nma017 Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 (endret) Jeg har gjort a og b, men har litt problemer med oppgave b, c og d. Person A og Person B er i klatrehallen. Person A har en masse på 85 kg mens Person B har en masse på 70 kg. Are klatrer først mens Asle sikrer ham. a) Hva er Person B sin potensielle energi når han er 10m oppe i veggen? Ep= mgh Ep= 70*9.81*10= 6867J b) Hvor stort arbeid har Person B utført? c) Ruten er vanskelig så Person B faller. Han faller 2,0 m før tauet strammer seg. Hvor stor er farten hans like før tauet strammer seg? d) Dersom Person B vil bruke all sin potensielle energi til å varme opp en kopp kaffe (200g vann) fra 25°C. Hvilken temperatur får kaffen dersom han får overført all energien til kaffen? Endret 27. november 2017 av nma017 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Jeg har gjort a og b, men har litt problemer med oppgave b, c og d. Are og Asle er i klatrehallen. Are har en masse på 70 kg mens Asle har en masse på 85 kg. Are klatrer først mens Asle sikrer ham. a) Hva er Are sin potensielle energi når han er 10m oppe i veggen? Ep= mgh Ep= 70*9.81*10= 6867J b) Hvor stort arbeid har Are utført? c) Ruten er vanskelig så Are faller. Han faller 2,0 m før tauet strammer seg. Hvor stor er farten hans like før tauet strammer seg? d) Dersom Are vil bruke all sin potensielle energi til å varme opp en kopp kaffe (200g vann) fra 25°C. Hvilken temperatur får kaffen dersom han får overført all energien til kaffen? b) i en sånn setting, så kan man regne med at den mekaniske energien er bevart, arbeidet er derfor forskjellen mellom summen av kinetisk energi og potensiell energi når han begynner, og den summen når han slutter. (kintisk energi er null i begge tilfeller). c) Jeg regner med du kjenner formelen vo^2 + v^2 = 2as? d) Det koster 4,2 Joule å varme opp ett gram vann 1 grad. (det er forøvrig det samme som en kalori (ikke kcal)) AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå