Gå til innhold

Hundefører


Hali1998

Anbefalte innlegg

Skal inn i luftforsvaret nå i Januar, og har ekstremt lyst til å bli hundefører. Formen min er så som så, vi snakker at jeg forhåpentligvis kommer under kravene til innrykksdagen. Har dårlig syn -2,5/-2,0. Er løpet da helt kjørt, eller er det fortsatt en mulighet? Har holdt på aktivt med brukshund(schæfer) i mange år, og motivasjonen er meget høy. Har erfaring i fra heimevernets ungdomstjeneste og bl. a. gått nijmegen. Har det noe å si? Er det noen med erfaring fra tjenesten som kan si noe om saken? Er litt dumt å ha skyhøye forventninger hvis jeg allerede har tapt på en måte...

Endret av Hali1998
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var Hundefører fra 2010-2011 så ta det litt med en klypesalt hva jeg sier. Opptaksprøver og opptakskriterier kan forandre seg selv om tjenesten ikke forandrer seg dramatisk.

 

Det var 100 søkere av 500 rekrutter da jeg var inne det var plass til 10 stykker. Dette tallet varierer fra tjenestested til tjenestested. 

 

 

Som jeg skjønte på mitt befal, var de ute etter folk som ga alt og ikke nødvendigvis de med best fysisk form gitt alle som var innenfor de iallefall 3 første plassene ble tatt ut tror det var flere. Siden jeg var nr 3 kan jeg bare med sikkerhet si topp 3. Det skal sies at som jeg husker var de som ble plukket ut i mitt kull innenfor 13ish minutter på 3000 meter på så og si alle tester vi hadde etter rekrutten for begge kjønn. Men har hørt at de har tatt inn folk som ikke var like gode fysisk i ettertid. Dette er allikevel ganske individuelt fra tjenestested til tjenestested. 

 

At du har gått HVU har nok lite å si.

 

At du allerede har erfaring med hund er et absolutt pluss. Vi hadde bare en person som hadde drevet med hund sivilt. De som kom etter oss hadde noen flere. Jeg skjønte det slik at de ville gjerne ha folk med erfaring men dette var ikke et absolutt krav, men heller et av flere punkter i en helhet.

 

Meritter utenfor det å drive med hund er lite interessant. De var mer interessert i hvorfor jeg ville bli hundefører enn hva jeg har gjort.

 

Når jeg var inne var nok mye av tankegangen deres at fysikk kan trenes opp mens personlighet og en indre driv er vanskeligere å gjøre noe med. Det sagt god fysisk form er nok også en viss pekepinn på folks indre driv. En av de som var i kullene før meg hadde en historie der han hadde gått ned 30ish kilo og forbedret formen sin betraktelig bare for å komme inn som hundefører. Befalet var ganske gira på å snakke om han.

 

14minutter eller 15minutter på 3000 meter er meget svakt (jeg er i ekstremt dårlig form og løper vel nå på 14ish minutter 7 år senre) om det er det du mener med å komme under kravene og du stiller mye dårligere enn veldig mange, de beste når jeg var der lå på 9 minutter og de fleste lå på intervallet mellom 11-12 minutter. 

 

Det er allikevel 40 dager til innrykk slik jeg ser det om du legger deg i selene og trener målrettet er dette fullt mulig å komme deg minuttet under kravene du har kanskje noen bekjente som kan hjelpe deg med å sette opp en intensiv trenings plan. Løping er veldig lett å trene opp til et visst punkt (12min for gutter). Dette avhenger jo selvsagt av hva du har gjort før.

 

TIl slutt var det en intervju runde der de spør masse spørsmål om hvorfor du vil drive med og hvordan du er som person etc. 

 

Husk det er mange om beinet, hundefører har aldri manglet søkere (intervju runden til å bli hundefører i fast stilling ved narko sør var visstnok over flere dager) og det er mange nok kvalifiserte søkere som søker om plassene så jeg ville hatt en plan B et eller annet du kan tenke deg hundefører var for min del bare noe jeg søkte på som hørtes moro ut men hadde egentlig tenkt sanitet.

 

Det er også kanskje mulighet for å bli hunderøkter.

 

Det sagt dette er over 7 år gammel info og mye har nok gått i glemmeboka opptaket var bare en halv dag eller noe sånt løping og en intervju runde etter lunsj. Mye av det jeg sier trenger heller ikke å være hvordan de operer i dag i opptaksrundene til hundetjenesten.

 

Til slutt etter et alt for langt innlegg: 

Tjenesten var skikkelig bra, for min del hadde vi masse kule øvelser gitt at jeg var en del noe mer enn bare vakta. Du får mange utfordringer det som er gøy som hundefører er at du ikke har en sersjant over deg 24/7. Du er ute og løser oppdrag med hunden som en ekvipasje sammen med en patrulje. Og det er du som må ta avgjørelsene om hunden skulle finne noe og ikke instruktøren din eller ett eller annet befal.

 

Du får en partner for livet og mange tårer ble felt den dagen vi dimmet. I en periode for et par år siden kom det også mange dødsannonser i den private gruppen vår når de gamle hundene våre måtte avlives (de fleste på grunn av alder og slitasje etter tjenesten).

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...