Romeo1992 Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Hei. Har blitt tilbudt å kjøpe 50%av et firma jeg jobber i. Per dags dato er det ikke noe andre verdier en 2biler, verktøy og penger i selskapet. Egenkapitalen I firmaet er ca 4mill. Derav ca 3.4 av dem er innskudd. Resten er da bil og verktøy. Det er kun min sjef og jeg som er ansatt i firmaet. Han eier 100% idag. Han ønsker å trekke seg ut med årene derfor har jeg blitt tilbudt å kjøpe 50% av en "symbolsk sum", 50000kr. Hans revisor mente at kjøps summen ikke sto i forhold til verdier i selskapet og derfor ville jeg bli skattlagt av dette. Pengene I firmaet skal han ta ut den dagen han gir seg og er og blir derfor ikke "mine" noen gang. Noen som har vært borti dette? Omsetter for ca. 7mill I året med et overskudd rundt 600 før skatt de siste årene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Vel, hvis du kjøper 50 % av firmaet så er det jo ikke nødvendigvis slik at han kan ta ut betydelige midler av firmaet etterpå. Da kreves det enten en aksjonæravtale eller en vedtektsendring. Slike endringer vil kunne påvirke skattemessig verdi. Han bør drøfte med revisor hvordan dette skal gjennomføres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå