Gå til innhold

"smart" batteribank?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri brukt noen batteribank(utrolig nok), men blir en del lengre flyvninger fremover så alltid greit å sikre seg i tilfelle jeg skulle havne på en gammel traver av ett fly uten lade muligheter. Problemet mitt er at jeg vet at jeg kommer til å glemme å lade den slik at når jeg en gang får bruk for den er den tom. Så jeg er på jakt etter en "smartere" sak som kan sende meg notifikasjoner over blåtann eller noe slik når den havner under X%. Har sett at mophie har noe slikt, men finner den ikke til salgs i Norge. Noen som kjenner til en slik sak, gjerne av god kvalitet og med god kapasitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du glemmer å lade den, så er vel sjansen stor for at du også glemmer å ta den med.

Å fise rundt med blåtann på, er et alvorlig brist i sikkerheten...

 

http://itavisen.no/2017/09/15/bluetooth-hacket-sonder-og-sammen-kan-ta-over-mobiler-og-se-pa-kameraet/

 

Neida, den vill ligge i ranselen min som er med på alle turer. 

 

Trenger nødvendigvis ikke være blåtann. Det var bare ett eksempel. Men, det er den letteste løsningen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vet nå ikke hvor lurt det er å stole på automatikken på ting man virkelig trenger.

Om det er en powerbank du bruker ofte, så er det lettere å bare venne seg til å lade den opp igjen med en gang etter bruk.

 

Har ikke sett noen slike powerbanker med varslere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å bruke alarm på mobilen? Når du har tømt den så setter du på alarm ca. når du forventer å være ved en vegg med strøm. Selv om alarmeringen skjer senere enn da jeg trenger den så husker jeg mye bedre når jeg har satt den på :wee:

 

Problemet ligger heller i at den ikke blir brukt på en måned og "tømmer" seg selv, jeg hiver den bare på lading når jeg kommer på hotellet når den er i bruk. Det er heller i hverdagen jeg tenker på. 

 

Men det er jo en løsning, men ikke helt det jeg ønsker :) 

Lenke til kommentar

Vet nå ikke hvor lurt det er å stole på automatikken på ting man virkelig trenger.

Om det er en powerbank du bruker ofte, så er det lettere å bare venne seg til å lade den opp igjen med en gang etter bruk.

 

Har ikke sett noen slike powerbanker med varslere...

 

Som sagt er det ikke noe som kommer til å være i bruk ofte, derfor trenger jeg varsling når den begynner å bli lav. 

 

Så klart stoler jeg på automatikken, det er min hverdag :p Dette er uansett noe jeg ikke trenger i hverdagen, men det kan komme situasjoner der det kan trenges. Så det blir en nødløsning. 

Lenke til kommentar

 

Hva med å bruke alarm på mobilen? Når du har tømt den så setter du på alarm ca. når du forventer å være ved en vegg med strøm. Selv om alarmeringen skjer senere enn da jeg trenger den så husker jeg mye bedre når jeg har satt den på :wee:

 

Problemet ligger heller i at den ikke blir brukt på en måned og "tømmer" seg selv, jeg hiver den bare på lading når jeg kommer på hotellet når den er i bruk. Det er heller i hverdagen jeg tenker på. 

 

Men det er jo en løsning, men ikke helt det jeg ønsker :)

 

Regnet nesten med det :) Et annet alternativ for å løse det problemet er jo å la saken ligge synlig så du husker å lade den før du slenger den i sekken når du skal på tur. Tviler på at en god batteribank lader seg ut nevneverdig fra full tank på en måned.

 

Jeg skal prakke på deg gammeldagse løsninger som du skjønner :D

Lenke til kommentar

 

 

Regnet nesten med det :) Et annet alternativ for å løse det problemet er jo å la saken ligge synlig så du husker å lade den før du slenger den i sekken når du skal på tur. Tviler på at en god batteribank lader seg ut nevneverdig fra full tank på en måned.

 

Jeg skal prakke på deg gammeldagse løsninger som du skjønner :D

 

 

Hehe, litt av poenget her er at jeg er veldig distre. Så om den ikke ligger i sekken, så blir den sannsynligvis ikke med. Den trenger nødvendigvis ikke bli brukt en gang i måneden, gjerne ikke en gang i året. Husker ikke sist jeg tok ett fly uten lade muligheter. Men når uhellet først er ute, ønsker jeg å ha en batteribank klar i sekken med nok juice :)

Lenke til kommentar

 

*Forutsetter batteri med 3200mAh kapasitet

  1. If you are storing an 18650 battery for less than a month, you may store it in an environment as hot as 50°C and be able to recover 2560 mAh.
  2. If you are storing an 18650 battery for less than 3 months, you may store it in an environment as hot as 40°C and be able to recover 2560 mAh.
  3. If you are storing an 18650 battery for less than 1 year, you may store it in an environment as hot as 20°C and be able to recover 2560 mAh.

Dette går så fint.

Lenke til kommentar

Regnet nesten med det :) Et annet alternativ for å løse det problemet er jo å la saken ligge synlig så du husker å lade den før du slenger den i sekken når du skal på tur. Tviler på at en god batteribank lader seg ut nevneverdig fra full tank på en måned.

 

Jeg skal prakke på deg gammeldagse løsninger som du skjønner :D

 

Hehe, litt av poenget her er at jeg er veldig distre. Så om den ikke ligger i sekken, så blir den sannsynligvis ikke med. Den trenger nødvendigvis ikke bli brukt en gang i måneden, gjerne ikke en gang i året. Husker ikke sist jeg tok ett fly uten lade muligheter. Men når uhellet først er ute, ønsker jeg å ha en batteribank klar i sekken med nok juice :)

 

Da får jeg komme med det siste jeg kan si; Det er litt sjarm å gå tom for strøm og kose seg uten kommunikasjon. Den følelsen får man så sjelden nå til dags at det er verdt hver eneste krone i surr som oppstår :thumbup:

 

Edit; Var på Island for litt siden og det var egentlig litt trist å se hvor avhengige de to andre var av å få ladet duppedingsene hele tiden. Jeg var den eneste som ikke glana i skjermen halve tiden :p

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

 

Hva med å bruke alarm på mobilen? Når du har tømt den så setter du på alarm ca. når du forventer å være ved en vegg med strøm. Selv om alarmeringen skjer senere enn da jeg trenger den så husker jeg mye bedre når jeg har satt den på :wee:

 

Problemet ligger heller i at den ikke blir brukt på en måned og "tømmer" seg selv, jeg hiver den bare på lading når jeg kommer på hotellet når den er i bruk. Det er heller i hverdagen jeg tenker på. 

 

Men det er jo en løsning, men ikke helt det jeg ønsker :)

 

Batteriet tapper seg veeeeldig sakte, så dette burde ikke være noe problem. Kjøper du en på 12000+mAh av ok kvalitet så skal du fint kunne lade mobilen din til 100% et år etter at du ladet den.

 

https://www.quora.com/How-long-do-USB-power-banks-usually-hold-a-charge

 

Once you have charged your Li-ion cell, the charge remains there until it’s bled off in some way. Assuming you have your power bank shut off, there are only two sources of this bleed-off: any parasitic load put on the battery by its support electronics, and the actual self-discharge rate of the Li-ion battery itself.

 
A well designed power bank is probably not going to see appreciable waste due to the support electronics. Even those with LCD screens may only be using microamps of current. However, protection circuits on Li-ion cells can add up to 3% power loss per month. Ironically, one of the purposes of the protection circuit is to help prevent the Li-ion cell from discharging to much, which can permanently damage a cell.
Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Regnet nesten med det :) Et annet alternativ for å løse det problemet er jo å la saken ligge synlig så du husker å lade den før du slenger den i sekken når du skal på tur. Tviler på at en god batteribank lader seg ut nevneverdig fra full tank på en måned.

 

Jeg skal prakke på deg gammeldagse løsninger som du skjønner :D

 

Hehe, litt av poenget her er at jeg er veldig distre. Så om den ikke ligger i sekken, så blir den sannsynligvis ikke med. Den trenger nødvendigvis ikke bli brukt en gang i måneden, gjerne ikke en gang i året. Husker ikke sist jeg tok ett fly uten lade muligheter. Men når uhellet først er ute, ønsker jeg å ha en batteribank klar i sekken med nok juice :)

 

Da får jeg komme med det siste jeg kan si; Det er litt sjarm å gå tom for strøm og kose seg uten kommunikasjon. Den følelsen får man så sjelden nå til dags at det er verdt hver eneste krone i surr som oppstår :thumbup:

 

Edit; Var på Island for litt siden og det var egentlig litt trist å se hvor avhengige de to andre var av å få ladet duppedingsene hele tiden. Jeg var den eneste som ikke glana i skjermen halve tiden :p

 

 

Hehe, joda. Men på en 12 timers flytur er det kjipt å gå helt tom :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...