Hanne Løvik Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Kan føre til «mer hasardiøse valg, f.eks i form av farlige forbikjøringer».Vegvesenet: Teslaens teknologi kan gjøre førerne mer trafikkfarlige Lenke til kommentar
Populært innlegg JO Minken Skrevet 30. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 30. november 2017 Jeg har aldri kjørt roligere enn etter at jeg startet å kjøre Tesla.. Blir jo ikke stressa av kø og saktegående trafikk lenger, da bilen bare følger køen (og fila) likevel.. Alle biler med stor motor kan brukes idiotisk.. 19 Lenke til kommentar
Terje Wiig Mathisen Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Støtter JO her, spesielt i alle former for kø er Tesla fantastisk beroligende, og når i tillegg alle forbikjøringer merkes som redusert rekkevidde er det mye lettere å legge seg til en svært myk kjørestil. Ta en titt i E18 køen hver morgen kl 7: Det er ganske så mange Tesla førere som ligger helt rolig i høyre fil, og jeg har enda til gode å se en som kjører slalom over alle 3 filene på vei utover. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Per Øhlckers Skrevet 30. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 30. november 2017 (endret) Dette er synsing, ikke forskning. Jeg bidrar med min synsing: Autonome kjøretøyer vil føre til færre ulykker. Endret 30. november 2017 av Per Øhlckers 16 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Ut fra en slik tankegang burde alle sikkerhetssystemer droppes. Blokkeringsfrie bremser, antispinn, stabilisering, setebelter, vinterdekk, airbag osv. 9 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Her kommer det nok til å dukke opp en butthurt Teslahær fra Elbilforum etterhvert. Tallene burde ikke komme som en overraskelse, for historien bare gjentar seg. Folk flest kan ikke tilpasse farten etter forholdene, og med mer avansert sikkerhetsutstyr vil man av naturlige årsaker også miste litt av følelsen mellom bil og underlag. Tesla i seg selv er ikke en mer avansert bil enn andre bilmerker - forskjellen er at de selger det inn med fancy navn som autopilot osv og slipper mer funksjonalitet (og dermed usikkerhet) ut til brukerne enn andre bilmerker. Til sammenligning er det større sannsynlighet for å kjøre av veien hvis du kjører AWD enn hvis du ikke har det, fordi sjåfører med AWD tror bilen er bedre på dårlig føre enn andre sjåfører. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 (endret) En undersøkelse for en del år siden viste at biler med ekstra sikkerhetsutstyr som ABS, antispinn, blindsone-varsler, osv. var oftere involvert i ulykker enn biler uten tilsvarende sikkerhetsutstyr. Grunnen var at sjåførene med dette utstyret tok større sjanser og fulgte mindre med i trafikken, fordi de overlot "tenkingen" til bilen. Slikt utstyr gir derfor ofte en falsk trygghet. Jeg tror vegvesenet absolutt er inne på noe. Endret 30. november 2017 av Kajac 2 Lenke til kommentar
A50H5AIY Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Enig med JO og Terje, jeg har heller aldri kjørt så rolig som jeg gjør med min Tesla. Jeg mener forskerene undervurderer hvor mye strøm som går med og hvor lite behagelig det er å sitte på med en som til stadighet kjører nær maks akselerasjon med en slik bil. Siden kreftene kommer nogenlunde momentant og uten lyd kan en forbikjøring virke mer skremmende og kvalmende på passasjerer. Derfor tror jeg mer på tallene som tilsier at dette er biler som er involvert i få ulykker. 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 (endret) Tesla i seg selv er ikke en mer avansert bil enn andre bilmerker - forskjellen er at de selger det inn med fancy navn som autopilot osv og slipper mer funksjonalitet (og dermed usikkerhet) ut til brukerne enn andre bilmerker.Det er jo faktafeil. Teknologien i Tesla med kameraer, radaer, supercomputer osv. er definitivt mer avansert enn de aller fleste andre bilmerker. Men, jeg kan godt se for meg at folk blir overmodige i høyeknologiske biler. Til sammenligning er det større sannsynlighet for å kjøre av veien hvis du kjører AWD enn hvis du ikke har det, fordi sjåfører med AWD tror bilen er bedre på dårlig føre enn andre sjåfører.Kilde, takk. En undersøkelse for en del år siden viste at biler med ekstra sikkerhetsutstyr som ABS, antispinn, blindsone-varsler, osv. var oftere involvert i ulykker enn biler uten tilsvarende sikkerhetsutstyr. Grunnen var at sjåførene med dette utstyret tok større sjanser og fulgte mindre med i trafikken, fordi de overlot "tenkingen" til bilen. Slikt utstyr gir derfor ofte en falsk trygghet. Jeg tror vegvesenet absolutt er inne på noe. Jeg skjønner tankegangen, men jeg er skeptisk til om dette kan stemme. Kan du vennligst finne kilden? ________________________________________ Nå har jeg en veldig manuell bil selv, men det hender jeg låner andre biler. Det jeg har merket er at så fort jeg setter meg i en bil med adaptive cruise control, så blir jeg en mye mer forsiktig sjåfør på langkjøring. Holder fartsgrensene mer konsistent og bedre avstand til bilen foran. Endret 30. november 2017 av Nimrad 6 Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 (endret) 900kg versus 2000kg blir aldri pent, så kanskje Veivesenet kunne innføre/oppmuntre "kei cars" , 3.40 x 1.48 meter store. Desverre går trenden går i at flere og flere biler blir breie over ræva, så finnes det en liknende rapport på SUV-biler? Når alle kjører 2000kg biler begynner flere og flere å kjøre 3000kg biler for å "føle seg trygge". Endret 30. november 2017 av threeeyes 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Artikkelen har gode momenter, men som elbilist siden 2004 har jeg også en annen innfallsvinkel. Min erfaring med de aller farligste øyeblikkene i trafikken har utelukkende vært fossilbilister som på død og liv bare MÅ forbi en elbil. Som elbilist oppleves det som et syndrom. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Roger Hansen Skrevet 30. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 30. november 2017 Ut fra det jeg leser her så oppsummerer jeg denne artikkelen som: 1. Mer sikkerhetsutstyr i bilen gjør at sjåføren blir farligere på veiene. Jaha? Ut fra min opplevelse med 2 timers dagpendling hver dag i flere år så har jeg enda til gode å oppleve at det er de som kjører Tesla som råkjører. Etter personlig erfaring så kan jeg kjapt peke ut 2 typer biler som faktisk kjører gris i trafikken (ihvertfall i Stavanger området)... Audi'er og firmabiler. 2. Tyngre bil gjør den farligere? Hvordan i all verden er dette nyheter? Har vi ikke hatt 30 tonns vogntog som har kjørt på småbiler i fortiden? Ikke minst mopeder og motorsykler? Hva med de gode gamle panservognene av noen Volvoer på midten av 80'tallet og fremover? Rart at dette plutselig skal være en stor sak kun relatert til Tesla mens man samtidig ignorerer sementbiler, vogntog, større budbiler, firmabiler som er nedlesset av tungt verktøy og utstyr og lastebiler fulle av fyllmasse. Jeg ser ingenting nytt i noe av det som blir nevnt i denne artikkelen utenom at det faktum at det er nyhets-hysteri for å lage sak ut av navnet "Tesla". Omtrent alle bilmerker har sterkt forbedret sikkerhetsutstyr i bilene sine. Det er ikke unikt for Tesla. Vi har hatt tunge kjøretøy på veiene siden før krigen. Det er ikke unikt for Tesla. Så hva handler denne saken egentlig om? 12 Lenke til kommentar
Per Østensen Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 900 kg er ikke MER enn halvparten av 2184 kg, det er mindre. 3 Lenke til kommentar
ShpongleSpingle Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Her har jo de snudd det helt på hodet, det er jo ikke slik at om man f.eks. kjører fortere når det er bar vei enn på snø og is, så tar man høyere risiko, man tilpasser fart etter vei og føreforhold for å redusere risiko. Om en Tesla har mindre sikkerhetsmargin i en forbikjøring enn jeg i min 3 tonns Sprinter med liten motor, så betyr jo ikke det at han tar større risiko. Risikosjåførene vil alltid være der uavhengig av kjøretøy, ser jo en sjelden gang også semitrailere som oppfører seg som de var ute og kjørte sportsbil. Kanskje man skulle belønne de som blir tatt for ekstrem risiko kjøring med en tilleggsstraff på at de får kun ha et førerkort som gjør at de får kjøre bil på opp til 1 tonn? 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 En undersøkelse for en del år siden viste at biler med ekstra sikkerhetsutstyr som ABS, antispinn, blindsone-varsler, osv. var oftere involvert i ulykker enn biler uten tilsvarende sikkerhetsutstyr. Grunnen var at sjåførene med dette utstyret tok større sjanser og fulgte mindre med i trafikken, fordi de overlot "tenkingen" til bilen. Slikt utstyr gir derfor ofte en falsk trygghet. Jeg tror vegvesenet absolutt er inne på noe. Jeg skjønner tankegangen, men jeg er skeptisk til om dette kan stemme. Kan du vennligst finne kilden? Nei, dessverre. Dette var noe jeg leste i en papiravis for kanskje 7 år siden. Men det er fremdeles relevant. Nå påstår jeg på ingen måte at det er enorm forskjell mellom biler med og uten sikkerhetsutstyr, men litt er det nok. Å kjøre med alle mulige hjelpemidler vil gjøre deg til en mindre observant sjåfør, som igjen øker sannsynligheten for ulykker. Har du ABS-bremser kjører du gjerne litt fortere på glatten fordi ABS-bremser liksom skal forbedre styring og bremselengde. Har du blindsone-varsler, lar du kanskje være å se i speilet før du bytter fil. Har du cruise-control følger du gjerne ikke like mye med på trafikken mens du kjører. Du forstår tegningen Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Artikkelen har gode momenter, men som elbilist siden 2004 har jeg også en annen innfallsvinkel. Min erfaring med de aller farligste øyeblikkene i trafikken har utelukkende vært fossilbilister som på død og liv bare MÅ forbi en elbil. Som elbilist oppleves det som et syndrom. Sannsynligheten for at det nettopp er en fossilbil som kjører forbi deg er ganske stor med tanke på at de tross alt er en viss overvekt av antall fossilbiler vs elbiler. Jeg kan fortelle deg om motsatte historie. Stort sett når jeg innhentes av en elbil som ikke er Tesla så er det sjelden det blir noen forbikjøring, men du kan ta deg en stiv en på at dersom jeg innhentes av en Tesla så er en forbikjøring også nært forestående om enn ikke alltid. Ikke att jeg bryr meg sånn egentlig, folk flest oppfører seg helt ok i trafikken enten de kjører forbi i Tesla eller annet merke og forbikjøringen foregår som regel uten komplikasjoner uansett, så who cares. Men jeg tror at den død og liv opplevelsen din nok handler mer om at noen er litt hårsåre på elbilens vegne med nogre forutintatte tankesett som ikke er forbundet med realiteter, muligens man har ett mindreverdighets kompleks. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Ut fra det jeg leser her så oppsummerer jeg denne artikkelen som: 1. Mer sikkerhetsutstyr i bilen gjør at sjåføren blir farligere på veiene. Jaha? Ut fra min opplevelse med 2 timers dagpendling hver dag i flere år så har jeg enda til gode å oppleve at det er de som kjører Tesla som råkjører. Etter personlig erfaring så kan jeg kjapt peke ut 2 typer biler som faktisk kjører gris i trafikken (ihvertfall i Stavanger området)... Audi'er og firmabiler. 2. Tyngre bil gjør den farligere? Hvordan i all verden er dette nyheter? Har vi ikke hatt 30 tonns vogntog som har kjørt på småbiler i fortiden? Ikke minst mopeder og motorsykler? Hva med de gode gamle panservognene av noen Volvoer på midten av 80'tallet og fremover? Rart at dette plutselig skal være en stor sak kun relatert til Tesla mens man samtidig ignorerer sementbiler, vogntog, større budbiler, firmabiler som er nedlesset av tungt verktøy og utstyr og lastebiler fulle av fyllmasse. Jeg ser ingenting nytt i noe av det som blir nevnt i denne artikkelen utenom at det faktum at det er nyhets-hysteri for å lage sak ut av navnet "Tesla". Omtrent alle bilmerker har sterkt forbedret sikkerhetsutstyr i bilene sine. Det er ikke unikt for Tesla. Vi har hatt tunge kjøretøy på veiene siden før krigen. Det er ikke unikt for Tesla. Så hva handler denne saken egentlig om? At Tesla nå kommer opp i Vegvesenets bekymringsmelding her helt ok, vi trenger ikke føle oss såret og vonbroten på dens vegne av den grunn. Knapt noe merke har frontet sin autonomitet som de, selv om andre merker også snakker om hva som kommer. Kan ikke komme forbi at Tesla hyper ting opp mer enn andre merker, forstår at det faller tungt for brystet for enkelte å høre slik men, det er jo fakta da. Og det er med andre ord denne markedsføringen, og ikke bilen i seg selv (kanskje, om ting er gjort riktig), som gjør folk til rissikotagere i trafikken, kanskje tilogmed uten at de forstår det selv. Ja det har vert både tunge og avanserte kjøretøy på veiene før, men ingen har promotert som Tesla om hvor fantastisk de selv har vert og hvor uten sidestykker bilens fortreffelighet er. Derfor kan Tesla og dets like være en større trafikkrisiko enn andre avanserte bilmerker fordi markedsføring påvirker psyken din enten du vil eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 <...> Jeg ser ingenting nytt i noe av det som blir nevnt i denne artikkelen utenom at det faktum at det er nyhets-hysteri for å lage sak ut av navnet "Tesla". Omtrent alle bilmerker har sterkt forbedret sikkerhetsutstyr i bilene sine. Det er ikke unikt for Tesla. Vi har hatt tunge kjøretøy på veiene siden før krigen. Det er ikke unikt for Tesla. Så hva handler denne saken egentlig om? At Tesla nå kommer opp i Vegvesenets bekymringsmelding her helt ok, vi trenger ikke føle oss såret og vonbroten på dens vegne av den grunn. Knapt noe merke har frontet sin autonomitet som de, selv om andre merker også snakker om hva som kommer. Kan ikke komme forbi at Tesla hyper ting opp mer enn andre merker, forstår at det faller tungt for brystet for enkelte å høre slik men, det er jo fakta da. Og det er med andre ord denne markedsføringen, og ikke bilen i seg selv (kanskje, om ting er gjort riktig), som gjør folk til rissikotagere i trafikken, kanskje tilogmed uten at de forstår det selv. Ja det har vert både tunge og avanserte kjøretøy på veiene før, men ingen har promotert som Tesla om hvor fantastisk de selv har vert og hvor uten sidestykker bilens fortreffelighet er. Derfor kan Tesla og dets like være en større trafikkrisiko enn andre avanserte bilmerker fordi markedsføring påvirker psyken din enten du vil eller ikke. Er da ingen som er vonbroten fordi trafikksikkerhet diskuteres. Men skal man diskutere trafikksikkerhet med hensyn på tyngre biler på veiene og hvordan sikkerhetsutstyr øker risiko ved at man føler seg tryggere og dermed tar sjanser så bør det være en diskusjon som inkluderer alle biler (inklusive Tesla) som er tyngre og har økt sikkerhetsutstyr generelt, og ikke Tesla spesielt. Eksempelvis: Hva med alle hybridbiler som renner inn på markedet, med tunge batterier og mye sikkerhetsutstyr? Bør ikke de være en del av denne diskusjonen og debatten? Istedenfor virker det som at fokuset ligger ene og alene på Tesla noe som medfører at hoved-elementet i hele diskusjonen; trafikksikkerhet, mister fokus mens man istedenfor kaster bort energien på "for eller imot Tesla" argumenter. 1 Lenke til kommentar
SindreJLL Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Oi! Du har en trygg og rask bil! FY DET MÅ DU IKKE HA!! Typisk norsk-jantelov-nisselue-sjalusi-etatsuttalelse. Pisspreik av dimensjoner 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Her kommer det nok til å dukke opp en butthurt Teslahær fra Elbilforum etterhvert. Tallene burde ikke komme som en overraskelse, for historien bare gjentar seg. Folk flest kan ikke tilpasse farten etter forholdene, og med mer avansert sikkerhetsutstyr vil man av naturlige årsaker også miste litt av følelsen mellom bil og underlag. Tesla i seg selv er ikke en mer avansert bil enn andre bilmerker - forskjellen er at de selger det inn med fancy navn som autopilot osv og slipper mer funksjonalitet (og dermed usikkerhet) ut til brukerne enn andre bilmerker. Til sammenligning er det større sannsynlighet for å kjøre av veien hvis du kjører AWD enn hvis du ikke har det, fordi sjåfører med AWD tror bilen er bedre på dårlig føre enn andre sjåfører. På samme måte vil personer med pistol ha større sannsynlighet til å skyte noen enn en person uten pistol. Men pistolen skyter ikke av seg selv, det er personen som må utføre handlingen. På samme måte er det personen som fører bilen som er problemet, og ikke bilen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå