Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alle spill har plutselig begynt å lagge.

Anbefalte innlegg

Hadde ikke brukt pcen på 2 dager og gleda meg til å spille litt pubg. Har kunne kjørt spille på ca litt under høyeste grafikk nivå men nå lagga det på det laveste.. Samme med alle andre spill. Prøvd å innstalere grafikkdriver på nytt men funker heller ikke. Endte med og formatere men det hjalp heller ikke.

GPU: Gtx 970

Minne:ddr3 8gb

Prossesor: Intel Core i5-4690k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bevisene peker uansett mot overopphetning av CPU. Cpu-en er på 92-98 grader. Makstemp er 100. Slike temperaturer vil forringe levetiden på prosessor og klokke ned hastigheten for å holde temperaturen lavere enn 100 grader.  Jeg hadde akseptert 75 grader under load.

Har du byttet prosessorkjøler eller tatt kjøleren av/på tidligere?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Ja, bytta prossesor for ca 2 år sia. 

Tok du på kjølepasta mellom CPU og kjøleren da...? Det er varme som er årsaken til dine problemer. CPU skal ikke være så varm.

Har du vifter som drar inn kald luft i kabinettet og vifter som drar varm luft ut? Ta av CPU kjøleren, påfør riktig mengde kjølepasta (en ert i midten) og pass på at du skrur den skikkelig på igjen. Hvis du har hatt kjølepasta der fra før, bør den renses bort med isopropanol før du legger på ny (tørk av både CPU og kjøleren).

Er du usikker på hvordan du gjør dette, så finner du guider på Youtube.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ikke bruk Speedfan til å måle CPU temps. Bruk Coretemp. Hvilken CPU kjøler har du spurte jeg deg om? Må være noe du har gjort galt et sted. Du kjenner ikke noen som har mer peiling på data enn deg som kan komme til deg og sjekke dette da? Liksom begrenset hva jeg og andre kan hjelpe deg over nettet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Nå er pubg ekstremt dårlig optimalisert som vil gi ekstreme varme problemer som dette dersom alt ikke er satt opp riktig.
CPU kjører trolig på 100% konstant.

Sjekk gjerne denne guiden for bedre optimalisering i selve spillet:
https://pubgsettings.com/pubg-best-settings/

Jeg antar du har stock kjøler da.
Kan anbefale deg å kjøpe denne som ikke koster all verdens:
https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/be-quiet-purerock/224716.11130/

Selv kjører jeg en i5 7600k prosessor som er clocket til 4.2 og åpner maks temp på 68grader når jeg spiller pubg.

Ta gjerne et bilde av hvordan maskinen din er bygget opp. Hvilket kabinett er det? Hvor mange vifter har du etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...