Gå til innhold

Linux-drømmen brast: München returnerer til Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha.

 

I en omfattende og tyskspråklig rapport som Accenture kom med i fjor, går det fram at mellom 18 og 28 prosent av brukerne i München, avhengig av programvare, opplevde alvorlige programvareproblemer som ville kunne løses ved å skifte over til Windows og Office. Samtidig oppga 15 prosent av dem som allerede benyttet Microsoft Office, at de opplevde alvorlige programvareproblemer. 

 

Nevn 1 person i verden som har brukt et datasystem i 1+ år uten å oppleve et alvorlig programvareproblem..

Skybert ja? Nettopp..

Endret av Kakeshoma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kun en lærdom av dette ? En kan være så radikal og motstrøms som en bare vil. Men da blir det dyrt. Her har en tatt en riktig beslutning. Og mange flere vil følge etter.

 

Det er ikke mange tilsvarende bedrifter (offentlige etater) som bruker Linux som hovedsystem så det er vel omtrent ingen som vil følge etter. Forresten så er det ikke spesiellt motstrøms eller radikalt å gå over til Linux, det var en veloverveid beslutning som totalt sett gav passe bra mening.

 

Det beste hadde vel egentlig vært en gylden middelvei og jeg forsto aldri helt at de gikk "all in" på den måten de gjorde. Å ha et litt mer dynamisk system vil jeg tro hadde fungert utmerket og det ville ført til lavere og mer stabile kostnader. Vel, det er en evig diskusjon som i stor grad går på personlige meninger så jeg får vel slutte før jeg kommer over i den banen :)

Lenke til kommentar

Mellom 18 og 28 prosent av brukerne i München, avhengig av programvare, opplevde alvorlige programvareproblemer

Samtidig oppga 15 prosent av dem som allerede benyttet Microsoft Office, at de opplevde alvorlige programvareproblemer.

 

Det betyr at de må være utrolig inkompetente...

 

Hvem mener du er inkompetete? Brukerene? IT-avdelingen? Leverandøren? Alle?

 

Det er ingenting med de tallene som er uvanlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Linux er per dags dato ikke godt nok for å bli brukt av absolutt alle. Folk må virkelig slutte å insistere på at Linux er så mye bedre enn Windows, for en gjennomsnittlig bruker. Det hjelper heller ikke at Office er standarden som alle andre bruker, du blir litt isolert.

 

Linux krever litt mer av IT-avdelingen og det er en avdeling som ofte er flytt med de mest inkompetente folkene i hele verden. Det er så mange som jobber som sys-admin som ikke forstår at det er deres jobb å gjøre hverdagen så lett som mulig for brukeren. 

 

På jobb er jeg ivrig bruker av linux og jeg kunne ikke tenke meg å ha Windows, men det er ikke mange som trenger linux på samme måte som jeg gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kun en lærdom av dette ? En kan være så radikal og motstrøms som en bare vil. Men da blir det dyrt. Her har en tatt en riktig beslutning. Og mange flere vil følge etter.

 

På hvilket grunnlag kan DU konkludere med at dette er en riktig beslutning?

 

Du vet hvor sauene ender?

Sauene ender før eller seinere som fårikål. Som i Tyskland.

Tyskere er særdeles beigeistret for eisbein mit sauerkraut. så fedme er et stort problem. De vender tilbake til feite alternativer.

 

...men hvilket grunnlag kan DU konkludere med at dette er en riktig beslutning?

Lenke til kommentar

Dette er nok hovedsakelig en politisk beslutting, må være forsiktige med å lese tekniske konklusjoner ut av dette. Etter at München gikk over til Linux så flyttet MS sitt Tyske hovedkvarter ditt, og ordføreren har tydelige MS sympatier. Det er ikke grunner nok i seg selv, men kan vippe vektskålen i en retning. Særlig da München er ganske alene om å bruke Linux på denne måten. Det er krevende å være først og enda mer krevde å bli stående alene. Selv med det utgangspunktet har Linux prosjektet gjort det bra. Hvis det er flere som bruker Linux som desktop så vil også programvare bli tilgjengelig. Dette vil nok bli mindre og mindre viktig da mye nå kjøres i nettleserne.

 

Hvis offentlige myndigheter i forskjellige land klarer å gå sammen om å finansiere utviklingen av kontorprogramvare og fagsystemer som fri programvare kan enorme beløp spares, men enda viktigere er de strategiske fordelene det kan gi. Bare se på bruken av fri programvare blant IT gigantene og av oppstartselskaper. Frihet fra lisensregimer og hemmelighold har store fordeler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er nok hovedsakelig en politisk beslutting, må være forsiktige med å lese tekniske konklusjoner ut av dette. Etter at München gikk over til Linux så flyttet MS sitt Tyske hovedkvarter ditt, og ordføreren har tydelige MS sympatier. Det er ikke grunner nok i seg selv, men kan vippe vektskålen i en retning. Særlig da München er ganske alene om å bruke Linux på denne måten. Det er krevende å være først og enda mer krevde å bli stående alene. Selv med det utgangspunktet har Linux prosjektet gjort det bra. Hvis det er flere som bruker Linux som desktop så vil også programvare bli tilgjengelig. Dette vil nok bli mindre og mindre viktig da mye nå kjøres i nettleserne.

 

Hvis offentlige myndigheter i forskjellige land klarer å gå sammen om å finansiere utviklingen av kontorprogramvare og fagsystemer som fri programvare kan enorme beløp spares, men enda viktigere er de strategiske fordelene det kan gi. Bare se på bruken av fri programvare blant IT gigantene og av oppstartselskaper. Frihet fra lisensregimer og hemmelighold har store fordeler.

 

Grunnen er nok som du sier ikke teknisk, men hvis vi ikke ser noen artikler som kritiserer byen for mye de nærmeste dagene er det nært å tro at det er rent økonomisk, at åpen kildekode koster for mye.

 

Men det du snakker om i andre avsnitt er vill utopi, forskjellige land har forskjellige lover og dette må fagsystemene være bygget med i tankene. Ett internasjonalt samarbeid på fagprogramvare ville blitt ett Frankenstein monster som hadde vært sirup fra starten av, og på den felles plattformen måtte det bygges lokale tilpasninger som hadde undergravd den internasjonale versjonen og gjort endringsprosessene til ett nytt monster som bare hadde bygd opp om mer lokale tilpassinger som igjen skapte mer problemer...det hadde blitt en ond sirkel og kostet langt mer enn det smakte. Ved å se seg blind på det tekniske mister man oversikten over det økonomiske.

 

Selv ett nasjonalt programvare samarbeid her i Norge hadde blitt ett mareritt tror jeg, det er for store forskjeller mellom det offentlige på ett sted og på ett annet. Og det burde i de fleste tilfeller ikke være jobben til det offentlige å lage fagapplikasjoner, det offentlige skal skape tjenester for innbyggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ta stilling til Windows vs. Linux, så synes jeg denne uttalelsen er litt motstrøms: 

 

 

(...) enklere og billigere for München å få tak i forvaltningsprogramvare, da alt som er hyllevare kun er tilgjengelig for Windows

 

når det er snakk om 

 

 

i løpet av perioden 2020 til 2023

 

 og spesielt skeptisk blir jeg når de spesifiserer 

 

 

...også de av brukerne som i dag benytter eldre Windows-versjoner, som Windows XP

 

 

 

Typisk er det nok fortsatt slik at mange av de som bruker Windows XP i 2017 som bruker det fordi deres [forvaltnings-]programvare ikke er kompatibelt med nyere Windows, evt. nyere versjon av Internet Explorer enn 6. 

 

Hvor mye av programvaren som ikke har tilgjengelighet/alternativer til Windows XP-programvare i 2017 vil være hyllevare for Windows 10 i 2023?

Hvor mye programvare generelt vil ikke være erstattet av sky-/ eller lokalskytjenester i 2023? 

 

Her tenker jeg at man har gjort en overordnet beslutning og overlatt til andre å få det til å bli bedre enn den kompliserte arkitekturen man allerede har. Lykke til. Går sikkert omtrent akkurat slik som sist gang. De besluttet å kjøre Linux i 2004, men kjører fortsatt XP...  Det samme vil skje andre veien. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...