G Skrevet 30. november 2017 Forfatter Del Skrevet 30. november 2017 (endret) Takk for tipsene. Har et batteri hvor jeg smidde av plastikkfilmen av nysgjerrighet, fordi det stod noe tekst printet på metallet også. Tror jeg lar det gå i EL-returen. Dette med de grønne batteriene er mitt andre laptop-batteri, så jeg er nokså newbie på dette her. Og det er fra egne PC-er, så jeg har egentlig ikke tilgang på en god flyt av laptop-batterier heller. Det er ganske sikkert dårlig butikk å prøve å source brukte fra Ebay ihvertfall, dersom det kun er gjennomsnittlig 2 gode celler pr. batteri. Et spørsmål som kommer til overflaten når jeg tenker på det siste der, er "hvorfor som regel 2 greie gode celler pr. batteripakke?". Er det et sted inni slike gamble "bulkede stor str." batteripakker (som snart kanskje er en sagablott pga. laptopdesign til Apple, HP, Asus med flere), hvor cellene av elektriske årsaker, eller temperaturårsaker tar mindre skade? Den fotograferte pakken hadde 8 celler, og kanskje de ytterste/innerste cellene der, av et eller annet elektrisk systemoppsett tok kvelden først? Men det gassmetallblikket som i video nylig tilsier vel at det er temperatur som er synder? Endret 30. november 2017 av G Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Celler er ofte paralellkoblet 2 og 2. Kollapser 1 celle, står den å drar strøm fra den andre cellen som den er koblet sammen med - noe som tar livet av den og. Derfor dør cellene parvis. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. november 2017 Forfatter Del Skrevet 30. november 2017 (endret) Sikkert også derfor at Volt var identisk (som 2 vanntanker som har rør koblet seg i mellom i riktig høyde) på det celleparet som hadde overlevd PC-bruken Men, teorien din om at en celle tar livet av den andre, virker ikke helt logisk, dersom beskyttelsesblikkplaten har satt batteriet til ikke lede strøm (ref. video). Måtte bare forsøke tenke logisk. Edit: Men nå har jeg målt et par av de døde cellene, og de oppfører seg med å telle seg oppover i fra 50 Ohm. Gadd ikke se om det slutter å telle oppover. Om det har noe med mulitmeteret kjøpt på Ebay å gjøre eller ikke, det aner ikke jeg. Så da blir det jo en effekt, som gir lekkasje da.. Så erfaringen din er nok snorrett. Endret 30. november 2017 av G Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Batteriene er paralelkoblet med enkel aluminiumsplate. Elektronikken kommer etter dette. At det parret som er OK hadde samme spenning er og normalt. Om en av cellene har høyere spenning enn den andre vil den lade den opp til begge er lik. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. november 2017 Forfatter Del Skrevet 30. november 2017 (endret) Etter å ha tenkt litt så tror jeg at jeg føler meg noe dum. For det kan jo virke som om det metallblikket som får gasstrykk på seg kortslutter minus og plusspolene utenpå batteriet, ikke sant? Det reflekteres jo gjennom en ca. 50 Ohms - 100 Ohms motstand, som jo tilnærmet er en metallføring av strøm. Det som også skjer er vel at den interne delen av cellen, "the jelly roll" blir isolert vekk i fra plusspolen, sånn at det nå kun måtte være interne forhold som kan videre lede til kortslutninger der inne da evt. Er jeg på riktige tanker her nå? Endret 30. november 2017 av G Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 (endret) Glem det. Endret 1. desember 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2017 (endret) Fikk ikke lest den. Bare å pøse på senere når det finnes noe å bidra med her i tråden. Oppdatering: Jeg har nå hatt den Vontair VT2 Plus-laderen stående over natten. Det som var med ladingen er at jeg ladet batteriet først i fra 3,7 Volt-ish opp til 4,1 Volt-ish, så måtte jeg gå ut et ærend, og ville ikke at det stod i et tomt hus. Så koblet i fra. Når jeg så kom hjem på kvelden, så lot jeg den restlade den fra 4,1-ish til nå 4,2 Volt. Det jeg lurer på er om denne laderen kanskje mangler en "ferdig oppladet"-melding (Full), og at en intuitivt skal vite at 4,2 Volt er fulladet. Stapper den over i Nokoser D6U nå, for å se hvor mange sekunder den gidder å dille med dette batteriet før den erklærer det fulladet. EDIT: Ja det tok ca. et halvt minutt før det ble erklært fulladet (max. 1 minutt). Endret 1. desember 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 (endret) Ville bare gi en oppdatering, på at jeg har kjøpt en powerbank fra Jula, av merke Trust. Åpnet den i dag. Vedlegger foto. Lurer på om lommelyktene blir mindre varme av "kvalitetsceller"? Tror dette er beskyttetede celler, men er usikker, da jeg ikke har hatt anledning å strippe de, eller google de. Er det lovende at det står ICR på dem ?? Laster opp noen foto. Dette er 2200 mAh celler. Syntes tilbudet på kr 149,- ikke var helt avskrekkende. "ferdig importert/kjøpt i Norge hos Jula, inklusive MVA og greier": Merke "Great Power" ?? Endret 13. desember 2017 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå