Gå til innhold

Microsoft eksperimenterer med færre vinduer og flere faner i Windows

Anbefalte innlegg

Dette er vel i all hovedsak tøysenavn som utviklerne legger til for å ha det morsomt, men som ikke er noe Linux-stiftelsen går ut med offentlig. Skulle man gjort det samme med Windows-kjernen, hadde man nok fått tilsvarende tall.

Det blir vel som en jeger som kaller bikkja si for Taxi og roper på den inne på Hardangervidda. Uinnvidde ringer hvitfrakkene mens de innvidde ler seg skakk ihjel.

Personlig ville jeg ha kalt engelsksetteren for "Regn".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har vel Linux kjernen rundt 50 navngitte versjoner, og fluxbox kom etter nummer 40 en gang...

Evt om du regner 10 som versjonsnummer begynte jo Linux på 95, og ellers blir ting litt krøll når versjonen plutselig er ett navn og ikke ett nummer...

Linux kernel har ikke navn men versjonsnr. Men det finnes en hel rekke Linuxdistribusjoner (alt for mange). Distrowatch kjører ranking på ca 100, men det er helt sikkert fler - har sluttet å telle.
Tja, da kan du sikkert forklare hvorfor disse versjonsnummrene er navngitt. Ref: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_kernel_names

Snakker om kjernen, ikke uspesifiserte distribusjoner.

Dette er vel i all hovedsak tøysenavn som utviklerne legger til for å ha det morsomt, men som ikke er noe Linux-stiftelsen går ut med offentlig. Skulle man gjort det samme med Windows-kjernen, hadde man nok fått tilsvarende tall.

Spørs om du regner intern kode og versjonsnummer som publisert. Forsåvidt første navn var '95 og fra Linus selv.

Lenke til kommentar

Derimot feiret du lanseringen av versjon 2.6.36-rc8!

Absolutt ikke!

Men du fikk ihvertfall med deg lanseringen av versjon 2.6.36-rc8?

Ellers forklarer jo det hvorfor du ikke fikk med deg lanseringen av "Flesh-Eating Bats with Fangs", som tross alt hadde det fine versjonsnummeret nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Spørs om du regner intern kode og versjonsnummer som publisert. Forsåvidt første navn var '95 og fra Linus selv.

Nå virker det ikke som om Linus er seriøs 100% av tiden heller, jfr. kommentaren om hvordan git fikk navnet sitt. Linux '95 er vel ganske klart et ordspill for å vise at de ville konkurrere mot Windows 95 :)

Lenke til kommentar

Men du fikk ihvertfall med deg lanseringen av versjon 2.6.36-rc8?

Ellers forklarer jo det hvorfor du ikke fikk med deg lanseringen av "Flesh-Eating Bats with Fangs", som tross alt hadde det fine versjonsnummeret nevnt ovenfor.

Natty Narwal med Flesh-Eating Bats with Fangs... husker ikke helt.... tror jeg googlet Dead Herring uten Flesh-Eating Bats with Fangs den gangen, men får det ikke helt til å stemme. Dersom jeg googlet Dead Herring den gangen burde jeg jo ha fått utallige treff på Natty Narwal?

Lenke til kommentar

Joa, sånn rent bortsett i fra at dette faktisk høres ut som en ønsket og nyttig funksjon.

AtW

Det som egentlig skiller seg ut i forhold til Plasma er muligheten til å fortsette der en slapp på en annen maskin såvidt jeg kan se. I Plasma vil "et sett med aktiviteter være våkne" når man bytter til et annet sett, men det vil bruker svært lite ressurser i "hvilemodus". Når man går tilbake er oppvåkningen kvikk. Resten er bare enkel strukturering av lagring.

Rent teknisk/praktisk er jeg enig med deg i at det er både nyttig og trolig ønsket av en hel del.

For egen del finner jeg retningen Windows 10 og Office365 tar problematisk med tanke på sensitiv informasjon og personvern, og det ser ut for meg som at denne funksjonaliteten også krever et lite offer i så måte.

Så jeg foretrekker å bruke alternative tjenester og minst mulig fra MS, GooG og Apple. Og dermed ryker trolig mye av den der funksjonaliteten for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...