Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hjelp med fysikk


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe med med denne oppgaven!?! Please, sliter veldig med disse tre oppgavene. 

 

 

Person A som veier 85 kg klatrer opp i veggen. Da han er 12 meter over bakken, faller han skikkelig!

Han raser nedover. Han faller et stykke før han kjenner tauet stramme seg.  I klatrehallen runger et grynt i det Person B som veier 70 kg blir røsket opp fra bakken og suser oppover i veggen. De to kompisene henger til sist i ro rett ved siden av hverandre.

ken og suser oppover i veggen. De to kompisene henger til sist i ro rett ved siden av hverandre.

 

 

a)   Når person A klatrer, er han redd for at Person B blir løftet til topps i veggen mens Person A smeller i bakken, fordi Person A veier jo mer enn person B, men person B sier at det går fint, hvordan kan person B være sikkert på dette ?

 

d) Hvor stort arbeid har friksjonen i systemet utført?

 

f) Hvor mye øker temperaturen i krokene dersom vi antar at energien fordeler seg jevnt på tre karabinkroker, hver med en masse 100g og er laget av aluminium?

Endret av nma017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) er besvart av d), friksjonen trekker energi ut av systemet og holder de på plass når de har stabilisert seg.

 

d). Regn forskjellen i potensielle energi med person A i 12 meters høyde, og begge personene i 5 meters høyde.

 

f) Du må finne varmakapasiteten til aluminium, og bruke den, massen til alle krokene og antallet joule du regnet ut i d) til å finne temperaturøkning.

 

AtW

Lenke til kommentar

a) er besvart av d), friksjonen trekker energi ut av systemet og holder de på plass når de har stabilisert seg.

 

d). Regn forskjellen i potensielle energi med person A i 12 meters høyde, og begge personene i 5 meters høyde.

 

f) Du må finne varmakapasiteten til aluminium, og bruke den, massen til alle krokene og antallet joule du regnet ut i d) til å finne temperaturøkning.

 

AtW

 

Hei!

Jeg forstår ikke helt hva du mener i oppgave b. skal jeg regne ut forskjellen på person A og B sin potensiell energi?

Lenke til kommentar

 

a) er besvart av d), friksjonen trekker energi ut av systemet og holder de på plass når de har stabilisert seg.

 

d). Regn forskjellen i potensielle energi med person A i 12 meters høyde, og begge personene i 5 meters høyde.

 

f) Du må finne varmakapasiteten til aluminium, og bruke den, massen til alle krokene og antallet joule du regnet ut i d) til å finne temperaturøkning.

 

AtW

 

Hei!

Jeg forstår ikke helt hva du mener i oppgave b. skal jeg regne ut forskjellen på person A og B sin potensiell energi?

 

 

i utgangssituajsonen har du 1 person i 12 meters høyde. Regn den potensielle energien for denne ene personen.

i sluttsituasjonen har du 2 personer i 6 persones høyde, regn den potensielle energien for disse 2 samlet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

a) er besvart av d), friksjonen trekker energi ut av systemet og holder de på plass når de har stabilisert seg.

 

d). Regn forskjellen i potensielle energi med person A i 12 meters høyde, og begge personene i 5 meters høyde.

 

f) Du må finne varmakapasiteten til aluminium, og bruke den, massen til alle krokene og antallet joule du regnet ut i d) til å finne temperaturøkning.

 

AtW

 

Hei!

Jeg forstår ikke helt hva du mener i oppgave b. skal jeg regne ut forskjellen på person A og B sin potensiell energi?

 

 

i utgangssituajsonen har du 1 person i 12 meters høyde. Regn den potensielle energien for denne ene personen.

i sluttsituasjonen har du 2 personer i 6 persones høyde, regn den potensielle energien for disse 2 samlet.

 

AtW

 

 

Unnskyld, og tusen hjertelig takk for at du svarer. Jeg bare lurte på, hvor du fikk 6 m fra, og hva skal jeg gjøre etter at jeg har regnet ut Ep. 

Lenke til kommentar

 

 

 

a) er besvart av d), friksjonen trekker energi ut av systemet og holder de på plass når de har stabilisert seg.

 

d). Regn forskjellen i potensielle energi med person A i 12 meters høyde, og begge personene i 5 meters høyde.

 

f) Du må finne varmakapasiteten til aluminium, og bruke den, massen til alle krokene og antallet joule du regnet ut i d) til å finne temperaturøkning.

 

AtW

 

Hei!

Jeg forstår ikke helt hva du mener i oppgave b. skal jeg regne ut forskjellen på person A og B sin potensiell energi?

 

 

i utgangssituajsonen har du 1 person i 12 meters høyde. Regn den potensielle energien for denne ene personen.

i sluttsituasjonen har du 2 personer i 6 persones høyde, regn den potensielle energien for disse 2 samlet.

 

AtW

 

 

Unnskyld, og tusen hjertelig takk for at du svarer. Jeg bare lurte på, hvor du fikk 6 m fra, og hva skal jeg gjøre etter at jeg har regnet ut Ep. 

 

 

Klatreren er 12 meter opp, så jeg regner med at tauet er 12 meter langt i det han faller, han som sikrer dras opp mens klatereren faller ned, og de blir hengene i samme høyde begge to, dvs at de har halve taulengden hver (fra toppen), dvs 6 meter fra toppen, og også 6 meter fra bakken.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

a) er besvart av d), friksjonen trekker energi ut av systemet og holder de på plass når de har stabilisert seg.

 

d). Regn forskjellen i potensielle energi med person A i 12 meters høyde, og begge personene i 5 meters høyde.

 

f) Du må finne varmakapasiteten til aluminium, og bruke den, massen til alle krokene og antallet joule du regnet ut i d) til å finne temperaturøkning.

 

AtW

 

Hei!

Jeg forstår ikke helt hva du mener i oppgave b. skal jeg regne ut forskjellen på person A og B sin potensiell energi?

 

 

i utgangssituajsonen har du 1 person i 12 meters høyde. Regn den potensielle energien for denne ene personen.

i sluttsituasjonen har du 2 personer i 6 persones høyde, regn den potensielle energien for disse 2 samlet.

 

AtW

 

 

Unnskyld, og tusen hjertelig takk for at du svarer. Jeg bare lurte på, hvor du fikk 6 m fra, og hva skal jeg gjøre etter at jeg har regnet ut Ep. 

 

 

Klatreren er 12 meter opp, så jeg regner med at tauet er 12 meter langt i det han faller, han som sikrer dras opp mens klatereren faller ned, og de blir hengene i samme høyde begge to, dvs at de har halve taulengden hver (fra toppen), dvs 6 meter fra toppen, og også 6 meter fra bakken.

 

AtW

 

 

åja, men hva skal jeg gjøre etter at jeg har regnet ut den potensielle energien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...