tom waits for alice Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 (endret) Det er vel tverrpolitisk enighet på stortinget imot Carl I. Hagens kandidatur, dermed er det misvisende å fremstille det som saken kan bestemmes av Abid Raja alene. Synd det er i en slik tross alt uviktig sak (les: side av saken) at de blir enige. Kanskje hadde det vært bedre om de brukte kreftene på å bli enige om hva/hvem Nobelkomiteen skal være for fremtiden, heller enn hvem den ikke skal være idag. Det burde være et prinsippspørsmål, og da er dumt at det tilsynelatende bare dreier seg om person... Jeg synes ikke det skal være politikere i komiteen i det heletatt, verken aktive eller tidligere aktive. For såvidt enig. Spesielt når vi ser hvordan de vrir seg så snart posisjon og prinsipper kolliderer. Men hvem skal det da være? Geir Endret 1. desember 2017 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Jeg synes ikke det skal være politikere i komiteen i det heletatt, verken aktive eller tidligere aktive. For såvidt enig. Spesielt når vi ser hvordan de vrir seg så snart posisjon og prinsipper kolliderer. Men hvem skal det da være? Geir Ja det kan du spørre om. "Fordelen" med at Stortinget (i henhold til Alfreds Nobels testamente) utpeker kandidater er at det blir spredning mht. politisk ståsted i Nobel-komiteen. Hvis man derimot måtte valgt kandidater blant ikke-politikere, f.eks. forfattere, skuespillere, popstjerner, eller [fyll inn her] så aner man ikke evt. slagside. Eller, det kunne brått blitt like galt, dvs. man hadde foreslått de man kjenner preferansene til.. Et siste alternativ å velge ut kunne være lotteri-metoden der man ikke aner hvem som trekker vinnerloddet. Men da kan det bli mye rart kanskje. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 "Fordelen" med at Stortinget (i henhold til Alfreds Nobels testamente) utpeker kandidater er at det... 1. Sikrer (skatte-)penger til sirkuset 2. Sikrer prestisje for avdankede politikere 3. Sikrer stoff til avisene Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 å ja, var sikkert det som var baktanken til Alfred Nobel, Takk for at du avslørte dette til slutt. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 å ja, var sikkert det som var baktanken til Alfred Nobel, Takk for at du avslørte dette til slutt. Nobels fredspris ser ikke lenger ut til å ha noen tilknyttning til Alfreds testament såvidt jeg kan se, utover bruken av hans etternavn. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Nå ser det ut som at drømmen er knust for Hagen (enn så lenge, i hvertfall). En annen positiv følge er jo at Jagland vil måtte forlate komiteen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Noen har fått en lys ide: Bytt Carl ut med kona Eli. Ikke så dumt tenkt, men det er kanskje for sent nå. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 En annen positiv følge er jo at Jagland vil måtte forlate komiteen. Det skal jeg se før jeg tror det. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå