Anterialis Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 (endret) Hei godtfolk! Jeg prøver i disse dager ut Amazons PrimeVideo, men de har ikke laget en app til AppleTV slik at jeg har vanskeligheter med å få sett innholdet deres på mitt oppsett. Min TV har dog PrimeVideo-app slik at jeg tenkte å få TV-en til å sende lyd via ARC til forsterkeren min, men dette har jeg ikke fått til... Mitt oppsett Jeg bruker forsterkeren som hub og kjører alle enheter via denne. Jeg har en HDMI-kabel fra HDMI 1 out (arc) på forsterkeren til "HDMI 2 (arc)" på TV. TV: LG OLED 65B7 Forsterker: Denon x4200w Enheter (koblet til matchende HDMI-inn porter på forsterker: AppleTV gen. 5 (4K og HDR), PS4 pro, CanalDigital. Laptop: MacBook pro 13, 2017. Mobil: iPhone 7. Videre har jeg på forsterkeren sørget for å slå på "HDMI kontroll", jeg har også forsøkt å kjøre kun "ARC on". På TV-en har jeg satt "sound out" til "optical/HDMI ARC". Når jeg da spiller av video i PrimeVideo-appen på TVen, kommer det ingen lyd ut via TV-ens interne høyttalere (noe jeg tolker som korrekt, at den da forsøker sende lyd ut via ARC/HDMI). Jeg har også lagt merke til at når jeg setter forsterkeren til "HDMI kontroll ON" får jeg et varsel fra forsterkeren som sier noe lignende "ingen ARC-kilde detektert". Jeg mener å ha fått ARC til å fungere med akkurat samme oppsett tidligere (samme hdmi-kabler), og det eneste som er nytt nå er ny TV. Den forrige TV-en var også en LG. Jeg har lest flere artikler på internett for å få dette til å fungere - samt manualer på TV og forsterker - uten hell. Har dere noen forslag til hva jeg kan forsøke? Målet er altså å se PrimeVideo-innhold i best mulig kvalitet (lyd og bilde), så om dere har forslag som går utenom ARC tas dette selvsagt imot med takk =) Ting jeg har forsøkt Koble ut all strøm på alle enhetene. Slå av/på ARC / HDMI kontroll på forsterkeren. Det samme med "SimLink" på LG-tv. Snakke med HiFi-klubben kundeservice, ingen hjelp. Oppdatere til siste firmware på forsterker og TV. Se PrimeVideo-innhold på min laptop og streame via AirPlay til AppleTV. Dette fungerer ikke da jeg får opp HDCP-error i Safari-browseren på Mac-en. Laste ned PrimeVideo-app på min mobiltelefon og streame via AirPlay. Dette fungerer relativt bra, men jeg tviler på at AirPlay-protokollen streamer 4K og HDR? Spørsmål Hvordan kan jeg få ARC til å fungere med mitt oppsett? Andre forslag til å se best mulig kvalitet (lyd + bilde) fra PrimeVideo-innhold ut på min TV og forsterker? Litt OT, men hva slags kvalitet kan streames over Airplay (fra iPhone f.eks.)? Maks 1080p og ingen HDR-standard? Jeg har nemlig lest noen rykter om at 4K og HDR først kommer i AirPlay2, standarden. På forhånd takk for hjelp! Meny-valg på forsterkeren (Denon) Meny-valg på TV-en (LG) LØSNING: Jeg valgte å resette forsterkeren, og dette løste problemet. Jeg tror dog at årsaken til feilen er min egen (det er som regel slik...). Jeg TROR årsaken er at jeg har valgt å skjule/deaktivere en del inputs som jeg ikke bruker, bl.a. "DVD" (jeg bruker PlayStation til å spille av filmer, jeg har ingen egen DVD-spiller), "AUX 1 og 2", "CD" og "TV audio". Sistnevnte har jeg nok valgt å slå av (for mange måneder/år siden) da jeg ikke har hatt bruk for ARC, og ønsker så "clean" oppsett som mulig - alle inputter ikke i bruk har jeg skjult/deaktivert. Når jeg resatte forsterkeren er alle inputtene tilbake, og da fungerer det jo. Jeg anbefaler andre med tilsvarende problem som meg å sjekke at ikke inputten "TV audio" (eller lignende) er skjult/deaktivert i menyen til forsterkeren (under "Inputs -> Input Assign"). Endret 26. november 2017 av Anterialis Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Jeg har selv satt opp en tv med Denon forsterker og kan bekrefte at det ikke virket etter å ha koblet til og aktivert arc i menyen på tv og forsterker. Jeg husker ikke hva som var løsningen dengang for å få det til å virke, men jeg tror jeg måtte inn i noen system/setup menyer på forsterkeren for å aktivere noe. Dette fant jeg ut etter at jeg måtte ty til manualen for å finne ut av (bummer). Nå er det ikke sikkert det er noen menyendringer som må til på din forsterker, men jeg fant følgende i manualen for din forsterker du kan forsøke først: If the “HDMI Control” settings have been changed, always reset the power to connected devices after the change. If the “ARC” settings have been changed, always reset the power to connected devices after the change. Fra manualen side 205: http://manuals.denon.com/AVRX4200W/NA/EN/download.php?filename=/AVRX4200W/NA/EN/pdf/AVRX4200W_NA_EN.pdf Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 (endret) Takk for tips! Ja dette kom jeg over i går jeg også. Jeg har forsøkt å restarte forsterker og TV, uten hjelp. Men jeg har for så vidt ikke dratt ut AC-kabelen... Jeg forsøker.. EDIT: Det gjorde ingen forskjell å dra ut AC-pluggen til enhetene (TV, forsterker, etc.). Jeg får fremdeles ingen lyd ut på anlegget via ARC :/ Andre forslag? Endret 25. november 2017 av Anterialis Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Det står noe om "Input Mode" på side 219 i manualen. Jeg foreslår å sette den til "HDMI" for den "input source" forsterkeren skal stå i når du ser på tv. Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Har samme problem med et Yamaha HTS og en Philips TV, Mener det skal være Plug-and-Play men får ingen lyd, løst problemet midlertidig med optisk kabel i tillegg og da fungerer alt som det skal. Noen som vet om type HDMI kabel kan være problemet, 1.4 vs 2.0 forstår at ARC ble implementert med HDMI 1.4 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 (endret) @ts: Bruker du "TV Audio" som "input source" når du tester om arc fungerer? Evt: Hvis du henter opp menyen på forsterkeren, finnes "Setup wizard" der? "HDMI (ARC)" må velges under [ Setup Wizard -> Source Setup -> TV ] for at det skal virke. Endret 25. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Det står noe om "Input Mode" på side 219 i manualen. Jeg foreslår å sette den til "HDMI" for den "input source" forsterkeren skal stå i når du ser på tv. Litt av problemet er at det ikke er en definert "input" som kan velges når ARC kjøres. Jeg husker når jeg fikk dette til med min forrige TV for noen år tilbake, da stod det "TV audio" eller noe lignende, men dette er en input som dukker opp automatisk når forsterkeren detekterer lyd inn over ARC-protokollen. Jeg kan ikke velge "TV audio" manuelt, det står i manualen at forsterkeren automatisk skal gå over til denne input når den merker lyd over ARC. mobile999: Jeg skal forsøke i morgen å gå igjennom "setup wizard". Her skriver du noe jeg ikke har hørt om før, det er bra! Da har jeg noe nytt å forsøke =) Masserati: Ja, en optisk kabel vil nok løse problemet. Men jeg er sta, jeg vil at det skal fungere over HDMI når det tross alt skal være mulig... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Det heter visst "Setup Assistant" på din forsterker. Der finner du "TV Audio Connection" som jeg antar er relevant. det står i manualen at forsterkeren automatisk skal gå over til denne input når den merker lyd over ARC. Dette kan man stille inn, f.eks. deaktivere (hvis man vil). Innstillingen heter "TV Audio Switching". Jeg gjetter på at du finner den der man aktiverer "HDMI Control". Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Howto and Tips Vær sikker på at du koblet til port: HDMI (ARC) på TV'n din. Simplink må være på...OBS: Hver gang du gjør en endring, f.eks setter simplink til off.. vil all setting bli resatt til default og du må sette opp nytt. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. november 2017 Forfatter Del Skrevet 26. november 2017 Howto and Tips Vær sikker på at du koblet til port: HDMI (ARC) på TV'n din. Simplink må være på...OBS: Hver gang du gjør en endring, f.eks setter simplink til off.. vil all setting bli resatt til default og du må sette opp nytt. Takk for tipset. Dette har jeg dog sjekket flere ganger. Monitor 1 out på forsterker er ARC og HDMI 2 på TV er ARC. mobile999: Dette skal jeg sjekke straks, interessant! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. november 2017 Forfatter Del Skrevet 26. november 2017 mobile999: Denne "TV audio connection"-submenyen under "Setup assistant" gjorde egentlig ingen ting. Det var en menyside med 2 sider, den første beskrev ARC-funksjonaliteten, og side to spurte om jeg ville slå på HDMI-kontroll (ja / nei). Denne har jeg allerede skrudd på. Du nevnte også at jeg må sette "TV audio" som input når jeg skal lytte på ARC, men jeg har ikke muligheten til å endre til "TV audio"... Jeg har også forsøkt med "TV audio switching" on og off, fremdeles ingen lyd. Da er jeg tom for idéer, har dere flere forslag? Igjen, tusen takk for all hjelp så langt =) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 (endret) Jeg ville tatt en factory reset av forsterkeren (se s.300 i manualen) og startet på nytt. Deretter kjørt Setup Assistant + Begin Setup og TV Audio Connection (men jeg vet ikke hvilken rekkefølge som kan være lurt). Jeg hadde også deaktivert TV Audio Switching for "mer kontroll" slik at TV Audio kilden kan velges manuelt. Sørg for å dobbeltsjekke at ARC er aktivert på TV'en. Endret 26. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. november 2017 Forfatter Del Skrevet 26. november 2017 mobile999: Jeg har deaktivert "tv audio switching", men jeg får fremdeles ikke valgt "TV audio" inputten.. Kanskje jeg misforstår, men jeg forventer å kunne velge "TV audio" som en input på forsterkeren på lik linje med f.eks. "Game" eller "Cable" (hos meg omdøpt hhv. "PS4 "og "CanalDigital"). Men jeg får altså ikke opp "TV audio" som et input-valg, uansett om "TV audio switching" er aktivert eller deaktivert. Jeg vurderer å gjøre en factory reset på forsterkeren.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Ja, det er naturlig å anta at man kan velge TV Audio kilden manuelt siden det er en egen knapp for den på fjernkontrollen. Noe er galt. Kanskje en instilling eller at noe har hengt seg opp. Reset kan hjelpe, men det er ikke lett å si noe om hva som er galt. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Har selv LG-TV, paret med en yamaha-receiver, og sleit en hel kveld med dette. Hvis du er sikker på at hdmi cec er slått på på både receiver og TV, så ville jeg prøvd med en annen hdmi-kabel. Ene kabelen min fungerte fint til vanlig bruk, men ikke til ARC. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Jeg slet også med dette på min LG med Yamaha. Jeg kan ikke velge tv-lyd input selv, denne sender tven til automatisk når den sender lyd og forsterker autoswitcher. Om du har aktivert alt så ville jeg trykket på tannhjulet på fjernkontrollen og dobbeltsjekket at lyd ut står på HDMI ARC. Dette mens du kjører youtube/netflix eller lignende. Hos meg var det så banalt som det etter at alt annet var satt på. Det kan evt. også være HDMI kabel som noen sier så forsøk gjerne en annen om du har. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. november 2017 Forfatter Del Skrevet 26. november 2017 LØST! Da kan jeg bekrefte at en "factory reset" på forsterkeren min (Denon x4200w) fikset problemet. Når jeg nå kjører lyd fra TV-en (f.eks. fra PrimeVideo/Amazone appen på TVen, og selvsagt med øvrige innstillinger (ARC mm.) korrekt innstilt) får jeg lyd på hjemmekinoen min =) Tusen takk for all hjelp! Tillegg: Av en eller annen grunn så vil ikke subwooferen min nå fungere (helt død...), så det er alltid noe som ikke funker... :/ Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Supert! Sjekk om subwooferen er deaktivert i Speaker Config (s237 i manualen). Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. november 2017 Forfatter Del Skrevet 26. november 2017 (endret) Jeg føler virkelig dette er "hjelp Anterialis-dagen" ... :/ Subben vil ikke skru seg på i det hele tatt. Det skal være et rødt lys som indikerer standby, men dette er avslått. Se her for link til tråden på dette forumet om problemet. Til alle i denne tråden: Tusen takk for svært serviceinnstilt hjelp og raske tilbakemeldinger =) EDIT: Jeg tror muligens jeg har skjønt hva jeg har gjort galt... Tidligere - før jeg nå kjøpte meg ny TV (LG B7), så har jeg valt å "skjule" inputten som heter "TV audio". Når jeg nå resatt forsterkeren så har alle inputtene kommet til syne. Jeg tror dette har vært problemet, jeg har selv slått av / skjult "TV audio" inputten hvor ARC kjører... Dette til info slik at andre kan forsøke dette før man resetter forsterkeren! Endret 26. november 2017 av Anterialis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå