Redaksjonen. Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Ristet så voldsomt at pilotene mistet nattbrillene.Norge ikke alene om AW101-problemer: Helikopter havarerte 20 sekunder etter landing Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Alt av fly styres jo gjennom svært avansert elektronikk, og jagerfly vil miste enhver evne til å fly uten slike systemer. Flyene er bygd for å være ustabile for at elektronikken kan få dem til å gjennomføre "umulige" bevegelser. Gjelder det samme moderne helikoptre, kan det være feil i denne elektronikken som er årsaken? Høres ut som elektronikken ikke takler helikopteret i nær landingsmodus og motarbeider seg selv til det ukontrollerte. Hvem betaler for skadene hvis det viser seg å være feil med helikopteret? 2 Lenke til kommentar
paul22 Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Slutt å kjøpe jalla helikoptre.... 1 Lenke til kommentar
QCDDDENF Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Kallenavn på de nye helikopterne: "Veltepetter"? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974 Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Dette bør da enkelt kunne la seg løse ved at software gjenkjenner og varsler spesifikt om hvilket scenario som er oppstått og at pilotene enten agerer eller re-agerer ihht dette. Evt at elektronikken motvirker dette med forsinkelse i collective stikka for å unngå resonansbevegelse. Lenke til kommentar
Ola Knudesen Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Synd med de nye redningshelikopterne. Håper dette ikke er blir fartøyets akilleshæl, ser nesten slik ut. Lenke til kommentar
Jens Hoxmark Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Når helikopteret flyr så henger jo vekta under rotoren, og når det har satt seg, så må det finne balansen på understellet. En ASW101 er jo ca 1.5 meter høyere enn en SeaKing, og ASWen har 3 motorer og ditto gearboks, slik at det muligens vil være mer "topptungt" og mer rankt enn en SeaKing. En SeaKing har et halehjul, med hovedhjulene plassert tvers av tyngdepunktet, og har dessuten en A-ramme som vil være med å overføre kreftene direkte fra motor/gear/rotor til hjula, mens ASWen har nesehjul og hovedunderstellet en del lengre bak enn tvers av tyngdepunktet og uten "seakingens" A-ramme. Vil det ha noe å si for vridningen/vipping av skroget og responsen mellom hovedunderstell og rotor når helikopteret går fra "flygende" til "sittende" tilstand?! Jeg ville intuitivt tro at SeaKingens konstruksjon gir mindre rotasjon og bedre kontroll under sving, og spesielt når ASWen har mer enn dobbelt så mye krefter å ta av, og at motor/gear-konfigurasjonen synes bredere på ASWen?! Dette er kun spekulasjon da bredde/høyde/ lengde forholdet på ASW virker "rankt" ift SeaKing og BlackHawk, sånt intuitivt. 5 Lenke til kommentar
Trond Grahnstedt Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Hva kommer det av at alle nye helikopterkjøp Norge gjør ender med fadese? 1 Lenke til kommentar
Thomas Engen Lund Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Bra artikkel! Jeg lærte noe nytt. 2 Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Og hva om det må nødlande på sjøen i høye bølger ?? Virker jo ganske topp tungt. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Hva kommer det av at alle nye helikopterkjøp Norge gjør ender med fadese? Stryk 'helikopter' 1 Lenke til kommentar
Tommy Hove Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Hva kommer det av at alle nye helikopterkjøp Norge gjør ender med fadese? Våre kjære folkevalgte. Vi setter ingen kompetansekrav, men lar de overstyre eksperter daglig... Inkompetanse i politikk burde vært straffbart på linje med mafiavirksomhet. Det koster samfunnet like mye... Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Hva kommer det av at alle nye helikopterkjøp Norge gjør ender med fadese? Litt kjapt å konkludere med "fadese"? Om dette skjer til stadighet kan man snakke om det, men så lenge vi ikke aner om dette var en enkeltstående feil på maskinen som veltet eller kanskje til og med en brukerfeil så velger jeg å holde kjeft om hvorvidt dette kjøpet er vellykket eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Trond Grahnstedt Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hva kommer det av at alle nye helikopterkjøp Norge gjør ender med fadese? Litt kjapt å konkludere med "fadese"? Om dette skjer til stadighet kan man snakke om det, men så lenge vi ikke aner om dette var en enkeltstående feil på maskinen som veltet eller kanskje til og med en brukerfeil så velger jeg å holde kjeft om hvorvidt dette kjøpet er vellykket eller ikke. Hva med helikopterne som skulle vært på fregattene eller kystvaktskipene da? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Kallenavn på de nye helikopterne: "Veltepetter"? Nja, det er jo synonymt med trøsykkel det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå