Gå til innhold

Et utenlandsk perspektiv på Nordmenns alkoholvaner

zeebra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Enig. Full av teite generaliseringer som:

• Hvorfor er det uakseptabelt å drikke en øl på et fly mellom Oslo og Bergen, men det er anbefalt å drikke så mye man kan på et fly mellom Trondheim og Las Palmas?

Kjenner meg ikke igjen i denne påstanden overhodet. Lurer på hva slags nordmenn hun har vanket sammen med. Ikke min omgangskrets ihvertfall. Men det er kanskje fordi jeg aldri reiser på charterturer til Las Palmas. Det har aldri vært min greie. Har aldri hørt at det er "tabu" å ta en øl på et Norwegian-fly mellom Oslo og Bergen. Jeg pleier ikke å ta en øl på korte flyturer men det er ikke fordi jeg mener det er "moralsk forkastelig". Det er fordi det er en kort flytur og jeg har ikke noe behov for å betale 60 kroner for en liten boks med øl. Men hvis andre føler for det så er det greit for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det faktum at hun selv ikke er norsk gir ikke observasjonene hennes noen validitet, selv om hun fremstiler seg selv som å kunne "se ting utenfra".

Det hadde vært mer presist å kalle artikkelen "mine intensjonelt teite og svart/hvitt formulerte fordommer om nordmenn", hvor ingressen kunne vært "Ting jeg ikke selv tror, men som jeg likevel synes er veldig gøy å påpeke fordi jeg tror det kan føre til at jeg blir oppfattet som søt... og litt dum :p :p :p "

Artikkelen er på nivå med en førsteklassings observasjon om at det engelske ordet for "pølse" er "hotdog", selv om det ikke har noe med hunder å gjøre.

Problemet er imidlertid at denne søpla blir publisert i landets største avis.

Som også er landets mest kjøpte avis.

Som kanskje også sier noe om en god del nordmenn...

Lenke til kommentar

Har lest noen av artikklene til hun franske dama og hun finnen som klager på alt borsett fra Finland. Det er overraskende hvor mye de får lov og nok betalt for å publisere i Norges største avis. Bare svada alt sammen, men nordmenn elsker å bli kritisert av utlendinger så er nok derfor slikt kommer på trykk.

Tar meg ofte øl på både innlandsfly og tog og jeg har sett mange som både drikker vin og øl på slike turer. Så der er hun på bærtur. Hun hadde også en artikkel der hun kritiserte norsk sekularitet og hyllet franskmenns holdninger til den katolske kirken. Selv om Frankrike er mer sekulariter enn Norge.

Lenke til kommentar

Poenget mitt med artikkelen er jo at nordmenn har en svært dårlig drikkekultur. Da kan man gjerne sammenlikne med land som Frankrike, Tyskland og Spania. Forsåvidt har jo alle land langt nord dårlige drikkekultur, ikke bare Norge, men Sverige, Finland, Russland og Storbrittania er også kjent for dårlig drikkekultur.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i dette, har reist mye i verden. Og drikke svært lite selv, mest under sosialt press. Og normenns drikke kultur eksisterer ikke. Det er "bli fullest mulig". Være veldig høylytt på restauranter o.l etter et par glass for mye.

Ut fra mye reiser fra Europa til meste av Asia. Er det gjenganger og se nordmenn og russere som er alt for fulle. Sier ikke det at andre nationaliteter ikke drikker og blir fulle. Men jeg ser de aldri overstadig dritings. Der de trenger hjelp til alt. Da er det faktisk flaut og være norsk.

Prisnivå er jo med på og fjerne drikke kultur og, unge folk har jo gjerne dårlig råd, da blir det og kjøpe et brett med slots (piss på boks) av den lokale polakken da. Så drikke bli jo bare et medium for og bli full, ikke en evt nytelse av drikken som er veldig utbredt. Se en video av familie i frankrike som spiser middag, sitter guttungen på 15 og koser seg med et glass vin. Han vokser nok opp med et mye sunnere forhold til alkohol enn oss fleste normenn.

Du kan ta meg deg øl`n din en fin sommerdag i København i en park og kose deg uten og være en lovbryter. Slutt med dette tullet som kalles norsk alkohol politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...