Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan er reglene ved lading av bil hjemme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg har en schuko kontakt på 16A og 20m skjøteledning på 2.5mm^2 beregnet for utebruk og lader på 8A gjør jeg det feil? Hvordan ser man hvilke type jordfeilbryter det er forresten?

Ja, for det første er det ikke anbefalt å lade med skjøteledning og for det andre kan kursen ikke være større enn 10A om du har schuko kontakt. Engangs tilfeller er lov, men ikke anbefalt. En skal ha dedikert kurs(sikring som kun går til den stikkontakten og kun brukes til å lade bilen) i tillegg til jordfeilbryter type b. Det skal stå type B på den. 

Fikk beskjed fra en elektrikker at Schuko-kontakten ikke er beregenet på mer enn 8A kontinuerlig strøm over lengre tid.  Greit nok at det er både 10A og 16A kurser i et hus men de bruker ikke så mye over like lange perioder slik at det ikke blir varmgang.   Det betyr vel i praksis at dersom du har en bil som lader med maks 6A-8A, og det er egen jordfeilbryter på denne kretsen, så er du i praksis på den sikre siden.   Men uansett bør du ha fast opplegg og ikke bruke skjøteledning.

Det er en grunn til at de anbefaler (krever ?) egen fastmontert ladestasjon for bilene som skal lade hjemme, selv om de ikke lader med mere enn 10A-15A.    

Lenke til kommentar

Fikk beskjed fra en elektrikker at Schuko-kontakten ikke er beregenet på mer enn 8A kontinuerlig strøm over lengre tid.  Greit nok at det er både 10A og 16A kurser i et hus men de bruker ikke så mye over like lange perioder slik at det ikke blir varmgang.   Det betyr vel i praksis at dersom du har en bil som lader med maks 6A-8A, og det er egen jordfeilbryter på denne kretsen, så er du i praksis på den sikre siden.   Men uansett bør du ha fast opplegg og ikke bruke skjøteledning.

Det er en grunn til at de anbefaler (krever ?) egen fastmontert ladestasjon for bilene som skal lade hjemme, selv om de ikke lader med mere enn 10A-15A.    

Å være på den sikre siden er en aldri, ting oppstår. Og om en da ikke følger regelverket så har en ett problem. 

De krever ikke ladestasjon, det er dog anbefalt med mode 3 ja. 

En har lov til å bruke schuko så lenge kursen ikke er over 10A og dekker de andre kravene, om dette er bra er jo en helt annen sak. En er iallefall innenfor krav :) 

Lenke til kommentar

Alle lader med schuko kontakt på jobb. Er ca. 8 kontakter på utsiden. Hvis de ikke er laget for mer enn 10A hvorfor har jeg mulighet til å velge 13A på ladekabelen?

Ladekabel vet ikke hvilken sikring som står i enden... Dette er en kabel laget for alle schuko kontakter. Det er gjerne maks 13a i andre land osv

Lenke til kommentar

Om man blir pålagt å kjøpe og bruke elektriker på ladestasjon må prisen kraftig ned . Spesielt på B vern som elektriker tar opptil nesten 5000 kr for !! Det blir for drøyt . Lader på 10A hjemme på shucko , på jobben lader jeg med 10A på CEE kontakt ..

Det ee pålagt....

Man får b vernet ned i 1200 kroner fra chint:)

Lenke til kommentar

Om man blir pålagt å kjøpe og bruke elektriker på ladestasjon må prisen kraftig ned . Spesielt på B vern som elektriker tar opptil nesten 5000 kr for !! Det blir for drøyt . Lader på 10A hjemme på shucko , på jobben lader jeg med 10A på CEE kontakt ..

Det ee pålagt....

Chint er søppel.. 

Skal man først ha inn elektriker og betale 1000kroner timen så velger man utstyr av litt kvalitet.

Lenke til kommentar

Det ee pålagt....

Chint er søppel..

Skal man først ha inn elektriker og betale 1000kroner timen så velger man utstyr av litt kvalitet.

Tja det kan godt være, poenget var at man får godkjent utstyr langt i fra prisen som ble nevnt. Det er iallefall bedre med en chint og godkjent opplegg enn ikke:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...