Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Stor gjeld, vanskelig situasjon - trenger råd

Orlando2017

Anbefalte innlegg

Hei

vet ikke hvor skal jeg starte å beskrive min vanskelig og desperat situasjon. Jeg har stor gjeld i form av bpde boliglån og forbrukslån og kredittkort gjeld. Har to store forbrukslån og flere små forbrukslån og kredittkortsgjeld. jeg har kommet i situasjon at jeg ikke klarer å betale mine regninger. Før bruker jeg alt for mye penger og gjorde masse dumme ting og brukte masse penger for unødvendige ting. Jeg klarte å stoppe og endre mine vaner og bruker ikke penger for ting jeg ikke trenger, men det var for sent. Før har jeg søkt om refinansiering per ganger fordi allerede i fjor har jeg kommet i en situasjon da jeg ikke klarer  å betale alle regninger. Men jeg fant løsninger med å låne mer penger med dyre små lån og situasjonen ble bare være og være. Nå per uker siden tenkte jeg å søke om refinansiering siste gan og øke nedbetalingstid slik at jeg kan betale regninger og jeg vurderte at jeg kunne klare dette fordi min forbruk er ikke så stor nå. Men bankene sa nei fordi det skal vøre en risiko både for de og for min økonomisk situasjon. Siden da er jeg helt desperat fordi jeg vet at dette ikke skal løses på en fin måte.

Jeg er fast ansatt, tjener relativt godt men stor del av min lønna blir borte med en gang fordi jeg må betale masse regninger. Bankene sa at jeg kan søke på nytt om jeg finner en medsøker. Men jeg vil ikke ha en medsøker fordi det er mitt privat gjeld og ingen vet om dette. For resten klarer jeg ikke å finne en som skal vøre medsøker uansett.

Jeg har tenkt å prøve å søke om refinansiering på nytt men jeg tror og jeg er veldig redd for å få ny avslagg. Nå i desember kommer halv skatt og jeg skal klare å betale alle regninger, men allerede i januar jeg blir uten noe løsning og sitter fast. Derfor tenker jeg å gjøre det som må gjøres så fort som mulig.

Jg har prøvd å snakke med 2-3 banker hvor jeg har den største gjeld, men de er så A4 mennesker at de ikke forstår hva jeg sier og klarer ikke å forstå min vanskelig situasjon. De er bare interesert i at jeg betaler deres regning innen fristen. Det skal skje nå i desember siste gang tror jeg på grunn av halk skatt, men allerde i januar vil jeg ikke kunne å betale alle mine regninger.

jeg har endret men og mine vaner, redusert forbruk, økt inntekt, ikke så mye men litt, prøver også å jobbe litt ekstra når jeg kan. I tilegg har jeg begynt med små ekstra jobb som ikke gir noe resultater og inntekt akurrat np. men det forventes om 3-4 mnd. Jer er bevist at jeg har gjort dumme ting, men kan ikke gå nå tilbake i tid for å endre dette.

Har ikke noe å pante, (og vik ikke gjøre det selv om jeg kunne). Min total gjeld i form av forbrukslån og kredittkortgjeld utgjør neste mine 2 årslønn. Om jeg klarer å samle bare små lån og kredittkortsgjeld og beholde de andre, ville jeg klare å betale regninger fint. I tillegg har jeg planer å øke inntekt framover og det blir lettere. Men bankene er bestemt om å ikke gi meg siste sansje.

Har dere noe råd om hva kan jeg gjøre for å delvis løse denne vanskelig situasjon? Takker for alle tilbakemeldinger men være så snill ikke bare fordømme meg, jeg er klar over at jeg har gjort store feil og jeg er allerede endret mitt liv siden i fjor, men klarte ikke å gjøre situasjonen bedre, stortsett pga små lån og høye renter og korte nedbetalingsfrister.

Glemt å si at jeg har ingen betalingsmerknader so lenge men om jeg ikke gjør noe, da kommer de også snart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som du har gjort de ting du kan ang. refinansiering uten å endre noe ellers, så når det ikke lenger er nok, må du se på hva du har av verdier du kan realisere/selge så du kan bli kvitt den dyreste gjelden.  Feiler alt annet kan du evt selge boligen for jeg antar du eier bolig siden du skriver du har boliglån. 

Jeg kan knapt fatte det er mulig å ha forbrukslån/kredittkortgjeld for 2 årslønningen, da har du nesten en mill i lån + boliglån?  

Du kan jo altid prøve å ta kontakt med luksusfellen - virker som du er mer enn kvalifisert for det programmet hvis jeg har forstått deg rett.  I al fall kan du se forrige episoder av programmet og kanskje finne noen tips; de kan ses gratis på viafree.no

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Søke om avdragsfrihet på boliglånet (med mindre du allerede har gjort det) og bruke de ekstra pengene til å betale ned lån/kreditter med høye rentesatser raskere.

Jeg støtter denne.

Og så må du leve veldig sparsommelig en god stund. Vi snakker langt under nivået for relativ fattigdom. SIFO-satser er en grei pekepinn, men det teller ikke som "veldig sparsommelig" å følge SIFO-satser. Del satsene på to. Da får du veldig sparsommelig. Men du er fortsatt langt over "eksistensminimum".

Anonymous poster hash: 1cb84...f9e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...