inaa Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Vedtatt i Stortinget tirsdag. Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på norske veier 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Så mye for alle "umulig med selvkjørende biler fordi det juridiske ansvaret ikke er klart uten sjåfør"-argumentene. AtW 5 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Blir artig å se hvordan forsikringsselskapene kommer til reagere når uhellet er ute.. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Jeg lurer på hvor mye bilforsikringa mi vil øke med flere og flere selvkjørende biler på veiene..... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Blir artig å se hvordan forsikringsselskapene kommer til reagere når uhellet er ute.. Det blir jo ganske enkelt å avgjøre da en har en masser av fotobevis. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) Jeg lurer på hvor mye bilforsikringa mi vil øke med flere og flere selvkjørende biler på veiene..... La meg tippe 0 kr eller mindre. (utover generell prisøkning) AtW Endret 28. november 2017 av ATWindsor 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg .berZerk Skrevet 28. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 28. november 2017 Jeg lurer på hvor mye bilforsikringa mi vil øke med flere og flere selvkjørende biler på veiene..... Synke* Har mer tro på en datamaskin som kjører enn mange av de tilbakestående folkene som kjører på veiene idag. 15 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på. Like bra som det er løst i dag mener du? randomChoice() 8 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på. Håper spørsmålet aldri må besvares og at bilen aldri vil kjøre på et sett der den setter seg selv i en en sådan situasjon. Vet ikke om du skrev det med vilje, men en umulig situasjon bør være beskrivelsen på en slik situasjon da den ikke skal kunne forekomme. Er det noen som hopper ut i veien fra et fortau fremfor bilen eller at bilen har tekniske problemer så antar jeg at det faller utenfor, eller er åpenlyst hvor ansvarsforholdet ligger. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på. Håper spørsmålet aldri må besvares og at bilen aldri vil kjøre på et sett der den setter seg selv i en en sådan situasjon. Vet ikke om du skrev det med vilje, men en umulig situasjon bør være beskrivelsen på en slik situasjon da den ikke skal kunne forekomme. Er det noen som hopper ut i veien fra et fortau fremfor bilen eller at bilen har tekniske problemer så antar jeg at det faller utenfor, eller er åpenlyst hvor ansvarsforholdet ligger. Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv. Sannsynligvis er ikke bilene i dag engang programmert til å oppfatte en slik situasjon. På samme måte som mennesker håndterer slike situasjoner dårlig. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør? Billigere, mer effektivt, bedre trafikkavvikling, sikrere. AtW 6 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Det er såklart mulig i tilfeller hvor du selv forklarer, eller hvor det kommer ett skred ut i veien, dyr, noe stillestående rundt en sving osv. i Det kan bli mange interessante scenarioer.. Idag kan sjåføren gå ut av bussen å flytte vekk objektet som evt. hindrer, i førerløs buss må de kanske sitte vente til "hovedkontoret" sender personell. (hvis det da ikke finnes en ildsjel ombord) 2 Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Håper de har løst ansvarsforholdet i forhold til hvem som må dø paradokset der bilen i en umulig situasjon må velge hvem eller hva den må kjøre på. Dersom selvkjørende teknologi fører til færre ulykker i trafikken, er hvert tapte liv frem til teknologien er implementert et unødvendig dødsfall. Diskusjon om hypotetiske situasjoner og ansvar blir potensielt et uetisk hinder. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør? Billigere, mer effektivt, bedre trafikkavvikling, sikrere. AtW Tvilsomt, tatt i betraktning alle trafikale usikkerhetsmoment og data/teknologifølsomhet (det er sluttsummen som teller) Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart? 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) Mange fantasirike skeptikere må jeg si. Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart?Det har vært i drift i flere år på skinnegående trafikk rundt om i verden. Men hvis du synes det er paradoksalt har du misforstått poenget. Det er på lange tog/trikker/t-baner det er minst å hente. Relativt sett er innsparingspotensialet, forbedringspotensialet og behovet mye mindre på tog o.l. med mange passasjerer. Det er derimot veldig greit med disse små shuttle-bussene du ser på bildet som kan kjøre frem og tilbake mellom knutepunkter for togene og til diverse kontorer på Forus. Dette er "kjedelige" ruter å kjøre som ville vært dyre å drifte for busselskapene. Det er også et større potensiale for å senke ulykker på bil/buss-trafikk kontra skinnegående trafikk. Jeg lurer på hvor mye bilforsikringa mi vil øke med flere og flere selvkjørende biler på veiene.....Jeg vil tippe helt lik i starten når det er nytt. Så blir det billigere pga færre ulykker. Deretter dyrere for de som ikke kjører selvkjørende biler (da de utgjør en sikkerhetsrisiko). Endret 28. november 2017 av Nimrad 4 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Hva skal det være godt for egentlig? For å spare lønn til en sjåfør? Billigere, mer effektivt, bedre trafikkavvikling, sikrere. AtW Tvilsomt, tatt i betraktning alle trafikale usikkerhetsmoment og data/teknologifølsomhet (det er sluttsummen som teller) Er det forøvrig ikke et paradoks at det ikke prøves på skinnegående trikk og t-bane først, hvis det er så smart? Slik som på metroen i København mener du? 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) "Det er derimot veldig greit med disse små shuttle-bussene du ser på bildet som kan kjøre frem og tilbake mellom knutepunkter for togene og til diverse kontorer på Forus." til "kosekjøring"i beskyttet miljø inne på Forus Næringspark kan de sikkert få til noe, men "på norske veier" for vanlig publikum er noe helt annet. Endret 28. november 2017 av Mr.M Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 "Det er derimot veldig greit med disse små shuttle-bussene du ser på bildet som kan kjøre frem og tilbake mellom knutepunkter for togene og til diverse kontorer på Forus." til "kosekjøring"i beskyttet miljø inne på Forus Næringspark kan de sikkert få til noe, men "på norske veier" for vanlig publikum er noe helt annet. Det er helt vanlige norske veier på Forus, sist jeg sjekket. Og det er testing på disse norske veiene som nå blir lovlig gitt de kriteriene. Hva er egentlig problemet? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå