Redaksjonen. Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Airbus, Siemens og Rolls-Royce lanserte nytt samarbeid.Airbus bygger nytt hybridelektrisk fly Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Så... de bygger bare den "skitne" motoren inn i flyet så det blir "rent" på utsiden ? Lenke til kommentar
kajable Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Så... de bygger bare den "skitne" motoren inn i flyet så det blir "rent" på utsiden ? De må jo starte å bygge kompetanse et sted. Kan ikke bare sette et passasjerfly fra tegnebrett til samlebånd uten å ha verifisert løsningene og uten sertifiseringer... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 De må jo starte å bygge kompetanse et sted. Kan ikke bare sette et passasjerfly fra tegnebrett til samlebånd uten å ha verifisert løsningene og uten sertifiseringer...Joda, sant nok. Dette virker jo å være noen testgreier. Men dersom redusert utslipp er målet så får vi håpe at gassdrevne eletriske propeller har en fordel framfor gassdrevne propeller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Nå har da alle fly en liten motor inne i flyet også, som ligger i halen som genererer overfladisk strøm, så det blir ikke en ekstra motor inn i flyet. Den er der allerede Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Ett potensiale med en slik løsning er å dimensjonere generatoren til cruise og la batterier gi topplast for takeoff samt erstatte APU for bakkebruk. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Nå har da alle fly en liten motor inne i flyet også, som ligger i halen som genererer overfladisk strøm, så det blir ikke en ekstra motor inn i flyet. Den er der allerede Ja da så. Dersom de klarer å finne noen elmotorer som kan fly flyet kun ved hjelp av el-energien dagens APU skaper så er det rart de ikke har gjort det for lenge siden. Drivstoff har vært en vesentlig utgift en stund allerede. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) Ett potensiale med en slik løsning er å dimensjonere generatoren til cruise og la batterier gi topplast for takeoff samt erstatte APU for bakkebruk. Jepp, jetmotorer kun for å nå cruiselevel. Ideelt burde de vel kanskje også hatt en utforming av flykropp/vinger som gir større oppdrift en tradisjonelle fly, men det kommer kanskje senere. Endret 28. november 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Merkelig at batteriet (energi store) oppgis som effekt (MW) og ikke energi (MWh). Men det er kanskje feil på figuren og at det skal være 1 MWh. Med Tesla-tetthet tilsvarer det ca fem (5) tonn med batterier. Blir spennende å følge dette prosjektet! Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Merkelig at batteriet (energi store) oppgis som effekt (MW) og ikke energi (MWh). Men det er kanskje feil på figuren og at det skal være 1 MWh. Med Tesla-tetthet tilsvarer det ca fem (5) tonn med batterier. Blir spennende å følge dette prosjektet! Ser at det står 2 MW (ikke 1 MW). Da må nok det forstås som at batteriet kan levere opp til 2 MW og batteriet er kanskje "bare" 500 kWh. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Hvis ci sammenligner elmotoren med fan-delen i en vanlig turbofan jetmotor og jet-turbinen bak i flyet (den som driver generatoren) som jet-turbinen i turbofan jetmotor så kan dette systemet frikoble utvekslingsforholdet mellom de to. Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Merkelig at batteriet (energi store) oppgis som effekt (MW) og ikke energi (MWh). Men det er kanskje feil på figuren og at det skal være 1 MWh. Med Tesla-tetthet tilsvarer det ca fem (5) tonn med batterier. Blir spennende å følge dette prosjektet! Jeg tipper de sikter inn mot en kommende generasjon batterier som enten er på prototypstadiet eller såpass nær at de ser en realisme i det. Et eller annet trigger flyindustrien til å bruke milliarder på konseptet. Ikke bruk dagens batterier som referanse for fremtidige prosjekter. Det kan meget vel være at energitetthet på volum og vekt er langt bedre enn det vi har pr i dag. Batterier bilprodusenter lanserer om et år eller to har de allerede disponert i prototyper i 4-5 år. Hva de har i nyere prototyper vet jeg ikke, men verden vil gjerne fremover . De siste åra har vært for batterier som krigen 40-45 var for utvikling av fly mm. Ting skjer når viljen er der 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Jeg tipper de sikter inn mot en kommende generasjon batterier som enten er på prototypstadiet eller såpass nær at de ser en realisme i det.Mao. selge skinnet før bjørnen er skutt. Det kan jo også være at batteriene her bare er korttids mellomlager av kraft fra generatoren. At det ikke er meningen å lagre spesielt mye der, kun utjevne kraft uttaket slik at generatoren kan operere med jevnt turtall. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Hvis ci sammenligner elmotoren med fan-delen i en vanlig turbofan jetmotor og jet-turbinen bak i flyet (den som driver generatoren) som jet-turbinen i turbofan jetmotor så kan dette systemet frikoble utvekslingsforholdet mellom de to. Likheten mellom en elmotor med vifte (ducted fan) og en turbofanmotor er svært interessant. Dette prosjektet tyder på at en slik elmotor (med vifte) vil operere i samme hastighetsområde og høyde som dagens turbofanmotorer. I turbofanmotorer gjør viften en stadig større del av jobben (skyvkraften). Rolls Royce jobber med en ny generasjon motorer med vifte med variabel stigning på hvert blad og bypass-forhold på 15 til 1 (mindre enn 7% av luften vil gå gjennom kjernen)! "Vanlige" propellfly kan også oppnå høye hastigheter som passasjerflyet Tu-114, 770 km/t som marsjfart og 870 km/t som maks og høyde opp til 12.000 meter (kontraroterende propeller og turbopropmotor). Bombeflyet Tu-95 hadde 926 km/t som maks og største høyde 13716 meter (samme motor/propellere). Et Piaggio 180 Avanti har hastighetsrekord på 880 km/t i snitt tverrs over USA (propellere i bakkant av motoren, to turbopropmotorer) 1 Lenke til kommentar
Tek-847740 Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Denne artikkelen er den minst opplysende jeg har lest på lenge. Lenke til kommentar
KnutA3 Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 De som tror på fullelektriske fly må vente på atomdrevne fly. Altså vente en liten stund til.... 1 Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 hvor kommer energien til batterivifta fra ?? hvor mye sjeldne stoffer trengs for batteriet ? batteridrift av større ting enn fks lommelykter har så mange negative faktorer at man bør drive land , vann og lufttrafikk med andre metoder . det meste bør kjøres på biogass blandet med litt hydrogen og vi har biomasse nok til å drive det meste av trafikken hvis vi går over til flertrinnsvarmekraftmaskiner for dagens motorer er umoderne og lager spillvarme av det meste av energien ...gass gir gift og sotfri eksos …. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Arvid: 1. Fra batteriet 2. Det kommer an på batterikjemien, men batterier inneholder ikke noen skikkelig sjeldne stoffer slik som platina som brukes i katalysatorer 3. Hvorfor er lommelykter og mindre ting "fritatt"? 4. Hvilke negative faktorer? 5. Biogass er bare øko-hippie-sleng for klimagassen metan, som både er klimafiendtlig gass i seg selv og når den forbrennes til blant annet CO2. 6. Flertrinnsvarmemaskiner ikke spesielt energieffektive 7. Dagens motorer er moderne 8. Nei, dagens motorer (el selvsagt) er rundt 98% effektive og lager dermed veldig lite varme. 9. Du har rett i at gass gir gift, i den grad vi kan oversette klimafiendtlig til giftig 10. Eksos med CO2 blir aldri fullstendig sotfri, men nå slipper heldigvis ikke moderne (el) motorer ut noen form for eksos i det hele tatt, ei heller CO2. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå