Gå til innhold

[Løst] Posten påstår at pakken min er utlevert til PostNord og Post Nord påstår at de ikke har mottatt pakken


Anbefalte innlegg

Jeg sendte en vare med verdi kr. 4490,- i retur til CDON med Norgespakken (Posten) 12.09.2017. Sporing: http://sporing.bring.no/sporing.html?q=70722150113964527. Som det vises i sporingen nå, så står det kun at "Sendingen er utlevert." og at det er "Avvik i produksjonen." Dette endret Posten nylig etter at jeg forsøkte å rette erstatningskrav, for under kan dere se et bilde av den originale statusen som jeg tok noen uker siden, hvor det står at pakken var utlevert til en "amir baig" og det ikke var flere opplysninger utover dette. Jeg synes dette er suspekt. Jeg har lagt ved et bilde av Posten's svar til mitt erstatningskrav som tar opp dette avviket.

 

Noen dager etter at pakken ble utlevert 28.09.2017 kontaktet jeg CDON for å høre om de hadde mottatt pakken. De skrev at de ikke hadde mottatt den og at pakken hadde ankommet en Post Nord-terminal i Oslo for videre sending til deres lager i Sverige, og at jeg skulle få et nytt sporingsnummer når pakken ble sendt. Jeg spurte hvordan de visste dette og de skrev at dette skjer med pakker som sendes med Posten i stedet for PostNord. Jeg ventet noen uker på sporingsnummeret før jeg kontaktet PostNord og de fortalte meg at de ikke hadde mottatt pakken og ikke visste hvem "amir baig" var. De skulle etterlyse pakken og spurte hvordan pakken så ut, hva den inneholdt og hvilket merkevare prouktet var. Jeg hørte ikke tilbake fra dem. 

 

Så jeg kontaktet Posten og de skrev til til meg at de utleverte pakken til PostNord 28.09.2017. Jeg har lagt ved et bilde av mailen.

 

Etter dette rettet jeg erstatningskrav til Post Nord og noen dager siden mottok jeg et skriv hvor det står at de ikke er erstatningspliktige fordi de ikke har pakken registrert i deres system. Jeg sendte alt jeg hadde til PostNord: lenken til sporingen, kopi av pakkeseddelen, bilde av mailen til Posten hvor det står at de hadde utlevert pakken til PostNord, bilde av mailen hvor det står at CDON ikke vil ta på seg ansvaret med å rette erstatningskrav (for Post Nord kundestøtte skrev til meg at dette var CDONs ansvar selv om jeg sendte i retur), og bilde av kvitteringen til varen. Jeg har lagt ved bilde av skrivet.

 

Hvordan går jeg frem nå?

post-292623-0-55420100-1512066782_thumb.png

post-292623-0-68546900-1512066789_thumb.png

post-292623-0-80551400-1512066797_thumb.png

post-292623-0-21893800-1512066821_thumb.png

Endret av Tacanacy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt ville jeg sensurert personlig informasjon i bildene dine. Det er altid lurt. 

 

 

Synes Posten burde gjøre rede for hvor de har levert pakken hen (det står jo ikke sted) og bistå med å identifisere hvem Amir Baig er.

 

.

Jeg ville politianmeldt saken hvis hverken Posten eller PostNord er mer hjelpsomme enn som så. Dersom innholdet i pakken var kjent for den som behandlet pakken kan den ha blitt stjålet. Men hvis du har tidspunkt og sted for levering av pakken er det sannsynligvis et lite utvalg mulig mistenkte. 

Lenke til kommentar

Ser ut om PostNord har hengt seg opp i at sporingsnummeret er fra Posten, og ikke skjønner at dette er en vare som er sendt til dem med Posten for videre transport av dem. Svar på brevet du har fått derfra og påpek dette.

 

Forslag til brevtekst:

"Det stemmer at oppgitt sporingsnummer tilhører Posten. Pakken er sendt med Posten til PostNord, for videre transport til CDON. Dette har ikke skjedd, og alle spor stopper etter utlevering fra Posten til PostNord. Siden det er PostNord som ikke har fullført oppdraget med videresending av pakken til CDON, fremstår det som naturlig for meg at det er PostNord som er erstatningsansvarlige."

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt opplegget her. Er pakken sendt til CDON sin oppgitte returadresse (postmottak?), og det er på veien derfra til CDON sitt lager (i Sverige?) den har blitt transportert med PostNord? I så fall vil jeg si det er CDON sitt problem at den er borte; du har sendt den dit den skulle(?!?), og "Amir" har kvittert for at den er mottatt.

