Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Personlig Økonomi - Arve-og ekteskapsoppgjør.

Anbefalte innlegg

Hei, dere!

Jeg synes til tider det er vanskelig med både oppgjør/fordeling når det kommer til ekteskap og arv. Jeg synes mye er veldig likt og blander reglene ofte.

Jeg lurer på om noen her inne har bra kontroll på disse emnene og som kan gi tips? Hvordan jeg bør tenke, huskeregler eller generelle tips. Alt settes pris på :-)

F.eks hva og hvordan fungerer testament når en person kjenner til og ikke kjenner til det? Pliktdelsarv - kan man begrense etterlatere(eller hva det heter) men maks 1 million? 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Codex advokater forklarer ting bra☺ ville sett på nettsidene der de forklarer reglene rundt forskjellen på feks felleseie og sameie. Jeg ville egentlig fokusert på å markere evt. forskjeller tydelig og ord som "bare","bør", "kan" og "skal". Ville også skrevet f.eks. "sammenlign paragraf 52" (eks når du ser en paragraf om særeie kan du skrive "se paragraf 52" som handler om felleseie (nå har jeg ikke lovsamlingen ved siden av meg så regner ikke med at paragraf 52 handler om felleseie, det var bare et eksempel) forutsatt at det er lov da☺

Ved testament er det noen egne regler for ektefeller og arv. Se arveloven. Jeg skjønte ikke helt hva du mener med "kjenner til og ikke kjenner til"?

Pliktdelsarv betyr at arvelater plikter å gi barna (livsarvingene) sine 2/3 av formuen sin.

(Jeg hater matte så kan hende utregningene blir (helt) feil men håper du skjønner prinsippet)

La oss si at Lars etterlater seg kr. 9 millioner. Han har -ett- barn, Anna. Siden hun har krav på 2/3 av formuen har hun krav på 6 millioner. Men - "pliktdelsarven er -aldri større enn (...)". Det betyr at selv om Anna har krav på 2/3 av formuen (altså 6 millioner) kan faren likevel begrense arven hennes til 1 million fordi han ikke må gi henne mer enn 1 million. Da kan han testamentere resten til hvem han vil, kr. 8 mill. (forutsatt at det ikke er f.eks. samboere eller ektefeller som har krav på arv.) Dette så lenge datteren har fått pliktdelsarven sin.

Hovedregelen er at Anna har krav på 2/3 av sin fars formue. Unntaket er likevel at hun ikke har krav på mer enn 1 mill. Unntaket følger av ordet "men". Sånn tolker jeg hvertfall paragrafen om pliktdelsarv).

Håper dette var til hjelp (og alle andre, correct me if im wrong!) ☺

Husk også at de fleste paragrafer/lover har en hovedregel og et unntak)☺

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for fin info!

Det jeg mener med "kjenner til, kjenner ikke til" er at det har blitt stilt spørsmål på eksamen som lyder ca: "Arv ved ekteskap med testament, der alt er testamentert til person X der person Y ikke kjenner til testamentet". Noe slikt!

Ser et mønster i at man kommer dårligere utav det når man kjenner til testamentet. (ektefelle arver minstearv på 4G), og kjenner man ikke til det så arver man 1/4 av arven. 

Dette visste jeg ikke når jeg skrev det første innlegget så det er litt mer klart for meg nå i hvert fall :-) Fort gjort å blande alle regler. 

Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for fin info!

Det jeg mener med "kjenner til, kjenner ikke til" er at det har blitt stilt spørsmål på eksamen som lyder ca: "Arv ved ekteskap med testament, der alt er testamentert til person X der person Y ikke kjenner til testamentet". Noe slikt!

Ser et mønster i at man kommer dårligere utav det når man kjenner til testamentet. (ektefelle arver minstearv på 4G), og kjenner man ikke til det så arver man 1/4 av arven. 

Dette visste jeg ikke når jeg skrev det første innlegget så det er litt mer klart for meg nå i hvert fall :-) Fort gjort å blande alle regler. 

Bare hyggelig, kan prøve å svare på kommentaren her også :)

§ 7.Ektemakens rettar etter § 6, jfr. kap. III, kan berre avgrensast ved testament som han har fått kunnskap om før arvelatarens død. Vilkåret om at ektemaken må ha fått kunnskap om testamentet, gjeld likevel ikkje, dersom det var umogeleg eller det etter tilhøva ville være urimeleg vanskeleg å varsle han. Ektemaken sin rett til minstearv på 4 eller 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda kan likevel ikkje avgrensast.

​Etter det som står i al. §7 ser det ut til å stemme ja :)  

Så hvis ektefellen (La oss si Ingrid) ikke ​har fått kjennskap til testamentet før arvelater (La oss si Hans, den andre ektefellen) dør, altså at hun ikke har fått kjennskap til testamentet til Hans mens han levde, har Ingrid rettighetene etter §6 i behold. Ingrid har likevel ikke disse rettighetene hvis det var "umulig" eller "urimelig vanskelig" å varsle henne om at Hans hadde opprettet testament, (og det kommer selvfølgelig litt an på forholdene rundt hvorvidt det er "urimelig vanskelig" å varsle henne).  

​Så hvorvidt hun har fått kjennskap til Hans´ testamente eller ikke er avgjørende for hvor mye hun arver ettersom jeg skjønner :) Loven er klar, det er et vilkår ​at Ingrid har fått kunnskap om testamentet for at arven hennes skal kunne avgrenses. (Men det er også et unntak fra kravet til at hun må "kunnskap" - unntaket er også basert på vilkår - det skal være "urimelig vanskelig" eller "umulig" å varsle. Da har hun likevel ikke rettigheter etter §6 i behold.

​Edit: Beklager! Manglet et vesentlig ord her, håper du ser at det blir riktig nå :) 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...