Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbe som vekter, tidligere straffet

Bjeriv

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart igang med vekterkurs og i den forbindelse tror jeg det blir foretatt en utvidet vandelsattest. Jeg ble for 10 år siden dømt for å få litt for mye dagpenger fra NAV og denne dommen vil vel vise på en slik attest.

Hva er da egentlig sjansen for i det hele tatt å få en ansettelse i et vaktselskap?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok det jeg frykter. Vurderer om jeg skal informere om denne dommen før kurset starter eller om jeg skal vente til attesten foreligger ved eventuell ansettelse. Har fast jobb i annet yrke så dette er tenkt som en bijobb som i hovedsak dørvakt på utesteder.

Lenke til kommentar

Litt ussiker på hvordan situasjonen er i Norge nå, men dørvaktjobber er ofte en type oppdrag som vaktselskap IKKE tar, men det er utestedet selv som står for ansettelsen.

Videre bør det vel observeres at "underslag" mot det offentlige ofte anses som mindre alvorlig enn samme i mot private, samt at desto lengre tilbake i tid desto bedre.

Ville anbefalt å legge det på bordet ASAP.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er beskrevet i Politidirektoratets rundskriv 8/2006 - "Dreier det seg om volds- eller vinningskriminalitet må man være svært tilbakeholdne med å gi tillatelse", videre "Det må vurderes om forholdet innebærer noen fare for kriminalitet - særlig volds- og vinningskriminalitet og/eller brudd på den tillit som ansatte i vaktselskaper må ha".

Politidirektoratet er svært lite konkrete, noe som skyldes at det er opp til vaktselskapet å gjøre den faktiske vandelsvurderingen. Direktoratets eneste egentlige bemerkning i rundskrivet er:

Det skal ved vandelsvurderingen legges vekt på forhold som kan ha betydning for vedkommendes skikkethet som vekter. Det er av stor betydning at personer med tilknytning til vekteryrket har nødvendig tillit. Derfor vil bruk av og befatning med ulovlige rusmidler, bot/bøter for ordensforstyrrelse (strl § 350), vinningskriminalitet og voldsforbrytelser være forhold av særlig betydning for vandelsvurderingen, Graverende tilfeller vil kunne få betydning selv om det er gått lang tid siden forholdet ble begått. Det kan også tenkes forhold som er så alvorlige at vedkommende må anses å ha en slik personlighetsbrist at vedkommende finnes varig uskikket til å gå inn i vekterfaget.

Du bør altså legge alle kort på bordet overfor arbeidsgiver. Her er det viktig å være konkret, og det er særdeles viktig å underbygge at dette ikke kan skje igjen. Når du skriver at du ble "dømt for å få litt for mye dagpenger fra NAV" ville dette vært blår i øynene på den som skal vurdere risikoen for ny kriminalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt ussiker på hvordan situasjonen er i Norge nå, men dørvaktjobber er ofte en type oppdrag som vaktselskap IKKE tar, men det er utestedet selv som står for ansettelsen.

Her i Oslo har vaktselskaper tatt over driften av dørvakt-tjenester men slik du beskriver gjelder vel på mindre steder.

Lenke til kommentar

Her i Oslo har vaktselskaper tatt over driften av dørvakt-tjenester men slik du beskriver gjelder vel på mindre steder.

Det har kommet skjerpede krav over hele linja. Selv på småsreder er det som regel vaktselskaper som står i døra.

Lenke til kommentar

I dag er ordninga slik at dersom politiet ikkje har pålagt eit serveringssted å ha offentleg godkjente ordensvakter så kan virksomheita også bruke personell som ikkje har gjennomført vekteropplæring.

På store uteplassar så er det ikkje uvanleg at uteplassen har utdanna sitt eige personell til godkjente ordensvakter. Mindre uteplassar må leige inn godkjente ordensvakter, då typisk gjennom eit vaktselskap.

Eg kjenner ikkje til kva kriterier politiet legg til grunn for å pålegge vakthold med godkjente ordensvakter, men sjølv på små uteplassar på små plassar så har eg observert at ein brukat ordensvakter til vakthold.

Til trådstarter:

Som resten her seier så bør du legge fram opplysningane sjølv, og litt avhengig av korleis du legg det fram så er det ikkje utenkeleg at du likevell kan få godkjent vandelen din.

Det som taler til din fordel er at dette ligg forholdsvis langt tilbake i tid, og at du er ærleg nok til å ikkje legge skjul på det (dersom du seier ifrå før vandelen er levert). Andre ting som sjølvsagt får betydning for vurderinga er dei meir nøyaktige omstendigheitene rundt underslaget. Her er det sjølvsagt vesentleg forskjell på om du bevist gikk inn for å lyge og forfalske dokumentasjon for å få utbetalt uberettiga sosialstøtte, eller om du fikk utbetalt for mykje på bakgrunn av at du var for sløv til å sjekke om utbetalingane var rett. Dette vil sjølvsagt ha betydning for kor stor risikoen for at du som vektar kan finne på å lure til deg pengar som du ikkje skal ha.

I tillegg vil det være fornuftig å ta dette opp med ledaren for vaktselskapet før kurset slik at du kan få ei avklaring før du brukar mykje tid og ressursar på å gjennomføre kurset og bestille politiattest.

Får du klart nei frå vaktselskapet så er det uansett best å avklare dette fyrst som sist. Dersom vaktselskapet er usikre eller seier at dei vil gi deg godkjenning så er det berre å gjennomføre kurset og sjå kva tilvakemelding du får når vaktselskapet har alle papira på bordet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...