Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

søvnproblem, nattarbeid

Hoywin

Anbefalte innlegg

Jobbar i ei 80% stilling som nattarbeidar, ei veke på jobb, etterfulgt av ei veke fri. Slit med å sove skikkelig for tida, både under frivekene og når eg jobbar. Klarer berre å sove i ca ein time av gangen før eg er lys våken igjen med null sjanse for å sove vidare før det har gått nokre timar, ender opp med en total på ca 4 timer  i døgnet. Dette har vedvart i 4-5 veker no. Har bestilt time hos fastlegen, men er først mot slutten av neste veke. 

Har null problem med å sovne i det eg legg meg første gangen, tar sikkert berre 3 minutt frå eg legg hovudet på puta til eg har slokna. Er det medisin å få for å sove tyngre?

Tips/erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle som tåler nattarbeid. Jeg sov ikke skikkelig på to år etter at jeg gikk over i en stilling som innebar at jeg var ferdig i ett-tiden. Hvis du ikke er i noe særlig fysisk aktivitet kan det hende det hjelper å trappe opp der, men jeg tror at tips nummer en blir å finne seg noe annet.

Sovemedisin går mest på innsovning, og det er jo ikke det som er problemet her. Uansett er det bare noe man skal bruke i korte perioder. Kanskje melatonin kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Har hatt stillinga i 3 år og det har ikkje vore noko problem fram til no.  Å ha samme døgnrytme heile tida hadde vore greitt, foruten om at med ein gong eg skal gjere noko må eg legge om fullstendig, det være en tur i banken, til legen, familiegreier osv. Har heller ikkje hatt noko problem med å leggje om døgnet ein gong i veka fram til no.

Isbilen, du seier noko angåande melatonin, passer for så vidt bra overens med årstida, det lille eg ser av dagslys gjennom ei arbeidsveke kan knapt kallast skumring. Skal sjekke opp med legen.

Lenke til kommentar

Når du skifter fra nattskift-modus til din naturlige døgnrytme så vil døgnrytmen endre seg med sjeldent mer enn 1t per dag. Med andre ord, hvis du forskyver døgnet med 7 timer for å jobbe natt, så tar det maks en uke før du har skjøvet døgnet tilbake, osv., noe som sikkert forklarer hvorfor du sliter med å restituere deg.

Medisiner kan funke, men de har liten innvirkning på selve døgnrytmen din. Hvis du vil behandle døgnrytmen din spesifikt bør det utarbeides en søvnplan som helst inkluderer bruk av lysterapi og melatonin (ikke circadin) som er timet til spesifikke tidspunkt på dagen. Da bør du fortelle fastlegen din at du ønsker dette.

Du kan f.eks. prøve å skape mindre forskjell mellom ideelt søvnmønster når du er på og av skift, f.eks. finne deg i at du må legge deg relativt seint når du har fri. Du kan se om du har muligheter for å jobbe 2 uker på og 2 uker av. Du kan jo også drite i det og finne deg en annen jobb, men det kan jo hende at jobben din er bra ellers.

Lenke til kommentar

Greia med å medisinere søvnproblemer er at du ikke får den restitusjonen de trenger som normal biologisk regulering gir. Du slår bare ut kroppen fysisk med enkelte av dem (de som ikke er for innsovning), så et alternativ da er å ikke gå mot den normale biologien din. Melatonin er et naturlig søvnhormon som kroppen produsere selv, men holder du på med å legge om døgnet med 1 uke på nattskift og en uke av med fritid hvor du prøver å vri tilbake til en normal døgnrytme holder du kroppen i et en konstant ustabil døgnrytme, så det å introdusere melatonin da er å symptombehandle. Du kan muligens få det til å virke en periode, men jeg tror nok du må revurdere hvordan nattjobbingen påvirker deg, for det er høyst sannsynlig at dette er en sterk bidragsyter til problemstillingen din.

Lenke til kommentar

Det har da gått bra i 3 år fram til for få veker sidan, så sjølv om nattarbeidet nok må ta mesteparten av skulda, føler eg at det må ha vore ein annan utløysande årsak siste tida.

Kunne sjølvsagt prøvd å finne noko nytt, men liker jobben særs godt, så vil helst finne ei mindre drastisk løysning.

Reknar uansett med at det kjem til å balansere seg igjen etterkvart, men om det er noko eg kan gjere for å tjuvstarte prosessen vil jo sjølvsagt det være å foretrekke. 

