Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Volt og ampere: Gir mer volt i el anlegg mulighet for å dra mer watt ut av en kurs?

Anbefalte innlegg

Sitter med nytt elanlegg (alt byttet også inntak) og lurer på hvor mye man kan ta ta ut på en kurs over f.eks 30 min.

Er det så enkelt at det er volt ganger ampere, så får man jo ulikt resultat på 248v anlegg kontra 220v anlegg.

Jeg har 248v stabilt på 15a c grad kurser.

Alle 15a kurser med 2,5 ledning.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er induksjonstopp et tema. Litt overrasket over at det er lagt opp 20a og ikke 25a på nytt anlegg.

20a til induksjonstopp er litt snevert, men nå vil jo ikke den kjøre på full effekt uansett.

Men gir 15a på 248v 4960w, kontra om spenningen var lav med 220 v på 20a som gir 4400w.

Er jeg helt på jordet Nå?

Nye sikringer tillater vel ikke samme "overforbruk" som gamle heller? 20a er også c grad.

Tema er mest komfyren å la den dele kurs med oppvaskmaskin (15a c). De to vil ikke normalt brukes samtidig. Men om så skulle skje vil jo ikke begge dra maks strøm samtidig heller....

Er blakk og kan ikke ta ny kurs til komfyren på denne siden av året. Måtte kjøpe nytt nå og byter ut komfyr og keramisk topp som gikk i en og samme komfyrstikk.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg vil tro du "vinner" litt ekstra effekt per kurs når spenningen er høy. Sikringene slår ut på strøm (A), ikke effekten (W).

Så hvis du normalt kan trekke 3450W fra en 15A kurs (230V * 15A), så vil du nå kunne trekke  3720W (248V * 15A)

Men legg merke til at en ren lineær/resistiv last som f.eks. en varmtvannstank, ovner osv vil også trekke mer strøm når spenningen øker.

Det vil si: Har du en stekeovn som er merket 2300W ved 230V, så vil den trekke 10A når spenningen er 230V, og da gi deg de 2300W den skal. Når spenningen er på 248V, så vil den trekke nærmere 10.8A, og gi deg 2674W.

Men de fleste moderne strømforsyninger og ladere og slikt, vil gi samme effekt ved å heller trekke mindre strøm. Det vil nok også gjelde induksjonstoppen.

Uansett, jeg tror ikke du trenger å finregne så mye på dette og spekulere i hva du kan trekke og ikke. Bare ta utgangspunkt i 230V og det som er merket på apparatene. Er du i grenseland så bør ting utbedres uansett.

Jeg har stekeovn og oppvaskmaskin på samme kurs. Det har gått fint å kjøre begge deler samtidig, selv om de trekker over 16A totalt. Det er ikke helt ideelt, men sikringene har en viss tid du kan overbelaste dem før de slår ut.

Overbelaster du en kurs med 12%, så skal den likevel ikke slå ut før det er gått minst en time. Både stekeovnen og oppvaskmaskinen vil skru av varmen når de når riktig temperatur, noe som vanligvis skjer før det er gått en time. Så vil de periodisk slå på igjen for å vedlikeholde varmen. Noen ganger overlapper intervallene, andre ganger ikke. Men i gjennomsnitt så går det fint. Likevel burde det egentlig vært lagt opp separate kurser.

Edit: Jeg vil også tilføye at 248V virker litt høyt. Det er vel fortsatt innenfor toleransene på +/- 10% fra 230V, og apparater skal egentlig være laget for å tåle disse variasjonene. Men likevel er det ikke sikkert at dette er så gunstig, da det vil kunne slite mer på enkelte ting. Varmeelementer gir mer varme enn de er beregnet for, glødepærer lyser kraftigere, blir varmere og ryker fortere. Eldre apparater med gammeldags strømforsyning vil bli varmere osv, og alt dette sliter mer enn når spenningen ligger nærmere 230V

Jeg er ikke elektriker, så kan ikke si noe om det er normalt at spenningen ligger så høyt, og om everket burde varsles.

Endret av Marinade87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...