 

Amir er antakelig en av dem som jobber der, hvor nå "der" er, om det er PostNord eller CDON.

Lenke til kommentar

Synes Posten burde gjøre rede for hvor de har levert pakken hen (det står jo ikke sted) og bistå med å identifisere hvem Amir Baig er.

 

Jeg ville politianmeldt saken hvis hverken Posten eller PostNord er mer hjelpsomme enn som så. Dersom innholdet i pakken var kjent for den som behandlet pakken kan den ha blitt stjålet. Men hvis du har tidspunkt og sted for levering av pakken er det sannsynligvis et lite utvalg mulig mistenkte. 

 

Jeg har tenkt på det, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg bør spørre, eller om jeg bør kreve. Posten og PostNord kommer sikkert til å skylde på hverandre frem og tilbake før jeg innvolverer en tredjepart i dette.

Å politianmelde saker som dette var jeg ikke klar over at man kunne gjøre.

Jeg fortalte hva pakken inneholdt kun når jeg ringe PostNord en andre gang for å etterlyse pakken. Første gangen jeg ringte var flere uker etter at pakken ble utlevert til PostNord, i følge sporingen hvertfall, og etter at ble jeg fortalt at de ikke hadde pakken og ikke visste hvem "amir baig" var.

 

 

Ser ut om PostNord har hengt seg opp i at sporingsnummeret er fra Posten, og ikke skjønner at dette er en vare som er sendt til dem med Posten for videre transport av dem. Svar på brevet du har fått derfra og påpek dette.

 

Forslag til brevtekst:

"Det stemmer at oppgitt sporingsnummer tilhører Posten. Pakken er sendt med Posten til PostNord, for videre transport til CDON. Dette har ikke skjedd, og alle spor stopper etter utlevering fra Posten til PostNord. Siden det er PostNord som ikke har fullført oppdraget med videresending av pakken til CDON, fremstår det som naturlig for meg at det er PostNord som er erstatningsansvarlige."

 

Takk for forslaget! Jeg sendte det inn, så får bare vente og se.

 

Etter mitt skjønn er det Postens bevisbyrde at pakken har blitt overlevert til Postnord, om det er dette de er uenige om.

 

Posten påstår til meg at de utleverte pakken til PostNord og PostNord påstår til meg at de ikke har mottatt pakken. Jeg tviler på at de har vært i kontakt med hverandre. Jeg skulle ønske de kunne ta seg av kranglingen mellom hverandre i stedet for at jeg skal sitte i midten.

 

Skjønner ikke helt opplegget her. Er pakken sendt til CDON sin oppgitte returadresse (postmottak?), og det er på veien derfra til CDON sitt lager (i Sverige?) den har blitt transportert med PostNord? I så fall vil jeg si det er CDON sitt problem at den er borte; du har sendt den dit den skulle(?!?), og "Amir" har kvittert for at den er mottatt.

 

Amir er antakelig en av dem som jobber der, hvor nå "der" er, om det er PostNord eller CDON.

 

Jeg sendte til adressen som CDON gav meg. CDON fortalte ikke at pakken skulle sendes med PostNord og jeg la ikke merke til at det sto c/o PostNord midt i adressen. Med et glimt kopierte jeg hele greia og limte inn i pakkeseddelen. Dette spiller ingen rolle usansett; Posten og PostNords oppgrag er det samme. Jeg har spurt CDON to ganger om de kan rette erstatningskrav eller etterlyse pakken, men de skrev at de ikke kan gjøre dette.

 

Hvis dette er CDONs problem, noe som PostNord også har fortalt meg, kan jeg gå i banken og gjøre en chargeback av CDON?

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at pakken er borte, når du legger ut alle opplysningene åpent på nettet. Selvom etter #1 har skrevet at du bør skjule dine personopplysninger, så kan man fremdeles finne ut av navnet ditt, adressen etc.. bare ved å trykke på lenken din.

 

Når man vet disse opplysningene, kan hvem som helst, gjør hva de vil med disse opplysningene. 

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at pakken er borte, når du legger ut alle opplysningene åpent på nettet. Selvom etter #1 har skrevet at du bør skjule dine personopplysninger, så kan man fremdeles finne ut av navnet ditt, adressen etc.. bare ved å trykke på lenken din.

 

Når man vet disse opplysningene, kan hvem som helst, gjør hva de vil med disse opplysningene. 

