Gå til innhold

Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på norske veier


Anbefalte innlegg

Jepp, da hekter jeg hengeren på min selvkjørende bil, får den avsted til hytta, laster den full av utstyr jeg skal ha med meg derfra for vinteren for å dra den hjem igjen, eller drar på et byggevarehus og henter meg litt byggevarer til det nye uthuset mitt.

Hva i alle dager skal jeg med selvkjørende bil da når en vanlig bil duger.

 

I den andre enden av skalaen sitter det mennesker, mennesker som vil gjøre ting etter egen timing og forgodtbefinnende, de samme menneskene som ikke tar bussen til jobben eller butikken men kjører selv når det passer dem, de vil fortsatt ha et fleksibelt kjøretøy som kan frakte dem og det de vil ha med seg når det passer dem, og ikke når en autonom bil er ledig.

 

Biler er ledig så og si hele dagen, så dette blir ikke noe problem.

 

At du ikke "vill ha en autonom bil" vill nok ikke holde i fremtiden, det dør 1 million mennesker i trafikken hvert år. Mange av disse fordi vi suger til å kjøre, og pga sykdom under kjøring. 

 

Men jeg bestemmer ikke, men etter hva jeg leser ser det ikke ut som vi har mye valg. På godt  og vondt :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, da hekter jeg hengeren på min selvkjørende bil, får den avsted til hytta, laster den full av utstyr jeg skal ha med meg derfra for vinteren for å dra den hjem igjen, eller drar på et byggevarehus og henter meg litt byggevarer til det nye uthuset mitt.

Hva i alle dager skal jeg med selvkjørende bil da når en vanlig bil duger.

 

I den andre enden av skalaen sitter det mennesker, mennesker som vil gjøre ting etter egen timing og forgodtbefinnende, de samme menneskene som ikke tar bussen til jobben eller butikken men kjører selv når det passer dem, de vil fortsatt ha et fleksibelt kjøretøy som kan frakte dem og det de vil ha med seg når det passer dem, og ikke når en autonom bil er ledig.

 

Eller byggvarehuset sender den selvkjørende kassebilen ferdig lastet, mye mer praktisk. I tillegg slipper man å ha en bil som dekker alle rare behov man har en sjelden gang.

 

Joda, men hva så? Jeg tipper det etter en stund blir forbudt på offentlige veier.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Biler er ledig så og si hele dagen, så dette blir ikke noe problem.

Hvilken krystallkule er det du sitter å ser i?

Selvkjørende biler har akkurat blitt lov å slippe ut i trafikken for testing og du snakker om at det det vil være ledige biler hele dagen.

Regner med at dette blir som med alt annet og at bilene skal ha høyest mulig utnyttelsesgrad og da kan det ikke stå ledige biler og bare vente på meg, akkurat som at ikke elektrikeren sitter hele uka og venter på huseiere som ringer fredag klokka 12 og forventer å få elektriker før helga fordi de plutselig kom på at de skulle pusse opp akkurat da.

Alternativet blir da som nå at man har en egen bil, selvkjørende om det blir det eneste lovlige, men i min krystallkule er det votter og vintre til det skjer.

Husk at folk kjøper biler med 4-hjuls trekk fordi de har 30 meter bakke opp til huset sitt som en hvilken som helst bil forserer fint ved å ha litt fart nederst og kjører på piggdekk fordi det er såpaglatt 2 dager i året.

Noen bruker sågar 500 kroner dagen i strøm for å slippe å måke snø.

Dette er altså menneskene som skal tvinges over i selvkjørende biler som kommer når man bestiller dem.

Lenke til kommentar

 

Biler er ledig så og si hele dagen, så dette blir ikke noe problem.

Hvilken krystallkule er det du sitter å ser i?

Selvkjørende biler har akkurat blitt lov å slippe ut i trafikken for testing og du snakker om at det det vil være ledige biler hele dagen.

Regner med at dette blir som med alt annet og at bilene skal ha høyest mulig utnyttelsesgrad og da kan det ikke stå ledige biler og bare vente på meg, akkurat som at ikke elektrikeren sitter hele uka og venter på huseiere som ringer fredag klokka 12 og forventer å få elektriker før helga fordi de plutselig kom på at de skulle pusse opp akkurat da.

Alternativet blir da som nå at man har en egen bil, selvkjørende om det blir det eneste lovlige, men i min krystallkule er det votter og vintre til det skjer.

