Switters Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Hei! For en del år siden bygde jeg ny PC til svigers. Dette var i tiden da Phenom II kom, så den er basert på en X4 955BE. Problemet nå er at skjermkortet fra den tiden(HD4770) ikke lenger støtttes av Windows 10 etter Fall Creators Update, så den gå på Windows generic driver for tiden....Jeg har ikke lyst til å kun bytte GPU, selv om det er billigst, da denne PCen begynner å bli gammel og treg. Det er heller ikke SSD i den, og har egentlig ikke lyst til å kjøpe det til et såpass gammelt system. Lurer derfor litt på hva dere tror er greiest. Kjøpe en pakke på brukten/finn fra noen som har oppdatert fra Haswell eller noe deromkring, eller kline til og kjøpe en i5 8400/ Ryzen 1600X pakke? Skjerm, PSU, Kabinett, tastatur, mus, kortleser, optisk osv kan gjenbrukes, så det som trengs er egentlig HK, CPU, RAM, SSD. Eventuelt også en Windows-lisens. For hernnes helt enkle bruk, så holder integrert grafikk i lange baner. Titter rundt på Finn blant annet, men folk tror jo de selger gull, så jeg synes ikke det er lett å finne noe der som frister. Blir jo helt klart billigst å kjøpe brukt, men som hun sier; Kjøp noe som gjør at det blir minst mulig hassle for meg:) Any takers? Hvis noen vet om eller sitter på en fin oppgraderingspakke, så er det bare å sende PM. Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) Om det faktisk er enkel bruk det er snakk om er vel en laptop enklest? Forstår ikke helt hvordan 8400 og 1600x kan nevnes i samme åndedrag som enkel bruk. 1600x har forøvrig ikke integrert grafikk. Endret 28. november 2017 av Nwader Lenke til kommentar
Switters Skrevet 28. november 2017 Forfatter Del Skrevet 28. november 2017 Jeg foreslo også en laptop, men hun har både Ipad og mobil i tillegg, og har plass på eget kontor til en stasjonær. Da setter hun seg der hvis det skal skrives noe større eller noen av barnebarna skal drive med noe. Er jo fullstendig klar over at både i5 8400 og 1600X er overkill, men jeg liker ikke å kjøpe noe billig og "greit nok" når jeg først gjør noe, da må jeg som regel ordne noe nytt mye før enn om jeg kliner til litt. Vil derfor ha noe som holder en del år. Også klar over at ikke AMD har intergrert grafikk i 1600x, men da får man ta en enkel GPU om man går den veien. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) Forslag: cpu: i3-8100 hovedkort: MSI Z370-A Pro, Socket-1151 ram: 8gb ssd: 128gb windows lisens (Tror du kan bruke lisensen fra den gamle) En laptop til 3500-5000 kan være et godt alternativ. Endret 29. november 2017 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Switters Skrevet 28. november 2017 Forfatter Del Skrevet 28. november 2017 Jeg synes ikke prisforskjellen fra i3-8100 og opp til i5-8400 var stor, så tar gjerne med de 2 ekstra kjernene og turboboost. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Jeg blir nok slaktet her ved å skrive dette, men windows lisens får du fra ebay til 20-50krDette er trolig OEM lisenser som personer selger videre. Om dette er lovlig eller ikke kan jeg ikke svare på, men dersom keyen slutter å virke kan du kjøpe 25 stk til samme pris du betaler for overpriset windows lisens her. Hva med å kjøpe en laptop + docking stasjon? Da kan du ta den med deg om du skulle trenge det samt benytte den som en stasjonær pc med skjerm når det trengs.. Ser ingen grunn til å kjøpe en stasjonær pc med mindre det er til videoredigering eller gaming Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Ville valgt en ssd og billig gpu til den maskinen hun har nå, en ssd på gamle maskiner er å anbefale. Gjort det til mine foreldre, en Q9650 cpu med gtx 460 kort. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 30. november 2017 Forfatter Del Skrevet 30. november 2017 Vurderer å legge inn et bud på i hverfall HK, CPU, RAM, Kjøler, og SSDer her, men usikker på hvor langt ned jeg kan legge meg uten at det oppfattes som helt skambud. 3500?? Kabinett: Cooler Master Stryker Big Tower med kraftig håndtak HK: Asus Z170-K TB 3 ASUS ThunderboltEX 3 TB 2 Apple Thunderbolt 3 (USB-C)-til-Thunderbolt 2- adapter CPU: Intel Core i7-6700K Valgfritt: Kjøler: Noctua NH-D14 CPU Kjøler, 140mm PSU Fortron Source Hyper 700W SSD OS: Samsung Pro 250 (WIN 10) SSD Samsung EVO 500 GB HDD Segate Barracuda 3 TB x 2 (6 TB) RAM: 32 GB matchet par for stabilitet vengeance-lpx-16gb-2x8gb-ddr4-dram-2400mhz-c14-memory-kit-black-cmk16gx4m2a2400c14 FW Apple Thunderbolt-til-FireWire-adapter Firewire St-Lab- PCI med Texas Instrument Chip TB2 Kabel Optisk Thunderbolt-kabel fra Corning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå