Gå til innhold

Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på norske veier


Anbefalte innlegg

 

 

Entreprenøren i Norge vil sikker ha veeeeldig mye og gjøre visst man skal tilpasse veinettet med selvkjørenende biler, så då kan alle yrkessjåfører begynne og køyre dumpers. 

 

Man trenger ikke tilpasse veinettet til autonome biler. 

 

Får vel sjå, kan tesla køyre på gammle gruse veier, rundt omkring i norge.

 

 

Tesla er ikke en autonom bil. 

 

DARPA grand challange ble holdt for første gang i 2004, da kjørte hjemme snekra autonome kjøretøy i villmarken.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

 

 

Så lenge den er farbar for en autonom bil og jeg slipper å kjøre meg selv dit så er det helt greit :)

Det går desværre ikke fordi det på veien dit er tett snødrev og 0 grader og sensorene til bilen er blokkert av snø og is så den kan ikke detektere veien forran seg eller omgivelsene rundt.
Lenke til kommentar

 

 

Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

 

Så lenge den er farbar for en autonom bil og jeg slipper å kjøre meg selv dit så er det helt greit :)

Det går desværre ikke fordi det på veien dit er tett snødrev og 0 grader og sensorene til bilen er blokkert av snø og is så den kan ikke detektere veien forran seg eller omgivelsene rundt.
Tror du virkelig at dette settes i bruk for privatpersoner uten at slik problematikk er løst?
Lenke til kommentar

Tror du virkelig at dette settes i bruk for privatpersoner uten at slik problematikk er løst?

Løsningen finnes allerede og det er å kanselere turer som inbefatter områder med fare for slikt vær.

Blir omtrent som når det er storm i dag, da går ikke bussene, hurtigbåter og ferger kanseleres og mye står regelrett stille.

Lenke til kommentar

 

Tror du virkelig at dette settes i bruk for privatpersoner uten at slik problematikk er løst?

Løsningen finnes allerede og det er å kanselere turer som inbefatter områder med fare for slikt vær.

Blir omtrent som når det er storm i dag, da går ikke bussene, hurtigbåter og ferger kanseleres og mye står regelrett stille.

 

Går ikke bussene når det er storm? Da snakker vi orkan.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går desværre ikke fordi det på veien dit er tett snødrev og 0 grader og sensorene til bilen er blokkert av snø og is så den kan ikke detektere veien forran seg eller omgivelsene rundt.

Akkurat slik som vi ikke kan kjøre nå om vinteren når vinduet er tildekket med is og snø. Helt til en genial sjel oppfant isskrapa, du burde teste det du som er så problemfokusert. Så slipper du sitte inne og fokusere på alle problemene som finnes, men faktisk være litt løsningsorientert og se at det er mulig å gjøre noe :) Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi bare roer tidshorisonten litt, glemmer biler uten ratt og pedaler og godtar en gradvis innføring, så blir dette bra. Biler som kjører sjæl det meste av tiden, som kan sendes avgårde på egenhånd til parkeringshuset utenfor sentrum mens du er på jobb etc. vil vi nok få rimelig snart. Men ratt og pedaler for de vanskelige tilfellene og at fører må ha opplæring nok til å håndtere det vil vi nok se riktig lenge

Lenke til kommentar

Akkurat slik som vi ikke kan kjøre nå om vinteren når vinduet er tildekket med is og snø. Helt til en genial sjel oppfant isskrapa, du burde teste det du som er så problemfokusert.

Regner med du ikke har vært borti skikkelig vintervær der alt kladder seg til og vindusviskerne er 2 store isklumper som ligger moto ruta og islaget ligger 5mm forran halogen tusenmetrene med 100W pærer i.

Da snakker vi føre som en autonom bil ville slite i og er egentlig ikke så uvanlig i deler av landet.

 

Så slipper du sitte inne og fokusere på alle problemene som finnes, men faktisk være litt løsningsorientert og se at det er mulig å gjøre noe :)

Jepp løsningsorienterte er det viktig å være før man parkerer alle biler med muligheter for å kjøre selv og gjør oss totalt avhengig av autonom teknoligi for å komme oss noen steder som helst.

Regner med at for eksempel han som bor her på bildet i artikkelen her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/speilglatt-og-klinkis-flere-steder/a/24201303/ ikke hadde fått en selvkjørende bil i løpet av 3 minutter under de rådende forholdene samtidig som han i dag kunne satt seg i sin egen bil og kjøre derifra om en litt forsiktig.

 

Jeg ser også en løsning på problematikken autonome biler og biler som kjøres av sjåfør og det er å bli enig om en standar som gjør at autonome biler kan kommunisere med alle bilene der ute som overstyrer sjåføren når samhandling med autonome biler er nødvendig.

Det skal ikke mere en en lovbestemmelse innen EU til for å få det implementert.

Man kan for eksempel ha veistrekninger der alle biler må kjøre autonomt mens på andre strekninger kan bilen settes i "manuell" og kjøres manuelt men overstyres om det skal sammhandles med andre autonome kjøretøyer.

I dag finnes det allerede filholdere, automatiske cruce kontroll og automatisk parkering, dåg sliter noen av disse systemene i tett snødrev og det kommer opp et varsel om at sensorer er tildekket.

Det er løsningsorientering istedenfor å forsøke å etterligne land med røde flagg med hammer, sigd og stjerne på.

 

Jeg er redd at vi ved å gjøre oss mere teknologiavhengige uten muligheter til alternativet som i dag er å kjøre bilen selv blir mere sårbare under vanskelige forhold.

Vi er jo allerede blitt mye mere pinglete i løpet av de siste 20-30 årene der vi før hadde uvær mens nå er det ekstremvær.

Været er det samme men har nå fått et nytt navn.

Da jeg var liten var vi ute og herjet i vinterstormene mens nå er det livsfarlig.

Da som nå forsvant garasjer, trær knakk og pipehattene blei tatt av vinden.

 

En annen ting er at vi ikke produserer biler selv men overlater det til markedet i andre land som ikke har de samme problemstillingene som her hjemme og ikke kommer til å ta hensyn til dette på grunn av at det koster mere en det smaker for dem selv om problematikken er løsbar.

Selv tett snødrev er løsbare problemer i dag men ingen vil kjøre rundt med rotorvinduer eller runde sirkelformede glasskiver som roterer forran på bilen sin.

I tillegg krever slikt vedlikehold og kan gå seg fast i skitt om det ikke vedlikeholdes, da er det lettere å bare la være å implementere det.

 

Mulig du ikke liker at jeg ikke har de samme meningene som de andre brukerne inne i tråden her men det bryr jeg meg svært lite om, vi er tross alt inne på et diskusjonsforum hvor forskjellige temaer diskuteres.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Bilen kan naturligvis stoppe av forskjellige årsaker og selv om jeg skulle gå over til hest og kjerre kan hesten bli syk og dø eller nekte å gå videre.

Det er en rissiko med alt.

Mens å stå der med en bil som kan men ikke vil kjøre fordi en eller annen protokoll bestemmer at den ikke kan, det blir en annen historie der en bil med sensorfeil fordi den ikke kan se omgivelsene sine ikke vil kjøre mens jeg kan se dem men får ikke lov til å kjøre.

Ja jeg er veldig nervøs for å gjøre meg avhengig av en teknologi som gjør at jeg ikke kan dra noen steder fordi et system sier at det ikke går mens det under dagens forhold lar seg gjøre fordi jeg kan kjøre selv.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Bilen kan naturligvis stoppe av forskjellige årsaker og selv om jeg skulle gå over til hest og kjerre kan hesten bli syk og dø eller nekte å gå videre.

Det er en rissiko med alt.

Mens å stå der med en bil som kan men ikke vil kjøre fordi en eller annen protokoll bestemmer at den ikke kan, det blir en annen historie der en bil med sensorfeil fordi den ikke kan se omgivelsene sine ikke vil kjøre mens jeg kan se dem men får ikke lov til å kjøre.

Ja jeg er veldig nervøs for å gjøre meg avhengig av en teknologi som gjør at jeg ikke kan dra noen steder fordi et system sier at det ikke går mens det under dagens forhold lar seg gjøre fordi jeg kan kjøre selv.

Lett å løse: legg inn varmekabler rundt sensorene så de ikke blir dekket av snø.

 

Ellers er ikke dette en ny problemstilling: det å reparere biler i dag krever oftest spesialverktøy og tilgang på dokumentasjon. For 40 år siden var det ikke i nærheten av like komplisert.

Lenke til kommentar

Lett å løse: legg inn varmekabler rundt sensorene så de ikke blir dekket av snø.

100W varme på et areal på 11x20cm var ikke nok til å fjerne isen forran frontlyktene på bilen under de rette forhold.

 

Ellers er ikke dette en ny problemstilling: det å reparere biler i dag krever oftest spesialverktøy og tilgang på dokumentasjon. For 40 år siden var det ikke i nærheten av like komplisert.

Og alikavel ønsker du at enda mere avansert teknologi skal bestemme om du skal komme deg fra A til B.
Lenke til kommentar

 

Lett å løse: legg inn varmekabler rundt sensorene så de ikke blir dekket av snø.

100W varme på et areal på 11x20cm var ikke nok til å fjerne isen forran frontlyktene på bilen under de rette forhold.

 

Ellers er ikke dette en ny problemstilling: det å reparere biler i dag krever oftest spesialverktøy og tilgang på dokumentasjon. For 40 år siden var det ikke i nærheten av like komplisert.

Og alikavel ønsker du at enda mere avansert teknologi skal bestemme om du skal komme deg fra A til B.

Vel, slike sensorer tar ikke i nærheten av så mye plass som 220 cm^2, hvis vi sier at den ender opp på størrelse med et stort mobilkamera snakker vi 5 cm^2, og selv med 10W varme blir det da nærmere 4 ganger så mye varme per cm^2. Så kan man vurdere å montere skraper eller en annen form for vindusviskere.

Videre: hvis det virkelig er såpass ille ute at du må regelmessig ut og skrape is og snø av lysene på bilen med 100W lyspærer, så tviler jeg sterkt på at du kan se langt nok frem til å kjøre raskere enn 30 km/t.

 

Jeg innser at kostnadene for å kjøpe og eie en bil i dag har gått ned såpass drastisk fra 40 år siden, at jeg likevel sparer penger på at verkstedene må gjøre mer av vedlikeholdet. Hvis jeg kan dele på kostnaden ved å "kjøpe og eie" en bil med ca 10 andre ser jeg ikke noe problem i at jeg ikke kan gjøre annet vedlikehold enn å bytte lyspærer.

Det er ikke mulig å være 100% oppdatert på alle felter uansett, og hvis vi skulle insistert på at alle ting vi bruker til daglig måtte forstås ut og inn av alle på planeten så alle kunne reparert dem hadde "bilene" våre vært drevet av musefeller.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i mot selvkjørende biler eller systemer for slike flåter der folk kan dele på bilholdet, men i det øyeblikket dette skal tvinges på absolutt hele nasjonen uten noe alternativ, det er jeg i mot.

 

Og anngående sensorer og is så kan selv oppvarmede pitit rør i fly fryse tett under de rette forholdene og de er varme, så noe testing må nok til før det kan slåes fast at 10W varme eller hva man velger å gå for skal klare å tine snø og is som fester seg forran og rundt i for eksempel 70 km/t.

https://aviation.stackexchange.com/questions/24773/how-can-a-pitot-tube-freeze-when-its-heated/24781

 

Så kan man jo spørre seg om hvor mye tid og krefter en produsent av en autonom bil vil legge i et slikt problem og istedenfor sertifisere seg bort i fra problemet ved å ikke la bilen kjøre under slike forhold.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Når markedet da er selskaper som administrerer flåter av slike biler for folk så er ikke markedet villig til å betale for det om de kan spare x antall tusenlapper pr. kjøretøy så sparer de seg den kostnaden.

Om du tar deg en titt på moderne biler og ser hvordan de er satt sammen så skjønner du det.

Klips istedenfor skruer og blikkbraketter istedenfor muttre.

Det spares der det spares kan.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Bilen kan naturligvis stoppe av forskjellige årsaker og selv om jeg skulle gå over til hest og kjerre kan hesten bli syk og dø eller nekte å gå videre.

Det er en rissiko med alt.

Mens å stå der med en bil som kan men ikke vil kjøre fordi en eller annen protokoll bestemmer at den ikke kan, det blir en annen historie der en bil med sensorfeil fordi den ikke kan se omgivelsene sine ikke vil kjøre mens jeg kan se dem men får ikke lov til å kjøre.

Ja jeg er veldig nervøs for å gjøre meg avhengig av en teknologi som gjør at jeg ikke kan dra noen steder fordi et system sier at det ikke går mens det under dagens forhold lar seg gjøre fordi jeg kan kjøre selv.

 

Du er allerede avhengig av teknologi når du kjører bil, men du er vant til det og synes det er greit, mens det er noe helt annet når en selvkjørende bil ikke virker av en eller annen grunn. Det har med hva du er vant til, hverken mer eller mindre. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...