Husk at folk kjøper biler med 4-hjuls trekk fordi de har 30 meter bakke opp til huset sitt som en hvilken som helst bil forserer fint ved å ha litt fart nederst og kjører på piggdekk fordi det er såpaglatt 2 dager i året.

Noen bruker sågar 500 kroner dagen i strøm for å slippe å måke snø.

Dette er altså menneskene som skal tvinges over i selvkjørende biler som kommer når man bestiller dem.

 

 

Ja, stemmer, det er menneskene som antakelig etterhvert tvinges over i det, de samme menneskene som allerede er tvunget til å ikke kunne kjøre sine tog fritt på offentlig jernbane, eller kjøre sine fly i kommersielt luftrom.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Biler er ledig så og si hele dagen, så dette blir ikke noe problem.

Hvilken krystallkule er det du sitter å ser i?

Selvkjørende biler har akkurat blitt lov å slippe ut i trafikken for testing og du snakker om at det det vil være ledige biler hele dagen.

Regner med at dette blir som med alt annet og at bilene skal ha høyest mulig utnyttelsesgrad og da kan det ikke stå ledige biler og bare vente på meg, akkurat som at ikke elektrikeren sitter hele uka og venter på huseiere som ringer fredag klokka 12 og forventer å få elektriker før helga fordi de plutselig kom på at de skulle pusse opp akkurat da.

Alternativet blir da som nå at man har en egen bil, selvkjørende om det blir det eneste lovlige, men i min krystallkule er det votter og vintre til det skjer.

Husk at folk kjøper biler med 4-hjuls trekk fordi de har 30 meter bakke opp til huset sitt som en hvilken som helst bil forserer fint ved å ha litt fart nederst og kjører på piggdekk fordi det er såpaglatt 2 dager i året.

Noen bruker sågar 500 kroner dagen i strøm for å slippe å måke snø.

Dette er altså menneskene som skal tvinges over i selvkjørende biler som kommer når man bestiller dem.

 

 

Jeg sitter ikke å ser i noen krystallkule, at bilene er ledige stort sett hele dagen er ett kjent faktum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, stemmer, det er menneskene som antakelig etterhvert tvinges over i det, de samme menneskene som allerede er tvunget til å ikke kunne kjøre sine tog fritt på offentlig jernbane, eller kjøre sine fly i kommersielt luftrom.

 

AtW

Når har mannen i gata kunnet ta seg en tur på jernbanen i sitt eget tog eller ta seg en tur i sitt eget helikopter fra helipadden hjemme?

Det lar seg ikke sammenligne i det hele tatt.

Bilen derimot er i dag allemannseie og alle som klarer å ta lappen får lov til å kjøre på hele veinettet på egenhånd.

Det blir nok en del politisk rabalder om noen vil ta fra menigmannen dette.

Det er til sammenligning fortsatt lovlig i Norge å både røyke og drikke selv om også dette har negative virkninger på samfunnet, eller for å si det på en annen måte, om tobakk og alkohol hadde blitt funnet opp i dag hadde det blitt forbudt men fordi det er kulturelt akseptert er det fullt lovlig.

Lenke til kommentar

 

Ja, stemmer, det er menneskene som antakelig etterhvert tvinges over i det, de samme menneskene som allerede er tvunget til å ikke kunne kjøre sine tog fritt på offentlig jernbane, eller kjøre sine fly i kommersielt luftrom.

 

AtW

Når har mannen i gata kunnet ta seg en tur på jernbanen i sitt eget tog eller ta seg en tur i sitt eget helikopter fra helipadden hjemme?

Det lar seg ikke sammenligne i det hele tatt.

Bilen derimot er i dag allemannseie og alle som klarer å ta lappen får lov til å kjøre på hele veinettet på egenhånd.

Det blir nok en del politisk rabalder om noen vil ta fra menigmannen dette.

Det er til sammenligning fortsatt lovlig i Norge å både røyke og drikke selv om også dette har negative virkninger på samfunnet, eller for å si det på en annen måte, om tobakk og alkohol hadde blitt funnet opp i dag hadde det blitt forbudt men fordi det er kulturelt akseptert er det fullt lovlig.

 

 

Det er poenget, de har ikke, og det går helt fint, selv for de som har varmekabler i oppkjørselen. 

 

Og joa, det blir sikkert noe rabaler.

 

Tobakk og alkohol koster mindre og tar færre liv enn at folk skal kjøre selv. Jeg tipper det blir ulovlig på offentlige veier, har du lyst til å kjøre kan man gjøre det på et privat avgrenset område.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er poenget, de har ikke, og det går helt fint, selv for de som har varmekabler i oppkjørselen. 

 

AtW

Hvordan kan du sammenligne et ikkeeksisterende behov med noe dagligdags de aller fleste gjør hver dag, det gir jo ingen mening.

 

 

Det ene er ikke noe mer grunnleggende behov enn det andre, man har lett vendt seg til en hverdag uten det ene, folk vil ganske greit venne seg til en hverdag uten det andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk kan sågar venne seg til å sitte i fengsel men de færreste gjør det frivillig.

Bilkjøring har noe med frihet å gjøre og det er viktig.

Vi skjønner at du ikke klarer å forestille deg en fremtid der du betaler 1000 kr i måneden for å ha tilgang til å bestille en selvkjørende bil til døra hjemme med maksimalt 3 minutters ventetid, det betyr ikke at det ikke kommer til å skje.

 

Hvis vi fjerner alle mennesker fra rattet på veien vil det ikke bare bli færre ulykker, men biler på motor- og landevei vil også kunne kjøre raskere enn de gjør i dag, og dermed sørge for at den tiden du "taper" på å bestille en bil til døra vinnes tilbake ved kortere reisetid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi skjønner at du ikke klarer å forestille deg en fremtid der du betaler 1000 kr i måneden for å ha tilgang til å bestille en selvkjørende bil til døra hjemme med maksimalt 3 minutters ventetid, det betyr ikke at det ikke kommer til å skje.

 

Høres kjempeflott ut men kommer ikke til å skje i minlevetid.

Kanskje dukker det sågar opp et slikt system men at det kommer en bil innen 3 minutter hver gang over hele landet der folk har behov for en bil, det skjer ikke.

Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Lenke til kommentar

 

Jeg sitter ikke å ser i noen krystallkule, at bilene er ledige stort sett hele dagen er ett kjent faktum.

Autonome selvkjørende biler mener du?

 

 

Nei, men om det er behov så blir det kjøpt biler. På samme måte som i dag. En kan dog klare seg med langt mindre, så klart. Poenget var bare at det pr i dag er utrolig mye "ledige" biler til enhver tid. Dette kan det være i fremtiden også, om det er behov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk kan sågar venne seg til å sitte i fengsel men de færreste gjør det frivillig.

Bilkjøring har noe med frihet å gjøre og det er viktig.

Vi skjønner at du ikke klarer å forestille deg en fremtid der du betaler 1000 kr i måneden for å ha tilgang til å bestille en selvkjørende bil til døra hjemme med maksimalt 3 minutters ventetid, det betyr ikke at det ikke kommer til å skje.

 

Hvis vi fjerner alle mennesker fra rattet på veien vil det ikke bare bli færre ulykker, men biler på motor- og landevei vil også kunne kjøre raskere enn de gjør i dag, og dermed sørge for at den tiden du "taper" på å bestille en bil til døra vinnes tilbake ved kortere reisetid.

 

 

Tror utfordringen kommer til å bli overgangsperioden.

Å bare ha førerløse biler på veien vil nok være overveldende positivt, men å ha en blanding av dagens bil park og førerløse biler kan by på utfordringer da disse ikke kan "snakke sammen" sånn som de førerløse bilene kan.

Å bygge ut infrastrukturen til å kunne ha separate systemer i overgangs perioden tror jeg dessuten ikke er mulig om man tenker kostnader og arbeidstimer.

Lenke til kommentar

 

Entreprenøren i Norge vil sikker ha veeeeldig mye og gjøre visst man skal tilpasse veinettet med selvkjørenende biler, så då kan alle yrkessjåfører begynne og køyre dumpers. 

 

Man trenger ikke tilpasse veinettet til autonome biler. 

 

Får vel sjå, kan tesla køyre på gammle gruse veier, rundt omkring i norge.

Lenke til kommentar

Tror utfordringen kommer til å bli overgangsperioden.

Å bare ha førerløse biler på veien vil nok være overveldende positivt, men å ha en blanding av dagens bil park og førerløse biler kan by på utfordringer da disse ikke kan "snakke sammen" sånn som de førerløse bilene kan.

 

Integrasjon mellom førerløse og bilere med sjåfører tror jeg blir det minste av problemene for allerede i dag jobbes det med "vanlige" biler som kan gå på autopilot.

Å utvikle dette videre til å kunne la bilen ta over selv om det trenges når interaksjon med autonome biler krever det.

Her må bilbransjen bare bli enige om en standar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...