har 100% virkningsgrad. 

Prisen på gass på 375 for 10 kg er oppgitt fra TS. Ettersom du har tilgang til LPG til ca 5 kr/liter, betaler du ca 50 kr for å fylle opp en 10 kg-beholder, og med den prisen er gass det billigste alternativet.

Men: Den type gassovn du bruker, uten avtrekk, er ikke egnet for bruk over lang tid, heller ikke som hovedvarmekilde. Den anbefales ikke brukt uten tilsyn, og ikke i rom hvor noen sover. I tillegg vil nivået av NO2 i rommet øke, noe som øker faren for astma og lungebetennelse.

6kr pr liter gir ca. 120kr for 10kg / 20 liter.

Ingen tapsfri forbrenning kan brukes uten luftutskiftning. Jeg har her (og forrige plass) Villavent mekanisk ventilasjon med varmeveksler. Dette (og hvilket som helst tilsvarende system) skifter ut mer enn nok luft til å bruke gass som primær varmekilde. Jeg har varmekabler på bad, i gang og en liten panelovn på toalett, ellers varmer jeg opp kun med gass. Flere forstå-seg-på'ere mente at dette kom aldri til å bli bra, det ville gi lukt og fukt, det skulle da heeelt sikkert bli kondens på vinduene. For å si det slik, jeg vurderte faktisk å kjøpe luftfukter.

Jeg opplever ingen negativ konsekvens i det heletatt, men som sagt både rekkehuset jeg bor i nå og leiligheten jeg hadde før har mekanisk ventilasjon. Varmetapet er såpass begrenset at jeg normalt sett stenger gassovnen for natten forutenom når det er veldig kaldt. Nattesenkning av temperatur er her ganske enkelt siden romperaturen raskt drives opp igjen med såpass høy effekt som disse ovnene har. Ovnen bruker jeg kun i primærrom, varmen sprer seg fint og siden jeg har justert balansen på ventilasjonen selv brer varmen seg i passe grad inn på soverommene framfor at kald luft suges inn motsatt vei. Balansen justerer jeg noe etter årstid.

Jeg hadde noen mindre problemer i starten, gassflaskene hadde begge to lekkasje. Lekkasjen var ikke av betydning sånn sikkerhetsmessig, men det ga litt lukt og trigget gassalarmen. Etter bytte av et par dårlige ovner og å ha fått has på lekkasjene på flaskene er det største problemet jeg kan komme på at gassalarmen i stua er så følsom at den slår trigges når jeg stikker om hjemmebrygget øl på kjøkkenet. Alt i alt er jeg kjempefornøyd med løsningen.

Edit: Jeg stenger også ovnen når jeg ikke er hjemme, kun midtvinters dropper temperaturen til nevneverdig under 20 grader i løpet av en arbeidsdag, så jeg har kanskje gode forhold her.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
On 12/4/2021 at 1:06 AM, plankeby said:

Puster liv i en tråd som brått har helt andre faktorer og prisvariabler nå. 

Lurer på å teste ut gass til oppvarming. 

Tviler sterkt på at gass er lønnsomt nå. Gass har blitt seks ganger så dyrt siste året og er en av hovedgrunnen til at vi har så høye strømpriser nå, fordi forbruket i Europa har blitt presset over på strøm nettopp fordi gassen er blitt så mye, mye dyrere.

https://e24.no/olje-og-energi/i/v5wJrL/nytt-kjempehopp-i-gassprisen-det-er-en-global-budkrig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...