Roger Hansen Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv. iDet kan bli mange interessante scenarioer.. Idag kan sjåføren gå ut av bussen å flytte vekk objektet som evt. hindrer, i førerløs buss må de kanske sitte vente til "hovedkontoret" sender personell. (hvis det da ikke finnes en ildsjel ombord) I det ildsjelen går ut og hindringen blir fjernet så stikker jo bussen av fra dem så blir de stående der på fortauet Utakk er verdens lønn Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv. iDet kan bli mange interessante scenarioer.. Idag kan sjåføren gå ut av bussen å flytte vekk objektet som evt. hindrer, i førerløs buss må de kanske sitte vente til "hovedkontoret" sender personell. (hvis det da ikke finnes en ildsjel ombord) I det ildsjelen går ut og hindringen blir fjernet så stikker jo bussen av fra dem så blir de stående der på fortauet Utakk er verdens lønn Aj stemmer, det er jo umulig å løse. Bør skirnlegge hele prosessen;) 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Til dere som er skeptiske til at dette ikke vil erstatte alle sjåfører har jeg følgende graf: På et eller annet tidspunkt er det ingen mennesker som vil kunne kjøre bil selv på veien. Fordi det er ingen mennesker som kjører vil fartsgrensene fjernes, og de selvkjørende bilene vil kjøre så fort som det er trygt å kjøre til enhver tid. Taxi og transport vil etter hvert bli såpass billig og raskt at det ikke er noe poeng i å eie egen bil. Et større problem er hva alle disse ufaglærte skal gjøre når alle slike jobber forsvinner.Hva med alle de som bruker bilen til mere en å bare frakte seg selv til og fra jobb, butikken og treningssenteret?Ta deg en tur innom et bygevarehus på en lørdag ellr søppelfyllinga en torsdag ettermiddag eller ta en titt på trafikkbildet en vanlig formiddag. Det er ikke bare vanlge biler med sivilt kledde mennesker inni, det er en hel del varebiler med med håndtverkere av forskjellige slag, biler med tillhengere fylt med forskjellig i tillegg til varetransport og tungtransporten. Selvkjørende biler av typen som kommer når man bestiller en vil ikke kunne dekke noen av disse behovene og det må bli et samspill mellom autonome og menneskelig styrte kjøretøy. Hvorfor kan ikke sekvkjørende biler dekke disse behovene? Antakelig er varetransport noe av det som erstattes først. AtW 5 Lenke til kommentar
Yamarin415 Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på. Håper spørsmålet aldri må besvares og at bilen aldri vil kjøre på et sett der den setter seg selv i en en sådan situasjon. Vet ikke om du skrev det med vilje, men en umulig situasjon bør være beskrivelsen på en slik situasjon da den ikke skal kunne forekomme. Er det noen som hopper ut i veien fra et fortau fremfor bilen eller at bilen har tekniske problemer så antar jeg at det faller utenfor, eller er åpenlyst hvor ansvarsforholdet ligger. Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv. Nei, for i alle de tilfellene skal man kjøre etter forholdene slik veitrafikkloven i dag lyder. Man skal dermed holde en hastighet som tilsier at kjøretøyet skal kunne stoppe. Kan man ikke se rundt svingen må farten senkes slik at man kan stoppe tidsnok på den avstanden man faktisk kan se. Disse kjøretøyene skal kunne både se lenger, og evaluere og reagere raskere enn uoppmerksomme mennesker og dermed vil ikke slike "plutselige" hendelser være en større fare for selvkjørende kjøretøy. I tillegg vil disse kjøretøyene kunne dele informasjon etterhvert. Da vil foregående biler kunne melde om at det 100m lenger frem etc. er en påkommende eller kommende fare. Sånn sett vil foregående biler utvide rekkevidden på sensorene til påfølgende biler. Disse vil dermed kunne senke farten slik at de vil kunne stoppe i tide dersom det skulle bli nødvendig. I tilfeller hvor kjøretøyene mister sensordata vil de være programert til å stanse, koble fra selvkjøring, og muligens kun tillate manuell føring i gangfart, frem til sensorene igjen er operative. Men det er klart helt usannsynlige scenarier vil jo før eller senere oppstå. I de tilfellene vil nok bilen også måtte følge ovenstående og ta utgangspunkt i at det har oppstått noe den ikke forstår, og den skal derfor stanse. 3 Lenke til kommentar
Yamarin415 Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 "Hva er egentlig problemet?" brukes til slik lek. Sparer liv 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Er dette en gjennomtenkt beslutning, eller lobbyister som har presset gjennom med løfte om at "dette er fremtiden"? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Nei, for i alle de tilfellene skal man kjøre etter forholdene slik veitrafikkloven i dag lyder. Man skal dermed holde en hastighet som tilsier at kjøretøyet skal kunne stoppe. Kan man ikke se rundt svingen må farten senkes slik at man kan stoppe tidsnok på den avstanden man faktisk kan se. Disse kjøretøyene skal kunne både se lenger, og evaluere og reagere raskere enn uoppmerksomme mennesker og dermed vil ikke slike "plutselige" hendelser være en større fare for selvkjørende kjøretøy. I tillegg vil disse kjøretøyene kunne dele informasjon etterhvert. Da vil foregående biler kunne melde om at det 100m lenger frem etc. er en påkommende eller kommende fare. Sånn sett vil foregående biler utvide rekkevidden på sensorene til påfølgende biler. Disse vil dermed kunne senke farten slik at de vil kunne stoppe i tide dersom det skulle bli nødvendig. I tilfeller hvor kjøretøyene mister sensordata vil de være programert til å stanse, koble fra selvkjøring, og muligens kun tillate manuell føring i gangfart, frem til sensorene igjen er operative. Men det er klart helt usannsynlige scenarier vil jo før eller senere oppstå. I de tilfellene vil nok bilen også måtte følge ovenstående og ta utgangspunkt i at det har oppstått noe den ikke forstår, og den skal derfor stanse. Det er det dummeste jeg har hørt, skal en alltid stå stille da for det kan komme ett skred? Man følger fartsgrensene, en kan ikke beregne farten utifra en sving en ikke kjenner feks. Det er helt umulig for ett menneske å operere på denne måten, en autonom bil kan muligens legge seg i nærheten av dette om den får inn nok data, om det er forsvarlig å drive på slik til alle tider er ett annet spørsmål. Jeg har ikke sagt at det er en større fare? Tvert i mot. Jeg tror du missforstår poenget mitt. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Er dette en gjennomtenkt beslutning, eller lobbyister som har presset gjennom med løfte om at "dette er fremtiden"? Enten du liker det eller ikke så vil dette være fremtiden. Det er bare ett spørsmål om tid. Det er ikke Ola Nordmann som kommer til å stå for en fremtid med selvkjørende biler. Selvkjørte biler for rutinemessige ting som budbiler, taxi, shuttlebuss og vanlige busser, vareleveranser m.m. vil stå først i køen i forhold til overgang til selvkjøring. Det er så enkelt at første taxi-selskap som kjøper inn en selvkjørende bil har redusert utgiftene sine med -1 sjåfør. Det betyr at de kan senke kilometer-ratene betraktelig under det vanlige taxi'er opererer med og dermed dra monopol på taxi-markedet, noen som fremtvinger at de andre gjør det samme. Likt blir det for budbiler, busser og vareleveranser. Selskaper vil ha profitt og blir de utkonkurrert av de som legger til rette for selvkjørende biler så har de ikke annet valg enn å følge med i tiden og tilpasse seg ny teknologi. Dermed er det selskaper som er drevet av å tjene profitt som kommer til å presse dette frem. I kjølvannet av det vil andre ting motivere den hverdagslige nordmann til å gå for autonom bil, eksempelvis som nevnt at forskringer på biler med manuell styring vil bli høyere enn for de som har mulighet for autonom kjøring. Det gir seg selv på samme måte som at biler med ABS, kollisjonsputer, anti-spinn og annen teknologi er i en lavere risikogrense enn 25 år gamle biler med knapt ett brukbart bilbelte. ... dersom det vil være behov for privat-eid bil i det hele tatt. Med selvkjørende biler uten utgifter som lønn, forsikring og annet som følger med ansatte i en bedrift, f.eks sjåfører, så vil jo kostnad for å bestille en førerløs taxi være så lav at man enkelt bare bestiller en bil når man skal fra en plass til en annen. Ikke minst er sikkerheten for passasjerene høyere med førerløse biler. Ingen fare for at en suspekt taxi-sjåfør vil gjøre noe ulovlig når det ikke engang er en sjåfør i bilen. Så da kan man enkelt bestille en førerløs taxi og sende ungene på fotballtrening uten bekymringer, eller ta taxi hjem alene på natten uten fare for overgrep og annet skitt man hører om titt og ofte i nyhetene. 3 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 De som kan være bekymret er bakstreverske drosjesjåfører (inkludert uber); det kommer til å gå samme veien med dem som det gikk med grafikerne – de blir overflødige. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Det er så enkelt at første taxi-selskap som kjøper inn en selvkjørende bil har redusert utgiftene sine med -1 sjåfør. Jeg tror faktisk at tallet er nærmere 2,5 siden bilen kan kjøre seg selv hele døgnet mens en bil med sjåfør trenger minst to, helst tre mann for å kunne gå like mye og fremdeles overholde hviletider. ... dersom det vil være behov for privat-eid bil i det hele tatt. Med selvkjørende biler uten utgifter som lønn, forsikring og annet som følger med ansatte i en bedrift, f.eks sjåfører, så vil jo kostnad for å bestille en førerløs taxi være så lav at man enkelt bare bestiller en bil når man skal fra en plass til en annen. Njæ, det er jo allerede slik at det å ha bil er langt dyrere enn å bestille drosje, iallefall om man ser bort fra daglig pendling (men antagelig selv da i flere tilfeller). Det er likevel noe med den følelsen av frihet og uavhengighet som en selveid bil gir. Jeg føler meg ganske sikker på at det er noe jeg selv ikke kommer til å ønske å gi slipp på. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Hvorfor kan ikke sekvkjørende biler dekke disse behovene? Antakelig er varetransport noe av det som erstattes først. AtWDeler av varetransporten kan nok overtaes av selvkjørende kjøretøyer men ikke alt og spesielt ikke der det skal fraktes varer til adresser uten egnede mottak for varer ala nattlevering av pakker på dørene rundtom som eksempel. Ikke vil det duge til utkjøring av materialer til byggeplasser heller med levering på allskens lugubre steder i trange gater og smug der plankestablene skal heises inn under verandaen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Hvorfor kan ikke sekvkjørende biler dekke disse behovene? Antakelig er varetransport noe av det som erstattes først. AtWDeler av varetransporten kan nok overtaes av selvkjørende kjøretøyer men ikke alt og spesielt ikke der det skal fraktes varer til adresser uten egnede mottak for varer ala nattlevering av pakker på dørene rundtom som eksempel.Ikke vil det duge til utkjøring av materialer til byggeplasser heller med levering på allskens lugubre steder i trange gater og smug der plankestablene skal heises inn under verandaen. Hvorfor ikke? Det er ingen av disse oppgavene som er spesielt vanskelige for roboter. For å si det litt enkelt så går varelevering i dag stort sett uten mennesker på de "beste" lagerne, der hentes tingene av en robot, de plukkes av en annen robot, går så på conveyor via pakking osv, av roboter såklart før de plasseres klart til pickup. Resten er dog pr i dag mer eller mindre manuelt arbeid, amazon tenker på drone levering feks. Alle eksemplene over er tatt fra egne erfaringer, jeg jobber for ett selskap som leverer noen av disse maskinene og jeg er rundt om på godt automatiserte lager rundt om i verden hvor jeg opplever resten. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Regner med du har en robot som kan levere meg 3 tonn gips plasseres på paller mellom huset og garasjen. Du kommer ikke til med lastebil helt inntil og det er trangt og bratt frem til der en lastebil med hiab kommer til. Dette kan byggmakker levere i dag med lastebil og 1 mann. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Regner med du har en robot som kan levere meg 3 tonn gips plasseres på paller mellom huset og garasjen. Du kommer ikke til med lastebil helt inntil og det er trangt og bratt frem til der en lastebil med hiab kommer til. Dette kan byggmakker levere i dag med lastebil og 1 mann. Hvor langt unna tror du vi er å ha roboter som er i stand til å montere vaskemaskiner eller gipsplater? Det er snakk om et par tiår, i verste fall fem tiår. I og med at dette er varer på pall du snakker om er det bare snakk om å lage en god nok gaffeltruck-robot, som sannsynligvis eksisterer i dag: https://www.roboticstomorrow.com/article/2016/05/robotic-pickers-and-forklifts/8229/ (første google-resultat) 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Hvorfor kan ikke sekvkjørende biler dekke disse behovene? Antakelig er varetransport noe av det som erstattes først. AtWDeler av varetransporten kan nok overtaes av selvkjørende kjøretøyer men ikke alt og spesielt ikke der det skal fraktes varer til adresser uten egnede mottak for varer ala nattlevering av pakker på dørene rundtom som eksempel.Ikke vil det duge til utkjøring av materialer til byggeplasser heller med levering på allskens lugubre steder i trange gater og smug der plankestablene skal heises inn under verandaen. Mulig, 90-95% i starten kanskje, etterhvert forsvinner alt. AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 (endret) Hvor langt unna tror du vi er å ha roboter som er i stand til å montere vaskemaskiner eller gipsplater? Det er snakk om et par tiår, i verste fall fem tiår. I og med at dette er varer på pall du snakker om er det bare snakk om å lage en god nok gaffeltruck-robot, som sannsynligvis eksisterer i dag: https://www.roboticstomorrow.com/article/2016/05/robotic-pickers-and-forklifts/8229/ (første google-resultat) Da må de i såfall ha med seg en sånn en. Endret 29. november 2017 av perpyro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 (endret) Mulig, 90-95% i starten kanskje, etterhvert forsvinner alt. AtW Og ergo flytter du en del transport som utføres i dag med sjåfør og mindre biler over på forbrukerne selv som må ordne transport der en robot blir for dyr investering til dette. Det er mye man kan bygge roboter til å gjøre men til spesialiserte jobber i små skala er det ikke sikkert at det lønner seg type slik amerikanerne flytter hus med traller, lastebiler og boldosere om det trenges når det faktisk finnes bedre egnet spesialisert utstyr til jobben. Endret 29. november 2017 av perpyro Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Regner med du har en robot som kan levere meg 3 tonn gips plasseres på paller mellom huset og garasjen. Du kommer ikke til med lastebil helt inntil og det er trangt og bratt frem til der en lastebil med hiab kommer til. Dette kan byggmakker levere i dag med lastebil og 1 mann. Nei jeg har ikke det, som sagt driver jeg med roboter brukt i lager sammenhenger. Men å automatisere kraner er ikke vanskelig. Om dette dog er en ting det er verdt å driver R&D for er jo diskutabelt. Kanskje lettere å bare plassere en kranmann i den autonome bilen 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Mulig, 90-95% i starten kanskje, etterhvert forsvinner alt. AtW Og ergo flytter du en del transport som utføres i dag med sjåfør og mindre biler over på forbrukerne selv som må ordne transport der en robot blir for dyr investering til dette.Det er mye man kan bygge roboter til å gjøre men til spesialiserte jobber i små skala er det ikke sikkert at det lønner seg type slik amerikanerne flytter hus med traller, lastebiler og boldosere om det trenges når det faktisk finnes bedre egnet spesialisert utstyr til jobben. Ja, forbrukerene selv ordner transport, med andre selvkjørende kjøretøy... I småskala vil selvkjørende kjøretøy være enda mer egnet. Du kan ha svært små kjøretøy som kjører rundt, fordi man ikke trenger en sjåfør. AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Jepp, da hekter jeg hengeren på min selvkjørende bil, får den avsted til hytta, laster den full av utstyr jeg skal ha med meg derfra for vinteren for å dra den hjem igjen, eller drar på et byggevarehus og henter meg litt byggevarer til det nye uthuset mitt. Hva i alle dager skal jeg med selvkjørende bil da når en vanlig bil duger. I den andre enden av skalaen sitter det mennesker, mennesker som vil gjøre ting etter egen timing og forgodtbefinnende, de samme menneskene som ikke tar bussen til jobben eller butikken men kjører selv når det passer dem, de vil fortsatt ha et fleksibelt kjøretøy som kan frakte dem og det de vil ha med seg når det passer dem, og ikke når en autonom bil er ledig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå