Gå til innhold

Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på norske veier


Anbefalte innlegg

 

 

Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør?

 

Billigere, mer effektivt, bedre trafikkavvikling, sikrere.

 

AtW

 

 

Tvilsomt, tatt i betraktning alle trafikale usikkerhetsmoment og data/teknologifølsomhet (det er sluttsummen som teller)

 

Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart?

 

 

Har vi ikke vært igjennom dette flere ganger? Det er allerede skinnegående trafikk uten sjåfør. (nytteverdien der er også lavere)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør?

 

Jo, det også, men jeg mener gullgruven her, ligger i å tilby transport as a sevice. Du bestiller en bil via en app, og den kjører selv fra en bilpool til døren din, og så kjører du selv derfra. Dette kommer du til å bruke for dine utgifter til transport vil synke drastisk i forhold til å ha egen bil. Både Møller og BOS ser ut til å gjøre seg klare for denne virkeligheten nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(sliter med spesialttegn på dette trådløse må quoter i anføseltegn)

 

"Det er helt vanlige norske veier på Forus, sist jeg sjekket."

 

skal brukes til matpakkekjøring til bedriftene i Forus Næringspark. Hvordan de skal kunne betjene tusenvis av ansatte når denne doningen kun har 6 plasser, fremstår som et logistikk-problem for meg.

 

https://www.nrk.no/rogaland/forus-blir-forst-ut-med-forarlaus-buss-1.13068591

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom selvkjørende teknologi fører til færre ulykker i trafikken, er hvert tapte liv frem til teknologien er implementert et unødvendig dødsfall. Diskusjon om hypotetiske situasjoner og ansvar blir potensielt et uetisk hinder.

På et eller annet tidspunkt vil denne bilen drepe noen og havner den i en situasjon der den må velge å krasje i fronten på et kjøretøy eller en fotjenger så håper jeg det på forhånd er bestemt hvem det er OK at bilen kjører på slik at ikke for eksempel en stakkars programerer blir sittende med skylden for at bilen reagerte slik den gjorde i et katastrofalt øyeblikk.

Dette må det være enighet om og regler for i det øyeblikket selvkjørende biler slipper løs på veiene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv.

 

i

Det kan bli mange interessante scenarioer.. Idag kan sjåføren gå ut av bussen å flytte vekk objektet som evt. hindrer, i førerløs buss må de kanske sitte vente til "hovedkontoret" sender personell. (hvis det da ikke finnes en ildsjel ombord)

 

 

Om en vill videre tror jeg det er mange ildsjeler :) Men det som kan bli problematisk er om bilen er tom, men igjen så er dette uhyre sjeldent. Altså at noe dekker hele kjørebanen(kommer ikke forbi) OG en kan flytte på det uten hjelp. Vill si denne problemstillingen er meget usannsynlig. 

Lenke til kommentar

(sliter med spesialttegn på dette trådløse må quoter i anføseltegn)

 

"Det er helt vanlige norske veier på Forus, sist jeg sjekket."

 

skal brukes til matpakkekjøring til bedriftene i Forus Næringspark. Hvordan de skal kunne betjene tusenvis av ansatte når denne doningen kun har 6 plasser, fremstår som et logistikk-problem for meg.

 

https://www.nrk.no/rogaland/forus-blir-forst-ut-med-forarlaus-buss-1.13068591

 

Dette er ett prøveprosjekt, i fremtiden kan en ha tusenvis av slike om en ønsker det... 

 

Dette er ingen lek, det er test for en mer produktiv og sikrere fremtid. Du kommer sannsynligvis til å dra nytte av slik teknologi i fremtiden selv om du aldri setter føttene dine inni en. At vi bruker skattepenger på dette er bare bra. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Dette er ingen lek, det er test for en mer produktiv og sikrere fremtid. Du kommer sannsynligvis til å dra nytte av slik teknologi i fremtiden selv om du aldri setter føttene dine inni en. At vi bruker skattepenger på dette er bare bra."

 

gi dem en sparkesykkel i stedet, mye biligere

Lenke til kommentar

 

Tror dette har potensiale til å bli bra der slike kjøretøyer er egnet men tviler på at det vil finnes så mange av dem i grisgrendte strøk.

 

Første DARPA GC ble avholdt for snart 14 år siden, de beviser at du tar totalt feil. 

 

 

Nei det gjør det ikke for selv om en slik selvkjørende bil kan kjøre i grisgrendte strøk betyr det ikke at det er behov eller økonomisk lønnsomt å ha slike biler i grisgrendte strøk, noe som ikke er bevist og bare framtiden vil vise.

Jeg kan for eksempel ikke se for meg lønnsomheten ved å ha en slik flåte i tanadalen eller oppover mot Kautokeino.

Det kan selvsagt hende jeg tar feil men det får i såfall fremtiden vise.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei det gjør det ikke for selv om en slik selvkjørende bil kan kjøre i grisgrendte strøk betyr det ikke at det er behov eller økonomisk lønnsomt å ha slike biler i grisgrendte strøk, noe som ikke er bevist og bare framtiden vil vise.

Jeg kan for eksempel ikke se for meg lønnsomheten ved å ha en slik flåte i tanadalen eller oppover mot Kautokeino.

Det kan selvsagt hende jeg tar feil men det får i såfall fremtiden vise.

 

 

At de ikke blir utbredt er en ting, men myndigheter kommer nok uansett til å kreve nivå 5 etterhvert og da kan de opperere i alle "strøk".  I tillegg vill gjerne militæret bruke slike kjøretøy eller andre former for roboter for åpenbare grunner osv. 

 

Poenget mitt var uansett at det er fult oppnåelig, selv guttakrutt i silikondalen lagde slike biler for 14 år siden i pappas bakgård :p Det er vanskelig å se for seg fremtiden også, behovene er gjerne helt andre om si 20 år både i storbyene og Kautokeino :)

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hva er egentlig problemet?"

 

ikke noe problem så lenge det er private aktører som finansierer det, men er skeptisk til at skattepenger evt. brukes til slik lek.

Lek? Det er jo enorme gevinster å hente på kollektivtrafikk som blir billigere, bedre trafikkavvikling og færre ulykker.

 

 

(sliter med spesialttegn på dette trådløse må quoter i anføseltegn)

 

"Det er helt vanlige norske veier på Forus, sist jeg sjekket."

 

skal brukes til matpakkekjøring til bedriftene i Forus Næringspark.

Det er bare et av testprosjektene du snakker om nå. Målet er å sette de inn i ordinær rutetrafikk.

 

Hvordan de skal kunne betjene tusenvis av ansatte når denne doningen kun har 6 plasser, fremstår som et logistikk-problem for meg.

Hehe, er du seriøs? De tusenvis av ansatte kjører egne biler i dag. Logistikkmessig hadde det jo blitt bedre, ikke verre, jo flere som hadde brukt disse. Det er jo nettopp det som er fordelen.

 

Tror dette har potensiale til å bli bra der slike kjøretøyer er egnet men tviler på at det vil finnes så mange av dem i grisgrendte strøk.

Grisgrendte strøk har vel generelt mindre behov for kollektivtrafikk. Men nytteverdien av selvkjørende privatbiler er nok fortsatt til stede. Endret av Nimrad
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til dere som er skeptiske til at dette ikke vil erstatte alle sjåfører har jeg følgende graf:

  1. På et eller annet tidspunkt er det ingen mennesker som vil kunne kjøre bil selv på veien.
  2. Fordi det er ingen mennesker som kjører vil fartsgrensene fjernes, og de selvkjørende bilene vil kjøre så fort som det er trygt å kjøre til enhver tid.
  3. Taxi og transport vil etter hvert bli såpass billig og raskt at det ikke er noe poeng i å eie egen bil.

 

Et større problem er hva alle disse ufaglærte skal gjøre når alle slike jobber forsvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tvilsomt, tatt i betraktning alle trafikale usikkerhetsmoment og data/teknologifølsomhet (det er sluttsummen som teller)

 

Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart?

 

København har det på t-bane/tog, fungerer veldig bra, med full isolasjon fra gangtrafikk. Det er andre folk som vil tjene penger, så det mest "effektive" er å bruke den infrastrukturen fra før. De som eier trikke/tog/tbane-skinner I Norge har kanskje tenkt å vente litt?

 

Bilene/robotene kan ikke være FOR sikre, noen ganger er det lurt å bevare mennesklig udugelighet for å få godt nok trafikkflyt... :)

Lenke til kommentar

 

Til dere som er skeptiske til at dette ikke vil erstatte alle sjåfører har jeg følgende graf:

 

  • På et eller annet tidspunkt er det ingen mennesker som vil kunne kjøre bil selv på veien.
  • Fordi det er ingen mennesker som kjører vil fartsgrensene fjernes, og de selvkjørende bilene vil kjøre så fort som det er trygt å kjøre til enhver tid.
  • Taxi og transport vil etter hvert bli såpass billig og raskt at det ikke er noe poeng i å eie egen bil.
Et større problem er hva alle disse ufaglærte skal gjøre når alle slike jobber forsvinner.
Hva med alle de som bruker bilen til mere en å bare frakte seg selv til og fra jobb, butikken og treningssenteret?

Ta deg en tur innom et bygevarehus på en lørdag ellr søppelfyllinga en torsdag ettermiddag eller ta en titt på trafikkbildet en vanlig formiddag.

Det er ikke bare vanlge biler med sivilt kledde mennesker inni, det er en hel del varebiler med med håndtverkere av forskjellige slag, biler med tillhengere fylt med forskjellig i tillegg til varetransport og tungtransporten.

Selvkjørende biler av typen som kommer når man bestiller en vil ikke kunne dekke noen av disse behovene og det må bli et samspill mellom autonome og menneskelig styrte kjøretøy.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Blir artig å se hvordan forsikringsselskapene kommer til reagere når uhellet er ute..

 

Selv-kjørende biler har så mye sensorer og logging av hva som skjer med og rundt bilen at forsikrings-saker vil være en ganske tydelig sak i de fleste tilfeller (bør ihvertfall være det).

 

Men tiden vil vise.

 

Som med all ny teknologi så vil det være en start-fase hvor ting man treffer på situasjoner som man ikke har sett tidligere og dermed ikke har presedenser for i tidligere saker.

 

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...