Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan er reglene ved lading av bil hjemme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal lade på schuko kontakt kan den maks være sikret med 10A også må du ha oppheng for laderen, lader du med CEE kontakt eller ladeboks trenger en ikke dette. Og du må ha type B jordfeilvern. 

 

I tillegg bør en ha overspenningsvern, men det er ikke krav til dette. Forsikring setter gjerne krav for dette.

 

Denne guiden er fin og dekkende: 

 

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med en elektriker om akkurat dette. Husker ikke om det var kommet forskrifter for det enda eller ikke, men var snakk om at all lading annet en nød lading blir forbudt over Schuko fordi den rett og slett ikke er laget for å tåle så høy belastning over tid.

Er en grunn til at alle varmtvannberedere over 2kw skal fast monteres.

 

Men uansett hva forskriftene sier i dag så anbefaler jeg å få montert opp en mode 3 lader på veggen. Det er uendelig mye tryggere en Schuko da pluggen er egnet for det høye strømtrekket over tid og det er en billig forsikring mot varmgang og brann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med en elektriker om akkurat dette. Husker ikke om det var kommet forskrifter for det enda eller ikke, men var snakk om at all lading annet en nød lading blir forbudt over Schuko fordi den rett og slett ikke er laget for å tåle så høy belastning over tid.

Er en grunn til at alle varmtvannberedere over 2kw skal fast monteres.

 

Men uansett hva forskriftene sier i dag så anbefaler jeg å få montert opp en mode 3 lader på veggen. Det er uendelig mye tryggere en Schuko da pluggen er egnet for det høye strømtrekket over tid og det er en billig forsikring mot varmgang og brann. 

 

Det er ikke en del av NEK'en i dag, men det kommer nok i neste revisjon(2018 tror jeg det er). 

 

Men jeg er enig, schuko er ikke anbefale! Lader selv på 10A men har gått for CEE kontakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg har en schuko kontakt på 16A og 20m skjøteledning på 2.5mm^2 beregnet for utebruk og lader på 8A gjør jeg det feil? Hvordan ser man hvilke type jordfeilbryter det er forresten?

 

Ja, for det første er det ikke anbefalt å lade med skjøteledning og for det andre kan kursen ikke være større enn 10A om du har schuko kontakt. Engangs tilfeller er lov, men ikke anbefalt. En skal ha dedikert kurs(sikring som kun går til den stikkontakten og kun brukes til å lade bilen) i tillegg til jordfeilbryter type b. Det skal stå type B på den. 

Lenke til kommentar

Kan du se det utifra dette bildet?

Nei, det er nok sannsynligvis OV, dvs. hovedsikringen. Du trenger bilde av kursen du har tenkt å benytte.

 

Hadde det vært kursen til garasjen, og du hatt 43 kW tilgjengelig i garasjen, så kunne du nok flesket til med et par skikkelig heftige hurtiglader.  :wee:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Kan du se det utifra dette bildet?

Nei, det er nok sannsynligvis OV, dvs. hovedsikringen. Du trenger bilde av kursen du har tenkt å benytte.

 

Hadde det vært kursen til garasjen, og du hatt 43 kW tilgjengelig i garasjen, så kunne du nok flesket til med et par skikkelig heftige hurtiglader.  :wee:

 

 

Hehe. Har ikke noe bruk for hurtiglader på hybriden min, pleier å lade den opp på ca. 6 timer på 8A. Kan velge maks 13A på den "dingsen", men føler meg tryggest på 8A. Pleier vanligvis å lade den på jobb. Har lada den et par ganger hjemme.

 

Her er forøvrig hele skjemaet, er det dyrt å få bytta jordfeilbryter til type B og en egen sikring til en kontakt utenfor huset? Må uansett bruke en skjøteledning. Kanskje installere en CEE kontakt istedenfor? Må uansett ha overgang til schuko da det er det jeg må koble til.

 

post-170158-0-65281300-1511861821_thumb.jpg

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

 

 

Kan du se det utifra dette bildet?

Nei, det er nok sannsynligvis OV, dvs. hovedsikringen. Du trenger bilde av kursen du har tenkt å benytte.

 

Hadde det vært kursen til garasjen, og du hatt 43 kW tilgjengelig i garasjen, så kunne du nok flesket til med et par skikkelig heftige hurtiglader.  :wee:

 

 

Hehe. Har ikke noe bruk for hurtiglader på hybriden min, pleier å lade den opp på ca. 6 timer på 8A. Kan velge maks 13A på den "dingsen", men føler meg tryggest på 8A. Pleier vanligvis å lade den på jobb. Har lada den et par ganger hjemme.

 

Her er forøvrig hele skjemaet, er det dyrt å få bytta jordfeilbryter til type B og en egen sikring til en kontakt utenfor huset? Må uansett bruke en skjøteledning. Kanskje installere en CEE kontakt istedenfor? Må uansett ha overgang til schuko da det er det jeg må koble til.

 

attachicon.gif20171127_224821.jpg

 

 

Det kommer helt an på hvor mye som må endres på, jordfeilbryteren koster typisk 2-4000, sikring noen hundrelapper, og bør gå fort å skifte. En må i tillegg betale for kjøring og evt dokumentasjon. Så spørs det om kontakten du bruker i dag går til andre ting? Og er du villig til å ofre disse? Om ikke må du til med ny kabel også. 

 

Skjøteledning er ikke godkjent til fastbruk på denne måten, så det vill uansett ikke være en "lovlig" måte å lade på. 

 

Det er uansett mye penger å spare om uhellet skulle være ute, forsikringen er nok ikke grei å ha med å gjøre om huset brenner ned osv. Gud forby om noen skulle ha blitt skadet eller verre død. 

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor mye som må endres på, jordfeilbryteren koster typisk 2-4000, sikring noen hundrelapper, og bør gå fort å skifte. En må i tillegg betale for kjøring og evt dokumentasjon. Så spørs det om kontakten du bruker i dag går til andre ting? Og er du villig til å ofre disse? Om ikke må du til med ny kabel også. 

 

Skjøteledning er ikke godkjent til fastbruk på denne måten, så det vill uansett ikke være en "lovlig" måte å lade på. 

 

Det er uansett mye penger å spare om uhellet skulle være ute, forsikringen er nok ikke grei å ha med å gjøre om huset brenner ned osv. Gud forby om noen skulle ha blitt skadet eller verre død. 

 

 

Kontakten jeg bruker er utenfor huset og brukes ikke til noe. Kan ikke se hvilken sikring den er på men tipper den er på "gang"? Ser at det er en sikring som det står "Ledig" på. Kan jo eventuelt bruke den. Får ringe de og høre, eventuelt bestilt en konsultasjon.

 

Det beste hadde vært om vi fikk satt opp en 4 ladestasjoner med lås på og tatt det på fellesen, men er kun meg som har en ladbar bil :/

Lenke til kommentar

 

 

Kontakten jeg bruker er utenfor huset og brukes ikke til noe. Kan ikke se hvilken sikring den er på men tipper den er på "gang"? Ser at det er en sikring som det står "Ledig" på. Kan jo eventuelt bruke den. Får ringe de og høre, eventuelt bestilt en konsultasjon.

 

Det beste hadde vært om vi fikk satt opp en 4 ladestasjoner med lås på og tatt det på fellesen, men er kun meg som har en ladbar bil :/

 

 

Om dette er "gang" så er den brukt til andre ting i gangen, som lys osv. En kan kun ha ett forbruk på denne kursen og det er elbilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med en elektriker om akkurat dette. Husker ikke om det var kommet forskrifter for det enda eller ikke, men var snakk om at all lading annet en nød lading blir forbudt over Schuko fordi den rett og slett ikke er laget for å tåle så høy belastning over tid.

Er en grunn til at alle varmtvannberedere over 2kw skal fast monteres.

 

Men uansett hva forskriftene sier i dag så anbefaler jeg å få montert opp en mode 3 lader på veggen. Det er uendelig mye tryggere en Schuko da pluggen er egnet for det høye strømtrekket over tid og det er en billig forsikring mot varmgang og brann.

Bare til opplysning, så er kravet skjerpet til å gjelde fra og med 1500W. Da kravet på 2kW kom, endret de fleste produsentene bate merkingen til 1950W for å kunne omgå kravet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kontakten jeg bruker er utenfor huset og brukes ikke til noe. Kan ikke se hvilken sikring den er på men tipper den er på "gang"? Ser at det er en sikring som det står "Ledig" på. Kan jo eventuelt bruke den. Får ringe de og høre, eventuelt bestilt en konsultasjon.

 

Det beste hadde vært om vi fikk satt opp en 4 ladestasjoner med lås på og tatt det på fellesen, men er kun meg som har en ladbar bil :/

 

 

Om dette er "gang" så er den brukt til andre ting i gangen, som lys osv. En kan kun ha ett forbruk på denne kursen og det er elbilen. 

 

 

Hadde kanskje vært en idé om å plassere en type 3 lader på veggen mot parkeringsplassen med egen sikring og type B jordfeilbryter. Har hørt at man kan få lade kabler opp til 10m, hadde nok gått med 5m også. Eneste jeg lurer på er om jeg kan ha en sånn kabel trykket rett inn i huset og bilen uten noen form for "dings" som styrer ampere til bilen? Dette blir styrt på selve kabelen nå.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kontakten jeg bruker er utenfor huset og brukes ikke til noe. Kan ikke se hvilken sikring den er på men tipper den er på "gang"? Ser at det er en sikring som det står "Ledig" på. Kan jo eventuelt bruke den. Får ringe de og høre, eventuelt bestilt en konsultasjon.

 

Det beste hadde vært om vi fikk satt opp en 4 ladestasjoner med lås på og tatt det på fellesen, men er kun meg som har en ladbar bil :/

 

 

Om dette er "gang" så er den brukt til andre ting i gangen, som lys osv. En kan kun ha ett forbruk på denne kursen og det er elbilen. 

 

 

Hadde kanskje vært en idé om å plassere en type 3 lader på veggen mot parkeringsplassen med egen sikring og type B jordfeilbryter. Har hørt at man kan få lade kabler opp til 10m, hadde nok gått med 5m også. Eneste jeg lurer på er om jeg kan ha en sånn kabel trykket rett inn i huset og bilen uten noen form for "dings" som styrer ampere til bilen? Dette blir styrt på selve kabelen nå.

 

 

Jeg tror du mener type 2 til type 2 kontakt. Da må en stille dette i bil, men jeg vet ikke hvilke muligheter din bil har. Evt så blir det kommunisert via bil og lader. 

Lenke til kommentar

Jeg tror du mener type 2 til type 2 kontakt. Da må en stille dette i bil, men jeg vet ikke hvilke muligheter din bil har. Evt så blir det kommunisert via bil og lader. 

 

 

 Bilen min er en Volvo V60. Har ikke sett noe på instrumentpanelet, men den bruker en type 2 kontakt ser det ut som.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror du mener type 2 til type 2 kontakt. Da må en stille dette i bil, men jeg vet ikke hvilke muligheter din bil har. Evt så blir det kommunisert via bil og lader. 

 

 

 Bilen min er en Volvo V60. Har ikke sett noe på instrumentpanelet, men den bruker en type 2 kontakt ser det ut som.

 

 

Jeg tror du bør starte med å ta kontakt med Volvo :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...