Gå til innhold

Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på norske veier


Anbefalte innlegg

 

Jeg lurer på hvor mye bilforsikringa mi vil øke med flere og flere selvkjørende biler på veiene.....

Synke*

 

Har mer tro på en datamaskin som kjører enn mange av de tilbakestående folkene som kjører på veiene idag.

 

Er vel også liten sjanse for at en selvkjørende farkost ikke følger med siden må svare på en Snapchat eller korrigere leppestiften mens kjører rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke i mot selvkjørende biler eller systemer for slike flåter der folk kan dele på bilholdet, men i det øyeblikket dette skal tvinges på absolutt hele nasjonen uten noe alternativ, det er jeg i mot.

Ingen tvinger deg til å kjøpe bil. Men om du vil insistere på å kjøre en manuell bil som utgjør en mye større fare for andres og ditt eget liv og helge syns jeg det er helt innafor på et eller annet tidspunkt at det enten ikke er greit eller i det minste blir mye dyrere enn det trygge alternativet.
Lenke til kommentar

Merkelig at du har klokketro på at teknologi skal kunne løse alle utfordringer og problemer norske veier, vær og klima kan utsette en autonom bil for mens teknologi ikke kan løse problemet med økte fare for eget og andres liv og helse ved å kjøre selv samt å få samspillet mellom autonome og sjåfør kjørende biler til å gå trygt og effektivt.

Førerassisterte systemer finnes allerede i dag og videreutvikling av disse kan løse nettop fareproblemet.

Men igjen vi er godt på vei til å bli en skikelig pysenasjon.

Lenke til kommentar

 

 

Du er allerede avhengig av teknologi når du kjører bil, men du er vant til det og synes det er greit, mens det er noe helt annet når en selvkjørende bil ikke virker av en eller annen grunn. Det har med hva du er vant til, hverken mer eller mindre.

 

AtW

Jeg er vandt til å dra dit jeg vil når det passer meg med bil, men du synes sikkert det er greit å ikke dra noen steder fordi systemet har bestemt at det er "ekstremvær" ute og du ikke får bestilt noe bil.

Jeg synes ikke det er greit.

Lenke til kommentar

 

Du er allerede avhengig av teknologi når du kjører bil, men du er vant til det og synes det er greit, mens det er noe helt annet når en selvkjørende bil ikke virker av en eller annen grunn. Det har med hva du er vant til, hverken mer eller mindre.

 

AtW

Jeg er vandt til å dra dit jeg vil når det passer meg med bil, men du synes sikkert det er greit å ikke dra noen steder fordi systemet har bestemt at det er "ekstremvær" ute og du ikke får bestilt noe bil.

Jeg synes ikke det er greit.

En moderne bil kan når som helst bestemme at den ikke er i kjørbar stand og nekte å starte. Du er avhengig av teknologi, men synes det er greit. Problemet er at du ikke tar noe hensyn til sannsynlighet, du er villig til å stole på teknologi så lenge det er godt nok. Ellers hadde du ikke kjørt bil..AtW Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En moderne bil kan når som helst bestemme at den ikke er i kjørbar stand og nekte å starte. Du er avhengig av teknologi, men synes det er greit. Problemet er at du ikke tar noe hensyn til sannsynlighet, du er villig til å stole på teknologi så lenge det er godt nok. Ellers hadde du ikke kjørt bil..AtW

Jepp en bil kan nekte å starte av forskjellige årsaker.

Da kan jeg sette den på verksted å få den repparert.

Den vil for eksempel starte selv om det snør eller blåser ute eller det ligger is på veien, at det er kamp på Lerkendal om 1 time eller at GPS signalet er blitt borte eller wifien mangler eller at en server på østlandet er nede på grunn av strømbrudd eller whatever parmeter som ikke er oppfylt systemet har satt for at du skal få en bil når du bestiller.

 

Kanskje det er vanskelig å forstå forskjellen i kompleksiteten på en bil og et system for å håndtere autonome kjøretøyer i et system under alle forhold, men det er situasjonen med et samfunn som bare tillater autonome biler.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jepp en bil kan nekte å starte av forskjellige årsaker.

Da kan jeg sette den på verksted å få den repparert.

Den vil for eksempel starte selv om det snør eller blåser ute eller det ligger is på veien, at det er kamp på Lerkendal om 1 time eller at GPS signalet er blitt borte eller wifien mangler eller at en server på østlandet er nede på grunn av strømbrudd eller whatever parmeter som ikke er oppfylt systemet har satt for at du skal få en bil når du bestiller.

 

Kanskje det er vanskelig å forstå forskjellen i kompleksiteten på en bil og et system for å håndtere autonome kjøretøyer i et system under alle forhold, men det er situasjonen med et samfunn som bare tillater autonome biler.

Hvorfor antar du at autonome biler ikke vil kjøre uten GPS, WiFi, servere, eller lignende?

https://no.wikipedia.org/wiki/Autonomi

En autonom bil vil være autonom, altså selvregulert, selvstendig, uavhengig.

 

Forskjellen på en moderne bil i dag, og en autonom bil, vil stort sett være hvor kraftig prosessoren er og hvor mange sensorer som er montert. Du har ingen garanti for at en Volvo i dag vil kjøre om f. eks. avstandssensoren er defekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor antar du at autonome biler ikke vil kjøre uten GPS, WiFi, servere, eller lignende?

https://no.wikipedia.org/wiki/Autonomi

En autonom bil vil være autonom, altså selvregulert, selvstendig, uavhengig.

 

Forskjellen på en moderne bil i dag, og en autonom bil, vil stort sett være hvor kraftig prosessoren er og hvor mange sensorer som er montert. Du har ingen garanti for at en Volvo i dag vil kjøre om f. eks. avstandssensoren er defekt.

Jeg anntar at autonome biler har et sett regler de opererer etter som går ut over grunnleggende funksjoner som en bil har i dag.

Hva disse parametrene er vet jeg ikke og derfor skrev jeg "eller whatever parmeter som ikke er oppfylt systemet har satt for at du skal få en bil når du bestiller".

Uansett vil du ikke få noe bil om ikke bilen har kontakt med ordresystemet du bestiller den med.

Til og med nettbank og andre betalingssystemer kan bryte sammen så hvorfor ikke et flåtestyringssystem for autonome biler?

 

Og om en Volvo i dag ikke vil kjøre uten at avstandssensoren fungerer har det allerede gått for langt.

Heldigvis kan jeg velge bort en bil som oppfører seg slik på nåværende tidspunkt.

Om bilen kun varsler at det er feil på den er det greit, det samme om sensoren kan la seg overstyre for en stund.

Jeg hadde i hvertfall ikke funnet meg i at bilen min nektet å kjøre fordi avstandsensoren ikke fungerer.

Om jeg måtte akseptere slik var det i såfall fordi andre systemer ikke finnes lengere.

Kanskje derfor jeg kjører rundt i en snart 40 år gammel modifisert bil.

Lenke til kommentar

Jeg anntar at autonome biler har et sett regler de opererer etter som går ut over grunnleggende funksjoner som en bil har i dag.

Dette utsagnet er så absurd at jeg har vanskelig å tro at noen kan mene det alvorlig.

 

Kanskje derfor jeg kjører rundt i en snart 40 år gammel modifisert bil.

Hvis du virkelig kjører en bil fra 80-tallet skjønner jeg godt at du ikke liker utviklingen, men du er nå en ekstremt liten minoritet som setter andre i unødvendig fare. En 40 år gammel bil er ikke i nærheten av like sikker på veien som en nyere bil, og det gjelder alt fra kollisjonssikkerhet til bremseavstand.

Lenke til kommentar

Dette utsagnet er så absurd at jeg har vanskelig å tro at noen kan mene det alvorlig.

Hva er så absurd med det utsagnet? 

 

Hvis du virkelig kjører en bil fra 80-tallet skjønner jeg godt at du ikke liker utviklingen, men du er nå en ekstremt liten minoritet som setter andre i unødvendig fare. En 40 år gammel bil er ikke i nærheten av like sikker på veien som en nyere bil, og det gjelder alt fra kollisjonssikkerhet til bremseavstand.

Hvem som er minoritet få nå tiden vise når eller om den avgjørelsen skal taes.

At jeg er minoritet i denne tråden betyr ikke at jeg er minoritet om ingen lengere skal få lov til å kjøre bil selv lengere.

Og hvor sikker en bil er bestemmes ikke bare av sikkerhetsnivået i selve bilen, men også av hvordan den kjøres.

Du kan fint dø i en moderne bil om du kjører over evne men overleve i en gammel bil om du kjører etter evne.

Økt sikerhetsnivå viser seg jo at fører til økt rissikoadferdt fra noen førere.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig kjører en bil fra 80-tallet skjønner jeg godt at du ikke liker utviklingen, men du er nå en ekstremt liten minoritet som setter andre i unødvendig fare.

Hvordan setter jeg andres liv i fare ved å kjøre en 40 år gammel bil?

Om noen velger å kjøre i fronten min så er det ikke jeg som setter andre i fare men dem som kjører uforsvarlig.

Jeg setter ikke andre i fare med mindre jeg velger å kjøre uforsvarlig så der stiller alle parter likt, ny eller gammel bil, eneste kan være er at jeg blir litt hard å treffe med 2 tonn rammebil.

Lenke til kommentar

 

Hvis du virkelig kjører en bil fra 80-tallet skjønner jeg godt at du ikke liker utviklingen, men du er nå en ekstremt liten minoritet som setter andre i unødvendig fare.

Hvordan setter jeg andres liv i fare ved å kjøre en 40 år gammel bil?

Om noen velger å kjøre i fronten min så er det ikke jeg som setter andre i fare men dem som kjører uforsvarlig.

Jeg setter ikke andre i fare med mindre jeg velger å kjøre uforsvarlig så der stiller alle parter likt, ny eller gammel bil, eneste kan være er at jeg blir litt hard å treffe med 2 tonn rammebil.

 

Har bilen din ABS-bremser? Da håper jeg du kjører skikkelig sakte ned bakker på vintertid.

Bilen din har garantert ikke automatisk nødbrems, så du har vesentlig større sjanse for å kræsje inn i bakenden på en bil.

En 2 tonns bil vil også ha vesentlig høyere bevegelsesmengde og -energi enn lettere biler, som igjen øker bremselengden med mindre hjulene er tilsvarende enorme.

 

Selvfølgelig er dette avhengig av hvordan du kjører, men hvis du velger å kjøre uforsvarlig med en 40 år gammel bil burde jeg ikke trenge å forklare deg at dette gir en vesentlig høyere sjanse for ulykker enn om du velger å kjøre uforsvarlig i en helt ny bil.

 

Påstanden din om at du ikke setter andre i fare med mindre du kjører uforsvarlig blir også feil. Barn gjør ofte feilvurderinger i trafikken, og med nyere og tryggere kjøretøy er det mindre sjanse for at ulykker skjer.

Lenke til kommentar

 

En moderne bil kan når som helst bestemme at den ikke er i kjørbar stand og nekte å starte. Du er avhengig av teknologi, men synes det er greit. Problemet er at du ikke tar noe hensyn til sannsynlighet, du er villig til å stole på teknologi så lenge det er godt nok. Ellers hadde du ikke kjørt bil..AtW

Jepp en bil kan nekte å starte av forskjellige årsaker.

Da kan jeg sette den på verksted å få den repparert.

Den vil for eksempel starte selv om det snør eller blåser ute eller det ligger is på veien, at det er kamp på Lerkendal om 1 time eller at GPS signalet er blitt borte eller wifien mangler eller at en server på østlandet er nede på grunn av strømbrudd eller whatever parmeter som ikke er oppfylt systemet har satt for at du skal få en bil når du bestiller.

 

Kanskje det er vanskelig å forstå forskjellen i kompleksiteten på en bil og et system for å håndtere autonome kjøretøyer i et system under alle forhold, men det er situasjonen med et samfunn som bare tillater autonome biler.

 

 

Det vil en selvkjørende bil også, når det blir utbredt kommer ikke bilen til å ikke takle snø, eller vind. Realiteten er at du i praksis antakelig kan kjøre oftere med en selvkjørende bil i praksis, Og videre er "jeg ønsker ikke å være avhengig av teknologi"-argumentet ditt vikariende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det vil en selvkjørende bil også, når det blir utbredt kommer ikke bilen til å ikke takle snø, eller vind. Realiteten er at du i praksis antakelig kan kjøre oftere med en selvkjørende bil i praksis, Og videre er "jeg ønsker ikke å være avhengig av teknologi"-argumentet ditt vikariende.

 

AtW

Du kat stor tro på teknologi, det er dte ingen tvil om, merkelig da at du ikke har tro på at teknologi kan løse utfordringen mellom autonome biler og semi autonome biler.

Og anngående vikarierende argumenter så burde du tenke nøye gjennom det vikarierende argumentet ditt om at ingen bryr seg om at de ikke får kjøre egne tog på offentlig jernbane.

Lenke til kommentar

Merkelig at du har klokketro på at teknologi skal kunne løse alle utfordringer og problemer norske veier, vær og klima kan utsette en autonom bil for mens teknologi ikke kan løse problemet med økte fare for eget og andres liv og helse ved å kjøre selv samt å få samspillet mellom autonome og sjåfør kjørende biler til å gå trygt og effektivt.

Hvis det er meg du sikter til her så har jeg aldri sagt noe om at "samspillet sjåfør og teknologi" ikke kan gå trygt og effektivt. Jeg bare tror at det blir mye tryggere å utelukke menneskelige faktorer til slutt og derfor være mye tryggere å ikke kjøre selv.

 

Førerassisterte systemer finnes allerede i dag og videreutvikling av disse kan løse nettop fareproblemet.

Men igjen vi er godt på vei til å bli en skikelig pysenasjon.

Hva mener du egentlig med dette? Syns du vi skal opprettholde et minimumsnivå av potensielle menneskelige feil (les: ulykker) så vi ikke blir for pysete?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bilen din ABS-bremser? Da håper jeg du kjører skikkelig sakte ned bakker på vintertid.

Hvorfor det?

Vi kjørte da ned bakker før ABS blei vanlig, man trenger ikke å sitte med stiv fot på bremsen slik du anntyder man må.

Bilen din har garantert ikke automatisk nødbrems, så du har vesentlig større sjanse for å kræsje inn i bakenden på en bil.

Ikke større sjanse en 5 år gamle biler som ikke har dette og det er lov til å være våken i trafikken har jeg hørt.

En 2 tonns bil vil også ha vesentlig høyere bevegelsesmengde og -energi enn lettere biler, som igjen øker bremselengden med mindre hjulene er tilsvarende enorme.

Blir det forholdet bedre om jeg kjøper en ny bil med samme vekta?

 

Selvfølgelig er dette avhengig av hvordan du kjører, men hvis du velger å kjøre uforsvarlig med en 40 år gammel bil burde jeg ikke trenge å forklare deg at dette gir en vesentlig høyere sjanse for ulykker enn om du velger å kjøre uforsvarlig i en helt ny bil.

Det trenger du ikke for det forklarte jeg jo deg nettop.

Men noen tar høyere rissiko med en sikrere bil og blir således alikavel kvestet.

En svensk undersøkelse viser at 4 hjuls drevne biler øker rissikoen betydelig.

https://www.nrk.no/norge/firehjulsdrift-gir-okt-ulykkesrisiko-1.13504068

Man skulle jo tro at den økte kontrollen med bilen 4 hjuls trekk gir ville redusere rissikoen men sånn er det altså ikke.

Påstanden din om at du ikke setter andre i fare med mindre du kjører uforsvarlig blir også feil. Barn gjør ofte feilvurderinger i trafikken, og med nyere og tryggere kjøretøy er det mindre sjanse for at ulykker skjer.

Det er vel det eneste men er igjen en rissiko med alle større kjøretøy.

Hopp forran en trailer og det kan gå deg ille.

Lenke til kommentar

 

Det vil en selvkjørende bil også, når det blir utbredt kommer ikke bilen til å ikke takle snø, eller vind. Realiteten er at du i praksis antakelig kan kjøre oftere med en selvkjørende bil i praksis, Og videre er "jeg ønsker ikke å være avhengig av teknologi"-argumentet ditt vikariende.

 

AtW

Du kat stor tro på teknologi, det er dte ingen tvil om, merkelig da at du ikke har tro på at teknologi kan løse utfordringen mellom autonome biler og semi autonome biler.

Og anngående vikarierende argumenter så burde du tenke nøye gjennom det vikarierende argumentet ditt om at ingen bryr seg om at de ikke får kjøre egne tog på offentlig jernbane.

 

 

Det er vanskelig å løse teknologisk å bli påkjørt, og hva som er vitkigere, det finnes andre folk en bilister rundt offentlige veier. Det er sen stor fordel å slippe å bli drept av at folk kjører rundt med farlige kjøretøy.

 

Jeg forstår ikke hvordan det er et vikarierende argument på noe vis, vikarienrede argument for hva?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis det er meg du sikter til her så har jeg aldri sagt noe om at "samspillet sjåfør og teknologi" ikke kan gå trygt og effektivt. Jeg bare tror at det blir mye tryggere å utelukke menneskelige faktorer til slutt og derfor være mye tryggere å ikke kjøre selv.

Den var ikke bare ment til deg men utsagnet over er jo en aldri så liten selvmotsigelse.

Kan samspillet mellom sjåfør og teknologi gå trygt og effektivt så er det jo ikke noe behov for å utelukke sjåføren, eller mener du dette kun går opp til et viss nivå av sikkerhet der kun selvkjørende biler kan gjøre det enda tryggere?

 

Hva mener du egentlig med dette? Syns du vi skal opprettholde et minimumsnivå av potensielle menneskelige feil (les: ulykker) så vi ikke blir for pysete?

Med dette mener jeg at vi ikke lengere er i stand til å ta ansvar for egne handlinger.

Vi må beskyttes på alle kanter fra alle, inkludert oss selv.

På mange områder er det allerede gått langt der for eksempel ikke grisebonden lengere har lov til å slakte sin egen gris for å lage mat til seg selv.

Barn skal ha spesialinnrettede lekeplasser der de ikke kan slå seg og må følge EU sitt regelverk i forhold til utforming og sågar hvilken sand som skal være i sandkassene, og fordi det i dag finnes førerassisterte hjelpemidler i moderne biler blir man plutselig en sikkerhetsrissiko ved å kjøre rundt i en eldre bil som ikke har alt dette.

Det ender jo opp med at folk ikke lengere kan kjøre bil og folk som noreng tror det ikke går å kjøre glatte nedoverbakker uten ABS selv om det gikk for 20 år siden.

Ja vi er i ferd med å bli et mere pysete samfunn, et samfunn der vi må beskyttes mot oss selv og pakkes inn fra alle kanter.

Når vi da i fremtiden skulle bli avhengig av selvkjørende biler er vi hjelpeløse den dagen dette ikke fungerer lengere.

Da hjelper det lite at bilen er autonom om den ikke får vite hvem som trenger den.

Som sagt tidligere så har vi tegn i samfunnet allerede på at ikke alt fungerer som det skal bestandig der til og med banksystemer går ned og ingen får betalt elektronisk for en stakket stund.

Bilettsystemer til forskjellige transportmidler går ned en og annen gang og er noe jeg regner med fortsatt kommer til å skje men i dag kan jeg altså velge å kjøre selv.

Det eneste positive her er at systemet kommer på et tidspunkt da det kanskje er på tide å levere tilbake lappen alikavel så får fremtidige generasjoner plages med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...