Gå til innhold

18650 lithium batteri - hva er det jeg har fått? (bilder vedlagt)

G

Anbefalte innlegg

*bump*

Ok, som nybegynner med sånne batterier og batteriforbrukere (enheter), så sitter jeg igjen med mange løse tråder synes jeg. Selv om folk har forsøkt å gi noen hint om et eller annet. Skulle nesten ha hatt en guide av en proff om sånt i diskusjon.no kanskje?

Jeg sitter fortsatt igjen med et åpent spørsmål, om at jeg alltid vil oppleve disse lommelyktene (kanskje ikke 18 led's da den veier omtrent et halv kilo, så ikke noe for lommen) som at de vil overopphetes etter noen minutters bruk uansett batteri? Fikk følgende kinesisketolkede engelsksvar på min forespørsel den veien:

Battery Type: 4 x 18650 3.7V Rechargeable Battery(Not included)

Please use the batteries without protected PCB, and they are rechargeable.
Any questions, please feel free to contact seller first, intead of ebay.

Best regards!

Working Time: Monday to Friday, 8:30 - 18:00(Beijing Time)[/size]

Føles nesten som et "god dag man økseskaft"-aktig svar dette. Jeg forstår jo egentlig ikke hvorfor selger tenker at ubeskyttet batteri er best for lykten "hans".

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare skumlest denne tråden, men siden det jeg sier er viktig, så skader det ikke å gjenta det hvis det er sagt før.

Når du skal kjøpe batterier til ting som trekker mye strøm, er det viktig å sjekke at batteriet tåler påkjenningen du skal utsette det for. Du må finne ut hvor mye ampere lommelykten din trekker på maks, også må du kjøpe et batteri som tåler påkjenningen.

Jeg har en del erfaring med 18650-batterier selv, da jeg damper, og jeg kjøper mine gjennom dampesjapper på nett. Jeg har god erfaring med dette batteriet: https://www.nosmoke.no/samsung-inr18650-25r-2500mah-20a.html

Lenke til kommentar

Føles nesten som et "god dag man økseskaft"-aktig svar dette. Jeg forstår jo egentlig ikke hvorfor selger tenker at ubeskyttet batteri er best for lykten "hans".

Det fremstår fort slik når man får svar fra kinesiske selgere.

Jeg vet ikke hva slags fenomen som gjør at led-lykt kan overopphete som beskrevet. Jeg har opplevd at min ledlenser hodelykt blir unormalt varm (og lyser unormalt sterkt) ved bruk av voltage regulated protected 3.7V -> 1.5V lithium batteries. Dette skulle jo ikke være mulig.

Lenke til kommentar

Husker en gang jeg leste en hel del om disse batteriene for naboen hadde en arbeidslykt som hadde konket og han trengte et nytt 18650-batteri. Husker ikke halvparten av alt jeg leste, men disse er ikke leketøy og Netthandelen vil jeg anta sender billigste sort. Står heller ikke om det er IMR, INR eller ICR (som er mest vanlig?). Hvis det er ICR uten noen beskyttelse hadde jeg vært veldig forsiktig.

Jeg endte i alle fall opp med: http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Samsung%20INR18650-29E%202900mAh%20%28Blue%29%20UK.html

Dette er for øvrig også en fantastisk side for testing av ulik elektronikk, spesielt "kina-ladere".

Dette batteriet har fungert ypperlig og kan trygt anbefales til kraftige lommelykter.

https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/18880255-battery-chemistry-finally-explained

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Fikk noe å google etter nå. Se hva jeg fant da  :p

Vet ikke om hunden har en elite K9 lykt eller ikke, men artig foto for det:

37c65c7.jpg

Mannen ikledd fallskjermsekk, må vel være autist da, eller kanskje stuntman?  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mangel på "kompetente" batterier, så åpnet jeg et gammelt "gåent" Acer laptop batteri, som jeg hadde på todo-listen min, i søk etter lithium-celler. Håper jeg finner et eller to som lar seg lade, slik at jeg får brukt denne todo-oppgaven til å teste de nye laderne fra Ebay og AliExpress:

post-30484-0-05774600-1511968294_thumb.jpg

Fant disse cellene på:

+3,71 V

+3,71 V

-0,06 V

-0,059 V

-0,003 V

+0,003V

+/-0 V

+/-0 V

Dette Acer-batteriet er noe av det enkleste jeg har vært borti å få i fra hverandre, selv måten det var teipet på var god til demontering. Ta et hjørnet med en Biltema-kniv, denne er det beste derfra jeg vet om. Har bare prøvde 3 kniver da. Men synes oppriktig synd på dere nye kunder om den ikke er lengre å få tak i (prøvde selvsagt å legge til bildelenke først istedetfor å ta fram fotoapparatet). Bruker den andre andre enden som ikke er kniv til å komme inn og brekke med:

post-30484-0-23185800-1511969705_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Satte 4 av de døde cellene i Nokoser-laderens slot 2 til slot 5 (lav-amper slots), som har 6 ladeslots. Funket ikke, svarte kun "null" på disse. Tok en av de cellene og satte i slot 1. Siden jeg har sett noen youtube-videoer av ladere allerede, så tok jeg ut strømtilførselen og resatte med ny innplugging ved forhåndsplasserte batteri i laderen ved alle tilfeller av forsøk.