Lenke til kommentar

Greia med å medisinere søvnproblemer er at du ikke får den restitusjonen de trenger som normal biologisk regulering gir. Du slår bare ut kroppen fysisk med enkelte av dem (de som ikke er for innsovning), så et alternativ da er å ikke gå mot den normale biologien din. Melatonin er et naturlig søvnhormon som kroppen produsere selv, men holder du på med å legge om døgnet med 1 uke på nattskift og en uke av med fritid hvor du prøver å vri tilbake til en normal døgnrytme holder du kroppen i et en konstant ustabil døgnrytme, så det å introdusere melatonin da er å symptombehandle. Du kan muligens få det til å virke en periode, men jeg tror nok du må revurdere hvordan nattjobbingen påvirker deg, for det er høyst sannsynlig at dette er en sterk bidragsyter til problemstillingen din.

Det er strengt talt ikke noe galt å ha en døgnrytme som beveger seg frem og tilbake. Det viktigste er at man får seg ordentlig søvn.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når du skifter fra nattskift-modus til din naturlige døgnrytme så vil døgnrytmen endre seg med sjeldent mer enn 1t per dag. Med andre ord, hvis du forskyver døgnet med 7 timer for å jobbe natt, så tar det maks en uke før du har skjøvet døgnet tilbake, osv., noe som sikkert forklarer hvorfor du sliter med å restituere deg.

Medisiner kan funke, men de har liten innvirkning på selve døgnrytmen din. Hvis du vil behandle døgnrytmen din spesifikt bør det utarbeides en søvnplan som helst inkluderer bruk av lysterapi og melatonin (ikke circadin) som er timet til spesifikke tidspunkt på dagen. Da bør du fortelle fastlegen din at du ønsker dette.

Du kan f.eks. prøve å skape mindre forskjell mellom ideelt søvnmønster når du er på og av skift, f.eks. finne deg i at du må legge deg relativt seint når du har fri. Du kan se om du har muligheter for å jobbe 2 uker på og 2 uker av. Du kan jo også drite i det og finne deg en annen jobb, men det kan jo hende at jobben din er bra ellers.

Er ikke melatonin og Circiadin det samme?

Lenke til kommentar

For å være pedantisk (og det må man være akkurat i dette tilfellet) kan man si at melatonin er virkestoffet i Circadin. Problemet med Circadin er at det fører til treg absorpsjon av virkestoffet, slik at det inntas i kroppen over en viss tid. For døgnrytmeforstyrrelser så er rytmen svært viktig, og da kan man ikke innta Circadin fordi det virker for treigt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For å være pedantisk (og det må man være akkurat i dette tilfellet) kan man si at melatonin er virkestoffet i Circadin. Problemet med Circadin er at det fører til treg absorpsjon av virkestoffet, slik at det inntas i kroppen over en viss tid. For døgnrytmeforstyrrelser så er rytmen svært viktig, og da kan man ikke innta Circadin fordi det virker for treigt.

Ok, takk for hjelpen. Jeg har et glass Melatonin her, og det hjelper ikke i det hele tatt... Men nå sliter jeg med innsovning og for tidlig oppvåkning, og ikke døgnrytme.

Lenke til kommentar

Selv jobber jeg 2 uker formiddag og 2 uker natt (med noen fridager og 15-23 skift innimellom), for så å ha en friuke på 10 dager. Periodevis sliter jeg med delvis samme problem som deg. Etter nattperioden, så kan hele friuka være full i søvnproblemer der jeg sover 2 til maks 4 timer og ikke ha sjans å sovne igjen. 

Jeg kan være stuptrøtt både når jeg legger meg og når jeg våkner om natten, men likevel blir det slik. Jeg må da stå opp noen timer for så å legge meg igjen. Den totale søvnen har jeg ingen problem med å få oppfylt så lenge jeg ikke er opptatt utover dagen, men søvnkvaliteten er ikke optimal. 

For min del er dette veldig periodevis. Tidligere hadde jeg flere perioder der dette skjedde, mens nå har jeg gått omtrent ett år uten problemer. Dog skjedde det igjen nylig. 

Merker absolutt at dette er psykisk også; har man erfaring fra dette, og det skjer igjen, så vet man med en gang hva som venter. Da har man allerede tapt. 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Litt gammel post, men jeg kan likevel dele mitt tips. Jeg hadde en også en jobb som rota fælt med søvnmønsteret mitt og ble prega av det faktisk i over 2 år etter at jeg sluttet og begynte i en jobb med normale arbeidstider. Jeg prøvde alle tipsene jeg kom over, og klart det ble jo bedre av å ha noen strenge rutiner med tanke på kosthold og mobilbruk f.eks. Men det var først når jeg byttet seng jeg fikk en kongesøvn(!) Jeg hadde en billig rammemadrass og tenkte den sikkert var god nok, men så ble jeg rådet til å bruke litt penger på en skikkelig seng. Anbefaler å sjekke ut tipsene på denne siden! LINK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...