Drogin Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Går for den mest åpenbare. Russisk? Hvis det er indo-europeisk, men ikke slavisk, så kan det ikke være russisk, og ikke hviterussisk, ukrainsk, bosnisk, serbisk, kroatisk, osv heller. Og heller ikke finsk, kvensk, samisk, karelsk, ingrisk, votisk eller estisk. Og heller ikke mongolsk eller tyrkiske språk. Er det gresk?! Endret 2. februar 2018 av Drogin Lenke til kommentar
MKap Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Er det gresk?!Nei. Språket var eit av dei mange offisielle språka i sovjetunionen. I sovjetunionen blei det skrive med det kyrilliske alfabetet. Språket er antakeleg betre kjent for å vera hovudspråk i eit land som ikkje var del av sovjetunionen, der dei aldri har brukt kyrillisk til å skriva det. Endret 2. februar 2018 av MKap Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Moldovisk / Rumensk?Kommer litt ann på hva man mener med Soviet-unionen også da. Måtte søke det opp - og Romania var jo aldri med, mens Moldova var. På en annen side var både Romania og Moldova med i Warsawa-pakten, bak jernteppet, og i praksis en del av Soviet, etter WW2. Endret 2. februar 2018 av Drogin Lenke til kommentar
MKap Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Moldovisk / Rumensk? Kommer litt ann på hva man mener med Soviet-unionen også da. Måtte søke det opp - og Romania var jo aldri med, mens Moldova var. På en annen side var både Romania og Moldova med i Warsawa-pakten, bak jernteppet, og i praksis en del av Soviet, etter WW2. Bingo! Rumensk, eller moldovsk som det gjerne blir kalla i kyrillisk form, er korrekt. Godt jobba! Moldovsk med kyrillisk skrift var offisiellt språk i moldovske SSR fram til 1989, då dei gjekk over til latinsk skrift, som i Romania. I dag blir moldovsk/rumensk med kyrillisk skrift nytta ved sidan av russisk og ukrainsk ii den de facto sjølvstendige utbrytarregionen Transnistria, aust i Moldova. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Hm jeg har faktisk vært i Transnistria, jeg trodde det rett og slett bare var russisk, men det var altså rumensk med kyrillisk skrift der ja. Forøvrig voldsomt mye Russland-hylling i den staten. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Hm jeg har faktisk vært i Transnistria, jeg trodde det rett og slett bare var russisk, men det var altså rumensk med kyrillisk skrift der ja. Forøvrig voldsomt mye Russland-hylling i den staten. Det har foreløpig ikkje eg, men det høyrest interessant ut. Meiner russisk er hovudspråket der, så mykje av det du såg var sikkert russisk. Rumensk/moldovsk er imidlertid eit viktig minoritetsspråk, og har status som offisiellt språk, saman med russisk. Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Moldovisk / Rumensk? Kommer litt ann på hva man mener med Soviet-unionen også da. Måtte søke det opp - og Romania var jo aldri med, mens Moldova var. På en annen side var både Romania og Moldova med i Warsawa-pakten, bak jernteppet, og i praksis en del av Soviet, etter WW2. Din tur Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Tabuafsi syndægdær dzur Hint: det skrives egentlig på kyrillisk Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 "Æ"ene gjorde meg usikker Lenke til kommentar
MKap Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Er jo ein litan joker kva for ein kyrillisk bokstav æ'ane representerer. Sidan alfabetet er kyrillisk antar eg at me fortsatt er i sovjetunionen. Magekjensla seier at det ser litt lite "brutalt" ut til å vera eit tyrkisk språk, så då prøver eg med tajik. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Du er på rett spor. Det er et indoeuropeisk språk Lenke til kommentar
MKap Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Du er på rett spor. Det er et indoeuropeisk språk Hmm... Ergo ikkje eit uralsk eller eit tyrkisk språk, ikkje tajik, og det ser heller ikkje slavisk ut. Då gjenstår få alternativ. Tippar det er ossetisk. Passar skildringa, og det liknar på teksten (og så er det iransk, som tajik). Lenke til kommentar
MKap Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Då beveger me oss litt bort frå sovjetunionen: Givim mipela kaikai inap long tude. Pogivim rong bilong mipela, olsem mipela i pogivim ol arapela i mekim rong long mipela. Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Prøvde å lese det høyt for meg selv. Jeg fikk det til å bli noe indisk. Bengali? Lenke til kommentar
MKap Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Språket er frå ein del av det britiske imperiet, men India er ikkje rett koloni. Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Er vi fortsett i Asia? Britene har vel hatt eienskap over blant annet Hong Kong. Er det en lokal variant av deres språk vi skal frem til? Lenke til kommentar
MKap Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Det er ikkje noko språk dei snakkar i Kina/HK etc. Det er heller ikkje i slekt med kinesisk, eller tonalt for den saks skuld. Du beveger deg i riktig retning dog. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Er vi i Myanmar/Burma? Lenke til kommentar
MKap Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Er vi i Myanmar/Burma? Nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå