Gå til innhold

XTZ 12.17 sub - LED lys avslått og sub vil ikke skru seg på etter å ha resatt forsterker

Anbefalte innlegg

Denne tråden er postet på AVFORUM.no og jeg poster også her på DISKUSJON for å gå bredere ut. Om dette er brudd på retningslinjene, vennligst gi meg beskjed.

Hei!

Mitt oppsett:

Forsterker: Denon avr x4200w.

Fronter: Dali opticon 6

Senter: Dali opticon vokal

Sub: XTZ 12.17. Koblet med signalkabel fra "subwoofer 1" på forsterker.

Surround: ingen enda, står på ønskelista...

Oppsettet har fungert strålende de siste måneder/år og jeg har ikke gjort noe med kablingen. I dag har jeg resatt min Denon forsterker (grunnet problemer med ARC som løste seg etter en resetting). Da forsterkeren var resatt - og jeg gikk igjennom setupen hvor jeg kjører romkorreksjon etc. - ville ikke subben fungere i det hele tatt. Det kom ingen lyd. Jeg gikk bak forsterkeren og sjekket, og der var LED-lampen helt avslått. Denne er vanligvis rød, da jeg kjører den i "auto av/på" modus, og den er i prinsippet alltid påslått (standby når ikke i bruk). 

Hva har skjedd? Hvorfor fungerer ikke subben lenger?

Ting jeg har forsøkt uten bedring:

• Jeg har sjekket spenning ytterst på strømkabelen til subben, ingen ting galt med kabelen eller jord.
  • Jeg har sjekket (og byttet for sikkerhets skyld..) sikringen som ligger i strøminntaket på subben.
  • Jeg har dratt ut strømmen og latt subben være avslått i ca. 20 min.
  • Sjekket at all kablingen er korrekt (jeg har ikke gjort noe med kablingen siden det fungerte tidligere i dag, så det ville vært merkelig om noe var galt her...)

Kan forsterkeren har sendt ut for mye strøm på signalkabelen slik at subben har gått i Protection Mode? Dette modusen burde vel resatt seg når jeg har dratt ut strømmen så lenge? Andre forslag?

EDIT: Det kan jo også tenktes at subben har vært "av" i noen dager uten at jeg har merket dette. Jeg har kun sett på TV siste to dagene, og det først ved dagens kjøring av "romkorreksjon" at jeg la merke til at subben ikk fungerte...

På forhånd takk for hjelp!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trekk ut alle ledninger av subwooferen og sett hovedstrømbryteren av. La den stå slik i en halvtime. Deretter plugger du inn kun strømledningen, sett power bryteren i auto/standby og sett hovedstrømbryteren på. Deretter kan du sette den i always on.

Hvis det fremdeles ikke blir lys i led (rødt/grønt):

Sjekk sikringen på nytt.

Test strømledningen i et annet produkt.

Hvis sikringen og strømledningen er ok, trengs det i følge manualen "service by a qualified technician" (s. 16).

http://www.xtzhifi.com/files/support/sub-12-17/sub-12-17_ManualBrochure1_3.pdf

Lenke til kommentar

Takk for tips mobile999.

Jeg har forsøkt alle tiltakene du lister opp, uten hell. Jeg har sjekket "continuity" på strømkabelen med voltmeter, den funker. Jeg har atpåtil sjekket med en annen kabel. Jeg har latt subben stå helt uten strøm i 2-3 timer, ingen endring. Jeg har forsøkt begge innstillinger "auto på og always på". Ingen bendring... Den er helt død. 

Merkelig... Jeg får snakke med surround.no i morgen. 

Kom gjerne med fler forslag, jeg forsøker fortløpende =)

Lenke til kommentar

Da har jeg feilsøkt og tror jeg har funnet feilen. Etter å ha skrudd opp subben (tatt ut bakpanelet hvor forsterker og et annet kretskort sitter) samt jekket at alle plugger sitter godt i kontaktpunktet sitt, skrudde jeg på strømmen mens jeg hadde panelet i hånden og kunne inspisere kretskortene. Når jeg så skrudde på strømmen, ser jeg at det tidvis kommer store gnister ut bak det jeg tror er forsterker-kretskortet. Noen ganger (egentlig de fleste ganger..) ville subben faktisk skru seg på som normalt, men tidvis kom det kraftige gnister (alt fra 0,1s til 3-4s (!)) bak kretskortet. Det hørtes virkelig ut som en kortslutning av noe slag, særlig når det stod på noen sekunder.. 

Jeg har sendt mail til surround.no og de har vært meget serviceinnstilt og behjelpelige. De har allerede bestilt opp ny forsterkerenhet til subben da de mistenker dette å være feil. Dog snakket jeg med dem før jeg fant ut ovenstående, men dette er nå også sendt til surround så får vi se om det endrer saken. Jeg er jo ikke sikker på at det aktuelle kretskortet med "kortslutninger" faktisk er forsterker-kortet? Kanskje noen her som vet? Det er kortet hvorpå strømmen (rød, sort, jording) går direkte inn på, samt at det er et kjøleelement der. Det andre kortet (som ikke har noe galt på seg) kobles med + og - til selve basselementet. 

Lenke til kommentar

Da har jeg feilsøkt og tror jeg har funnet feilen. Etter å ha skrudd opp subben (tatt ut bakpanelet hvor forsterker og et annet kretskort sitter) samt jekket at alle plugger sitter godt i kontaktpunktet sitt, skrudde jeg på strømmen mens jeg hadde panelet i hånden og kunne inspisere kretskortene. Når jeg så skrudde på strømmen, ser jeg at det tidvis kommer store gnister ut bak det jeg tror er forsterker-kretskortet. Noen ganger (egentlig de fleste ganger..) ville subben faktisk skru seg på som normalt, men tidvis kom det kraftige gnister (alt fra 0,1s til 3-4s (!)) bak kretskortet. Det hørtes virkelig ut som en kortslutning av noe slag, særlig når det stod på noen sekunder.. 

Jeg har sendt mail til surround.no og de har vært meget serviceinnstilt og behjelpelige. De har allerede bestilt opp ny forsterkerenhet til subben da de mistenker dette å være feil. Dog snakket jeg med dem før jeg fant ut ovenstående, men dette er nå også sendt til surround så får vi se om det endrer saken. Jeg er jo ikke sikker på at det aktuelle kretskortet med "kortslutninger" faktisk er forsterker-kortet? Kanskje noen her som vet? Det er kortet hvorpå strømmen (rød, sort, jording) går direkte inn på, samt at det er et kjøleelement der. Det andre kortet (som ikke har noe galt på seg) kobles med + og - til selve basselementet. 

Hvor gammel er suben`? Jeg vet at XTZ 17 serien har hatt problemer med de første forsterkerne..

Dette er velkjent problem, det er mulig å sjekke Serienummeret bak, men de nyeste subene skal ikke ha dette issuet.

Lenke til kommentar

mobile999: Ja det stemmer nok. Det er noen transistorer (? Store "siloer" med volum på kanskje 7-8 cc) på dette kortet..

Gouldfan: Interessant! Ja jeg har som skrevet sendt mail til Surround.no, og de har allerede bestilt opp ny forsterkerenhet. Jeg forstod på surround.no at forsterkeren er hele panelet man skrur ut, med alle kretskorta på.. Så da blir jo egentlig alt nytt, bortsett fra selve kassa og basselementet. Det høres jo bra ut dersom det er en gjenganger med de tidligste produserte subbene. Min ble bestilt fra surround medio november 2016. Fårstår jeg deg riktig at mitt problem - med gnisting og sub som ikke vil skru seg på - er en kjent feil på de første 12.17-ene?

Lenke til kommentar

mobile999: Ja det stemmer nok. Det er noen transistorer (? Store "siloer" med volum på kanskje 7-8 cc) på dette kortet..

Gouldfan: Interessant! Ja jeg har som skrevet sendt mail til Surround.no, og de har allerede bestilt opp ny forsterkerenhet. Jeg forstod på surround.no at forsterkeren er hele panelet man skrur ut, med alle kretskorta på.. Så da blir jo egentlig alt nytt, bortsett fra selve kassa og basselementet. Det høres jo bra ut dersom det er en gjenganger med de tidligste produserte subbene. Min ble bestilt fra surround medio november 2016. Fårstår jeg deg riktig at mitt problem - med gnisting og sub som ikke vil skru seg på - er en kjent feil på de første 12.17-ene?

Ja det var en innrømmet feil på klasse D forsterkeren, derfor har Xtz utvidet garanti på forsterkeren til alle xx.17 subene, tror alle som trenger ny får.

post-137047-0-44124500-1511903813_thumb.jpg

Her på denne siden.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=326296&&page=12

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Serienummer SXXXBG15XXXX har feil. Så disse får ny av surround.no altså Xtz om den ryker.

Ser at man får ny forsterker uansett om man har den tidlige..

Jeg vil bare nevne at selv om klasse D er kraftig og bra, så blir 17 serien ganske varm i vanlig bruk. Det behøver ikke bety noe, klasse A blir jo farlig varmt det også..

Men 16 føltes mer safe, driftsikker iforhåld til varmeutvikling.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mener tidligere versjon av 17. Produsert før xx.xx.xx. Den nye skulle være uten denne feilen men har røket den og. Nøyaktig hvilken versjon jeg hadde er jeg usikker på.

En kompis har .16 og den har han hatt i mange år. Tror de var bedre.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Mener tidligere versjon av 17. Produsert før xx.xx.xx. Den nye skulle være uten denne feilen men har røket den og. Nøyaktig hvilken versjon jeg hadde er jeg usikker på.

En kompis har .16 og den har han hatt i mange år. Tror de var bedre.

Rettelse alle før det serienummer har forsterker med feil, alle etter skal ha rettet svakheten. Ikke hørt om noen "etter" tilfeller i Norge og Sverige....

Igjen du har feil skal det gå på garanti, og det er XTZ og Surround gode på.

Men rødt og grønt? Du er sikker på at du ikke har auto on på?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Flere med feil på de nye også før ice. Jeg tror det er et varmeissue og om du bruker den heftig og mye. Jeg har aldri hatt problemer, men bruker den bare til film og konserter på disc og rockemusikk. Men ikke så ofte jeg har tid til sånt.

Men Xtz har sluttet å lage D selv nå og kjøper av norskættede? ICE som er mer sikker og velrenommert.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...