Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Secret eater sliter kraftig med motivasjonen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hva jeg vil med denne tråden, men er vel en kombo av å dele litt tanker og at noen kanskje har noen tips for å komme over “kneika”. Litt om meg først:

Jeg er 28 år, 183cm høy og veier 124kg. Er relativt kraftig bygd og ingrn lettvekter. Lå i mange år på 80-85kg, noe jeg var veldig fornøyd med. Jeg har to barn på 1 og 3 år, en samboer og fast kontorjobb. Har hatt diabetes type 1 i 13 år, som jeg har relativt grei kontroll på. Kunne hatt lavere langtidsblodsukker, men heller ikke alarmerende høyt.

Vekta har gradvis økt nå i 4-5 år. Jeg har lyst til å gå ned i vekt, men sliter utrolig med motivasjonen til nettopp dette. Både jeg og samboeren har vært litt i samme båt etter hun var gravid med førstemann, og forsåvidt en stund før det også. I perioder kan vi være kjempeflinke med kostholdet, mens andre perioder drar vi hverandre ned. “Problemet” mitt, er at der hun kan sprette opp og ned 5kg +/- på en uke, så står jeg som regel på stedet hvil, selv om vi er flinke over perioder på flere uker. Det er utrolig demotiverende og fører ofte tilbake til gamle synder.

For eksempel, Nå de siste ukene har hun vært kjempeflink og gått ned 6-7kg på et par uker. Skulle tro det også ga meg motivasjon, men neida. Jeg er blitt ekspert på å late som jeg er sunn, mens jeg i virkeligheten smugler drittmat inn i huset og spiser i smug. Iskaffe, potetgull, smultringer osv. er store syndere. Kall det gjerne secret eater, har blitt litt sånn.

Og jeg vet så utmerket godt at dette også er grunnen til at jeg heller går opp i vekt, enn ned. Men klarer ikke finne motivasjon til å verken være sunn eller komme meg i form i en meget hektisk hverdag. Til tross for flere motivasjonsfaktorer som barna, diabetesen, samboeren, utseendet, selvtillit osv.

Tidsklemma er også en faktor som spiller inn her, etter å ha stått opp kl 6-7, gjerne med et par turer opp om natta pga. trøblete unger, og 8 timer på jobb med påfølgende middagsstress/aktiviteter/legging som varer til 19-20, så er det mest ønskelig å ligge på sofaen og stappe trynet fullt av pottis enn å dra på gymmen.

Er utrolig godt klar over hva som må til, men sliter enormt med motivasjonen og viljestyrken til å motstå fristelsene rundt meg. Mye av det høres sikkert ut som billige unnskyldninger jeg bare burde legge bort, og det er forsåvidt sant også, men problemet består uansett for min del.

Tror veldig mange er i/har vært i lignende situasjoner, så hvis noen har tips til hvordan jeg kan komme meg ut av denne vonde spiralen, please share!

Anonymous poster hash: 7dd5a...c42

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivasjon for vekttap: Dropp alle disse tingene som gjør at du binder vann, for det er problemet. Din kone går ned kilovis av vann mens du holder på det. Da får du en "boozt" i starten med å gå ned en del, så er det bare og fortsette å ri denne bølgen selv om vektnedgangen vill bli langt langsomere :)

Ang tidsklemmen er dette noe de fleste kjenner seg igjen i, det som er viktig er rutiner. Tren med venner, eller gå på timer. Finn noe som "tvinger" deg til å gå selv om du vill ned i sofaen. Og mest av alt, finn en trening du liker. Om du må presse deg til å gå å gjøre noe du ikke liker, ja da er det ikke lett å holde det gående.

Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes jævlig synd på deg! Jeg er sykt glad i mat, og stapper i meg sikkert alt for mye, men vet at jeg aldri hadde klart å spise mindre hvis jeg ble nødt! Er sulten hele tiden...

Det er helt sikkert ikke sunt med all den iskremen og potetgullet jeg hiver innpå, men jeg liker og spiser også mye sunne ting som makrell, annen fisk, grønnsaker, og grovt brød. Føler jeg spiser hele tiden, men likevel klarer jeg ikke legge på meg. Er litt for spinkel.

Så at over og under-vekt er genetisk er det ingen tvil om. Det må føles urettferdig når noen spiser "ingenting" og likevel ikke går ned  :hm:

Håper du oppnår noe du kan leve med iallefall!  :w00t:

Lenke til kommentar

Du har allerede identifisert omstendighetene som fører til at du fyller deg opp med potetgull. Gjør det samme for de andre situasjonene hvor du vanligvis spiser usunt. Du blir kvitt uvaner ved å endre rutiner. Kveldsrutinen din er for eksempel TV + potetgull.

Ny rutine:

Pul kjærringa istedet for å se på TV, så bryter du rutinen for henne også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig enkelt. Det er underliggende faktorer som setter deg i en umulig posisjon. Du har ansvar, og det er ikke bare å stikke fra dette ansvaret.

Det harde svaret er: Du burde ha tenkt igjennom dette -før- du fikk deg karriere, dame og barn.

Det snille svaret er: Du har all mulighet til å gjøre noe med det her når barna blir større og kan håndtere seg selv bedre. Du -kan- også se på det økonomiske. Kanskje du jobber mer enn du behøver? Kanskje det går ann å sette av en dag eller to i måneden til å bare ta vare på deg selv, helst psykologisk? Du må ha overskudd mentalt til å ta vare på deg selv. Hvis du vant 100 millioner i vikinglotto, ville du hatt myye bedre tid til å ta vare på deg selv.

Du lar ansvaret ta overhånd, og du overspiser for å kompensére for stresset. Du må se større på ting. Skriv ned et -livs-budsjett, ikke bare for neste måned.

For eksempel, hvis du tjener 300 000 i året etter skatt, og du skal jobbe i ca 35 år til (28 + 35 = 63) så kan du se sånn på det:

300 000 x 35 = 10 500 000 kr netto.

Det er ganske mye penger. Men så kan du begynne jobben med å trekke fra alle utgifter som hører til i livet, alt mulig fra mat til barnas sparekonto.

Du må skape rom i hodet ditt, så du kan slappe av. HVA er det du stresser ut over? Hvorfor klarer du ikke å ta vare på helsa di? Det er underliggende psykologiske faktorer her som du må få rydda opp i. Og ikke ha skyldfølelse, for vi lærer ingen verdens ting om det her i skolen, og det er derfor så mange sliter. Vi skal helst leve fra hånd til munn psykologisk og økonomisk, for da er vi enkle å styre. Ikke vær lett å styre, ta styringa i ditt eget liv. Skriv opp et livsbudsjett, både økonomisk -og- psykologisk. Hvor vil du helst legge mesteparten av ditt overskudd? Hos familien, jobben eller deg selv? Alt må balanséres uansett, du kan like gjerne gjøre det selv enn å la det gå på "automatikken".

Lenke til kommentar

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte50009515/sesong-3/episode-4

Maten er viktigst, skal du ned i vekt må du ta tak i maten. Du må trene mye for å kvitte deg med én pose potetgull.

Det er de kjedelige rådene som fungerer, kutt der det svir minst til å begynne med. Kutter du for mye i starten tror jeg fort det kan bli vanskelig, det må være lov å kose seg litt også. Til å begynne med kan kanskje en matdagbok være lurt, kanskje du får deg noen aha-opplevelser i forhold til hvor skoen trykker mest.

Drikk vann eller kjøp en kullsyremaskin, spis grønnsaker (mye grønnsaker), rene matvarer, tenk at du skal spise mat som gir noe tilbake til kroppen din, lag mat selv, stopp opp i 10 sekunder før du tar den potetgullposen, tenk på hva som er viktigst i livet ditt. 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet (Det er jo de som er uenige i dette også.)

De som er naturlig tynne vet ikke hvor heldige de er.

Lenke til kommentar

Ok her er det en del ting jeg kan anbefale deg og gjøre.

Det koster en hundrings totalt og fungerer.

Skaff deg en kjøkkenvekt i første omgang, clas ohlson eller lignende har de for rundt hundrelappen. Så laster du ned en app som f eks MyFitnessPal til mobilen, trikster og loggføre alt du har planer om og spise dagen eller dagene i forveien, det gjør det lettere og holde seg til en plan, kjøkkenvekten vil hjelpe her så du får vite nøyaktig hvor mye du får i deg. Sett et mål hvor mye du vil gå ned i uka i appen, så får du en utregning om hvor mye du kan spise hver dag. Denne siden kan også hjelpe deg med og se hvor mye du forbrenner i løpet av en dag http://www.sailrabbit.com/bmr/ .

Ikke vær redd for å loggføre chips, godteri og drikker med kalorier (melk, iskaffe, brus, juice osv), det viktigste er at du logger alt. Logging kan ta litt tid i begynnelsen men etterhvert som du fyller opp med ting du spiser/drikker til vanlig burde det ikke ta mer enn 5 minutter per dag + justeringer på vekten av ting. Du vil fort opptage at det ikke er no særlig og leve på kun snacks innenfor et kaloribudsjett. Et triks jeg bruker er at jeg har gulrøtter, seleri og frukt liggende, om jeg ikke vil ha det er jeg heller ikke sulten.

For vektlogging bruker du en app på Android som heter Libra eller en for iPhone som heter Happy Scale, disse vil gi deg en gjennomsnittvekt etter noen uker med logging. Du vil da lettere kunne se en trend på vektnedgang. Jeg kan for eksempel gå opp 3 kg i bare vannvekt etter en fuktig tur på byen dagen før, dette blir borte i løpet av noen dager som regel, så viktig at man har slikt i bakhodet.

At du mister mye vekt de første ukene er naturlig, da kroppen slutter og holde på vann om man kutter carbs og salt.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Jeg synes jævlig synd på deg! Jeg er sykt glad i mat, og stapper i meg sikkert alt for mye, men vet at jeg aldri hadde klart å spise mindre hvis jeg ble nødt! Er sulten hele tiden...

Du stapper i deg "sikkert alt for mye", men går ikke opp i vekt og er sulten hele tiden?

Stalltips: du spiser som en fugl. Det er grunnen til at du ikke går opp i vekt, og er tynn og spinkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...