 

Vel, jeg bryr meg lite om hvem som vet navnet mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har også veldig negativ erfaring med Postnord: Bestilte en vare fra Climbing247/Skistart for over 2 uker siden, og Postnord har tydeligvis klart å rote det skikkelig til. Får helt meningsløs tracking info og blir sittende som mellommann mellom butikken og Postnord, mens de skylder på hverandre. Kommer til å styre unna nettburikker som benytter Postnord for all fremtid. Gode gamle kjipe Posten ligger mange hestelengder foran i leveringspresisjon og relevant tracking info, det sier ikke lite.

Dette markedet er overmodent for konkurranse fra seriøse aktører.

 

Lykke til med saken din ! Ville definitivt politianmeldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut om PostNord har hengt seg opp i at sporingsnummeret er fra Posten, og ikke skjønner at dette er en vare som er sendt til dem med Posten for videre transport av dem. Svar på brevet du har fått derfra og påpek dette.

 

Forslag til brevtekst:

"Det stemmer at oppgitt sporingsnummer tilhører Posten. Pakken er sendt med Posten til PostNord, for videre transport til CDON. Dette har ikke skjedd, og alle spor stopper etter utlevering fra Posten til PostNord. Siden det er PostNord som ikke har fullført oppdraget med videresending av pakken til CDON, fremstår det som naturlig for meg at det er PostNord som er erstatningsansvarlige."

 

Jeg kontaktet PostNord og svaret var: 

 
Vi kan dessverre ikke ettergi erstatning for Posten sitt sporingsnummer, og jeg må derfor be deg ta kontakt med Posten for videre informasjon vedr denne forsendelsen.
Det er Posten som er erstatningsansvarlige i denne saken, og det er også de som har hatt dette oppdraget.
Jeg beklager, men vi kan ikke erstatte en sending på et sendingsnummer som ikke er registrert i PostNord sine system, og som det er Posten som er oppdragsgiver for.
Lenke til kommentar

Har også veldig negativ erfaring med Postnord: Bestilte en vare fra Climbing247/Skistart for over 2 uker siden, og Postnord har tydeligvis klart å rote det skikkelig til. Får helt meningsløs tracking info og blir sittende som mellommann mellom butikken og Postnord, mens de skylder på hverandre. Kommer til å styre unna nettburikker som benytter Postnord for all fremtid. Gode gamle kjipe Posten ligger mange hestelengder foran i leveringspresisjon og relevant tracking info, det sier ikke lite.

Dette markedet er overmodent for konkurranse fra seriøse aktører.

 

Lykke til med saken din ! Ville definitivt politianmeldt.

 

Er det bare å gå inn på stasjonen og si at man vil anmelde Posten og PostNord for å ha mistet en pakke som de ikke vil gi erstatning for? Jeg trodde dette var for advokatene.

Lenke til kommentar

Pakken er altså sendt med posten, etter instruks fra cdon.no, til en addresse I Oslo? Og der har cdon.no bekreftet at den var på et tidspunkt?

 

Isåfall har både du og posten gjort det dere skulle. Når du har sendt pakken til returaddressen og den er avlevert der, så har du returnert den. Hva cdon.no gjør videre, er cdon.no's ansvar og må tas internt.

 

Du kan være bra sikker på at en evt sak med forbrukerombudet vil slå fast at cdon.no har mottatt returen.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pakken er altså sendt med posten, etter instruks fra cdon.no, til en addresse I Oslo? Og der har cdon.no bekreftet at den var på et tidspunkt?

 

Isåfall har både du og posten gjort det dere skulle. Når du har sendt pakken til returaddressen og den er avlevert der, så har du returnert den. Hva cdon.no gjør videre, er cdon.no's ansvar og må tas internt.

 

Du kan være bra sikker på at en evt sak med forbrukerombudet vil slå fast at cdon.no har mottatt returen.

 

CDON spesifiserte ikke hvilket selskap jeg skulle bruke. CDON har ikke bekreftet annet enn at de ikke har mottatt pakken. Jeg sendte til adressen som de gav meg. Etter at pakken ble utlevert og jeg spurte om CDON hadde mottatt pakken, skrev de dette:

 

Denna har mottagit på en PostNord-terminal i Oslo, som sedan skickar vidare ditt paket till vår lager. Väl där får ditt paket ett nytt spårningsnummer.
 
VI har inte mottagit din retur ännu, och du kommer automatiskt att få ett mail när vi har mottagit din retur.
 
Når jeg ba dem forklare hvordan de visste dette etter at jeg hadde ringt PostNord for å etterlyse pakken:
 
Det ska ha blivit mottagen av denna person på terminalens adress, vilket får det att se ut som att någon anställd på terminalen heter [amir baig].
 
Men vi kan inte säga det emd 100% säkerhet, eftersom det inte är vi som fraktar din retur och vi kan inte se mer på spårningen än vad du kan göra. Jag rekommenderar du efterfrågar eventuell uppdatering från Posten/Postnord gällande din retur.
 
Når jeg ba dem igjen om å forklare seg:
 
Anledningen till att vi vet detta, är för att detta sker med samtliga paket som skickar med Posten istället för Postnord. Paketet läggs alltid om med ett nytt spårningsnummer eftersom paketet ska till vårt huvudlager i Sverige. Det är enbart PostNord som kan skicka våra returer till Sverige, och de kan då inte använda det spårningsnummer du har fått av Posten.
 
Om du har använt den adress vi har skickat till dig, så ska den enbart kunna ankomma till PostNords terminal, då det enbart är dem som är på denna adressen. Om paketet har skickats till en annan adress än den vi har angett eller om Posten har levererat paketet fel, så kan vi inte ansvara för detta.

 

 

Jeg har hatt forbrukerområdet i bakhodet hele tiden, men jeg vet ikke hvordan den prosessen er og hvor lang den er, så jeg prøver å løse dette selv først og å få tak i mest mulig dokumentasjon for å bygge en sak hos forbrukerområdet, eller politiet.

 

Noe jeg fremdeles er usikker på, siden pakken er CDONs ansvar og de ikke vil ta ansvaret, kan jeg utføre en chargeback av varen? Det er godt mulig jeg ikke vil være i stand til å kjøpe fra CDON igjen, men det gir jeg blaffen i.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

Interessant sak, vil gjerne vite hvordan dette ender.

 

Nå med julesesong er det mye hastverk med pakker og feilleveringer som skjer, PostNord mistet nesten min pakke nå nylig --- distributøren(innleid av PostNord) hadde satt den på dørmatten til nabo.

 

Tilsynelatende ser du ut til å være maks uheldig hvis begge selskapene gjør samme tabbe med utlevering, håper den ankommer for din skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da en soleklar sak. Du fikk beskjed om å sende returen til Oslo, og dette er gjort og pakken er utlevert der cdon.no ba deg om å sende den. Resten er cdon.no's ansvar.

 

Men jeg vet hvor vanskelig cdon.no kan være. Gi dem en frist på ei uke for å fikse dette, før du sender saken til forbrukerombudet. Det er riktig klageinstans. Politi har ingenting å gjøre med saken..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor sender du PostNord trackingnummeret til Posten? De har ikke noe forhold til det, og det sørger bare for forvirring.

 

Be dem gjøre rede for forsendelsen som Amir Bagir hentet ut på den dato og klokkeslett som du ser der. Ikke nevn noe trackingnummer, da har de ingen måte å vri seg unna på.

 

Start en ny maildialog med dem, ikke fortsett på den du har. Mulig det allerede er for sent og de klarer å koble dem, men prøv i hvert fall.

 

Å gjøre en chargeback uten legitim grunn skaffer deg problemer med banken, ikke CDON. Det vil jeg fraråde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor sender du PostNord trackingnummeret til Posten? De har ikke noe forhold til det, og det sørger bare for forvirring.

 

Be dem gjøre rede for forsendelsen som Amir Bagir hentet ut på den dato og klokkeslett som du ser der. Ikke nevn noe trackingnummer, da har de ingen måte å vri seg unna på.

 

Start en ny maildialog med dem, ikke fortsett på den du har. Mulig det allerede er for sent og de klarer å koble dem, men prøv i hvert fall.

 

Å gjøre en chargeback uten legitim grunn skaffer deg problemer med banken, ikke CDON. Det vil jeg fraråde.

 

Fordi de spurte etter det alle tre gangene jeg ringte. Jeg ble fortalt at de ikke vet hvem Amir Baig er.

Lenke til kommentar

Denne saken er etter mitt syn krystallklar; du har sendt pakken til oppgitt returadresse (CDON.com c/o Postnord) , og "noen" har kvittert for at den er mottatt. Hva som skjer med pakken etter det, om de roter den bort selv, eller underleverandøren deres (Postnord) gjør det, er åpenbart adressaten (CDON) sitt eget ansvar. Ta saken videre til forbrukerrådet og forbrukerklageutvalget om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...