Philitas Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Hei. Da nærmer det seg, min første eksamensperiode på universitetet. Jeg føler jeg har jobbet jevnt og trutt, har vært på alle forelesninger og lest alt jeg "skal". De fleste dagene av uken (med unntak av noen jobbvakter her og der) har gått med til skole. På tross av dette så føler jeg at jeg ikke kan noen ting. En feil jeg kan innrømme å ha gjort er å ta alt for mange fag. Nettopp nedlagt eksamen i R2, og skal nå ha eksamen i mikroøkonomi, juss, exphil, cellebiologi og matte. Så. Hva er den beste måten å forberede seg til ex phil-eksamen? Denne er nok den jeg gruer meg mest til. Har begynt å gå gjennom modulene på flexphil, da jeg føler det gir veldig god forståelse, men det tar litt lang tid.. + vet jo ikke helt hvor relevant det er for ex. phil. ved universitetet jeg studerer, da jeg ikke er elev ved uio. men virker hittil ganske likt. Til mikro og matte er planen hovedsakelig å gjøre gamle eksamenssett, tror det er en grei ting å gjøre? Juss er jeg igjen litt usikker på, og gruer meg veldig. Biologi er avkrysning og der gruer jeg meg også en del egentlig. Er det normalt at man føler at man ca. ikke husker noen ting?? Kanskje jeg har arbeidet feil gjennom hele semesteret... Noen som har lærdom i så fall som jeg burde ta med meg inn i neste semester? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Hvilken exphil tar du? Å forberede seg til seminarversjonen var veldig lett og der fikk vi veldig bra utnytte av en exphil app med en rekke multiple choice spørsmål som typisk går igjen på eksamenene. Lenke til kommentar
Smil! Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Jeg har valgt selvstudiumvariant. Angrer litt på at jeg ikke tok seminar, men når det er sagt så har jeg sett på tidligere selvstudium eksamener som jeg mener er greiest. Du har muligheten til å velge mellom enten/eller. Måten jeg har gjort/fått oversikt over pensum er å lage en tankekart for hver eneste filosof, i i denne tankekartet har jeg tatt med alle de hovedmomenter og temaer som er viktigst, og sånn har jeg gjort det på alle andre. Hva mener for eks. Aristoteles om lykke, dygd, rettferdighet etc sammenlignet med Kant. Hva går erkjennelsesteorien til descartes, hume, kant, platon og aristoteles ut på. Har de noe til felles og hvorfor mener de dette. Deontologi og utilitarisme - hva mener for eks filosofer innenfor dette feltet om abort etc. Hva kjennetegner sistnevnte. Det å lage flere tankekart om de forskjellige filosofer og deres viktigste momenter vil gjøre det enklere for deg å få oversikt over pensumet. Det står mye godt på nettet. Lykke til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Tidspresset er den største faren. Du må ha massiv erfaring i skrive om emnet og i å regne oppgaver. Hvis ikke leter du fortsatt etter skiene dine, mens de andre er fremme på hytta. For å bruke et bilde. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Tror jeg sier meg enig med sistvoterende. Hva med å lage over en prioritering og ta utgangspunkt i det som der ut til å kunne gå bra, og så konsentrere innsatsen rundt dette? Mulige metoder: Skumme gjennom og skrive ned resyme av pensum. Spørre seg selv hva er det viktigste innholdet eller de viktigste prinsippene som blir formidlet i dette kapittelet eller i dette avsnittet? Skrive det ned. Pugge resymeene av kapitlene. Jobbe med gamle eksamensoppgaver. Er ikke helt sikker på hvor godt disse "metodene" fungerer godt nok på universitetsnivå, men jeg gjennomførte faktisk en to årig teknisk fagskole på to uker, en gang i tiden, ved å bruke denne metoden. (Men da hadde jeg gjennomført fagbrev pluss ingeniørutdanning i et annet beslektet fag fra før av.) Lenke til kommentar
Philitas Skrevet 2. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2017 Takk for alle svar! Jeg har valgt selvstudiumvariant. Angrer litt på at jeg ikke tok seminar, men når det er sagt så har jeg sett på tidligere selvstudium eksamener som jeg mener er greiest. Du har muligheten til å velge mellom enten/eller. Måten jeg har gjort/fått oversikt over pensum er å lage en tankekart for hver eneste filosof, i i denne tankekartet har jeg tatt med alle de hovedmomenter og temaer som er viktigst, og sånn har jeg gjort det på alle andre. Hva mener for eks. Aristoteles om lykke, dygd, rettferdighet etc sammenlignet med Kant. Hva går erkjennelsesteorien til descartes, hume, kant, platon og aristoteles ut på. Har de noe til felles og hvorfor mener de dette. Har også selvstudiumvariant (hvis det vil si eksamen?). Skal lage tankekart! Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå