Gå til innhold

Lektorutdanning

Albinomaur

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går det siste året på idrettsfagslinjen. Det er snart på tide å søke seg inn på høyere utdanning, og jeg tenker å bli lektor. (Lærer fra 8 trinn til 3. VGS).

Jeg har lyst til å bli lektor. Det vil si en 5 år lang utdanning. De spesielle fagene jeg har lyst til å utdanne meg i er enten i idrettsfag og kroppsøving, eller samfunnsfag og tysk.

Som jeg har forstått det så kan man søke seg inn på en dedikert linje for lektorutdanning. Men det jeg lurer på om det går an å ta en mastergrad i de fagene man vil jobbe i også ta et årsstudium i PPU på siden av? Blir man da kvalifsert som å jobbe som lektor? Jeg dekker ikke karakterkravet i matte, så jeg tenkte bare å forhøre meg om det går ant å ta en annen vei som å ta en mastergrad i de fagene man vil også ta 1 år med PPU på siden av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Du kan gå rett til PPU med en bachelor i idrett, og du kan velge å ta master etterpå. Du trenger ikke å måtte ta masteren først. Det som nok er mest aktuelt for deg er å ta en mastergrad, normert til to år heltidsstudier. Lektorprogrammene tar på sin side fem år å fullføre.

Just saying: Med bachelor + ppu kan du undervise opp til "13. trinn", altså VG3. Det som er heidundrande flott med idrettsbachelor, er nettopp det at man slipper å ta mastergrad for å komme inn på PPU.

Lenke til kommentar

Du kan gå rett til PPU med en bachelor i idrett, og du kan velge å ta master etterpå. Du trenger ikke å måtte ta masteren først. Det som nok er mest aktuelt for deg er å ta en mastergrad, normert til to år heltidsstudier. Lektorprogrammene tar på sin side fem år å fullføre.

Just saying: Med bachelor + ppu kan du undervise opp til "13. trinn", altså VG3. Det som er heidundrande flott med idrettsbachelor, er nettopp det at man slipper å ta mastergrad for å komme inn på PPU.

Hei, tusen hjertelig takk for svar. Jobber du selv som idrettsfagslærer eller studerer du for å bli det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...