Gå til innhold

Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på norske veier


Anbefalte innlegg

Merkelig at ikke viskerne bestandig greier jobben på bilene jeg kjører.

Får ny bil i jobben hvert 5. år og blir det skikkelig grisevær klabber også viskerne der.

Men nå kjører jeg over alt også inkludert steder der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Bakruta lever heller ikke i den samme fartsvinden som frontruta lever under og utsettes ikke for snø forfra, men det viste du sikkert.

Så det er ikke alltid like latterlig enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at ikke viskerne bestandig greier jobben på bilene jeg kjører.

Får ny bil i jobben hvert 5. år og blir det skikkelig grisevær klabber også viskerne der.

Men nå kjører jeg over alt også inkludert steder der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Bakruta lever heller ikke i den samme fartsvinden som frontruta lever under og utsettes ikke for snø forfra, men det viste du sikkert.

Så det er ikke alltid like latterlig enkelt.

 

Selvfølgelig finnes det situasjoner hvor både autonome biler, og normale mennesker ikke kan kjøre. Ingen tvil om det. 

 

Men å ha sikt i en bil i mesteparten av levetiden til bilen, er latterlig enkelt. I tillegg blir det krav til redundante systemer, ekstra utstyr osv i en autonom bil. Så du trenger ikke bekymre deg så veldig. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

kan du ikke se rundt svingen er det avstanden til hvor langt frem du klarer å se som skal avgjøre hastigheten din. å beregne bremselenger er en del av teoridelen når man tar førerkort. Har man førerkort mener ihverfall myndighetene at du kan dette godt nok. Vegtrafikkloven sier også at man skal kjøre etter forholdene. Dvs. fartsgrensen er høyeste tillatte hastighet under normale forhold. Ved dårligere forhold, begrenset sikt (som for eksempel rundt en sving) må man anpasse farten. Om dette er smart eller dumt skal jeg ikke gå inn i en diskusjon på, men det er i det minste konservativt og redder liv.

 

 

Ja, dette er helt normal opplæring. Det er fortsatt umulig å bedømme dette løpende og alltid sikre at en kan stoppe. Det er umulig, både for ett menneske og en maskin. Noen ganger vill ulykker skje. 

 

klarer du ikke bedømme det løpende så kjører du sannsynligvis for fort ;) Men jo, jeg tar poenget. Jeg er bare ikke enig

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

kan du ikke se rundt svingen er det avstanden til hvor langt frem du klarer å se som skal avgjøre hastigheten din. å beregne bremselenger er en del av teoridelen når man tar førerkort. Har man førerkort mener ihverfall myndighetene at du kan dette godt nok. Vegtrafikkloven sier også at man skal kjøre etter forholdene. Dvs. fartsgrensen er høyeste tillatte hastighet under normale forhold. Ved dårligere forhold, begrenset sikt (som for eksempel rundt en sving) må man anpasse farten. Om dette er smart eller dumt skal jeg ikke gå inn i en diskusjon på, men det er i det minste konservativt og redder liv.

 

 

Ja, dette er helt normal opplæring. Det er fortsatt umulig å bedømme dette løpende og alltid sikre at en kan stoppe. Det er umulig, både for ett menneske og en maskin. Noen ganger vill ulykker skje. 

 

klarer du ikke bedømme det løpende så kjører du sannsynligvis for fort ;) Men jo, jeg tar poenget. Jeg er bare ikke enig

 

 

Jeg sier ikke at det er jeg som ikke klarer det, det er ingen som gjør det. Vi klarer ikke å beregne så fort, rett og slett. Ikke har vi noen god form for øyemål ift vinkler og slikt heller. 

 

I tillegg oppstår uforutsette ting som jordras fra siden, osv. Slik er det bare.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...