Gå til innhold

18650 lithium batteri - hva er det jeg har fått? (bilder vedlagt)

G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får du testet kapasiteten på noen av de laderne da?

Annbefaler en slik: https://www.ebay.com/itm/iMAX-B6-Lipo-NiMh-Li-ion-Ni-Cd-RC-Battery-Balance-Digital-Charger-Discharger/381282390728?epid=510347785&hash=item58c63392c8:g:hwMAAOSwnipWW~el

kan lade og tømme lithiumbatteri, og egentlig alle andre typer batterier også.

s-l1600.jpg

Det ser ut som dette er en fake/kopi. Disse lader batteriene med for høy spenning, noe man absolutt ikke skal gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken lommelykt er det du har testet med?

Hadde nettopp tatt foto av de jeg har tilgjengelig, og hadde tenkt å legge de ut i tråden. Så først viser jeg de to som jeg vet overopphetes:

Denne ble så varm at den var umulig nesten å berøre. Kanskje ikke så rart med så mye LED's, men det betyr vel at den mangler LED-driver? Den slo seg til slutt av, og jeg vet ikke tidspunktet, for jeg fant den slukket og så varm at jeg ikke kunne holde i den. Måtte hurtigflytte på den, og selv det var vondt:

Dette er halve overdelen åpnet av:

post-30484-0-31720400-1511708716_thumb.jpg

Dette er halve underdelen - en titt innvendig:

post-30484-0-02332700-1511708738_thumb.jpg

Dette er overdelen på plusskontaktsiden (samt batteribeholderen):

post-30484-0-79677300-1511708753_thumb.jpg

Dette er lommelykten skrudd i sammen:

post-30484-0-33412900-1511708803_thumb.jpg

Så det var strømslukbeistet vist i spoiler som har 18x XM-L T6 leds -- DENNE GIKK VARM. Så har jeg også disse:

post-30484-0-94462200-1511708960_thumb.jpg

En Skywolfeye med XM-L T6 led -- DENNE GIKK VARM

post-30484-0-44576900-1511708852_thumb.jpg

En Poppas med XM-L2 T6 led -- UTESTET langutlading

post-30484-0-19855200-1511709002_thumb.jpg

En tilsvarende Poppas med XM-L2 T6 led -- UTESTET langutlading, bare denne i tillegg har den USB-ladeinngangen som vist nedenfor

post-30484-0-50584300-1511708888_thumb.jpg

Poppas XM-L2 T6 led vist med USB-ladeinngang

Har for øyeblikket hatt litt fetish på kjøp av lommelykter. Tenkte at jeg jo kunne ha en 3-4 stykk liggende i bilen, så har jeg både reservelykt og muligheten for et "search party" om behovet noensinne skulle melde seg (sannsynligvis ikke).

Også har jeg en igjen av 3 stykk 30 Watt arbeidslamper som virker, kjøpt på Netthandelen.no. Har ikke tenkt så mye over hvorfor to av de konket ut (om det f.eks. kunne være av slag/dunk). Men at batteriene lot seg lade inntil videre i den Poppaslykten med USB. Derfor jeg har 6 ledige slike "Ultrafire - SGT" celler. Tror de gule runde gulvarbeidslampene tar 3 batterier 18650 hver, som de også ble levert med batteriene..

Endret av G
Lenke til kommentar

Det ser ut som dette er en fake/kopi. Disse lader batteriene med for høy spenning, noe man absolutt ikke skal gjøre.

Du sier ikke noe om at den som ikke er fake er i orden, eller lader den også batteriene med for høy spenning?

Endret av G
Lenke til kommentar

Får du testet kapasiteten på noen av de laderne da?

Annbefaler en slik: https://www.ebay.com/itm/iMAX-B6-Lipo-NiMh-Li-ion-Ni-Cd-RC-Battery-Balance-Digital-Charger-Discharger/381282390728?epid=510347785&hash=item58c63392c8:g:hwMAAOSwnipWW~el

kan lade og tømme lithiumbatteri, og egentlig alle andre typer batterier også.

s-l1600.jpg

Den der er jo en av de mest brukte laderene i verden. Justerbar charge/discharge/cycling på den.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Det er det teiteste argumentet i hele tråden. ALT er jo uekte med det resonementet......

Hva er det som tilsier at akkurat denne er uekte? For de er IKKE dyre ladere. Prisen er kurant og seller er seriøs.

Du tar feil når du sier den lader med for høy spenning, den har ikke fast utstrøm som eksempelvis en mobiltelefonlader.
Disse laderne stilles fra 0,1A i 0,1A steg helt opp til 6A utstrøm. Hva er feil med det? ikke høy nok oppløsning i stegene?

Lenke til kommentar

Den er ikke ekte nei, men disse kopiene er ikke så dårlig som man kansje skulle tro.

Har brukt to slike ladere til en masse 18650 batterier, og spenningen er ikke for høy. Men det må man selvfølgelig måle. 18650 batterier er ikke noe å leke med.

Fungerer bra til å teste kapasiteten og. Jeg plukker ut celler fra gamle pcer og lignende og tester kapasiteten for å finne ut om cellene kan brukes eller om dem er klar for å kastes.

Disse laderne har og funksjon for å lade batteriet til 50℅. Prasktisk for oppbevaring av celler.

Celler som blir varm under normal oppladning er også bare å kaste.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Disse laderne stilles fra 0,1A i 0,1A steg helt opp til 6A utstrøm. Hva er feil med det?

Strøm i ampere er noe annet enn spenning i volt. :)

Har brukt to slike ladere til en masse 18650 batterier, og spenningen er ikke for høy. Men det må man selvfølgelig måle.

Har du målt?

Ja, har alltid multimeter koblet til når jeg lader batterier. Overstiger aldri 4.2V.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut. Har du gjort noe for å kalibrere laderen? Er det noe avvik?

Selve målingen av ampertimer er litt forskjellig. Den ene teller raskere enn den andre når man lader ut batterier. Men det er nøyaktig nok til vanlig bruk.

Følger med en del kabler og plugger som også er kjekk å ha.

Man burde kalibrere den om man skal lade flere celler samtidig for å få balanseringen rett.

Strømstyrken er og litt feil på den ene. Må velge 1.2A for å få 1A ut f.eks.

Men hey, 100kr.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Disse laderne stilles fra 0,1A i 0,1A steg helt opp til 6A utstrøm. Hva er feil med det?

Strøm i ampere er noe annet enn spenning i volt. :)

Har brukt to slike ladere til en masse 18650 batterier, og spenningen er ikke for høy. Men det må man selvfølgelig måle.

Har du målt?
Ja, ser jo nå at spenningsområdet er 10-20V.. Ja da stiller det seg jo "litt" annerledes... :lol:

Min feil!

Lenke til kommentar

Jeg spør fordi jeg nylig fikk overoppheting i bruk i lommelykt. Tror ikke det er normalt med overoppheting i lommelykt eller?

Fikk overoppheting så varmt at lommelykt ikke kunne berøres mer enn tiendedelssekunder. Testet med likt resultat i to forskjellige typer lommelykt, som jeg kjøpte fra Ebay uten medfølgende batterier.

Har batterier i samme størrelse, og i de rette lyktene ( merk: kraftige) så blir hele lykten og batteriet varmt. Ingenting gale i og for seg, men høyt uttak av energi har en tendens til å lage litt varme :)

Finnes skikkelige batterier med bedre kapasitet til den arbeidslampen din om du vil ha lenger lys-tid på arbeidslyset ditt :)

Lenke til kommentar

Jeg spør fordi jeg nylig fikk overoppheting i bruk i lommelykt. Tror ikke det er normalt med overoppheting i lommelykt eller?

Fikk overoppheting så varmt at lommelykt ikke kunne berøres mer enn tiendedelssekunder. Testet med likt resultat i to forskjellige typer lommelykt, som jeg kjøpte fra Ebay uten medfølgende batterier.

Har batterier i samme størrelse, og i de rette lyktene ( merk: kraftige) så blir hele lykten og batteriet varmt. Ingenting gale i og for seg, men høyt uttak av energi har en tendens til å lage litt varme :)

Finnes skikkelige batterier med bedre kapasitet til den arbeidslampen din om du vil ha lenger lys-tid på arbeidslyset ditt :)

Så det du sier er at i praksis så kan jeg ikke forvente å bruke den 18 led's lommelykten i særlig mange minutter uansett batterivalg? Er det riktig forståelse av det du forteller?

Men kommer varmen i fra LED-lommelyktens led's eller i fra batterier, eller skal det være særlig varmgang i batterier egentlig?

Arbeidslyset har jeg ikke eget foto av her enda.

Den lampen ser omtrent slik ut (kjøpt på Netthandlen.no):

https://www.ebay.co.uk/itm/Rechargeable-30W-2400LM-T6-LED-18650-Floodlight-Work-Light-Caravan-Camping-Lamp-/332055982955

post-30484-0-89762400-1511744423_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...