Gå til innhold

Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på norske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på.

 

Håper spørsmålet aldri må besvares og at bilen aldri vil kjøre på et sett der den setter seg selv i en en sådan situasjon. Vet ikke om du skrev det med vilje, men en umulig situasjon bør være beskrivelsen på en slik situasjon da den ikke skal kunne forekomme.

 

Er det noen som hopper ut i veien fra et fortau fremfor bilen eller at bilen har tekniske problemer så antar jeg at det faller utenfor, eller er åpenlyst hvor ansvarsforholdet ligger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på.

 

Håper spørsmålet aldri må besvares og at bilen aldri vil kjøre på et sett der den setter seg selv i en en sådan situasjon. Vet ikke om du skrev det med vilje, men en umulig situasjon bør være beskrivelsen på en slik situasjon da den ikke skal kunne forekomme.

 

Er det noen som hopper ut i veien fra et fortau fremfor bilen eller at bilen har tekniske problemer så antar jeg at det faller utenfor, eller er åpenlyst hvor ansvarsforholdet ligger. 

 

 

Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv. 

 

Sannsynligvis er ikke bilene i dag engang programmert til å oppfatte en slik situasjon. På samme måte som mennesker håndterer slike situasjoner dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv.

 

i

Det kan bli mange interessante scenarioer.. Idag kan sjåføren gå ut av bussen å flytte vekk objektet som evt. hindrer, i førerløs buss må de kanske sitte vente til "hovedkontoret" sender personell. (hvis det da ikke finnes en ildsjel ombord)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på.

 

Dersom selvkjørende teknologi fører til færre ulykker i trafikken, er hvert tapte liv frem til teknologien er implementert et unødvendig dødsfall. Diskusjon om hypotetiske situasjoner og ansvar blir potensielt et uetisk hinder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør?

 

Billigere, mer effektivt, bedre trafikkavvikling, sikrere.

 

AtW

 

 

Tvilsomt, tatt i betraktning alle trafikale usikkerhetsmoment og data/teknologifølsomhet (det er sluttsummen som teller)

 

Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange fantasirike skeptikere må jeg si.

 

Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart?

Det har vært i drift i flere år på skinnegående trafikk rundt om i verden. Men hvis du synes det er paradoksalt har du misforstått poenget. Det er på lange tog/trikker/t-baner det er minst å hente. Relativt sett er innsparingspotensialet, forbedringspotensialet og behovet mye mindre på tog o.l. med mange passasjerer. Det er derimot veldig greit med disse små shuttle-bussene du ser på bildet som kan kjøre frem og tilbake mellom knutepunkter for togene og til diverse kontorer på Forus.

Dette er "kjedelige" ruter å kjøre som ville vært dyre å drifte for busselskapene.

Det er også et større potensiale for å senke ulykker på bil/buss-trafikk kontra skinnegående trafikk.

 

Jeg lurer på hvor mye bilforsikringa mi vil øke med flere og flere selvkjørende biler på veiene.....

Jeg vil tippe helt lik i starten når det er nytt. Så blir det billigere pga færre ulykker. Deretter dyrere for de som ikke kjører selvkjørende biler (da de utgjør en sikkerhetsrisiko). Endret av Nimrad
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør?

 

Billigere, mer effektivt, bedre trafikkavvikling, sikrere.

 

AtW

 

 

Tvilsomt, tatt i betraktning alle trafikale usikkerhetsmoment og data/teknologifølsomhet (det er sluttsummen som teller)

 

Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart?

Slik som på metroen i København mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det er derimot veldig greit med disse små shuttle-bussene du ser på bildet som kan kjøre frem og tilbake mellom knutepunkter for togene og til diverse kontorer på Forus."

 

til "kosekjøring"i beskyttet miljø inne på Forus Næringspark kan de sikkert få til noe, men "på norske veier" for vanlig publikum er noe helt annet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

"Det er derimot veldig greit med disse små shuttle-bussene du ser på bildet som kan kjøre frem og tilbake mellom knutepunkter for togene og til diverse kontorer på Forus."

 

til "kosekjøring"i beskyttet miljø inne på Forus Næringspark kan de sikkert få til noe, men "på norske veier" for vanlig publikum er noe helt annet.

Det er helt vanlige norske veier på Forus, sist jeg sjekket. Og det er testing på disse norske veiene som nå blir lovlig gitt de kriteriene. Hva er egentlig problemet?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...