Den ene cellen tente opp i slot 1 på laderen. Får se hvordan det skal gå da. Har ikke relest specs på Nokoseren, om den er istand til å vekke døde celler. Kan jo nesten se slik ut her.

edit:

Til info, så har jeg allerede postet noe om lading tidligere, men det betyr ikke at jeg selv har blitt en guru enda for det om. Er newbie så det holder  ;)
Her:

Battery Capacity tutorial:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1794436&page=2&do=findComment&comment=24174987

Charging tutorial:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1794436&page=2&do=findComment&comment=24175015

Nokoser D6U:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1794436&page=2&do=findComment&comment=24176181

EDIT2:
Nå har jeg lest på ny at den støtter det:

7. Lithium battery automatically activated function: automatically activate the "zero voltage" lithium battery

Dere får bare ha meg unnskyldt, for det tar jo himla lang tid å få tilsendt en slik nybestillet lader. Så da glemmer en fort specs. på de.

Edit:

F*en for et rot i dingsebomsene mine, nå leter jeg etter et veggstøpsel som gir litt USB amper. Til Vontair-laderen, fordi den kom jo kun levert med USB-kabel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Wow:

Fikk 1,55 Volt inn på det batteriet med Nokoser-laderen på første forsøk,

batteri #1, samt HELE 10 mAh, flottings.

Måler også hele 0,54 Volt etter tatt ut av lader. Nice  :dribble:

EDIT:

Snålt at tesen om minst 2 gode batterier i hver laptop lithium batteripakke holder stikk også for meg. En tese jeg så i en youtube-video.

EDIT2:

Da har jeg småtestet litt med noen NiMH-batterier. En gang på Nokoser D6U, så ble en celle oppfattet som Lithium, men byttet slot, og fikk NiMH-respons da.

Testet også først Vontar-laderen med NiMH nå, og den greide å begynne å lade et batteri som Nokoser D6U ikke gadd prøve seg på. Ellers mulig også en død NiMH-battericelle som ingen av laderne vil ha.

EDIT3:

Er bedre display på Nocoser D6U enn Vontar VT2 Plus. En ser umiddelbart om den lader etter Li elelr NiMH-program på Nokoser-laderen. Er ikke så enkelt på Vontar-laderen kan det se ut til. Har ikke lekt med å trykke noe som helst på knapper enda, kun autoresponsene til laderne.

Fant disse CHARGE and DISCHARGE anbefalingene:

https://www.google.no/search?q=lithium+battery+discharge+temperature

Obs! stor digresjon (kan sees om man kjeder seg), utrolig hva som finnes på Youtube da:

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, har ikke testet dette stuntet enda, men den var ganske informativ. Dersom batteriene kun får en nytte på ca. 400-ish mAh, så er det mulignes ikke verdt så veldig mye. Men for noen applikasjoner så er kansjke 400 mAh nok? Også kommer spørsmålet om cellen vil miste disse 400 igjen relativt fort eller ikke? Men her er en informativ video om en av beskyttelsesmekanismene, i beskyttede celler. Han kaller mekanismen for CID:

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, og jeg aner ikke hva mine "døde" celler er "villige" til å gi, 400 var et tall jeg tror jeg hørte i video ovenfor.

Vurderer å teste trikset i video. Sannsynligvis ikke helt uten risiko det der. Men eneste som er betenkelig er selve oppbevaringen etterpå, samt at man tør gjøre det med greient i hendene (kanskje ha på tynne arbeidshansker?).

Tør man oppbevare dem innomhus? En aner jo ikke hvordan batteriets tilstand etter forrige påkjenning er blitt. Dersom man oppbevarer dem ute om vinteren så blir vel lithium bare enda mer forringet dersom man skal følge "fjellvettreglene for lithium". Kanskje badeværelse i en lufttett boks for å gi et tørt miljø, fordi det er fliser på veggene der er et ideellt sted for celler man føler seg utrygg på (i mangel av andre egnede steder)? Hvor lang karantenetid skal man gi cellene der "på badet" før man stoler på dem som en "ny" celle?

Og: Har bøying av det metallblikket gjort at sikkerhetsmekanismen ikke lar seg bøye ut igjen pga. gasstrykk, kanskje den minste bekymringen ?

Lenken og lade-/utladningstemperaturskjema i lenke for 3 innlegg siden. Den viser vel laveste grense for opplading 0 grader og laveste grense for utladning omkring - 20 grader.

Denne lenken som jeg tilfeldig valgte fra internet forteller at 15 grader Celcius er ideell lagringstemperatur, men den fortalte ikke noe om nedre sikre temperatur for lagring av lithiumbatterier:

http://www.uschemicalstorage.com/news/how-to-store-lithium-batteries/

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjøp deg slike poser for oppbevaring av batterier du er skeptisk til:

71E3ELg4MJL._SY355_.jpg

Koster nesten ingenting på ebay f.eks.

Selv har jeg batterier liggende å slenge over alt egentlig..

Det man burde være mest skeptisk til er når man tar slike ut av f.eks laptopbatteri. Hele kappen rundt er negativ, så er veldig lett å kortslutte mot plussen om man skader plasten litt. Har fått ett par sveisegnister i annsiktet og man skvetter godt  :wee:

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...